Inrapporterade uppgifter

Förskola

Avesta

"På förskolan Leka Lära avdelning Korall har vi tillsammans med barnen skapat en varsin Loppsocka av en strumpa som barnen tagit med sig hemifrån. Till Loppsockan fick barnen göra en säng av en återvunnen mjölkkartong. Ett bra tillfälle att samarbeta med hemmet och göra alla föräldrar delaktiga i vårt projekt. Nu är Loppsockan alla barnens eget gosedjur som nu kan följa med hem och tillbaka till förskolan. Ett bra pyssel som går att utveckla mer med tex att skriva sagor mm. Det finns även böcker skrivna om Loppsockan som vi har läst."

Förskolan Leka Lära avdelning Korall. 3-5 åringar. Avesta

Skutskär

"Vi funderade tillsammans på hur vi skulle kunna sprida information om återvinning till 100 personer. Vår förskola tillhör en grundskola med elever från f-klass- åk 9, någon tänkte att på grund av alla skolbarn borde det finnas fler än hundra personer här. Det gjorde att vi bestämde oss för att ha en utställning i skolans huvudentré eftersom det passerar massor med människa där varje dag. Till utställningen skapade vi tillsammans fyra olika sopkärl till fyra sopsamlarmonster; Plastis, Pappis, Prassel och Kompostina. För att försäkra oss om att vi skulle nå hundra elever/lärare så gjorde vi en namnlista med plats för hundra namn som vi satt fram på vårt utställningsbord tillsammans med information från barnen om hur man återvinner och varför vi ska återvinna. Så här säger barnen på Sagan att man ska göra för att återvinna: ”Man plattar till och lägger i insamlingen” ”Man slänger maten i en kompost” ”Man slänger i de stora gröna” Varför barnen på Sagan tycker att vi ska återvinna: ”Så att vi slipper såga ner så många träd” ”För att rädda naturen” ”För att inte göra naturen mer illa” ”För att spara träd” Det tog 4 dagar innan namnlistan var full och vi kunde vara säkra på att vi spridit information till 100."

Sagans naturförskola. Sagans Naturförskola. Skutskär

Skärholmen

"Barnen har skapat skyltar med viktiga budskap kring återvinning och hållbar utveckling. Dessa skyltar satte vi upp runt om i Bredäng. Butikföreståndaren I centrum hjälpe även oss att dela informationen och satte upp skyltarna på både biblioteket och pressbyrån. Vi gick även ut i tidningen” Mitt I ” och berättade om vårt uppdrag som det glatt delade med sig! Kampanjen har varit fantastik men framförallt barnens arbete! Vi är så stolta över deras gedigna arbete. Hurra för hållbarhetens hjältar!! ♻️ Se video och ta det av den spännande uppdrag!"

Förskolan Glimten. Solen. Skärholmen

Västerås

"Vi har gjort spridningskort som vi ska lämna ut till våra nära och kära. Tillsammans har vi gjort ett collage som vi valt att sätta upp vid vår mötesplats och bibliotek. Collaget innehåller qr koder där barn berättar om vikten att återvinna. Vi har även engagerat våra pensionärer om hur viktigt att återvinna kartong samt att vi skapade i kartonger tillsammans."

Kooperativ Hjärtpunkt Skiljebo Förskola. Hjärtpunkten. Västerås

Malmö

"Match 3: Tillsammans med barn, pedagoger och vårdnadshavare har vi lärt oss att vika mjölkförpackningar för få mer utrymme i lådan när det är dags att återvinna. Våra treåringar på Tukanen har varit mycket glada att har deltagit i kartongmatchen. Barnen pratar och sprider budskapet till alla de träffar. Vi kan konstatera att barnen har fått mycket kunskap kring de olika naturvårdsprojekten. Den goda nyheten om kartongmatchen fortsätter spridas till alla vi känner. Det har varit en spännande resa speciellt när det gäller det pedagogiska inslaget för våra förskolebarn. kartongmatchen har varit inspirerande. Lycka till Tukanen !!! "

Lugnets förskola. Tukanen. Malmö

Malmö

"Barnen ritade på dryckesförpackningsmallarna, sina tankar kring återvinning. \"Jag ritade återvinningssymbolen\", \"Jag ritade ett handfat för att det är bra att skölja förpackningarna innan man slänger dem\", \"Jag ritade en soptipp\", \"Jag ritade skräp\". \"Jag ritade en sol och en blomma för det är viktigt att ta hand om miljön\". Vi satte upp barnens verk i korridoren på förskolan, så att alla vårdnadshavare med flera ser dem och gjorde en affisch med texten \"Det är rätt och lätt att återvinna\", samt en QR-kod som leder till Kartongmatchens hemsida. "

Frostmätarens förskola. Bullerbyn. Malmö

Borås

"Vi gick runt i centrum och delade ut våra lappar som vi gjort om återvinning! På baksidan stod det efter barnens önskan; ”återvinn för miljön och naturen. Återvinn er a mjölkpaket och kartonger.”"

Norrbyskolans förskola . Pärlan . Borås

växjö

"Barnen har fått rita varsitt mjölkkartong-kort och de fick berätta vilka de skulle lämna till. Korten kopierades i färg så alla barn hade sitt eget budskap på."

villekulla förskola avdelning lönneberga. Lönneberga. växjö

Vislanda

"Vi har samlat dryckeskartonger från alla avdelningar på förskolan. Då vi fått ihop jättemånga kartonger, ville barnen att vi skulle skriva med dem och sprida budskapet: \\\"VI RÄDDAR HAVSSKÖLDPADDAN\\\". Kartongerna räckte inte riktigt, så vi skrev: VI RÄDDAR HAVSSKÖLDIS\\\". Vi har publicerat budskapet till alla våra föräldrar, och vi har satt upp det i korridoren på förskolan så att alla kan se det. Barnen ville också att vi skulle sprida budskapet på biblioteket och skolan i Vislanda, så nu har vi satt upp det där också. Vi fick en hel glasmonter till vårt budskap! Bredvid bilden på budskapet som vi skrivit med kartongerna, satte vi upp ett brev där vi berättar om KARTONGMATCHEN och vad vi har gjort! Vi tycker att det har varit jättekul att vara med och tävla! "

Tallbackens förskola, avd Älgen. Älgen. Vislanda

Visby

"Vi satte upp vår skylt med vårt budskap om vikten med att sopsortera i vårt sopsorteringsrum som vi delar med den bostadsrättsförening vi huserar i. Detta i hopp om att nå ut till många människor - förhoppningen är att alla någon gång i veckan går ut med soporna och därmed ser vårt viktiga budskap."

