Inrapporterade uppgifter

Förskola

Njurunda

"Barnen på lilla Mullvaden ger sina bästa tips efter vårt arbete med hållbar utveckling!"

Förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Fagersta

"Eleverna fick komma med förslag på hur vi skulle få en stor spridning på budskapet om återvinning. Vi enades om att vi troligtvis når flest om vi använder nätet, och valde därför att kontakta en lokal nyhetssida på Facebook. En artikel skrevs och publicerades och hade efter 3 dagar 119 likes, 15 kommentarer och 4 delningar. I denna match samarbetade vi med parallellklassen. https://www.facebook.com/Fagersta/posts/2108144802670085"

Alfaskolan. Klass 4B. Fagersta

Kiruna

"Vi har gjort en plansch med text och bilder där vi berättar om återvinning och om hur viktigt det är att återvinna. Vi kommer att sprida informationen till släktingar och vänner. "

Björkstigsbarnen. Björkstigsbarnen. Kiruna

Häljarp

"Eleverna har spridit budskapet om återvinning till andra elever på skolan genom att skapa fem stycken återvinningsstationer med passande affischer. Målet var att förpackningarna från vår caféförsäljning skulle materialåtervinnas istället för att förbrännas. Eleverna har gjort en PowerPoint presentation där de visar hur man återvinner i en film och berättar vilka vinsterna är med återvinning. Presentationen har nått ut till alla andra elever på skolan. Till släkt, grannar och vänner har eleverna skrivit ett brev/spridningskort som de delat ut för att ytterligare berätta för andra om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-3. Häljarp

Västerås

"Vi bestämde att vi skulle sätta ut allt på staketet ut vi lärt oss om återvinning. Barnen kom på att utanför förskolan går det jätte mycket olika människor, så då kommer vi upp i 100 . Vi har även ringt tidningen och berättat om vad vi har satt upp på våran förskola , så nu hoppas vi att de kommer på besök till oss. Vi satt även upp en tipspromenad i slutet av vårat staket med lite frågor om just ÅTERVINNING."

Fyrtornetsförskola. Rodret/Masten. Västerås

Örebro

"Våra 4-6 åringar bestämde att vi skulle göra skyltar och sätta upp runt förskolan och det närmaste området. Med skyltarna uppmanar vi allmänheten att hålla rent och inte slänga skräp i naturen"

Näsby förskola . Ekorrar. Örebro

Enskededalen

"tillsammans med barnen återvinnande vi allt mjölk ,fil och yoghurt kartongerna .genom att vi har sparat alla de kartongerna under bra period sen gick vi till en återvinnig plats nära förskolan och återvinnande i rätt låda .på så sätt barnen har tagit med sig kunskap vad man ska göra med dem tumma kartongerna för att tar hand om naturen. "

Rönnbärsgården . Avdelning Blomman och Knoppen. Enskededalen

gävle

"Vi har gjort uppdateringar på vår instagramsida om kartongmatchen. Barnen har även fått rita och måla teckningar med uppmaningar att återvinna mer som de sedan delat ut till släktingar/vänner. "

dagbarnvårdare Bomhus Gävle kommun. Bomhus. gävle

Hägersten

"Eleverna har ritat reklamblad med slogans och bilder för att uppmuntra andra till att återvinna. De som vill har, med hjälp av sina föräldrar, fått lägga ut en bild på sitt reklamblad på sociala medier för att nå ut till fler. "

Aspuddens skola. 5A. Hägersten

Hägersten

"Alla elever har ritat ett reklamblad med slogans och bilder för att uppmuntra andra att återvinna. De som vill har, med hjälp av sina föräldrar, delat en bild på sitt reklamblad i sociala medier för att sprida budskapet till fler. "

Aspuddens skola. 5C. Hägersten

Hägersten

"Eleverna har fått rita och skriva sitt budskap. Några valde att göra det i er mall, andra gjorde det på ett vitt papper. Några exempel kan ni se på bilden. När bilderna var klara har eleverna fått fota dem och de som har sociala medier har lagt upp dem där. Även vårdnadshavarna har hjälpt till att sprida budskapet genom att lägga upp bilderna på sina sociala medier. "

Aspuddens skola. 5B. Hägersten

Kinna

"Barnen fick skriva och rita olika budskap och visa detta för familj, allt och vänner. Återvinn mig så blir jag en ny produkt . "

Strömbacken . Filifjonkan . Kinna

Katrineholm

"Barnen fick tillverka spridningskort. De klippte och klistrade fotografier från vår dokumentation över hur man ska ta hand om mjölkförpackningarna. Korten fick barnen med sig hem för att sprida återvinningen till vårdnadshavare, släkt och vänner. Barnen har varit mycket engagerade i hela arbetet med kartongmatchens alla delar. Vi pedagoger upplever att barnen lärt sig och fått insikt i en viktig del för ett hållbart samhälle. Tack för ett bra och roligt material."

Påfågeln. Avdelning Stråla/Glimra. Katrineholm

Bräknehoby

"Vi delade ut stora \"diplom\" till vår avdelning för att ta hem och sprida budskapet. Vi gav de andra avdelningarna små lappar där vi sprider budskapet om återvinning."

Saltkråkans förskola. Falken. Bräknehoby

Everöd

"Barnen har tillsammans skapat en tavla med budskapet att man ska va rädda om djuren och naturen. Man ska återvinna och sortera skräpet i rätt papperskorg. Barnens reflektioner under projektets gång. Ped.- Vad kan vi göra för att visa för 100 personer att det är bra att återvinna? \"Sätta upp en lapp i affären. Vi kan göra ett kryss på det stora pappret så man vet att man inte ska skräpa ner.\" Ped.- Vad betyder att man återvinner? \"Slänga dom. De blir nya. Man slänger dom i lådor. Inte i havet eller på marken. Man får inte ge skräp till djuren, då blir dom döda.\" Ped.- Vad är drycker gjorda av? \"Papper, plast och metall.\" Ped.- Vad finns det mer för olika fack och containrar att sortera? \" Plast. Kartong. Metall. Glas, färg och silvrigt. Skinkligt. Genomskinligt. Papper. Tidningar. Kläder. Batterier. Lampor. Glödlampor.\" Vi går tillsammans till affären och sätter upp vårt collage för att visa vårt budskap till mer än 100 personer. "

Kalvalyckansförskola. Kovin. Everöd

Karlstad

"Barnen har tillsammans gjort ett kollage med sopor som ska sorteras i olika sopkärl. De har visat var sopan ska sorteras genom att dra ett streck till sopkärlet. För att kunna informera så många som möjligt har vi satt upp kollaget på förskolans gård där även föräldrar och barn från andra avdelningar kan läsa och titta hur sopor ska sorteras för att de ska kunna återvinnas."

Gomorronsol. Labolina. Karlstad

Hökerum

"Vi har delat ut spridningskort med olika budskap om återvinning av drickeskartonger och lagt upp en återvinnings affisch på anslagstavlan i samhället."

Nitta förskola. Avdelning Mållgan. Hökerum

Bräkne-Hoby

"Vi har skrivit ut lappar till varje barn som de har fått med sig hem. Vi har skrivit till alla föräldrarna om arbetet vi har gjort med kartongmatchen och att de gärna får sprida det vidare. Vi har även satt upp bilder utomhus på olika ställen för att sprida informationen."

