Match 1 - Vi återvinner. I samarbete med Skånemejerier

Match 1 består av två olika delar. Del 1 innebär att barnen ska hjälpa till med återvinningen av dryckeskartonger* i hemmet och i del 2 ska förskoleavdelningen/klassen dokumentera ett besök på en återvinningsstation.

Återvinningen behöver inte ske på en återvinningsstation då tillgängligheten är varierande beroende på var man bor. Det fungerar lika bra med förskolans/skolans återvinningsplats/återvinningsrum, en plats där dryckeskartongerna senare kommer att åka/köras iväg till återvinning.

Match 1 redovisas på Mina sidor senast den 8 februari 2019.

Del 1 – Återvinning i hemmet

Förskola

  1. Ni delar ut häftet samt tillhörande klistermärkes ark från välkomstpaketet till barnen.
  2. För varje dryckeskartong som återvinns i hemmet får barnet klistra upp ett klistermärke på medföljande motivbild, totalt tio klistermärken. Det sista klistermärket på arket klistras även den upp på motivbilden när barnet och dess förälder/vårdnadshavare har återvunnit dryckeskartongerna på den lokala återvinningsstationen eller motsvarande.
  3. Häftet lämnas därefter till er och ni sammanställer ert resultat på avdelningen. T.ex. om ni är 18 barn på förskolan är det maximalt 180 dryckeskartonger som återvunnits (18 barn och 10 dryckeskartonger vardera). Det blir då 100%. Om ni får in hälften, dvs 90 kartonger blir det 50%. Förskoleavdelningen måste återvinna minst 50% för att kunna vara godkända.

F-6

Under 2 valfria veckor ska klassen ta hand om återvinningen av dryckeskartonger i hemmet. Du som pedagog avgör vilken tvåveckorsperiod ni väljer.

  1. Du skriver ut, kopierar och delar ut tävlingsschemat till alla elever.
    Ladda ner tävlingsschema (pdf)
  2. Under era två tävlingsveckor ska eleverna fylla i antalet förbrukade dryckeskartonger, hur många av dessa som återvinns och även antalet som ev. slängs i de vanliga soporna, det vi kallar brännbart.
  3. När 2 veckor förflutit skriver föräldrar/vårdnadshavare under tävlingsschemat och eleverna lämnar det till dig som pedagog. OBS! Spara elevernas tävlingsscheman! Dessa ska skickas in om ni vinner.
  4. Sammanställ ett klassresultat genom att summera totalt antal återvunna förpackningar i klassen och dividera med det totala antalet förbrukade förpackningar.
  5. Klassen måste ha en återvinningsgrad på 50 % eller mer för att bli godkända.

Del 2 – Besök en Återvinningsstation

Ni går tillsammans eller med delar av barngruppen/klassen till er lokala återvinningsstation med några dryckeskartonger, medtagna hemifrån eller från förskolan/skolan. Ni dokumenterar ert besök med bild och ord. Varför inte skriva en pratbubbla till en bild som svarar på frågan: Vad säger förpackningarna när de återvinns? Eller varför inte spela in en liten film som dokumenterar ert besök? Ni väljer själva!

Tänk på att ni tar bilder i enlighet med er verksamhets riktlinjer. Om ni inte anger något annat vid uppladdning av ert bidrag så förbehåller sig Tetra Pak, deras kunder och Världsnaturfonden WWF rätten att använda bilderna i sina kanaler.


Vinnarna i Snabbhetspriset är nu utsedda

Om man var riktigt på hugget och redovisade matchen innan den 12 oktober 2018 hade man möjlighet att tävla om ytterligare fina priser från Skånemejerier, Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF.

De roligaste och mest tänkvärda dokumenterade besöken utsågs som vinnare av en jury bestående av personer från Skånemejerier, Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF. Juryns beslut kan inte överklagas.

Vinnare förskola:
Norregårds förskola avd Boken får pris för sitt tydliga engagemang för återvinning och speciellt för att på ett glädjefullt sätt ha lagt vikt vid att ge barnen förståelse och kunskap för att själva kunna undersöka förpackningens material och därmed själv avgöra var den ska återvinnas. Se deras bidrag här.

Asklandagårdens förskola får pris för sitt engagemang för återvinning och sin kreativitet både vad gäller att inkludera återvinning som en naturlig del av vardagen i förskolan med den egna återvinningsstationen samt förmågan att på ett pedagogiskt sätt inkludera stora och viktiga samhällsfrågor som riksdagsvalet på ett konkret och för barnen lekfullt sätt genom deras ”djurval” i tävlingen. Se deras bidrag här.

Lissgårdens förskola avd Aspen får pris för sin förmåga att på ett lekfullt och kreativt sätt med sång engagera sig i återvinning. Se deras bidrag här.

Vinnare F-3:
Gärde skolan 1-2 får pris för sitt stora engagemang och sin mycket välgjorda film. Filmen vittnar om att eleverna tagit till sig kunskap kring återvinning och lyckas förmedla återvinningsbudskapet vidare på ett mycket tydligt sätt i sin film. Se deras bidrag här.

Påskbergsskolan FA får pris för sitt engagemang inte bara för återvinning utan även för sitt närområde. Se deras bidrag här.

Klockarhagsskolan 3A får pris för sitt engagemang för återvinning och sin kreativitet att skapa ett inkluderande återvinningsbudskap som uttrycker både värme och känsla. Se deras bidrag här.

Vinnare 4-6:
Klass 4A och 4B i Magnarps skola får sitt pris för sitt engagemang för återvinning och sin kreativitet i att likna lastbilar fulla med förpackningar vid pappkassar fulla med förpackningar och på så sett synliggör betydelsen av att vi alla hjälps åt att platta ihop våra förpackningar. Se klass 4A:s bidrag här och klass 4B:s bidrag här.


Mer från Skånemejerier

Ni hittar mer länkar och information från Skånemejerier under material & länkar!

Inspiration redovisade uppgifter