Förskolan Linden. Avdelning Sländan. Visby

Visby

"Sopsamlarmonstret ”Pappis” visar var vi ska lägga förpackningarna . Mär vi lägger mjölkkartonger i sopbehällaren för förpackningar blir Pappis så glad. Vi hjälper naturen både att minska sopberget och att inte slösa för gamla förpackningar blir till nya! Gör som oss i drakgruppen på förskolan Linden! Bilden med beskrivning sätts på lämplig plats, i sopboden(till hela kvarteret), i hallen på förskolan (till föräldrar ) kanske i butiken ( till alla som handlar) "

Förskolan Linden. Avdelning Drakarna. Visby

Visby

"Vår förskola delar soprum med bostadsrättsföreningen. Där har vi delat med oss av att vi arbetar med källsortering genom att sätta upp ett anslag samt att vi har markerat de olika sopkärlen med olika sopsorteringsmonster. Det ska vara roligt att sopsortera!"

Förskolan Linden. Avdelning Fjärilen. Visby

Björneborg

"Elevernas val att föra kampanj och sprida information om återvinningskampanjen till minst 100 är att de dekorerade förpackningsbilderna som sedan sattes upp runt skolan. Vår skola är en samskola med elever från f-klass till gymnasiet. I samma koncern hittas även dagis vart de även förde sina kampanjbilder. Vår kampanj slutar inte där utan eleverna kommer även att utnyttja centralradion i skolan till att sprida information och uppmärksamma kampanjen. "

Björneborgs svenska samskola FINLAND. Åk 6. Björneborg

Sannahed

"Vi funderade på hur vi ska nå ut till många människor och till slut bestämde vi oss för att göra en affisch och sätta upp den på biblioteket. Barnen tyckte att dit går ju många!"

Lillhedens förskola. Fjärilen. Sannahed

Klintehamn

"Vi har valt att göra collage med barnen. Vi har gjort tre collage för att få plats med alla barnens målade dryckeskartonger. För att sprida budskapet ber vi föräldrarna om hjälp. Vi sätter upp collagen i hallen på förskolan och ber föräldrarna ta kort och lägga upp på sociala medier. Vi tar också kort på collagen och skriver ut till varje barn så de kan ta hem och visa föräldrar och släktingar."

Klinte förskola avd ugglan. Avdelning Ugglan. Klintehamn

Sannahed

"Vi funderade på hur vi ska nå ut till många människor och till slut bestämde vi oss för att göra en affisch och sätta upp den på biblioteket. Barnen tyckte att dit går ju många!"

Lillhedens förskola. Nyckelpigan. Sannahed

Morgongåva

"Vi använder barnens bästa tips och argument från match 2 och använder dessa för att sprida kunskapen vidare till andra. Barnen har också använt sig av dryckeskartonger och återvinningsmaterial och gjort en utställning på förskolan. Vi använder bilder från utställningen till vår affisch som vi trycker upp och sätter på olika välbesökta ställen på orten för att sprida kunskap om återvinning."

Morgongåva Förskola. Fjärilen . Morgongåva

Morgongåva

"Vårt bidrag till match 3 är spridningskort. Vi kommer att låta barnen få ta hem kort att sprida. De kommer även finnas på Per-Eriks livs, kyrkolokalen, Heby kommunhus, BVC Morgongåva. På korten finns det bilder på när vi hämtar gammal frukt från Per-Eriks livs som vi sedan äter, även om den ser gammal ut på ytan går den att äta ändå, och en bild på när vi sorterar i våra tunnor på förskolan."

Morgongåva Förskola. Nyckelpigan . Morgongåva

Morgongåva

"Barnen fick tillgång till dryckeskartonger och frågan - Vad kan man göra med gamla dryckeskartonger? Barnen fick tillgång till dryckeskartonger och allt material i vår ateljé och av detta skapades det många alster. Vi frågade öppna förskolan om vi fick ta med oss våra alster samt det vi gjorde i återvinningskampanjen (match 1 och 2) och ställa ut hos dom och det fick vi. Vi ställer just nu ut våra alster,teckningar och ord, vi gör reklam för vår utställning till vårdnadshavarna och bad dom göra reklam för vår utställning till andra. Utställningen pågår under hela februari.. "

Morgongåva Förskola. Gräshoppan. Morgongåva

Örebro

"Som nämnt tidigare är det djurens välmående som fastnat hos våra Juveler. Därför blev det temat för vår kampanj. Barnen arbetade två och två för att pärla pärlplattor av djur som vi sedan skapade spridningskort av. Barnen berättade vad djuren säger gällande återvinning, vilket blev till pratbubblor på korten. Dessa fotograferades för att sedan skrivas ut, där barnen dels fick med sig ett hem att dela till valfri person i familjen. Men de var även väldigt modiga och begav sig till förskoleklassen på skolan för att dela med sig av sina spridningskort till barnen där. Till sist skapade vi ett kollage av spridningskorten där barnen målat fina djur som en ram runt omkring. Denna sattes upp i stora skolhuset för att sprida budskapet till hela skolan. "

Grenadjärskolans förskola. Juvelen. Örebro

Gävle

"För att sprida kunskapen om hur viktigt det är att återvinna kom barnen på Kardborrenförskola på att vi kan göra affischer och sätta upp i våra hallar. Barnen satte igång och skapade, sopsamlarmonstret pappis skulle sjävklart vara med. Vi pratade i gruppen och kom fram till att vi precis når 100 personer med att bara sätta upp i hallarna så att vårdnadshavare kan se affischerna. Men ambitiösa som dom är ville de sprida det mer och därför tog vi en promenad till närmaste livsmedelsaffären och satte upp en där med????"

Kooperativet Kardborren. 14 gruppen. Gävle

Stockholm

"Vår förskola ligger i en stor byggnad där även en skola tillhör förskoleklass-6an, en liten butik samt en förening som har många olika aktiviteter. Barnen har fått rita och skriva sina bästa miljö/återvinnings tips som vi har satt upp i en gång där många passerar. Vi har satt upp lappar där man kan dra av en liten ”flisa” när man har läst/tittat på våra tips. Genom det hoppas vi på en ungefärlig översikt av hur många som vi har nåt ut till samt ett roligt sett för barnen att räkna och få ett bättre perspektiv på att deras tips når ut. Barnen fick även prata ihop sig vad för mer tips de ville skriva på vägen och om de ville ha några bilder. Barnen ville ha med en bild på en ledsen/glad jordglob. Den glada ska symbolisera våra idéer och tips, och den ledsna berättar att den är ledsen om någon skräpar ned. "

Hillelgården. Rimon. Stockholm

Umeå

"Vi pratade om hur vi kan nå ut till 100 personer. Vi funderade tillsammans i barngruppen och kom på att vi som öppningsavdelning har många personer som passerar genom hallen varje dag. Vi skapade ett kollage med barnens alla kloka ord kring varför återvinning är viktigt. Vi visade också upp de saker som barnen gjort under kartongmatchen. Vi sprider även budskapet på förskolans instagram."