Skrållans förskola. Skrållans förskola. Bräkne-Hoby

Alunda

"Barnen har använt spridningskorten för att sprida olika budskap om återvinning av dryckeskartonger. Detta gjorde barnen genom att rita eller skriva. Djupa samtal om återvinningen och naturen kom fram. Barnen pratade om vikten att ha en ren natur, att återvinna drikskartonger blir till en massa som som sen blir nya förpackningar. De ritade regnbågar, kohage, fåglar och viktigaste av allt: folk som plockar upp skräpp och kastar i rätt kärl. Vi gjorde en plansch med barnens spridningskort och budskap. Denna plansch hänger upp på företaget Bolist i Alunda som ville gärna hjälpa barnen i deras uppgift. Bolist har delat infon om Tallens uppdrag på deras Facebook sida där vi har fåt många Likes! Tallens arbetet med Kartongmatchen har fåt också uppmärksamhet på Östhammars kommun sociala medier. Det är viktigt att nå många! "

Furustugan. Tallen. Alunda

Gävle

"Vi spred budskapet för att återvinna genom att skapa plakat och gick till centrum med plakatet och hade med spridningskortet och delade ut dom till personer dom mötte."

Källö förskola. Källö förskola. Gävle

Borgholm

"Vi har satt upp en utställning med barnens teckningar i ett skyltfönster i centrala Borgholm. På detta sätt sprider vi budskapet till andra människor som går förbi och tittar på teckningarna. "

Skogsbrynets förskola. Fjärilen. Borgholm

Malmö

"Under Grön Flagg och Håll Sverige Rentdagen deltar vi för andra året i Kartongmatchen. Barn visar varandra och berättar för sina vårdnadshavare hur kartongmatchen går till. Vi anordnade en kartongmatchdag där hela förskolan samlades och genom att ösa sortera rengöra torka och platta till dryckeskartonger samtalade vi kring metoder och naturvetenskapliga begrepp samt hållbar utveckling och kretsloppstänk. Barnen kommer fortsätta kartongmatchaktivitet regelbundet och sortera i kärl för kartonger. Vi räknade upp till 220 kartonger första omgången och sedan 100 till. Vi vet att vi kan hjälpas åt för att respektera djur och natur. Vi ser filmer och har introducerat sopsamlarmonstren på samtliga avdelning. Vi vidarebefordrar kartongbudskapet via vårt dokumentationssystem och vi monterar sopsamlarmonstren på källstationer ute i närmiljön via barnens alster av sopsamlarmonstren och sätter fast med bokplast så de komplementerar de befintliga symbolerna. Vi berättar för 100 minst på ny förskola. Sveriges största när vi har Grön flaggråd med dem. \" Vad kul-detta skulle vi göra en gång i månaden-krascha kartonger.\" berättade en kollega efter senaste kraschmatchen av dryckeskartonger. Vi ser att barnen nedärver/ vidarebefordrar denna kunskapen efter redan andra året nu."

Stadionparkens förskola. Oxögats avdelning Stadionparkens förskola (Hemvist Elli-Rönneholms förskola) Malmö. Malmö

Luleå

"Barnen har bestämt att göra var sin bok som ska bestå av deras teckningar och beskrivningar om vad de lärt sig från att dela i kartongmatchen, att återvinning är lätt och rätt. För att få mer koll på hur många 100 personer är har vi gjort ett stapeldiagram med barnen för att kolla hur många vi känner tillsammmans med barnens familjer och hur många fler vi behöver berätta till för att nå 100 personer. Då vi inte får besöka andra i och med Corona kan en bok vandra runt i barnens familj och bekantskap som ska signeras. Boken är inte helt klar då Corona ställt till det lite för oss men planen och materialet är på god väg att bli klar och vi har redan konstaterat att vi utan problem kommer att nå fler än 100 personer! Vi har insamlade veva fokuserat väldigt mycket på matematik, språk och så klart återvinning. Fjällrävarna Storm och Tinde har varit väldigt underhållande och lärorikt för barnen, vi har sett på dom flera gånger och även knutit ihop säcken med att återvinning påverkar naturen och djuren positivt. Bilden är bara några få av barnens teckningar som kommer ingå i deras bok. "

Vågens förskola. Skäret. Luleå

Järfälla

"Vi avslutar kartongmatchen med en utställning av förskolans arbete i skolans matsal. En tradition numera som är roligt uppskattad av barn o vuxna! Tack för den här gången❤️"

Barkarby förskola. Storskogen. Järfälla

Göteborg

"Barnen har skrivit och/eller ritat vårt budskap ”GÖR SOM VI, ÅTERVINN ALLA MJÖLKKARTONGER, BARNEN PÅ FJÄRILEN” på mjölkkartongsmallen som de tagit med sig hem för att dela ut till vänner och grannar. Vi är 17 barn och vissa har gjort fler och vissa färre, 100 totalt."

Salviagatan 2. Fjärilen . Göteborg

Borgholm

"För att sprida det för 100 så gjorde vi en utställning vid ELON, satte upp bilder i ett soprum och lade ut det på kommunens Facebooksida. Efter fem timmar hade 950 st sett det på facebook."

Skogsbrynets förskola. Trollsländan. Borgholm

Hallsberg

"Tillsammans med barnen har vi tillverkat en julgran av återvinningsmaterial (mjölk- och yoghurtförpackningar, korkar, kartonger, plastflaska). Vi har även gjort ca 100 kort med hjälp av mallen som finns på webbsidan. Varje kort har barnen ritat på och vi har klistrat ett budskap om återvinning tillsammans med en julhälsning samt kort på vår julgran. Barnen kommer att dela ut korten tillsammans med sina familjer. För att nå ut till ännu fler har vi lagt ut en julhälsning på förskoleområdets gemensamma teams. Där la vi ut ett kort på vår julgran tillsammans med en text som lyder såhär: ”Vi på Gårdstrollen är med i en tävling som heter kartongmatchen, och den sista matchen handlar om att man ska tala om för 100 hur viktigt det är med återvinning. Därför passar vi på att skicka en liten julhälsning till er alla därute, och uppmanar er (om ni inte redan gör det) att återvinna tillsammans med barnen och lägga grunden för en hållbar framtid. God Jul till er alla från oss alla!” Så med dessa insatser hoppas vi att vi har nått ut till många fler än 100! "

Förskolan Gullvivan. Gårdstrollen. Hallsberg

Järfälla

"För att nå ut till 100 personer har vi tillsammans med barnen skapat en kampanj som vi redovisat för hela förskolan, både genom att sätta upp den på fönstret för alla att ta del av men också i form av ett informativt brev där vi beskriver vad vi gjort samt vad vi har lärt oss. Då vi arbetade med kartongmatchen förra terminen också så kan vi i år se att barnen ytterligare fördjupat sina kunskaper och sitt förhållningssätt till återvinning och hållbarhet i förskolan. Barnen tar flera egna initiativ till återvinning och delar gärna med sig hur och vad man återvinner hemma, samt berättar att dem återvinner mera hemma nu än vad dem gjort tidigare. Skräpets påverkan och betydelsen för djuren på vår jord har satt spår hos barnen. Barnen har utvecklat stor empati för vår närmiljö. Att återvinna betyder att skapa någonting nytt av de gamla. Varför slösa på skogens resurser när de gamla kan bli till nytt igen genom återvinning. Vi återvinner både plast, papper/kartonger och glas på vår förskola. Matavfallet sorteras och lämnas i speciella kärl för att bli till biogas och biogödsel. Vi tar hand om miljön på många olika sätt och framförallt är det roligt också. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt arbete kring hållbarhet i förskolan."

Kvarnens förskola . Smörblomman . Järfälla

Veberöd

"Vi använde mallen för att sprida hur lätt återvinning kan vara och påminna om att sortera. Vi gjorde en utställning på förskolan och barnen fick ta med sig korten hem för att sprida till de som behövde påminnas om att ta vara på våra resurser, återanvända och återvinna ♻️ "

Lammets Förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Karlskrona

"Vi har pratat om hur man sorterar, vi är på återvinnings centralen och sorterar med jämna mellanrum. Barnen har ritat på mallarna från Kartongmatsken, skrivit på baksidan av varje mall - Gör som oss på Droppen, sortera! Sedan har vi promenerat runt med barnen till deras egna postlådor och grannar. De har gjort två eller flera mallar som de har delat ur. Genom detta har vi nått ut till många med vårt budskap. Sortera mera. Vi har även mätt upp våra promenader i steg och km och de har fått se var alla bor. Vi är i ett område där alla bor mycket nära Förskolan. Mvh. Droppen Hästö Förskola Karlskrona "

Hästö förskola . Droppen . Karlskrona

Rimbo

"Fjärilsbarnen har gått en promenad ner till centrum och satt upp vårt collage om vikten av återvinning på café chocolate. Det ligger på en gågata så många människor går förbi och kan läsa det."

