Jury reported tasks

Förskola

Malmö

"2018-11-12 Idag började vi med Kartongmatchen. Vi registrerade vår avdelning på webbsidan samt skickade ut information till vårdnadshavarna och började med introduktion till barnen. 2018-11-13 De yngsta barnen tittade på introduktionsfilmer om tigern, isbjörn och havssköldpaddan. De äldsta barnen tittade på PowerPoint och gjorde quiz om återvinningen. Vi fick fem rätt av sju frågor. 2018-11-16 Två barngrupper fördjupade sig i fakta om isbjörnen. De tittade på film och vi pratade om hur lång isbjörnen kan bli 2,5 m och de kan väga upp till 600 kg. De äter fisk, sälar och vikare. De fryser inte eftersom de har mycket fett och tjock päls. Vi diskuterade om vad som händer om havet smälter, den globala uppvärmningen. Vi sjöng en sång om en isbjörn \"Isidors sång\". Idag har Kartongmatchens material kommit och första klistermärkena är utdelat. Alla barn har sitt eget häfte och för varje dryckeskartong (t.ex. mjölk, fil, juice, yoghurt, grädde mm) som lämnas i förskolan så får ert barn klistra upp ett klistermärke på motivbilden. Vi tar emot max 10 kartonger per barn (för att där finns 10 klistermärke att klistra i häften) och senare återvinner vi kartongerna tillsammans i en återvinningsstation. 2018-11-19 En barngrupp har tittat på film och diskuterat fakta om tigern, som också är ett utrotningshotat djur. Vi sjöng en sång om tigern. 2018-11-27 Grupp ett designade varsin mjölkförpackning som de tyckte den skulle se ut. 2018-12-03/04 Barnen har varit på återvinningsstationen vid förskolan och återvunnit sina medtagna förpackningar som de fått klistermärken för. De barn som inte ännu tagit med förpackningar har återvunnit förpackningar från förskolan. 2018-12-04 Grupp två och tre designade varsin mjölkförpackning som de tyckte den skulle se ut. 2018-12-13 Barnen har ritat/målat på en bild av en förpackning som de använt till collage. De kommer att använda collaget för spridning av budskapet i kartongmatchen: ”Att alla tomma kartonger inte är skräp utan är en viktig råvara som kan återvinnas. Genom återvinning sparar man resurser och minskar energianvändningen och din egen klimatpåverkan”/Kartongmatchen Var med och sprid budskapet till alla ni känner. Ju fler som vet detta ju bättre för miljön blir det. Barnen har tagit hem sitt häfte och klistermärken som vi har arbetat med under projektet ”Kartongmatchen”. De fick en tatuering också med förpackningar på. 2018-12-14 Idag har vi skickat in den sista uppgiften till Kartongmatchen. Vi har också spridit budskapet till alla avdelningar på Stensjöns förskola. "

Stensjöns Förskola. Förskola. Malmö

Donsö

"Barnen på sjöstjärnan har byggt upp en egen miljöstation papper, plast och metall! Vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö. Vi lägger stor vikt vid naturfrågor och förhållningssätt till natur och miljö vilket medförde tankar som ( om ett djur äter plast så kan dom faktiskt dö bara så ni vet ) så använd er miljöstation! Konkret visning Rent hav Skräpigt hav Miljöstation Från avdelning sjöstjärnan (Donsö) "

Töttefällevägens Förskola. Förskolan Sjöstjärnan. Donsö

Västerås

"Vi har gjort en film om återvinning som vi har visat för personal och barn vid tre förskolor i vårat område. Vi får tyvärr inte in videon på denna sida"

Dingtuna förskola. Avdelning Nasse. Västerås

Duved

"Qr koderna innehåller barns röster om återvinning och skräp i naturen. En qr kod är info på engelska. Barnen har också gjort en egen kartongåtervinning som vi går och tömmer lite då och då. Sedan finns kartonggubben med som är med i animationerna som finns på våra mjölkkartongs annonser. Detta sitter uppsatt i väntrummet på tågstationen som en utställning, där turister och invånare passerar dagligen."

Forsafjäll Förskola. Nedre. Duved

Haparanda

"Barnen tyckte mycket om att arbeta med kartongmatchen. Flera barn ville berätta om projektet för de övriga förskolgrupperna här i vår skola och sedan ställde vi ut vårt arbete i skolans matsal där elever och lärare fick ta del av vårt arbete"

Grankullens Förskola. Ekorrens Förskola. Haparanda

Alvesta

"På Lekbackens spridningskort visar vi upp vår kunskap om VAD vi återvinner och framför allt VARFÖR vi återvinner. Vi har även bilder på spridningskorten, tagna under vårt arbete med återvinning, som vi jobbat med under hela hösten. Spridningskorten har vi hängt upp i vår entré här på förskolan, bredvid vår återvinnings-monter. Här sprider vi vår kunskap till alla på förskolan! Berätta för 100!!"

Lekbackens förskola. Dockan . Alvesta

F-3

Knivsta

"Vi har bjudit in vår fadderklass och pratat om återvinning sen har idéerna flödat. Vi har en utställning i entrén på vår skola, Högåsskolan. Eftersom vi bara har en entré på skolan så kommer alla elever med föräldrar se denna utställning och det har redan stannat många som beundrat och fotat den. Det kommer att bli en vandrande utställning eftersom den i januari kommer att sitta i vårt kommunhus i Knivsta och där passerar alla som bor i Knivsta eftersom bibliotek och pendeln ligger där. Det har verkligen varit lärorikt och många familjer har ändrat sina vanor, kul eftersom vi är nybörjare på detta. Kul med kartongmatchen!!"

Högåsskolan/Förskoleklass A. Förskoleklass A. Knivsta

Örebro

"Vi arbetade i mindre grupper med att framställa en kampanj där så många som möjligt ska återvinna. Vi har satt upp vårt kollage i matsalen där det kommer att läsas av 100, eftersom det på vår skola går mer än hundra elever. "

Närkes Kils skola. 2. Örebro

Umeå

"Eleverna fick tillsammans fundera på vilka budskap de kunde skriva på sina kartonger. Sedan fick de göra en fullstor kartong och flera som var kopierade i mindre format. Dessa tog de sedan hem för att ge till grannar eller släkt. Några förpackningar hamnade även på 3 planscher som sattes upp på anslagstavlor i skolans närhet. "

Skärgårdsskolan. Klass 2b. Umeå

Leksand

"Eleverna har berättat för de andra klasserna på skolan om varför det är viktigt att återvinna dryckeskartonger. De har även delat ut spridningskort och satt upp affischer på skolan. "

Gärde skola. 1-2. Leksand

4-6

VÄNNÄS

"Vi har arbetat i tre olika grupper. Den första gruppen valde att skapa stora kartongskyltar och dräkter som de sedan använde sig av i en demonstration i vårt samhälle med budskapet \"Återvinn mer, rädda vår miljö\". De fick demonstrera utomhus och även inomhus både på ICA och Coop. Den andra gruppen skapade digitala presentationer med samma budskap som de sedan skickade till skolans lärare så att de får undervisa sina klasser i det. Den sista gruppen skapade stora affischer som vi fotade av och spred på internets sociala medier. Mycket trevligt arbete och stort engagemang i klassen. Vi har nått ut med budskapet till minst 1000 personer, fantastiskt!"

Vegaskolan. 4C. VÄNNÄS