Personalkooperativet Biskopen. Granen. Umeå

Bromma

"Vi har gjort affischer om återvinning som vi har satt upp både på förskolegården och utanför. Vi har gjort mjölkkartongomslag som har delats ut till släkt och vänner."

Förskolan Trandansen. Återvinningsagenterna 4-5åringar i huset. Bromma

Vintrosa

"Vi har anmält oss till i hembygdsföreningen Högans vikingadagar/nationaldagen i Fjugesta i april för att berätta, via ett kollage, om vad vi gjort i kartongmatchen, men även berätta om vårt återbruks-pyssel som pågått under en period. Vi har tillsammans med barnen pratat om att man kan använda material och ”skräp” till att göra nya saker, precis som återvinning. Vi gjorde julpresenter av material som förskolan och föräldrarna hade hemma, det blev bl.a. ljuslyktor och fina ramar. Vi gjorde ett showrum av vad vi kunde hitta i skåpen, t.ex. pyntade vi gamla gardiner till draperier och gjorde kaffefilters-girlanger. Till utställningen i Högan ska vi försöka bygga ett hus av mjölkkartonger, som man kan gå in i. Barnen ska få göra ritningar och vara med och klura på vilken konstruktion som är bäst. Vi tänkte också försöka göra en fin ljuskrona av skrot, t.ex. cykeldäck, bestick, korkar m.m. Vi vill berätta för allmänheten att vi på Lär-kan tycker det är viktigt att engagera oss, barnen och vuxna, i återvinning och återbruk, pga. att vi är rädda om vår planet, djur och natur. Man behöver inte köpa nytt, när det finns så mycket gammalt man kan använda! "

Lär-kan. Lär-kan. Vintrosa

Stockholm

"Barnen har tillsammans med sina familjer, släkt och vänner sant personalen sparat locken på de dryckeskartonger de återvunnit. Av dessa har de gjort armband och kylskåpsmagneter som det står \\\"Jag är en återvinnare\\\" på. Personalen har bett familjerna att lägga ut bilder på dessa och berätta om vikten av att återvinna i Facebook och andra sociala nätverk. Förskolan har också lagt ut information om detta via sin Facebooksida (https://www.facebook.com/gambrinus.kungsholmen/). De äldre barnen ville också sjunga vår återvinningssång när de visade sina armband. Personalen på förskolan har gjort reklam för Kartongmatchen för andra förskolor i samma enhet, och en av dessa anmälde sig, och flera har visat intresse till nästa omgång. "

Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Övertorneå

"Vi har gjort en informationsfilm, som vi lagt upp på kommunens facebooksida och instagram. Vi ber alla som ser den att dela filmen. Vi kommer även använda pedagogernas sociala medier för att sprida filmen och få föräldrarna att göra detsamma. Hoppas ni gillar filmen, för det gör vi! Det tog oss tre veckor med att göra rekvisita, manus, otaliga filmscener med massa bloopers innan vi till slut var nöjda. mvh Barn och pedagoger på Silvertallens förskola avd: Fjärilen p.s Hoppas youtubelänken funkar. Meddela oss annars!"

Silvertallen. Fjärilen. Övertorneå

Hägersten

"Vi berättade hemma för våra familjer om varför en ska återvinna och var en kan göra det. Vi tycker det är bra att det finns bilder vid återvinningen så att även de som inte kan läsa kan återvinna. Vi gick också runt till de andra grupperna på vår förskola och berättade. Vi bad dem andra barnen att berätta för sina familjer så att ännu fler kan lära sig om hur en ska göra för att rädda världen från skräp."

Kastanjens förskolor. Upptäckarna. Hägersten

Gällivare

"Vi har gjort en uppmuntrande affisch som vi satte upp på väggen i vår Miljöstation!"

IUS Dundrets förskola. Dundrets förskola. Gällivare

Vankiva

"Vi sprider våra kunskaper! Barnen visar glatt upp och berättar om kartongens förlopp för nya som tittar in på förskolan. Vi kommer ha en vernissage där barnen får visa och berätta om allt som de har lärt sig under Kartongmatchen och vårt projekt \"Hållbar utveckling\". "

Midgårds kulturförskola. Midgård. Vankiva

Järfälla

"Vi funderade tillsammans på hur vi skulle kunna sprida informationen till 100 personer. Vi började planera, skapa och genomföra vår kampanj. Vi bestämde oss för att ha en vernissage där vi bjöd in grannavdelningen att del av vårt arbete med kartongmatchen. Vi berättade hur man kan återvinna och framförallt varför man ska återvinna. Varje barns tankar, ord och uttryck syns i kampanjen. Vi skrev även ett informationsbrev där vi berättade om alla tre matcher, hur vi genomfört dem och vad projektet givit oss för erfarenheter och kunskap. Brevet lades ut på Vklass till alla 75 barns vårdnadshavare så hela förskolan fick möjlighet att ta del av vårt arbete. Vi kom i mål och nådde fler än 100 personer. Vi kan se att barnen har utvecklat sina kunskaper kring vad hållbar utveckling är och fått ett mer empatiskt, ömsesidigt och reflekterade förhållningssätt till återvinning. Vårdnadshavarna berättar att barnen fortsätter att sprida budskapet hemma och hjälper gärna till att återvinna. "

Kvarnens Förskola. Smörblomman. Järfälla

Gargnäs

"Vi har valt att sprida budskapet genom att sätta upp affischer. Denna affisch sitter på anslagstavlan vid byns Icabutik! Här har de mindre barnen fått måla bakgrunden och de större har fått skriva och ritat viktiga budskap. När affischen var klar så gick vi sedan en promenad tillsammans för att sätta upp våran affisch! "

Solstrålens Förskola. Solstrålens förskola. Gargnäs

Karlstad

"Vår inneboende mus \"Armstrong\" skrev ett brev och bad oss förklara HUR vi sorterar våra sopor. Armstrong hade en vän som inte visste hur man sorterade. Efter många samtal i våra \"kompismöten\" kom vi fram till att bilder är ett bra sätt att förklara sopsortering. Eftersom vi sedan tidigare har gjort ett \"tre i rad spel\" utifrån \"må bra\" låg det nära till hands att göra ett nytt utifrån sopsortering. Spelet spelades först av de barn som var ansvariga för soporna. Då upptäckte vi att bilderna i spelet var för små och att det inte var samma bilder på våra soplådor som i spelet. Vi ändrade så att bilderna blev större samt att de blev lika. Varje dag är två barn ansvariga för sopsorteringen där de också spelar spelet för att se vilka lådor som fattas på avdelningen. Spelet har lagts ut på avdelningens sajt där vårdnadshavarna och barnen kan spela spelet hemma samt att vi delat ut spelet till förskolans tre övriga avdelningar. Barnen kom också med förslag om att ge vår närliggande skolas rektor ett exemplar av spelet. På så sätt kan han sprida kunskapen vidare till pedagoger och skolbarn om HUR vi sorterar! \"- Oj, då kommer många att spela spelet, på skolan går det säkert över hundra barn!\" "

Gomorronsol. Labolina . Karlstad

Skogås

" Barnen har ritat och målat sina målarblad i fina färger och samtalat med sina föräldrar om hur man bla tar hand om tomma mjölkförpackningar."