Vallbyhage Förskola. Förskola Fjärilen . Rimbo

eskilstuna

"Vi har pratat mycket om att återvinna förpackningar för att spara på vår natur och framför allt för fjällräven ska få bra. Barnen och pedagog skrev sångtexter om att det är bra att återvinna och gick runt på förskolan och sjöng. Vi har fått föräldrar att sortera mer i hushållet som är målet med detta. föräldrarna har varit engagerade i vår kamp tillsammans med barnen. Kollaget har vi satt upp i vår huvudentré så föräldrarna ser samt sprider filmen på vårt instagram och Facebooksidor. Vi har även återbrukat förpackningar till vår julgran som vi tar fram varje år. Vi använder oss av förpackningar till att plantera i. Vi har gjort pedagogiska dokumentationer med barnen i form av film och pratat, tittat på filmen och pratat igen om filmens innehåll och vad vi gjort. Vi är stolta över att barnen är så medvetna om varför det är viktigt att sortera sopor och att vi kan återvinna flera material och att dom kopplar det till naturen och fjällräven. "

Gredby förskola avd. Parken. förskola. eskilstuna

Äspered

"Vi har skapat vykort som barnen ska få ta med hem och dela ut för att sprida budskapet om att det är bra och viktigt att återvinna."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Storken. Äspered

Äspered

"Vi kopierade våra dryckesförpackningar efter att vi vikt ihop dem. Barnen fick sedan klippa ut dem och skriva på baksidan varför ska DU återvinna dryckesförpackningar? Barnen skrev sedan ner varför dem själva tyckte det, blandannat att det kan bli en pizzakartong och en ny förpackning. Nu ska dem dela ut dessa till sina vårdnadshavare och sina mor- farföräldrar. "

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Tranan. Äspered

Äspered

"Vi har tittat på bildspelet om en dryckeskartongs livscykel. Barnen tyckte det var smart att återvinna gamla dryckeskartonger för att kunna göra äggkartonger och papperskassar. De ville skapa kort med budskapet att det är bra att återvinna för att kunna ge till sina föräldrar, syskon, farmor, farfar, mormor och morfar. Då kommer de att bli påminda om att åka till återvinningen, sa barnen. De ritade och skrev på sina spridningskort och tog sedan hem för att dela ut. "

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Svanen. Äspered

Stockholm

"Förskolan Gambrinus har gjort en tredimensionell utställning om återvinning som vi har fått sätta upp bredvid mjölkkylen på ICA Supermarket i Västermalmsgallerian. Eftersom vi arbetar med tema vatten och tema träd så har utställningen ett glittrande hav längst ner med sjödjur i. Vi har också ett stort tredimensionellt träd med ett ansikte, och även djur och insekter man kan hitta runt träd. Vi hoppas att den lilla naturhörnan som flyttat in i den stora affären där barnen berättar om återvinning och varför det är så viktigt för dem att vi hjälps åt att återvinna inspirerar kunderna till att hjälpa oss alla som deltar i Kartongmatchen med det viktiga arbetet att öka återvinningen. Vår utställning kommer att få sitta uppe i två månader till att börja med. Vi passade på att tipsa lokaltidningen om utställningen och de har lovat att de ska skriva om vårt återvinningsarbete i tidningen som kommer ut lördagen den 6/2. Vi har också gjort reklam för vår återvinningskampanj via förskolans Facebook och via brev till alla våra vårdnadshavare, och vi blev lite extra glada då en av våra systerförskolor kom på besök för att titta på hur vi arbetar med återvinning. Självklart tipsade barnen om Kartongmatchen, så nu hoppas vi att vi får med oss en till förskola från Kungsholmen i nästa läsårs Kartongmatch. "

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Gånghester

"Barnen på Rödklövern tillverkade affischer som vi satte upp på förskolans olika avdelningar. De ville sprida tankar om hur lätt det är att återvinna och att vi alla behöver hjälpas åt. På detta sätt kan både barn, personal och vårdnadshavare inspireras till att återvinna mera."

Skogsgläntans förskola. Rödklövern . Gånghester

Haparanda

"Vi på förskolan Ekorren har med glädje deltagit många gånger i Kartongmatchen, det vi Pedagoger uppskattar extra mycket är Kartongmatchens upplägg, för materialet ger oss stora möjligheter att anpassa det till barngruppens intressen. När barnen har arbetat med de olika matcherna har de upplevt sig som stolta återvinnare. Att arbeta med materialet har gett barnen många nya infallsvinklar om vikten av att värna om vår natur och miljö. Att årets arbete gjort skillnad framkom extra tydligt när vi tillsammans gjorde iordning materialet till vår utställning och funderade hur vi skulle få även andra att återvinna och hjälpa miljön och djuren. Redovisning av Match 3 Vi skapade en spännande och positiv utställning som vi ställde ut i Förskolans matsal för att visa och delge alla våra 113 förskolekompisar här på Grankullens Förskola. Att hjälpa årets djur fångade barnens intresse extra mycket denna gång och barnen ville att djuren också skulle vara med på utställningen och berätta vad de ville ha hjälp med ( Ps. Vår förskola bytte namn vid årskiftet och heter numera Framtidens Förskola och vår förskoleavdelning tränar fortfarande på vårt nya namn som nu är Fantasin)"

Grankullens Förskola . Avdelning Ekorren. Haparanda

Eskilstuna

"Vi har i alla tre femmor i arbetslaget arbetat med detta som ett gemensamt projekt. Klasserna har kommit med förslag och sedan arbetat på. Många har gjort spridningskort och delat ut till familj, vänner, bekanta och i sitt närområde. Andra har gjort affischer och bett att få sätta upp i skolan, i butiker mm. Andra har gjort digitala bilder som de sedan har fått lov att lägga ut i vår skolas lärplattform där alla elever och föräldrar ser (ca 480 elever på skolan med föräldrar till! Vi har många foton på vårt arbete men jag ser inte hur man lägger upp mer än en tyvärr. Lägger upp ett exempel på varje klass sida, men eftersom vi inte har namn på de flesta så kan fotona tillhöra både 5A, 5B och 5C på Hällby skola i Eskilstuna. Mvh Pernilla Widén, undervisande lärare i MA och NO i de tre klasserna."

Hällby skola. 5C. Eskilstuna

Eskilstuna

"Vi har i alla tre femmor i arbetslaget arbetat med detta som ett gemensamt projekt. Klasserna har kommit med förslag och sedan arbetat på. Många har gjort spridningskort och delat ut till familj, vänner, bekanta och i sitt närområde. Andra har gjort affischer och bett att få sätta upp i skolan, i butiker mm. Andra har gjort digitala bilder som de sedan har fått lov att lägga ut i vår skolas lärplattform där alla elever och föräldrar ser (ca 480 elever på skolan med föräldrar till! Vi har många foton på vårt arbete men jag ser inte hur man lägger upp mer än en tyvärr. Lägger upp ett exempel på varje klass sida, men eftersom vi inte har namn på de flesta så kan fotona tillhöra både 5A, 5B och 5C på Hällby skola i Eskilstuna. Mvh Pernilla Widén, undervisande lärare i MA och NO i de tre klasserna."

