Inrapporterade uppgifter

Förskola

Kinna

"Barnen fick skriva och rita olika budskap och visa detta för familj, allt och vänner. Återvinn mig så blir jag en ny produkt . "

Strömbacken . Filifjonkan . Kinna

Njurunda

"Barnen på lilla Mullvaden ger sina bästa tips efter vårt arbete med hållbar utveckling!"

Förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Hökerum

"Vi har delat ut spridningskort med olika budskap om återvinning av drickeskartonger och lagt upp en återvinnings affisch på anslagstavlan i samhället."

Nitta förskola. Avdelning Mållgan. Hökerum

Malmö

"Under Grön Flagg och Håll Sverige Rentdagen deltar vi för andra året i Kartongmatchen. Barn visar varandra och berättar för sina vårdnadshavare hur kartongmatchen går till. Vi anordnade en kartongmatchdag där hela förskolan samlades och genom att ösa sortera rengöra torka och platta till dryckeskartonger samtalade vi kring metoder och naturvetenskapliga begrepp samt hållbar utveckling och kretsloppstänk. Barnen kommer fortsätta kartongmatchaktivitet regelbundet och sortera i kärl för kartonger. Vi räknade upp till 220 kartonger första omgången och sedan 100 till. Vi vet att vi kan hjälpas åt för att respektera djur och natur. Vi ser filmer och har introducerat sopsamlarmonstren på samtliga avdelning. Vi vidarebefordrar kartongbudskapet via vårt dokumentationssystem och vi monterar sopsamlarmonstren på källstationer ute i närmiljön via barnens alster av sopsamlarmonstren och sätter fast med bokplast så de komplementerar de befintliga symbolerna."

Stadionparkens förskola. Oxögat. Malmö

Hallsberg

"Tillsammans med barnen har vi tillverkat en julgran av återvinningsmaterial (mjölk- och yoghurtförpackningar, korkar, kartonger, plastflaska). Vi har även gjort ca 100 kort med hjälp av mallen som finns på webbsidan. Varje kort har barnen ritat på och vi har klistrat ett budskap om återvinning tillsammans med en julhälsning samt kort på vår julgran. Barnen kommer att dela ut korten tillsammans med sina familjer. För att nå ut till ännu fler har vi lagt ut en julhälsning på förskoleområdets gemensamma teams. Där la vi ut ett kort på vår julgran tillsammans med en text som lyder såhär: ”Vi på Gårdstrollen är med i en tävling som heter kartongmatchen, och den sista matchen handlar om att man ska tala om för 100 hur viktigt det är med återvinning. Därför passar vi på att skicka en liten julhälsning till er alla därute, och uppmanar er (om ni inte redan gör det) att återvinna tillsammans med barnen och lägga grunden för en hållbar framtid. God Jul till er alla från oss alla!” Så med dessa insatser hoppas vi att vi har nått ut till många fler än 100! "

Förskolan Gullvivan. Gårdstrollen. Hallsberg

Karlskrona

"Vi har pratat om hur man sorterar, vi är på återvinnings centralen och sorterar med jämna mellanrum. Barnen har ritat på mallarna från Kartongmatsken, skrivit på baksidan av varje mall - Gör som oss på Droppen, sortera! Sedan har vi promenerat runt med barnen till deras egna postlådor och grannar. De har gjort två eller flera mallar som de har delat ur. Genom detta har vi nått ut till många med vårt budskap. Sortera mera. Vi har även mätt upp våra promenader i steg och km och de har fått se var alla bor. Vi är i ett område där alla bor mycket nära Förskolan. Mvh. Droppen Hästö Förskola Karlskrona "

Hästö förskola . Droppen . Karlskrona

Morgongåva

"Idag har vi arbetat med kartongmatchen med barnen. Den tredje matchen som vi jobbade med idag handlar om att berätta för 100, alltså att dela med sig om kunskapen om återvinning med andra. Vi har skapat med dryckeskartonger där barnen fick varsin dryckeskartong att återvinna genom skapande. Barnen fick fri tillgång till allt material i ateljén och fantasin flödade när de omvisualiserade sina kartonger till hus, robotar och flygplan. Skapelserna kommer sedan att ställas ut på förskolan för att delas med alla barn och pedagoger. "

