Vi blev intervjuvade av P4 Halland, då fick vi tillfälle att berätta om vår medverkan i Kartongmatchen, och barnenfick berätta varför återvinning är bra. Detta inslaget från radio delades sedan i 2 lokala grupper på FB.
Är detta första utmaningen ni gör?
Börja med att välja åldersgrupp och klicka därefter på introduktion.
Har ni redan gjort en av de andra utmaningarna?
Välj åldersgrupp och klicka sedan på utmaning. Ni ska inte göra introduktionen igen.
Är detta första utmaningen ni gör?
Då börjar du med att göra hela eller delar av denna introduktion för att barnen ska få en förståelse för bl.a. varför det är viktigt att återvinna. Varför finns det olika storlekar och former av förpackningar? Vad är kartongförpackningar gjorda av och varför mår naturen bättre när vi återvinner dem så de kan bli till nya produkter?
Du som pedagog anpassar materialet så det passar er barngrupp.
Sagor
I denna utmaning ska ni på olika sätt sprida kunskapen om återvinning av kartongförpackningar. En tom kartongförpackning är inte skräp, utan värdefull råvara för nya produkter. Genom att återvinna dem sparar du på resurser och minskar både energianvändningen och din egen klimatpåverkan. Tänk om alla visste det! Hjälp oss sprida kunskapen!
Börja med att titta på filmen:
Tillsammans ska ni sedan fundera över hur ni ska sprida budskapet om återvinning på bästa sätt.
Till exempel:
Låt fantasin sätta gränserna för hur ni sprider ert budskap!
Ta en bild och beskriv kort hur ni valde att sprida budskapet om varför det är viktigt att återvinna kartongförpackningar. Eller gör en liten film som berättar hur ni gjort. Redovisa ert bidrag på Mina sidor.
Är detta första utmaningen ni gör?
Då börjar du med att göra hela eller delar av denna introduktion för att eleverna ska få en förståelse för bl.a. varför det är viktigt att återvinna. Varför finns det olika storlekar och former av förpackningar? Vad är kartongförpackningar gjorda av och varför mår naturen bättre när vi återvinner dem så de kan bli till nya produkter?
Du som pedagog anpassar materialet så det passar dina elever.
Sagor – för de yngre
I denna utmaning ska ni på olika sätt sprida kunskapen om återvinning av kartongförpackningar. En tom kartongförpackning är inte skräp, utan värdefull råvara för nya produkter. Genom att återvinna dem sparar du på resurser och minskar både energianvändningen och din egen klimatpåverkan. Tänk om alla visste det! Hjälp oss sprida kunskapen!
Börja med att titta på filmen:
Tillsammans ska ni sedan fundera över hur ni ska sprida budskapet om återvinning på bästa sätt.
Till exempel:
Låt fantasin sätta gränserna för hur ni sprider ert budskap!
Ta en bild och beskriv kort hur ni valde att sprida budskapet om varför det är viktigt att återvinna kartongförpackningar. Eller gör en liten film som berättar hur ni gjort. Redovisa ert bidrag på Mina sidor.
Är detta första utmaningen ni gör?
Då börjar du med att göra hela eller delar av denna introduktion för att eleverna ska få en förståelse för bl.a. varför det är viktigt att återvinna. Varför det finns olika storlekar och former av förpackningar och hur det påverkar matsvinnet. Kartongförpackningar är gjorda av förnybart material – fördelar och nackdelar?
Du som pedagog anpassar materialet så det passar dina elever.
Powerpoint
I denna utmaning ska ni på olika sätt sprida kunskapen om återvinning av kartongförpackningar. En tom kartongförpackning är inte skräp, utan värdefull råvara för nya produkter. Genom att återvinna dem sparar du på resurser och minskar både energianvändningen och din egen klimatpåverkan. Tänk om alla visste det! Hjälp oss sprida kunskapen!
Börja med att titta på filmen:
Tillsammans ska ni sedan fundera över hur ni ska sprida budskapet om återvinning på bästa sätt.
Till exempel:
Låt fantasin sätta gränserna för hur ni sprider ert budskap!
Ta en bild och beskriv kort hur ni valde att sprida budskapet om varför det är viktigt att återvinna kartongförpackningar. Eller gör en liten film som berättar hur ni gjort. Redovisa ert bidrag på Mina sidor.
Kampanj kommer från det franska ordet ”campagne” och innebär att man under en tidsbegränsad period bedriver en viss verksamhet för att påverka en viss målgrupp.
Finns det något man kan tänka på när man ska sprida ett budskap och genomföra en kampanj?
Ja, det gör det faktiskt, även om det inte finns något direkt facit. Oftast är det enkla och påhittigt annorlunda som ger bäst effekt.
Vill ni läsa mer utförligt om hur man arbetar med en kampanj? Ladda ner ”En liten kampanjskola” här.
Tänk på att ni tar bilder i enlighet med er verksamhets riktlinjer. Om ni inte anger något annat vid uppladdning av ert bidrag så förbehåller sig Tetra Pak och deras kunder rätten att använda bilderna i sina kanaler.
Klicka på bilden för mer info.
Efter du skickat din fråga så får du svar inom ett par arbetsdagar.