Hällby skola. 5B. Eskilstuna

Lyckeby

"Vi har spridit ut budskap om att det är lätt och rätt att återvinna till alla i Blekinge. "

Rosenborg. Förskola . Lyckeby

Ljusdal

"Utifrån barnens färdigdesignade förpackningar gjorde vi ett kollage med hur det kan gå till från start till \"slut\". Först mjölkas kor, någon dricker upp mjölk och annat så det blir tomma förpackningar. Barnen vet att förpackningar kan se olika ut. Det finns information på radio och sociala medier om vart och när man kan åka och återvinna. På återvinningen jobbar människor som ser till att det slängs och sorteras rätt. Sedan de slängts åker de iväg och blir nya förpackningar. För att 100 ska få denna information har vi lagt ut detta fina kollage med info på ett intranät som både vårdnadshavare, personal och rektorer kommer åt."

Gläntans Förskola. Gläntans Förskola. Ljusdal

Borgholm

"Vi har sparat dryckeskartonger hemma och på förskolan , vi har varit på återvinningscentralen, vi har gjort papper, vi har använt mjölkkartonger till att göra hus av och vi återvinner kartonger till plantera fröer i mm. Och till sist har vi gjort ett fotokollage att sätta upp i hallen så alla vårdnadshavare och besökare kan se, läsa och inspireras."

Förskolan Rödhaken. Avd. Grön. Borgholm

Morgongåva

"Idag har vi arbetat med kartongmatchen med barnen. Den tredje matchen som vi jobbade med idag handlar om att berätta för 100, alltså att dela med sig om kunskapen om återvinning med andra. Vi har skapat med dryckeskartonger där barnen fick varsin dryckeskartong att återvinna genom skapande. Barnen fick fri tillgång till allt material i ateljén och fantasin flödade när de omvisualiserade sina kartonger till hus, robotar och flygplan. Skapelserna kommer sedan att ställas ut på förskolan för att delas med alla barn och pedagoger. "

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

Jönköping

"Vi har försökt att sprida budskapet om att återvinna mera genom att göra brev som vi målat på och skrivit ett budskap och sedan har vi tillsammans gått en promenad och hittat brevlådor att lägga vårt budskap för att sprida det till så många vi kan. "

Lerhagens förskola. Kotten. Jönköping

Örebro

"Vi gjorde en film om återvinning som vi delade på förskolans unikum sida där alla barns föräldrar och all personal kan se vilket blir 159 stycken. Barnen hjälptes åt med att skapa filmen genom appen stop motion. Där de tog ett kort flyttade eller ändrade lite sen tog de ett nytt kort. Filmen är 8 sek och visar en mjölk kartong som häller i mjölk i ett glas, kartongen plattas till och läggs i återvinningen och sist kommer det en ny kartong fram. "

Satellitens förskola. Karlavagnen. Örebro

Alingsås

"Vi har tittat på filmen och tagit del av det material vi fått till oss. Vi har gjort en återvinningskampanj för att få fler att återvinna mjölkkartonger. Barnen har gjort ett kollage i vår entré på förskolan där barnen satt upp sina målade ”mjölkförpackningar”. Vi har dokumenterat arbetet och skickat ut det vi gjort till föräldrarna för att kunna nå ut till ännu fler. På förskolan går några av barnen med varje vecka och återvinner mjölkförpackningar i vårt soprum. Vi har samtalat om hur viktigt det är att återvinna mjölkkartonger och även annat material. I detta arbete har barnen även uppmärksammat skräp i naturen och vi har samtalat om hur viktigt det är att sortera allt skräp. Barnen har även sagt små egna citat som vi satt upp runt omkring deras målade mjölkpaket. "

Herrgårdens förskola avd Hallonet. Hallonet. Alingsås

Karlskrona

"Vi har haft samtal med barnen om hur man kan nå flest personer med information om vikten av att återvinna. Barnen hade många bra sätt och förslag, vi har kommit fram till följande… • Sätta upp affischer på förskolans grindar. • Göra posters som barnen skulle ge till 2 som de kände. • Göra en affisch som sätts upp i närbutiken i området. • Sätta upp affisch på en närliggande restaurang. Med dessa saker räknar vi med att nå fler än 100 personer. Då vi är fem avdelningar på förskolan och det även bor människor i lägenheter i huset vi befinner oss. "

Saltkråkans förskola. Avdelning Ruskprick. Karlskrona

Malmö

"Barnen har gemensamt bestämt hur de ville att collaget skulle se ut. Alla har hjälpt till att måla och sedan klistrat upp sina bilder av mjölkkartonger. Vi kopierade upp och laminerade bilderna och sedan tog barnen hem dem för att dela ut till familj, släkt och vänner. På avdelningen har vi övat flitigt på att vika ihop tomma mjölkpaket. Barnen har fortsatt att visa hemma hur man ska göra. Vi kommer att utmana vår grannavdelning i en kartongvikarmatch."

Trädgårdens förskola. Avdelning Squashen. Malmö

Landskrona

"Vi samtalade om vikten av att återvinning för en hållbar utveckling. Därefter kom vi på olika förslag som man kunde göra för att uppmuntra till återvinning. barnen fick skapa sina förslag på mallen av en mjölkpaketssida. Därefter klippte vi ut bilderna och satt upp dem på väggen. "

Stjärnfallets förskola. Kräftan. Landskrona

F-3

Västra Frölunda

"När vi i klassen pratade om hur vi skulle få 100 personer att förstå hur viktigt vårt budskap att återvinna är var det en livlig diskussion. Förslag var att berätta hemma och för släkt och vänner, göra en affisch och hänga upp i affären och på busshållplatser, göra en utställning på stora skolan mm. En pojke kom med förslaget att vi kan maila budskapet till alla vi känner och då sa en annan elev: vi lägger det på youtube- där kan massor av folk se. Vi pratade vidare om hur vi skulle presentera budskapet och eftersom vi just höll på att göra sagor i en app som heter Toontastic bestämde vi oss för det samtidigt som vi lärde oss mer om appens möjligheter. Vi vuxna tyckte idén var bra eftersom vi planerat prata om sociala medier och dess fördelar och nackdelar. Vi arbetar även med retorik och har målet att alla våra elever ska våga presentera något framför klassen och känna sig stolta över sina kunskaper samtidigt som de väcker nyfikenhet hos sina kamrater. Ett steg mot detta är att prata in digitalt och visa sin saga utan att fokus ligger på berättaren utan på bilden/ filmen. Tre delar arbetades fram, bakgrund, aktörer och budskap utifrån allt vi tidigare arbetat med i kartongmatchen. Ett par elever ville agera aktörer och ett roligt och svårt skådespelar arbete genom fördes till mycket skratt. Att både komma håg repliker och samtidigt flytta karaktärer var krävande. Nästa steg är att dela filmen med våra föräldrar och kollegor så att fler väljer att återvinna förpackningar och återvinna. Med vänlig hälsning, förskoleklass Fören / Agneta Olsson o Gabriela Borgvind "

Fiskebäcksskolan. Fören. Västra Frölunda

Töcksfors

"vi har gjort spridningskort som vi delar ut, hemma och till bekanta mm"

fritids Norrgården Töcksfors skola. Fritids Norrgården. Töcksfors

Forsvik

"SPRID DET TILL 100 vi har satt upp det på vårat stora fönster i matsalen där alla elever och personal ser det varje dag. Vi har även lagt ut det på våran egen facebook sida där mååånga kan se det. Vi hoppas på att det hjälper att få fler att återvinna."

Forsviks Friskola . Fritids Forsviks Friskola. Forsvik

Borlänge

"Vi samtalade om vikten av att återvinning för en hållbar utveckling. Därefter kom vi på olika förslag som man kunde göra för att uppmuntra till återvinning. Eleverna fick skapa sina förslag på mallen av en mjölkpaketssida. Därefter klippte vi ut bilderna, laminerade dem och satt upp den i fönstren på skolan."