Trubadurensförskola. Avdelning Röd. Skogås

Veberöd

"Vi har använt oss av mallarna för att berätta för 100 personer om hur lätt det är att återvinna. Vi gör en utställning om våra tankar och om jobbet med att återvinna kartong. Barnen har fått uttrycka sina tankar och idéer om hur vi ska kunna berätta för 100 och vi har bjudit in vårdnadshavarna och barnen från de andra avdelningarna till att vara med på vår vernissage. Barnen har ytterligare tankar om att vi skulle kunna flytta utställningen till biblioteket och att även göra en ”tidning” att dela ut om hur lätt det är att sortera och återvinna kartong. "

Lammets förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Brunflo

"Så här har vi, Miklagårds förskola, avd. Bussen i Brunflo med 18 barn i åldrarna 1-5 år, jobbat med kartongmatch 3 ♻️ Alla barn fick komma med förslag på hur vi kan sprida vårt budskap: ”Det är bra för miljön att återvinna kartonger!” ♻️ Tillsammans med barnen gjorde vi en lista på alla förslag på vart vi kan sätta upp, eller dela ut, våra spridningskort som barnen ritat: • ICA • COOP • Fiket • Anslagstavla på torget • Frisören • Ishallen • Badhuset • Biblioteket • Briggen (fritidsgård) • Sörgårdsskolans fritids och förskola • Grannars brevlådor Nu har vi varit på promenader runt i byn och satt upp spridningskort på alla ställen på listan (vi har frågat om lov)! Hoppas, hoppas det är många som läser och börjar återvinna kartonger, om dom inte redan gör det! Vi måste vara rädda om vår jord! Nu ska barnen få ta hem korten som är kvar och dela ut till sina grannar och då kommer vi ta hjälp av barnens familjer! ❤️"

Miklagårds förskola. Avdelning Bussen. Brunflo

Ljungsbro

"Vi har pratat mycket om varför man ska återvinna kartonger. Barnen har tagit bilder på sig själva när de återvinner hemma. Föräldrar är väldigt engagerade. Vi har slutligen gjort en skärm som uppmanar alla att återvinna kartonger och vi har ställt den på vårt bibliotek som är en allmän biblioteksfilial här i Ljungsbro. Biblioteket är välbesökt så förhoppningsvis kommer fler än 100 personer se vår skärm! Och bli påverkade förstås????"

Sportvägen. Nalle Puh. Ljungsbro

Kil

"Vi har delgett vårt arbete med kartongmatchen till vår kommuns Facebook sida för att nå ut till så många som möjligt. "

Skogsgläntans förskola. Daggkåpan Grön. Kil

Norrahammar

"I våran tambur har vi hängt upp våra spridningskort för inspiration för familjen att återvinna mera!"

Rosengårds förskola . Björnen . Norrahammar

Örnsköldsvik

"När det var dags att berätta för 100 så valde vi att bjuda in en förskoleklass till att lyssna till några av våra barn för att berätta om och visa vår projekt kring Kartongmatchen. Fyra av våra barn berättade och visade på de olika matcherna vi har genomfört, om vad de har lärt sig och hur viktigt det är. De visade vad man kan återvinna, hur man gör och varför det är så viktigt! Därefter delade de ut spridningskort till förskoleklassens elever så att de kan dela ut till deras grannar och släkt samt att våra barn får spridningskort att dela ut. Vi visade också avsnitt från UR:s \"Barr och Pinne\" samt sjöng en låt från Sommarlov som heter \"Ta hand om vår planet\" som vi har tränat på och sjungit för föräldrarna. Barnen var jätteduktiga och modiga i sin presentation. Förskoleklassen var imponerade av att våra barn vågade berätta inför så många barn och berätta."

Åvägens förskola. Korallen. Örnsköldsvik

Hisings-Backa

"Vi har visat föräldrar och övriga besökare på bilder som vi satt upp på väggen från Kartongmatchen. Barnen gått hem och berättat om hur viktigt det är att vi återvinner. Så vi har berättat för fler än 100 personer."

Skogsängsvägen 14 Förskola. Månen. Hisings-Backa

Ljungby

"Vi har lärt oss återvinna kartonger, vara rädd om vår natur och återbruka. Vi har också berättat och visat film på vår förskola för barn och personal. Vi vill fortsätta att göra nytta för miljön."

FOGDESKOLANS förskola. Rosa tornet. Ljungby

Kisa

"Barnen på regnbågen vill ta hand om miljön! Vi på Regnbågen är miljöhjältar, är du det? Vårt projekt ”miljöhjältarna” har vuxit mer och mer tillsammans med barnens intresse för en hållbar utveckling. Vi valde att använda mallen av spridningskort och på dom fick barnen rita varför man ska återvinna, deras tankar kring ämnet eller deras tips och funderingar som dem tycker andra borde ta del av. Vi har använt filmer och böcker som inspiration. Men hur skulle vi nå ut till 100 personer med vårt budskap om att återvinna kartong? Efter många förslag kom barnen på att många handlar ju mat varje dag, så vi besökte två av våra lokala mataffärer och frågade om vi får sätta upp vårt bidrag där. Tillsammans med barnen klippte vi ut och målade två ”mjölkpaket” i kartong och på dem fäste vi barnens spridningskort. Barnen hoppas att många tar till sig av vad dom delat och börjar göra som dom gör, återvinner! Det är lätt och rätt att återvinna! Bli en miljöhjälte du också! Vårt arbete med hållbar utveckling och miljöhjältarna kommer fortsätta då vi vid sidan av detta startat upp en annan form av ”kampanj” om hur vi vill att jorden ska se ut och hur vi vill att den inte ska se ut. Allt arbete med kartongmatchen och miljöhjältarna kommer vi att använda i kommunens och bibliotekets årliga utställning för förskolor."