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

Örebro

"Vi gjorde en film om återvinning som vi delade på förskolans unikum sida där alla barns föräldrar och all personal kan se vilket blir 159 stycken. Barnen hjälptes åt med att skapa filmen genom appen stop motion. Där de tog ett kort flyttade eller ändrade lite sen tog de ett nytt kort. Filmen är 8 sek och visar en mjölk kartong som häller i mjölk i ett glas, kartongen plattas till och läggs i återvinningen och sist kommer det en ny kartong fram. "

Satellitens förskola. Karlavagnen. Örebro

Malmö

"Barnen har gemensamt bestämt hur de ville att collaget skulle se ut. Alla har hjälpt till att måla och sedan klistrat upp sina bilder av mjölkkartonger. Vi kopierade upp och laminerade bilderna och sedan tog barnen hem dem för att dela ut till familj, släkt och vänner. På avdelningen har vi övat flitigt på att vika ihop tomma mjölkpaket. Barnen har fortsatt att visa hemma hur man ska göra. Vi kommer att utmana vår grannavdelning i en kartongvikarmatch."

Trädgårdens förskola. Avdelning Squashen. Malmö

F-3

Västra Frölunda

"We talked about the best way to spread the message about recycling and came up with a list of places that we could post our leaflets. The children each received two copies of their designs which they took home. Some put their leaflets up in shop windows, gave to friends/family, parents took them to work, others posted them on their private social media. At school, we created a notice board in the entrance (see photo), put them on the tv screen in reception and also put them up in our food hall."

The English School Gothenburg. Klass 2LA. Västra Frölunda

eskilstuna

" Julgran som är gjord av återvunnenmjölkkartonger. Gjord av 2B på Årbyskolan. Vi i årskurs 2 på Årbyskolan har gjort en återvinningsgran. Alla elever har bidragit med förpackningar och kreativiteten har varit hög. De har gjort kulor av korkarna och pappersljus samt målat hela granen grön. Granen kommer att ställas ut i ett gemensamt utrymme på skolan, till allas beskådning. "

Årbyskolan. 2B. eskilstuna

Örbro

"Eleverna har fått fria händer att tolka \" Sprid till 100\". De röstade då fram en demonstration. Vi har gjort skyltar, flygblad och lärt oss rytmer på rytminstrument till olika slagord. Vi gjorde en demonstrations-promenad i området där vi ropade \" Vad ska vi göra? Återvinna!\" \"Lyssna på barnen- rädda jorden\". Vi mötte många imponerade människor och barnen var otroligt glada och stolta. "

Änglandaskolan. 3. Örbro

Öjersjö

"Vi började med att prata om uppgiften och bestämde tillsammans hur vi skulle gå tillväga. Vi använde oss av er mall för att skriva och måla budskap om återvinning som vi sedan gjorde kollag av. Kollagen satte vi upp i skolans matsal för att sprida budskapet till så många som möjligt på skolan. Eleverna ville även dela ut kollag i områden för att sprida budskapet om återvinning till ännu fler, så vi tog kort och gjorde små bilder av dem som delats ut i Öjersjö. Med hjälp av dryckeskartonger skrev vi \"återvinn oss\" och gjorde en bild av. Vi plastade in några bilder som blev \"bordsunderälgg/dukar\"till borden i matsalen. "