Gylle skola. 1C. Borlänge

Borlänge

"Eleverna fick under en bildlektion designa sitt eget mjölkpaket. Instruktionerna var att eleverna skulle få med ett budskap till köparen av mjölkpaketet gällande vad som ska göras när man druckit upp innehållet. Vi plastade in elevernas mjölkpaket och hängde upp dem i flera fönster på skolan så att så många som möjligt ska se. Vi är en F-9 skola med ca 880 elever så budskapet når förhoppningsvis ut till väldigt många. "

Gylle Skola. 1A. Borlänge

Hallstahammar

"Vi i klass 1b började med att barnen fick dela ut ett kampanj/inspirationsbrev till alla 20 elevgrupper på vår skola. (Drygt 400 elever). Varje klasslärare fick i uppdrag att läsa upp brevet för sina elever. I brevet skrev vi känslosamt om varför vi ska hjälpas åt med återvinning och även att de var välkomna att se vår återvinningskampanj/utställning som står i skolans restaurang under 10 dagar. (Se bilden.) det innebär att drygt 450 elever och pedagoger kommer att se vår utställning och redan nu har vi fått fina gensvar från elever och pedagoger. Eleverna som gjort kampanjen känner sig väldigt stolta och säger att de ska fortsätta återvinna för alltid och att de ska rädda världen. Föräldrarna har också gett positiva gensvar. Det har varit roligt och utställningen står kvar t o m fredag nästa vecka. Mvh Ann-Sofi Lagerholm"

Lindboskolan. klass 1B. Hallstahammar

Braås

"Satt upp spridningskorten som ett kollage som vi sedan satte upp på skolan. Vi redovisade även för andra klasser vad vi har gjort och berättat varför. "

Braås skola. Klass 2. Braås

MARIESTAD

"Eleverna fick komponera ett meddelande för återvinning som skickades ut i skolans lärplattform till våra cirka 180 vårdnadshavare."

Tidavads skola. Fritidshem. MARIESTAD

Västra Frölunda

"The children discussed the best ways in which to spread information and handed out their leaflets to friends and family members."

The English School Gothenburg. Klass 2AH. Västra Frölunda

Sollentuna

"Eleverna i 1a på Tegelhagens skola har gjort planscher om hållbar utveckling, där det handlar om att återvinna och inte slösa på jordens resurser. För att sprida budskapet så har vi över meet tagit del i vad våra faddrar har arbetat med om miljö och återvinning, vi berättade om våra planscher och hur vi kan återvinna på bästa sätt. Varje grupp har spelat in hur vi kan spara på miljön och få en hållbar utveckling och det har vi lagt ut på klassens instagram. Eleverna har dessutom lagt till en bild om återvinning i deras veckobrev till föräldrar. Vi har också satt upp planscherna så alla kan ta del av vårt arbete i skolan."

Tegelhagens skola. Klass 1A. Sollentuna

Sollentuna

"Att berätta för hundra. Vi valde att genom zoom samtal berätta vårt budskap för andra klasser på skolan. Eleverna gjorde lappar där de skrev sitt budskap och gjorde plakat och läste dessa för de andra klasserna på skolan. Vi satte sedan upp dessa plakat så att föräldrar och andra elever lätt kunde se och läsa de budskap eleverna ville sprida om återvinning. Vi fotade även budskapet och mailade föräldrar. "

Tegelhagens skola. Årskurs 3 . Sollentuna

Västra Frölunda

"We talked about the best way to spread the message about recycling and came up with a list of places that we could post our leaflets. The children each received two copies of their designs which they took home. Some put their leaflets up in shop windows, gave to friends/family, parents took them to work, others posted them on their private social media. At school, we created a notice board in the entrance (see photo), put them on the tv screen in reception and also put them up in our food hall."

The English School Gothenburg. Klass 2LA. Västra Frölunda

Rydebäck

"Eleverna gjorde i lärgrupper olika affischer som vi satte upp för allmän beskådan. De satte även upp sorteringskort över hela skolan för att ytterligare sprida budskapet, återvinn!"

Rydebäcksskolan. Klass 3 Röd. Rydebäck

Nacka

"Åk 2 på Skuru skola i Nacka har skrivit och målat spridningskort som vi satt ihop till ett kollage i skolan, se bilden. Eleverna har också gjort spridningskort som de tagit med hem för att sprida i familjen och bland grannar. Några har också bett sina föräldrar att ta med korten till sina arbetsplatser. Uppfinningsrikedomen har varit stor. Föräldrar har t ex visat korten då de haft digitala möten på sina arbetsplatser och arbetskamraterna har lovat att sprida elevernas budskap vidare :)"

Skuru skola. 2a. Nacka

Örkelljunga

"Vi har gjort flyets. De åtta barnen i f-klassen har har tillsammans delat ut 24 flyets. Sen klistrade vi upp bifogade bilder på mjölkkartonger i skolans matsal och pratade om vad det var. På så sätt nådde vi ytterligare 90 personer. Slutligen finns våra bilder utlagda på skolans Fb- sida och där når vi många. Alltså har vi med råge berättat för 100 personer"

Solängskolan. Förskoleklassen. Örkelljunga

Farsta

"Vi har i klassen diskuterat hur vi ska kunna informera och sprida budskapet om återvinning till 100 personer. Vi gjorde en mind-map och kom sedan överens om att tillverka informationsblad där eleverna skriver och ritar om återvinning. Det tog en hel vecka, men nu har vi tillverkat 115 reklamblad! Det blev jubel i klassen när vi räknade ihop alla lappar! Alla elever har fått i läxa över helgen att dela ut några var av dessa reklamblad till grannar och andra bekanta. Vi pratade om att vi kan tejpa upp informationsbladen i hissen, stoppa i brevlådor, sätta på anslagstavlor, gömma under mormors kaffekopp, fråga på Ica om en får sätta upp en lapp, lägga på sätet i bussen, gömma i någon i familjens ficka och mycket mer. "

Friskolan Hästens AB. Åk 1. Farsta

Sturkö

"Hej , vi på kompassens fritidshem på Sturkö har gjort en stor affisch i form av ett mjölkpaket. Denna affisch är prydd av våra fina mjölkpaketsbaksidor som vi har designat med olika budskap om hur vi ska får fler att bli uppmärksammade på att återvinna sina kartonger. Affischen är uppsatt i vår skolas matsal strategiskt precis bredvid mjölken. Vi har även delat bilden på vårt fritids fb-sida med syftet att nå ut till fler personer."

Sturköskolan. Kompassens fritidshem. Sturkö

Huddinge

"Eleverna blev indelade i grupper och skapade affischer tillsammans. Vi kommer att sätta upp affischerna vid ingången till skolan där många kan se dem. Många elever ville dessutom göra flera spridningskort som de delar ut till grannar, vänner och släkt. "

Skogskällan. Klass 1C. Huddinge

eskilstuna

" Julgran som är gjord av återvunnenmjölkkartonger. Gjord av 2B på Årbyskolan. Vi i årskurs 2 på Årbyskolan har gjort en återvinningsgran. Alla elever har bidragit med förpackningar och kreativiteten har varit hög. De har gjort kulor av korkarna och pappersljus samt målat hela granen grön. Granen kommer att ställas ut i ett gemensamt utrymme på skolan, till allas beskådning. "

Årbyskolan. 2B. eskilstuna

Bergs kommun

"Eleverna i åk 2, 3 och 4 på Rätans skola har spridit budskapet att vi alla ska hjälpa naturen genom att återvinna mer! Eleverna målade fina flygblad som de delade ut i minst 100 brevlådor runt i Rätansområdet. Vi hoppas att alla läser och blir inspirerade att återvinna sina kartonger i större utsträckning än förut."