Förskolan Arken. Regnbågen . Kisa

Mellerud

"Vi har använt oss utav förskoleappen Tyra för att nå ut till föräldrar och andra anhöriga, satt upp lappar i tamburen och pratat med de andra avdelningarna på förskolan. "

Markusgårdens förskola Myggan. Myggan. Mellerud

Valbo

"Vi har pratat om hur viktigt det är att återvinna kartonger och hur återvinningsprocessen går till. Barnen har sedan fått färglägga och klippt ut spridningskorten. Vi har lagt ut bilden ovan på vårat Instagram konto, som har drygt 100 följare, och berättat vad vi gjort. Barnen har fått tagit hem spridningskorten för att dela ut. "

Guldsmedens förskola. Blå. Valbo

Donsö

"Vi pratade om hur man kan berätta för 100 personer om återvinning. Barnen kom på att man kan gå ut och säga till människor. Man kan skrika ut det. Man kan gå på led och ha plakat. Man kan skriva brev och lägga i brevlådorna och lämna till familjen och man kan göra affischer och hänga upp. Vi bestämde oss för att göra det två sista. En affisch hängdes på anslagstavlan på Ica, en hängdes på biblioteket på skolan och en hängdes på en annan förskola. Breven ska delas ut på måndag."

Töttefällevägens förskola. Förskoleavdelningarna Havet och Sjöstjärnan. Donsö

Järfälla

"Vi har dekorerat skolans matsal med mängder av våra ’egna’ mjölkpaket o kort. Fulla med kloka uppmaningar, ideer o uppfinningar.. Vi kommer kommer ha en utställning med samma material under ” Öppet hus” på förskolan"

Barkarby förskola. Storskogen. Järfälla

Karlskrona

"Barnen har målat och klipp ut ca 4 spridningskort /person. Dessa har vi gjort en utställning av i vår hall på förskolan. Skickat ut bild på detta till föräldrarna och berättat för dem hur vi ska sprida vårt budskap om Kartongmatchen. Skrivit på baksidan av spridningskorten Gör som vi gör SORTERA! Hästö förskola avd. Droppen! Korten har barnen sedan delat ut till sina grannar i deras postlådor. "

Hästö förskola . Droppen. Karlskrona

Bandhagen

"Det var det härligaste vi har varit med om den här terminen!! Alla barn var så engagerad och ritade så fin och färglade och klippte sina flyers! Efter det så har vi kopierat ca 130 st flyer! Tillsammans gick till Rågsved Centrum och delade vi oss i 3 grupper, några stod utanför tunnelbana, andra utanför Ica och sista gruppen utanför Folketshuset. Barnen var så glada och stolta över att ha kunnat dela med sig lite av deras kunskap om återvinning! tack!"

Förskolan Bäverhyddan. Igelkotten. Bandhagen

Norberg

"Vi gjorde en broschyr som berättar hur man gör för att återvinna dryckeskartonger. Barnen fick berätta hur det går till och en pedagog skrev på datorn. Därefter fick barnen klippa ut bilder som hör till återvinning och klistra upp dem på ett papper. Några av dessa bildbeskrivningar förminskade pedagogen och satte ihop tillsammans med texten till en broschyr. Denna broschyr delades ut på hela förskolan som har fem avdelningar då kom vi upp i 100 samt att personalen också fick ett exemplar av vår broschyr."

Tallens förskola. avd. Enen. Norberg

Lund

"Inför match 3 valde vi att använda spridningskorten. Alla barn fick rita på ett kort något som hade med återvinning att göra. De fick berätta om sin bild och vi samlade in dem alla. Efter detta valde vi ut några som fick bli en affisch. Denna affisch tryckte vi upp i många exemplar. Alla barn har fått två affischer med sig hem för att sätta upp i t.ex trappuppgångar eller i någon affär. Vi har också satt upp affischen i våra hallar på förskolan. Dessutom har vi ett förskolebibliotek där tre förskolor samarbetar och där blev det också en affisch. Vi på Ugglan har enats om att naturen mår bra om vi återvinner. "

Körsbäret. Ugglan. Lund

Luleå

"Våra barn är 5 år, och vill gärna även skriva på sina spridningskort"

Kideus . Space. Luleå

Luleå

"Barnen har själva bestämt färger och hur de vill att deras bilder ska se ut. Alla unika, och alla vackra"

Kideus . Earth . Luleå

Luleå

"Barnen har fått gjort sina egna konstverk på sina samlingskort, och längtar tills de får ta hem dem"

Kideus . Earth. Luleå

Luleå

"Vi har låtit barnen färglägga sina bilder, och sedan kommer de få ta hem dem när kartongmatchen är avslutad."

Kideus . Water. Luleå

Luleå

"Vi har förutom målat spridningskorten, återanvänt mjölkkartonger och gjort dem till robotar. Allt detta kommer barnen ta hem, och vi sprider det dessutom på förskolans instagram och facebook"

Kideus . Fire. Luleå

Sandviken

"Vi har berättat om vårt arbete på Facebook för att nå ut till många. "

Svarvarens förskola. Fjärilen. Sandviken

Järfälla

"Barnen har ritat att träden och naturen, miljön mår bra av att vi människor återvinner kartonger osv. Barnen får ta hem bilderna och visa och berätta för familjen. "

Skälby förskola. Safiren . Järfälla

Falun

"Vi har gjort ett kollage som vi satt upp på vår processvägg på avdelningen och även delat på förskolans Instagram."

Förskolan Slättaskogen. Ockra. Falun

Gunnilse

"Vi har tillsammans pratat om vad kartongmatchen har lärt oss , och vad som händer i naturen när vi slänger skräp i den och vad som händer med alla djuren som bor och lever i vår natur. Barnen har målat mjölk kartongen ” mallen” som vi har format en Stjärna som symboliserar vår avdelning. Utav mjölkkartonger har vi skapat vårt ” hem” där barnen fått måla färgen på sitt hus ,sina fönster och färg på dörren, då vårt tema på vår avdelning är ” vårt hem”. "

Gunnilse skola 3. Avdelning Stjärnan. Gunnilse

Haparanda

"Barnen på Förskolan har gått runt i skolan och frågat hur många barn och vuxna det finns i varje klass, sedan räknade vi tillsammans ihop alla siffror och kunde konstatera att det är mer än 100. Barnen hade en bra ide att vi ställer ut vårt arbete i matsalen så att alla kan se den och då kanske de också blir återvinnare."