Öjersjö Brunn. Klass 3B. Öjersjö

Kristianstad

"Inför match 3 fick eleverna komma med förslag på hur de ville sprida budskapet. De förslag som kom upp delades upp i tre grupper; Utställning med affischer, film samt tidning/flyers. Sedan fick eleverna välja en grupp de ville tillhöra. Tidningsgruppen gjorde A5-foldrar med info om WWF och återvinning. Utställningsgruppen gjorde olika affischer med budskap om återvinning och filmgruppen gjorde en kortfilm \"Rädda miljön!\", i iMovie om återvinning och om man inte återvinner så kommer återvinningsmonstret. Sedan monterade vi ihop allt detta till en utställning som består av en vikvägg med affischer, foldrar och våra tre tävlingsbidrag i match 2. Eleverna valde att först visa sin utställning utomhus under en förmiddagsrast (se bilden) för låg- och mellanstadiet (ca 250 elever) och sedan valde de att ställa utställningen i matsalen så även högstadieelever (ca. 400 elever) kunde ta del av den. Allt som allt har drygt 600 elever kunnat se den. "

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Västerås

"Vi på Lövets fritids tittade först på filmen som fanns om match 3. Efter filmen diskuterade vi hur man på olika vis skulle kunna sprida ett budskap. Flera bra förslag framkom och bland de enades vi sedan om hur just vi skulle vilja sprida informationen om hur viktigt det är att återvinna. Vi kom då fram till att ett stort kollage skulle göras och sättas upp någonstans på skolan samt att det skulle spridas via sociala medier. När spridningskorten var klara gjorde vi därför ett kollage som sattes upp i skolans matsal samt la upp en bild på skolans Instagram. "

Lövets fritids. Lövets fritids. Västerås

eskilstuna

"Vi började med att prata om hur vi skulle nå ut till så många som möjligt. Barnen kom fram till att youtube är den bästa kanalen för det. Barnen bestämde att de ville skriva en låt som skulle locka folk att sortera mera. De bestämde att texten skulle sjungas till melodin i låten Sommartider med Gyllene tider. Sedan skrev alla meningar som de ville ha med i låten och som sedan sattes ihop till en låttext. Låten heter Rädda världen. De skapade ett stort mjölkpaket av en stor kartong som de ville ha med i videon. De bestämde sig för att göra en qr-kod som limmades fast på ett kollage som skulle sättas upp på ett ställe i skolan där många passerar. Kollaget har de fyllt med sina kampanjer från match 2 och en teckning som visar hur det såg ut när vi sorterade kartonger i match 1. Kollaget fick en dramatisk rubrik: \"snälla ta hand om vår jord\". Syftet var att få folk att reagera och börja titta på kollaget. Efter många timmars övning var det dags för filminspelningen som tog två timmar. Det som var svårast enligt några av eleverna var att alla skulle bli synkade och sjunga rätt. Vi hittade tillslut en version som var den allra bästa. Till klippet finns även en beskrivning av syftet med filmen. "

Årbyskolan. 2C. eskilstuna

Huddinge

"Vi har delat en bild på tävlingen och klassens namn på Visättraskolans Instagramskonto. VI skrev om tävlingen samt varför vi tävlar. Vi delade även ett citat från tävlingen som är \" En tom drycks kartong är inte skräp, utan värdefull råvara för nya produkter. Genom att återvinna dem sparar du på resurser och minskar både energianvändningen och din egen miljöpåverkan. Tänk om alla visste det! Hjälp oss sprida kunskapen.\" Vi fick massa kommentarer samt 119 personer som har gillat inlägget. "

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Umeå

"Vi har tillsammans pratat om vad som är bra för miljön och vikten av att återvinna. Utifrån dessa diskussioner har vi pratat om budskap och slogans som eleverna sedan fick använda som inspiration till sina designer. Spridningskorten har vi satt upp i skolan och några av eleverna har satt upp i butiker och gallerior för att sprida budskap."

Sörmjöle skola. 1-2. Umeå

4-6

Umeå

"Innertavle skola klass 4 har arbetat med match 3. Vi ritade och skrev på spridningskorten. Några sattes på planscher som sattes upp på anslagstavlor runt om i byn och några togs hem och lades i en grannes brevlåda. "

Innertavle skola. 4. Umeå