Rätans skola. Klass 3-4. Bergs kommun

Örbro

"Eleverna har fått fria händer att tolka \" Sprid till 100\". De röstade då fram en demonstration. Vi har gjort skyltar, flygblad och lärt oss rytmer på rytminstrument till olika slagord. Vi gjorde en demonstrations-promenad i området där vi ropade \" Vad ska vi göra? Återvinna!\" \"Lyssna på barnen- rädda jorden\". Vi mötte många imponerade människor och barnen var otroligt glada och stolta. "

Änglandaskolan. 3. Örbro

Umeå

"Eleverna skrev olika budskap om återvinning på spridningskorten."

Innertavle skola. 3. Umeå

VÄSTERÅS

"Eleverna har fått skapa spridningskort med olika budskap om återvinning som vi sedan har fotograferat och delat på vår Instagram."

Barkarö Skola. Qvistens Fritids. VÄSTERÅS

Norrköping

"Vi har jobbat med mallen på dryckeskartongerna och eleverna har efter bästa förmåga skrivit, ritat och målat små korta uppmaningar kring vad man ska göra och vad man inte ska göra med sitt skräp! Eleverna har upprört sig om allt skräp som vi har sett och plockat upp under skogsutflykterna, men även i vår närmiljö runt skolgården. Så många uppmaningar handlar om att inte skräpa ner i naturen och att slänga sitt skräp i soptunnorna! Med tanke på rådande rekommendationer så bestämde vi oss för att sprida ordet i skolan och till de ca 100 andra eleverna som finns på skolan. Men även till föräldrarna att läsa. Vi har satt upp dryckeskartongerna med uppmaningarna i hallen men alla kan läsa dessa utifrån skolgården. "

I Ur och Skur Skattkammarön. Mullebarnen . Norrköping

Aneby

"Vi på Tallbackaskolan åk 3 har gjort planscher. Dessa har vi satt upp på anslagstavla på Ica samt på biblioteket här i byn. Vänliga hälsningar Susanne "

Tallbackaskolan. åk 3. Aneby

Linghem

"Vi tittade på filmen och pratade om hur vi skulle sprida information. Barnen gjorde collage och spridningslappar som vi satte upp på skolan. När de suttit ett tag ska barnen få ta sin egen och sätta upp någonstans som på en anslagstavla där de bor."

Askeby skola. Klass 3A. Linghem

Öjersjö

"Vi började med att prata om uppgiften och bestämde tillsammans hur vi skulle gå tillväga. Vi använde oss av er mall för att skriva och måla budskap om återvinning som vi sedan gjorde kollag av. Kollagen satte vi upp i skolans matsal för att sprida budskapet till så många som möjligt på skolan. Eleverna ville även dela ut kollag i områden för att sprida budskapet om återvinning till ännu fler, så vi tog kort och gjorde små bilder av dem som delats ut i Öjersjö. Med hjälp av dryckeskartonger skrev vi \"återvinn oss\" och gjorde en bild av. Vi plastade in några bilder som blev \"bordsunderälgg/dukar\"till borden i matsalen. "

Öjersjö Brunn. Klass 3B. Öjersjö

Kristianstad

"Inför match 3 fick eleverna komma med förslag på hur de ville sprida budskapet. De förslag som kom upp delades upp i tre grupper; Utställning med affischer, film samt tidning/flyers. Sedan fick eleverna välja en grupp de ville tillhöra. Tidningsgruppen gjorde A5-foldrar med info om WWF och återvinning. Utställningsgruppen gjorde olika affischer med budskap om återvinning och filmgruppen gjorde en kortfilm \"Rädda miljön!\", i iMovie om återvinning och om man inte återvinner så kommer återvinningsmonstret. Sedan monterade vi ihop allt detta till en utställning som består av en vikvägg med affischer, foldrar och våra tre tävlingsbidrag i match 2. Eleverna valde att först visa sin utställning utomhus under en förmiddagsrast (se bilden) för låg- och mellanstadiet (ca 250 elever) och sedan valde de att ställa utställningen i matsalen så även högstadieelever (ca. 400 elever) kunde ta del av den. Allt som allt har drygt 600 elever kunnat se den. "

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Västerås

"Vi på Lövets fritids tittade först på filmen som fanns om match 3. Efter filmen diskuterade vi hur man på olika vis skulle kunna sprida ett budskap. Flera bra förslag framkom och bland de enades vi sedan om hur just vi skulle vilja sprida informationen om hur viktigt det är att återvinna. Vi kom då fram till att ett stort kollage skulle göras och sättas upp någonstans på skolan samt att det skulle spridas via sociala medier. När spridningskorten var klara gjorde vi därför ett kollage som sattes upp i skolans matsal samt la upp en bild på skolans Instagram. "

Lövets fritids. Lövets fritids. Västerås

Bygdeå

"Vi började med att samla in förslag över hur eleverna ville delge så många som möjligt. Det kom in massvis med förslag som vi röstade mellan. Det första vi gjorde var att skriva ut flygblad med deras mjölkförpackningsbilder samt info över vårat arbete + en uppmaning om att återvinna mera. Dessa delade vi ut i brevlådorna i byn och de elever som ville fick även ta hem dessa och dela ut till släkt och grannar. Sedan tog vi en promenad till affären i byn och satte upp en poster som ligger i anslutning till affären med deras bilder på förpackningarna och en uppmaning till alla att återvinna mera. Det sista vi gjorde var att göra en plansch av deras originalbilder som vi satte upp i matsalen på skolan med budskapet att återanvända och återvinna mera så att alla på skolan kan ta del av deras fina arbete. Eleverna + pedagoger har tyckt att det har varit ett roligt och givande arbete. "

Bygdeå skola. Förskoleklass Prästkragen. Bygdeå

eskilstuna

"Vi började med att prata om hur vi skulle nå ut till så många som möjligt. Barnen kom fram till att youtube är den bästa kanalen för det. Barnen bestämde att de ville skriva en låt som skulle locka folk att sortera mera. De bestämde att texten skulle sjungas till melodin i låten Sommartider med Gyllene tider. Sedan skrev alla meningar som de ville ha med i låten och som sedan sattes ihop till en låttext. Låten heter Rädda världen. De skapade ett stort mjölkpaket av en stor kartong som de ville ha med i videon. De bestämde sig för att göra en qr-kod som limmades fast på ett kollage som skulle sättas upp på ett ställe i skolan där många passerar. Kollaget har de fyllt med sina kampanjer från match 2 och en teckning som visar hur det såg ut när vi sorterade kartonger i match 1. Kollaget fick en dramatisk rubrik: \"snälla ta hand om vår jord\". Syftet var att få folk att reagera och börja titta på kollaget. Efter många timmars övning var det dags för filminspelningen som tog två timmar. Det som var svårast enligt några av eleverna var att alla skulle bli synkade och sjunga rätt. Vi hittade tillslut en version som var den allra bästa. Till klippet finns även en beskrivning av syftet med filmen. "

Årbyskolan. 2C. eskilstuna

Huddinge

"Vi har delat en bild på tävlingen och klassens namn på Visättraskolans Instagramskonto. VI skrev om tävlingen samt varför vi tävlar. Vi delade även ett citat från tävlingen som är \" En tom drycks kartong är inte skräp, utan värdefull råvara för nya produkter. Genom att återvinna dem sparar du på resurser och minskar både energianvändningen och din egen miljöpåverkan. Tänk om alla visste det! Hjälp oss sprida kunskapen.\" Vi fick massa kommentarer samt 119 personer som har gillat inlägget. "

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Umeå

"Vi har tillsammans pratat om vad som är bra för miljön och vikten av att återvinna. Utifrån dessa diskussioner har vi pratat om budskap och slogans som eleverna sedan fick använda som inspiration till sina designer. Spridningskorten har vi satt upp i skolan och några av eleverna har satt upp i butiker och gallerior för att sprida budskap."