Grankullens Förskola. Ekorren. Haparanda

Boda kyrkby

"Kartongmatch 3: Vi på förskolan Äppelgården har pratat mycket om återvinning och varje dag innan vi äter lunch får vi alla ett kort på skräp. Det kan vara glas, plats, kompost, metall och batterier. Vi får sedan sortera det i återvunna kartongbehållare. Vi pratar om varför man ska sopsortera och varför man bör göra det. Barnen har även fått måla de dom tycker är viktigt med att sopsortera och vad det vet om återvinning. Sedan satte vi upp ett collage på våra spridningskort i våran lokala mataffär och på biblioteket. Vi hängde även upp bilder i våran hall på förskolan så alla föräldrar och de som besöker förskolan kan se vårat budskap. \"Vi sorterar för vår framtid\" "

Äppelgården. Röda äpplet. Boda kyrkby

Svedala

"De äldsta barnen på förskolan har ritat/skrivit och klippt ut sina förpackningar. Dessa har vi sedan klistrat upp på svarta papper så att det syns ordentligt. Vi har sedan satt upp vår sorteringskampanj i vår korridor där uppskattningsvis ca 200 vuxna rör sig. I samma korridor har vi en minisorteringsstation och en hel vägg där vi dokumenterar vårt Grön Flagg-arbete. "

Erlandsdals förskola. Mahtrax. Svedala

Gullspång

"För att sprida vårt budskap till 100 målade barnen spridningskort som vi fäste på mjölkkartongerna, personal fick skriva återvinn mig på dessa, sedan ställde vi mjölkkartongerna i de andra avdelningarnas kylskåp. Vi utmanade även en avdelning att vika/hoppa sönderkartonger och se vem som kunde vika/hoppa sönder flest. innan utmaningen visa vi en kort film som handlar om att återvinna kartonger. (en liten film om återvinning)"

Lysmasken. Nyckelpigan. Gullspång

Malmö

"Genomförande och plan framåt för Oxögat och övriga avdelningar på Stadionparkens förskola samt förskolor i område I9. Barnen på Oxögat har visat sina syskon och vårdnadshavare sin dokumentationsvägg och vi har i vårt dokumentationssystem skickat till alla vårdnadshavare på förskolan. Barnen har berättat för övriga avdelningars barn i omgångar där de valt två vänner, en till två per avdelning. Personal har redovisat för övrig personal i förskoleområdet innerstaden 9 Vårdnadshavare och barn kommer att få ta del av dokumentationen kring kartongmatchen då vi varit pilotavdelning genom att barnen får med egna ord berätta. \" Jag ska berätta för min hund.\" \" Jag för min mormor.\" Vi kommer nätverka i Grönflaggsammanhang med övriga förskolor i området samt politiker kring vårt arbetet med Grön Flagg där vi kommer omnämna kartongmatchen och hur vi arbetar kring globala målen för hållbar utveckling. Barnen och vi pedagoger har lärt oss mycket under resan. Hur sur mjölk osar luktar, hur fräsch ny mjölk doftar. Vi har lärt oss att det heter dryckeskartong och att våra mjölkkartonger går under denna kategori. Vi har lärt oss att en kartong kan bli ny igen. Vi har lärt oss skilja på sortering av papper respektive kartong. Antal barn och personal på två olika förskolor som introducerats i kartongmatchen utöver Oxögats 23 barn har berättat för 46av förskolans barn+10 kollegor egna avdelningen +4ledningsfunktion+1kock+12vårdnadshavare på annan avdelning+1trivselvärd+1chef+3besökare+20 elever i en FN-skola vi brevväxlar med. Snart kommer vi nätverka i grön flagg och då sprider vi det till fler kollegor barn och politiker. Vi kommer även delta i en utställning i Staden där kartongens liv på ett eller annat sätt gestaltas i sitt sorteringssammanhang. Vi har röstat med barnen och de vill fortsätta på inslagen väg att sortera och räkna. Kanske kommer vi använda oss av förskoleklassens mall att räkna addition. Möjligen kommer vi samverka vid besök på skolan att nämna att vi deltagit i matchen. Då blir det i alla fall 20 till att berätta för. "

Oxögat Stadionparkens förskola. Oxögats avdelning. Malmö

Malmö

""

Junibackens förskola. Eken. Malmö

Malmö

"Denna gång har vi fortsatt vårt stora temaarbete med Hållbar Utveckling. Vi fortsätter besöka återvinningscentralen för att lämna det avfall vi samlat på oss. Där har vi ett stort samarbete med barnens föräldrar. Vi pratar om ”Kartongmatchen”, Sopsamlarmonsternas ”Monsteråret 2020” samt Earth Hour. På samtliga av dessa lär vi oss om Hållbar Utveckling och gör olika uppdrag och utmaningar. Denna gång har vi, för att nå ut till 100, diskuterat vilket kommunikationsmedel vi vill använda oss av. Eftersom vi pratar om hållbar utveckling och vill spara in på så mycket av våra naturresurser som möjligt ville vi inte skriva ut massa papper. Vi valde därför att publicera en film på vår förskolas plattform Abbum, till samtliga barn och deras vårdnadshavare (170 barn). Därefter publicerade vi även filmen på JENSEN förskolas Facebook och Instagram sidor. På så vis uppnådde vi vårt mål att nå ut till minst 100 samt att vi sparade på våra naturresurser- papper i detta fall. Vi bifogar en bild från vår film. "

JENSEN förskola Hyllie Gård. Tegnér. Malmö

Eslöv

"Barnen har fått rita och skriva på sina kartonger om varför man ska återvinna. Sedan har vi varit ute i byn och satt upp det på olika ställe så att människorna i byn blir upplysta om att man ska återvinna sina mjölkkartonger."

Sockertoppens förskola . Ekorren/Grodan. Eslöv

Malmö

"Vi har pratat med barnen om hur skal man förhålla sig till natur och miljö. Utvecklar intresse för förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor , natur och samhälle påverkar varandra. (Skolverket, 2016 s. 10)"

Tornfalkens förskola. Gräsanden 1. Malmö

Malmö

" Vi har på vår avdelning målat kartonger med vackra pastellkritor. Vi kopierar barnens teckningar (mjölkkartonger), klistrar varje kartong på ett A4 ark med texten \"Återvinna är lätt och rätt\". Därmed får varje barn fem ark med sig hem för att dela ut till nära och kära och med det berättar vi och sprider till 100."

Tornfalkens förskola. Fiskmåsen 1. Malmö

Malmö

"Vi har gjort skyltar av mjölkkartongen, laminerat och lämnat ut till alla föräldrar med information om varför man bör återvinna. Vi har 25 barn på avdelningen och alla barn har två föräldrar så genom detta har vi spridit vårt budskap till 50 personer. Vi har även satt upp skyltar på förskolegården, grindarna och på andra ställen i Malmö. På förskolan har vi 118 barn så budskapet sprids till ca 236 föräldrar på förskolan + alla andra i Malmö som ser våra budskapsskyltar."