Sörmjöle skola. 1-2. Umeå

Finspång

"Klassen röstade på två av alla bidrag som skulle skickas ut i veckobrevet. Eleverna fick även visa för andra kompisar. "

Nyhemsskolan F-6. Klass 3. Finspång

Limhamn

"Tillsammans tittade vi på introfilmen till match 3. Eleverna valde att sprida budskapet om vikten av återvinning genom att göra collage. Collagen är gjorda av återvunnet material. Collagen satte vi upp på tre olika offentliga ställen i vårt närområde. På så sätt sprider vi budskapet till många men tänker samtidigt på miljön."

Skolan på Ön. Kaptenen. Limhamn

4-6

Gothenburg

"Students worked in groups to research a material and how it is recycled. They also looked in why recycling was important. Pick from the following recycling categories: paper, glass, plastic, metal, or electronics. Välj bland följande återvinningskategorier: papper, glas, plast, metall eller elektronik. You will research information on the Chromebooks about your specific recycling category. Du kommer att undersöka information på Chromebooks om din specifika återvinningskategori. Once you have completed all research, you will create a google slides with all of the information you have learned. När du har slutfört all forskning skapar du en google-bild med all information du har lärt dig. Questions: What is your recycling material? How is it recycled around the world? Why is it important to recycle this material? What are the consequences if we do not recycle your material? What can we do at IES to recycle this material more? How can you motivate students and teachers to help recycle? Vad är ditt material för återvinning? Hur återvinns den runt om i världen? Varför är det viktigt att återvinna materialet? Vilka är konsekvenserna om vi inte återvinner ditt material? Vad kan vi göra på IES för att återvinna materialet mer? Hur kan du motivera elever och lärare att hjälpa till med återvinning?"

IES Krokslätt. 4B. Gothenburg

Gothenburg

"Students worked in groups to research a material and how it is recycled. They also looked in why recycling was important. Pick from the following recycling categories: paper, glass, plastic, metal, or electronics. Välj bland följande återvinningskategorier: papper, glas, plast, metall eller elektronik. You will research information on the Chromebooks about your specific recycling category. Du kommer att undersöka information på Chromebooks om din specifika återvinningskategori. Once you have completed all research, you will create a google slides with all of the information you have learned. När du har slutfört all forskning skapar du en google-bild med all information du har lärt dig. Questions: What is your recycling material? How is it recycled around the world? Why is it important to recycle this material? What are the consequences if we do not recycle your material? What can we do at IES to recycle this material more? How can you motivate students and teachers to help recycle? Vad är ditt material för återvinning? Hur återvinns den runt om i världen? Varför är det viktigt att återvinna materialet? Vilka är konsekvenserna om vi inte återvinner ditt material? Vad kan vi göra på IES för att återvinna materialet mer? Hur kan du motivera elever och lärare att hjälpa till med återvinning?"

IES Krokslätt. 4C. Gothenburg

Gothenburg

"Students worked in groups to research a material and how it is recycled. They also looked in why recycling was important. Pick from the following recycling categories: paper, glass, plastic, metal, or electronics. Välj bland följande återvinningskategorier: papper, glas, plast, metall eller elektronik. You will research information on the Chromebooks about your specific recycling category. Du kommer att undersöka information på Chromebooks om din specifika återvinningskategori. Once you have completed all research, you will create a google slides with all of the information you have learned. När du har slutfört all forskning skapar du en google-bild med all information du har lärt dig. Questions: What is your recycling material? How is it recycled around the world? Why is it important to recycle this material? What are the consequences if we do not recycle your material? What can we do at IES to recycle this material more? How can you motivate students and teachers to help recycle? Vad är ditt material för återvinning? Hur återvinns den runt om i världen? Varför är det viktigt att återvinna materialet? Vilka är konsekvenserna om vi inte återvinner ditt material? Vad kan vi göra på IES för att återvinna materialet mer? Hur kan du motivera elever och lärare att hjälpa till med återvinning?"

IES Krokslätt. 4D. Gothenburg

Fagersta

"Eleverna fick komma med förslag på hur vi skulle få en stor spridning på budskapet om återvinning. Vi enades om att vi troligtvis når flest om vi använder nätet, och valde därför att kontakta en lokal nyhetssida på Facebook. En artikel skrevs och publicerades och hade efter 3 dagar 119 likes, 15 kommentarer och 4 delningar. I denna match samarbetade vi med parallellklassen. https://www.facebook.com/Fagersta/posts/2108144802670085"

Alfaskolan. Klass 4A. Fagersta

Häljarp

"Eleverna har spridit budskapet om återvinning till andra elever på skolan genom att skapa fem stycken återvinningsstationer med passande affischer. Målet var att förpackningarna från vår caféförsäljning skulle materialåtervinnas istället för att förbrännas. Eleverna har gjort en PowerPoint presentation där de visar hur man återvinner i en film och berättar vilka vinsterna är med återvinning. Presentationen har nått ut till alla andra elever på skolan. Till släkt, grannar och vänner har eleverna skrivit ett brev/spridningskort som de delat ut för att ytterligare berätta för andra om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-2. Häljarp

Häljarp

"Eleverna har spridit budskapet om återvinning till andra elever på skolan genom att skapa fem stycken återvinningsstationer med passande affischer. Målet var att förpackningarna från vår caféförsäljning skulle materialåtervinnas istället för att förbrännas. Eleverna har gjort en PowerPoint presentation där de visar hur man återvinner i en film och berättar vilka vinsterna är med återvinning. Presentationen har nått ut till alla andra elever på skolan. Till släkt, grannar och vänner har eleverna skrivit ett brev/spridningskort som de delat ut för att ytterligare berätta för andra om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-1. Häljarp

MALMÖ

"Åk 4 använde sig av mallen för att sprida informationen om hur viktigt det är att återvinna. Utav det har vi gjort planscher som vi har hängt upp i klassen, hallen och ingången. Eleverna har också tagit kopior av sina mallar samt delat ut det i området för att uppmärksamma vuxna och barn om hur viktigt det är att återvinna. "

Höjaskolan . 4A. MALMÖ

MALMÖ

"Åk 4 använde sig av mallen för att sprida informationen om hur viktigt det är att återvinna. Utav det har vi gjort planscher som vi har hängt upp i klassen, hallen och ingången. Eleverna har också tagit kopior av sina mallar samt delat ut det i området för att uppmärksamma vuxna och barn om hur viktigt det är att återvinna. "

Höjaskolan . 4B. MALMÖ

Huddinge

"Vi har gjort affischer som vi har satt upp där vi bor och runt skolan. Vi har skrivit faktatexter och lagt på vår blogg: https://sites.google.com/skapaskolan.se/skapa10/uppdrag samt satt upp länkar dit med QR koder. Vi har skrivit insändare till tidningar. Vi har gjort videos och lagt på youtube. "

Skapaskolan. Skapaskolan åk4. Huddinge

Arboga

"Vi började med att prata om uppgiften och bestämde tillsammans hur vi skulle gå tillväga. Vi använde oss av spridningskorten för att skriva och måla budskap om återvinning som vi sedan gjorde affischer av. Dem satte vi upp på ytterdörrarna i skolan för att sprida budskapet till så många som möjligt. Vi skickade även ett meddelande till alla pedagoger på vår skola för att de skulle uppmärksamma sina elever på vårt viktiga uppdrag!"

Gäddgårdsskolan. Klass 4B. Arboga

Borlänge

"Mjölkkartong i 3D format. Klassen bestämde sig för att tillsammans tillverka en mjölkkartong i 3D format. På varje sida finns fina bilder och en slogan om återvinning. eleverna valde dessa slogans: \"Du tjänar på det och du räddar liv för en friskare planet.\" \"Snälla återvinn\" \"Ingen kan göra allt men du kan göra något\" \"Återvinn mer, man hjälper alla djur och naturen mer. För djuren dör ut om man inte hjälper dem!\" För att sprida vårt rykte på bästa sätt bestämde vi oss för att ha en utställning i vår bys matbutik. Vår mjölkkartong tillsammans med vårt bidrag i match 3 kunde på så vis beskådas av alla i vårt närområde och vi utökade vårt samarbet med omvärlden. Glad återvinning! / Halvars skola "

Halvarsgårdars skola . Klass 4. Borlänge

Hägersten

"Eleverna har fått rita och skriva sitt budskap. Några valde att göra det i er mall, andra gjorde det på ett vitt papper. Några exempel kan ni se på bilden. När bilderna var klara har eleverna fått fota dem och de som har sociala medier har lagt upp dem där. Även vårdnadshavarna har hjälpt till att sprida budskapet genom att lägga upp bilderna på sina sociala medier. "

Aspuddens skola. 5D. Hägersten

Lomma

"I vår klass har vi arbetat med match 3 på följande vis: Vi har skapat planscher med återvinningstema (se bifogad fil) Dessa har vi satt upp vår skola, andra skolor och en förskola i vår närmiljö. Vi har skapat en utställning med bilder och planscher i vår matsal. För de yngre klasserna på skolan har vi gjort en frågesportstävling. Några elever har filmat frågor till klasserna med återvinning som fokus. Eleverna har även designat diplom till de klasser som deltar i tävlingen. Klassen har kontaktat vår lokatidning \"Lommabladet\" och bett dem att hjälpa till att sprida budskapet om återvinning. Vi har berättat för vänner, parallellklasser, familj och släktingar om vikten av att återvinna."

Karstorpskolan. 5c. Lomma

Umeå

"Innertavle skola klass 4 har arbetat med match 3. Vi ritade och skrev på spridningskorten. Några sattes på planscher som sattes upp på anslagstavlor runt om i byn och några togs hem och lades i en grannes brevlåda. "

Innertavle skola. 4. Umeå

Kullavik

"Eleverna i klass 4 på Fullriggaren Malevik har arbetat med match 3 under tre veckor. Vi startade upp projektet med att diskutera bästa sätt att sprida budskap och hur man kan nå ut till många personer. Det kom upp flera bra idéer. De fick diskutera i grupper vilka idéer som de tyckte var bäst och som skulle kunna vara genomförbara. Vi bestämde oss för att arbeta vidare med planscher att sätta inomhus i skolan, affischer att sätta upp utomhus runt skolan, insändare som skulle skickas till våra lokala tidningar och en av insändarna blev också upplagd i v klass som når ut till all personal, vårdnadshavare f-9 och elever på skolan. Vi arbetade också med stopmotionfilm som ska visas för de yngre eleverna på skolan, en film där elever intervjuar personer som är på återvinningscentraler om vad de tyckerom återvinning även den här ska visas för de yngre åldrarna på skolan. Den sista gruppen spelade in ett kundmeddelade och skickade det till mataffärer i närheten men även lite längre bort. De gjorde också en variant av filmen utan röster och med skriven text, eftersom vissa butiker inte har högtalare. De skrev talet och fick sedan skriva ihop ett mail för att själva kontakta mataffärerna och fråga om deras meddelande kunde spelas upp. Vi fick svar från två butiker i närheten (Hemköp Särö och Hemköp Kungsporten) som gärna spelar upp meddelandet för sina kunder och en annan butik längre bort (Ica Munkebäck) som planerar för att kunna sprida meddelandet. Eleverna är så stolta över vad de har lyckats åstadkomma! Det är kundmeddelandet som eleverna har gjort som finns med som youtubelänk. "

Fullriggaren Malevik. Klass 4. Kullavik

Umeå kommun

"Att berätta för hundra lät först som ett mycket tufft uppdrag. Men när vi bröt ner det till multiplikationen 25 gånger 4 kändes det klart överkomligt. Någon föreslog att man kunde berätta för familjen, någon annan gav förslaget att berätta för fler på skolan. Med de fantastiska bidragen till match 2 och tomma mjölk- och yoghurtförpackningar, satte vi ihop en utställning tillsammans med en parallellklass. Utställningen kan ses av hela skolan på en plats där många passerar. Av spridningskorten tillverkades bokmärken som vi gjorde tillgängliga i skolans bibliotek. Små konstverk, som påminner om de viktiga återvinningsbudskapet och samtidigt kommer till användning för bokläsaren. Eleverna har inspirerat och inspirerats under tiden med Kartongmatchen. Ett tänk och ett arbete har påbörjats, som fortsätter även när årets tävling avslutas."

Sjöfruskolan. 4B. Umeå kommun

Gothenburg

"Students worked in groups to research a material and how it is recycled. They also looked in why recycling was important. Pick from the following recycling categories: paper, glass, plastic, metal, or electronics. Välj bland följande återvinningskategorier: papper, glas, plast, metall eller elektronik. You will research information on the Chromebooks about your specific recycling category. Du kommer att undersöka information på Chromebooks om din specifika återvinningskategori. Once you have completed all research, you will create a google slides with all of the information you have learned. När du har slutfört all forskning skapar du en google-bild med all information du har lärt dig. Questions: What is your recycling material? How is it recycled around the world? Why is it important to recycle this material? What are the consequences if we do not recycle your material? What can we do at IES to recycle this material more? How can you motivate students and teachers to help recycle? Vad är ditt material för återvinning? Hur återvinns den runt om i världen? Varför är det viktigt att återvinna materialet? Vilka är konsekvenserna om vi inte återvinner ditt material? Vad kan vi göra på IES för att återvinna materialet mer? Hur kan du motivera elever och lärare att hjälpa till med återvinning? "

IES Krokslätt. 4A. Gothenburg

Umeå kommun

"Att berätta för hundra lät först som ett mycket tufft uppdrag. Men när vi bröt ner det till multiplikationen 25 gånger 4 kändes det klart överkomligt. Någon föreslog att man kunde berätta för familjen, någon annan gav förslaget att berätta för fler på skolan. Med de fantastiska bidragen till match 2 och tomma mjölk- och yoghurtförpackningar, satte vi ihop en utställning tillsammans med en parallellklass. Utställningen kan ses av hela skolan på en plats där många passerar. Av spridningskorten tillverkades bokmärken som vi gjorde tillgängliga i skolans bibliotek. Små konstverk, som påminner om de viktiga återvinningsbudskapet och samtidigt kommer till användning för bokläsaren. Eleverna har inspirerat och inspirerats under tiden med Kartongmatchen. Ett tänk och ett arbete har påbörjats, som fortsätter även när årets tävling avslutas."

Sjöfruskolan. 4D. Umeå kommun

Eskilstuna

"Vi har i alla tre femmor i arbetslaget arbetat med detta som ett gemensamt projekt. Klasserna har kommit med förslag och sedan arbetat på. Många har gjort spridningskort och delat ut till familj, vänner, bekanta och i sitt närområde. Andra har gjort affischer och bett att få sätta upp i skolan, i butiker mm. Andra har gjort digitala bilder som de sedan har fått lov att lägga ut i vår skolas lärplattform där alla elever och föräldrar ser (ca 480 elever på skolan med föräldrar till! Vi har många foton på vårt arbete men jag ser inte hur man lägger upp mer än en tyvärr. Lägger upp ett exempel på varje klass sida, men eftersom vi inte har namn på de flesta så kan fotona tillhöra både 5A, 5B och 5C på Hällby skola i Eskilstuna. Mvh Pernilla Widén, undervisande lärare i MA och NO i de tre klasserna."

Hällby skola. 5A. Eskilstuna