Tornfalkens förskola. Ringduvan 2. Malmö

Rönninge

"Vi har tillsammans samlat dryckesförpackningar som vi designat. Vi gick sedan ut i skogen och plockade en stor gren som vi målade i olika färger. Vi hängde våra dryckesförpackningar i grenen tillsammans med texter som barnen skrivit på spridningskorten. De skrev om varför det är bra att återvinna och vad som händer om vi inte återvinner dryckesförpackningar"

Galaxen. Månen. Rönninge

Saltsjöbaden

"Vi har gjort affischer för att sprida budskapet om återvinning på vår skola med mer än 800 elever! "

Saltsjöbadens Samskola. 1C. Saltsjöbaden

Saltsjöbaden

"1B har fått göra en återvinningskampanj om dryckeskartonger. De vill sprida budskapet genom dessa affischer. "

Saltsjöbadens Samskola. 1B. Saltsjöbaden

Borlänge

"Barnen fick ett varsitt spridningskort där de fick rita och skriva hur de ville förmedla att det är bra att återvinna. Sedan pratade vi om hur vi skulle förmedla det till många personer och då kom de fram till att de kunde prata om det hemma och visa för sina grannar, familj och släktingar. Vi pratade även om att lägga ut det på Unikum och på Instagram. "

Tunets förskola Modulen. Modulen. Borlänge

Göteborg

"Vi har gjort affischer som vi ska sätta upp på vår förskola, mot gångbanan där förbi passerande kan se dem."

Förskolan Äringsgatan 4a. Avd, Snövit. Göteborg

Lenhovda

"Barnen på Juvelen resonerade om vikten av att återvinna förpackningar. De ritade varsin teckning kring detta. För att sprida budskapet lade vi ut det till alla föräldrar på Tyra-appen. För att fler ska få se det lade vi även ut det på Juvelens köks instagram."

Föräldrakooperativet Juvelen. Juvelen. Lenhovda

Torsby

"Barnen har själva gjort affischer som vi satt upp på skolan intill vår förskola. På bilden visar och berättar barnen för köks- och städpersonalen, om hur viktigt det är att återvinna dryckeskartonger. Vi har gjort ett inlägg på Torsby kommuns Facebook-sida och lämnat in ett stort reportage till Kommunens gratis-tidning \"Torsby nu\", som delas ut till alla hushåll i slutet av mars. Dessutom har vi spridit budskapet till våra familjer och släktingar... så det är mååånga som fått ta del av det!"

Förskolan Lillhem. Lillhem. Torsby

Listerby

"Barnen fick rita och klippa ut sina fina kartonger. De tog dem med sig hem och delade ut dem till familj, släkt och kompisar."

Backsippan. Täppan. Listerby

Sävar

"Barnen har målat och klippt spridningskorten. Under tiden de arbetade växte en slogan fram (som ni kan höra på filmen). Sedan lade vi alla barnens alster på vår samlingsmatta och fotade. Fotot har vi sedan skickat till alla föräldrar med uppmaningen att sprida det till släkt och vänner tex via sociala medier. Barnen är som vanligt mycket peppade och entusiastiska! MVH förskollärare Katarina Walfridsson"

förskolan Solen. avd Stjärnan. Sävar

Tyresö

"Vi har tillsammans med barnen återvunnit och återanvänt dryckeskartonger och plast. Barnen har uttryckt sig genom måleri, bygg och konstruktion samt digitalitet. Vi har tillsammans reflekterat över hur vi ska ta hand om miljön på bästa sätt och varför. Barnen har använt sig av dryckeskartonger och målat de flaggor som representerar avdelningen (Sverige, Danmark, Finland). Barnen har sedan tillsammans hjälpts åt att hitta meningar som ska påvisa för andra människor om vart man ska slänga kartonger. Vi valde att använda oss av en app som heter \"animate anything\", där barnen kunde spela in de meningar de hittat på. De fick även kartongen att prata genom appen. Vi tänkte att detta blir ett lekfullt, kreativt sätt att nå ut med viktig information som även förankrar hållbarhet hos barnen. "

Tyresö förskola . Da Vinci. Tyresö

Göteborg

"Tillsammans pratade hur vi skulle nå ut till 100 personer. Barnen kom på att dela ut vykort där dom ritat och skrivit meddelandet. Kortet kan även användas som bokmärke och påminna personerna om att återvinna sina pocketböcker. Sedan gick vi på promenad i närområdet och delade ut korten i brevlådorna och till dom personer vi mötte på vägen."

Göteborgs Stad Förskoleförvaltningen . Solstrålen . Göteborg

Bollnäs

"Vi återvinner mjölkkartonger och gör julpyssel -Rudolf renar. Vi klippte en kartong på mitten, målade den brun och satte fast ögon. Den röda korken blev Rudolfs nos, små pinnar blev hornen. Vi bjöd sedan in vårdnadshavare på luciafirande och visade mormor/farmor, fastrar och föräldrar och syskon vårat fina återvinningspyssel. Vi hade bilder och text på väggen om vårt återvinningsarbete och vårt återbruksarbete och pratade om hur viktigt det är att vi tar hand om våra kartonger och är rädd om vår planet. När jullovet kom fick barnen ta hem sin Rudolf ren. Vi har nu visat och berättat för 100 hur viktigt det är att återvinna och återbruka våra kartonger."

Björktjära fsk. Blå. Bollnäs

Göteborg

"SPRID TILL 100! Vi har tillsammans på lilla gubben skapat en återvinningskampanj genom att designa egna spridningskort som vi delat ut till familj, vänner, släkt & grannar. Vi har även besökt ett närliggande äldreboende och spridit budskapet hos dem. Samt visat hur man faktiskt sorterar (i det här fallet) ett mjölkpaket - processen med att skölja ur, ta av platskorken och platta paketet för att sedan lämna det på återvinningsstationen. Våra äldre vänner fick både egna spridningskort men även ett gäng kopior som de lovade att dela ut vidare. Vi har tillsammans pratat med barnen om varför det är viktigt att återvinna och att återvinna rätt. Vi kommer arbeta vidare med att både återvinna kartonger och annat material och också ge oss ut för att plocka skräp som ligger i naturen. "

Prästvägens Förskola 6 Avdelning Lilla Gubben. Vi är en avdelning på barn i åldrar 1-6 år. Göteborg

RENGSJÖ

"Hej! Vi har gjort ett collage och pratat om hur vi sprider vidare. Bestämde oss för att sätta upp det i skolans matsal för att sprida till hundra. Där äter vi också och sprider budskapet genom att prata och inspirera andra där vi är. Vi har även collage på vår förskola så alla föräldrar och syskon blir inspirerade. Återvinn nu! Återvinn du! Sortera mera!"

Rengsjö förskola. Kometen. RENGSJÖ

F-3

Knivsta

"Vi har delat in barnen i 5 grupper och med sin fadder. Vi har sen pratat, visat era filmer och material från kartongmatchen. Sen blev det 5 olika små filmer om återvinning som barnen själva har gjort. Vi kunde inte välja ut en film utan vi skickar alla fem eftersom barnen har jobbat så bra med detta projekt."

Högåsskolan. Förskoleklass A. Knivsta

Järved

"Eleverna i åk 1 och 3 på vår skola deltar i kartongmatchen. När vi skulle göra - berätta för 100 beslöt vi oss för ett samarbete. I blandade små faddergrupper med elever från både åk 1 och 3 så skapade eleverna återvinningsplanscher samt en girlang av mjölkkartonger där vi berättade om varför det är så bra att återvinna. Vi hängde upp allt på dörrar, väggar och tak i vår entré samt intill matsalen. Det är platser där skolans 120 elever samt alla föräldrar, far- och morföräldrar hämtar och lämnar varje dag. Det är alltså många som går förbi våra plakat och stannar upp och läser. Om vi hinner kommer vi också att hänga upp en plansch på vår lokala matbutik - något eleverna ville att vi skulle göra. "

Järvedskolan. Färjan åk 1. Järved

Örebro

"Klassen föreslog att vi skulle kolla om vi kunde vara med i lilla aktuellt och berätta om varför det är viktigt med sopsortering, de nappade. här är inslaget =) "

Birgittaskolan . klass 3. Örebro

Grästorp

"Efter elevernas skräpplockarpromenader har de varit upprörda över allt skräp som folk kastar på marken. De ville nå ut med sitt budskap och få människor att sluta slänga skräp i naturen, då hade vi ju inte ens behövt gå på skräpplockarpromenader. Efter diskussioner bestämde sig en del elever för att göra böcker med berättelser om nedskräpning medan andra beslutade sig för att skapa plakat med sitt budskap. Böckerna ställdes ut på det kommunala biblioteket och har lästs av åtskilliga och plakaten sattes upp i skolan, i en mataffär, på biblioteket samt i digital form på reklamskyltar som sitter centralt i staden vid en genomfartsväg. Vi kan lugnt konstatera att vi nåt målet att nå ut till 100. Med råge! Dessutom har eleverna varit i en riktig studio och spelat in sin låt; Naturhjältar. Den handlar om naturhjältar som bjuder in alla att hjälpa till med att hålla naturen ren och som kan plocka upp även andras skräp för att bland annat skydda djuren. "

Lunneviskolan. Rubinen. Grästorp

Gävle

"Vi har 200 elever på vår skola. Elever från Stora fritids gjorde tipspromenad om återvinning av dryckeskartong. Sedan körde vi det som rastaktivitet där alla elever från alla klasser samt deras pedagoger kunde delta. Uppslutningen var stor och tipspromenaden var mycket uppskattad. Dessutom om man svarade på alla frågor och hade minst ett rätt svar så fick man pepparkaka :)"

Gefle Montessoriskola. Stora fritids. Gävle

Trångsviken

"Vi har arbetat tillsammans i klass 1 och två. Vi har gjort collage av spridningskorten, dessa valde eleverna att sätta på pappersträd som de gjorde, eftersom vi är rädda om träden. Collagen sätter vi på byns mataffär, på skolan och på bygdegården när kommunfullmäktige sammanträder där."

Trångsvikensskola. Åk 2. Trångsviken

Trångsviken

"Vi har arbetat tillsammans i klass 1 och 2. Vi har gjort collage av spridningskorten, dessa valde eleverna att sätta på pappersträd som de gjorde, eftersom vi är rädda om träden. Collagen sätter vi på byns mataffär, på skolan och på bygdegården när kommunfullmäktige sammanträder där."

Trångsvikensskola. Klass 1. Trångsviken

Norrköping

"Vi delade upp oss i två grupper. Eleverna fick först tillsammans komma på förslag på olika sätt man skulle kunna berätta för 100. Efter en omröstning röstade grupp Arktis fram att de skulle skapa affischer med fina bilder på och med fakta om återvinning och källsortering. En del valde att sätta upp sina affischer på skolan medan andra tog med sig hem till föräldrarna som satte upp det på sina jobb. De föräldrar som satt upp affischerna på sina jobb skickade sedan bilder på var de satt upp affischerna så eleverna fick se att deras fina skapelser fick göra sitt. Grupp Antarktis röstade fram att de skulle skriva en låt. Låten heter \"Vår natur\" och melodin är Baby shark. Texten finns nedan: Vers: Plast, kartong, metall och glas Vet ni inte vart det ska Kolla våra skyltar här Så vet ni det. *en gång till!* Refräng: Återvinn för vår natur Rädda alla våra djur Rensa alla våra hav På våran jord. *en gång till!* Vers: Tänk på källsortering mer Oooch skräpa inte ner Oooom djuren äter plast Så kan de dö. *en gång till!* Refräng: Återvinn för vår natur Rädda alla våra djur Rensa alla våra hav På våran jord. *två gånger till!* Tack för en jättetrevlig utmaning! / Lärare Frida"

Kyrkskolan. 3b. Norrköping

göteborg

"Vi har gjort flygblad. Vi pratade om hur vi kan nå fram vårt budskap på bästa sätt och vart det finns mycket människor. När vi var klara med flygbladen sattes en del upp i vår matsal och en del barn tog hem sina flygblad och delade ut/ satte upp på anslagstavlor i staden. "

Nordhemsskolan. 2A. göteborg

Jönköping

"Vi i tvåan på Nordskogens skola har programmerat filmer i Scratch JR på paddorna. Jättekul tyckte alla barn! Och vi har blivit så duktiga på att programmera och återvinna kartonger."

Nordskogens skola. 2c. Jönköping

Landskrona

"Vi har gjort ett collage som vi har satt i vår matsal så att hela skolan ska se det. Vi har även lagt ut det på vår verksamhetslogg."

Säbyholms Montessoriskola. 2-3A. Landskrona

Grästorp

"Vi har lagt ut en video där vi visar hur man återvinner en dryckeskartong, och vi har spridit på en facebooksida med 2886 följare! "

Lunneviskolan. Smaragden. Grästorp

Karlskrona

"Vi har sorterat på miljöstation. Innan vi gick dit sorterade vi på skolan. Vi vill sprida budskapet till föräldrar, släktingar och resten av Sverige att det är viktigt med återvinning genom vår film \"Sortera mera\". "

Sunnadalskolan. 3 . Karlskrona

Boxholm

"Vi har sorterat sopor berättat hemma till föräldrarna vad vi jobbar med ."

Stenbockskolan. Kaprifol . Boxholm

Holmsund

"Vi tittade på introduktionsfilmen och sedan gjorde vi reklam för återvinning och närproducerat på mallarna. Sedan tog vi hem dessa och visade och berättade för så många som möjligt."

Skärgårdsskolan. 2B. Holmsund

Holmsund

"Eleverna har skapat egna reklampelare som de ska visa för släkten under jullovet."

Skärgårdsskolan. 2a. Holmsund

Alingsås

"Vi har tillsammans i klassen skrivit och målat 100 vykort. Dessa har vi delat ut till våra brevvänner, föräldrar, grannar, släktingar, personal på skolan mm. "

Hemsjö kyrkskola. Klass 1. Alingsås

Nacka

"Vi har tillverkat planscher och satt upp i de närliggande mataffärerna. En med texten \"Glöm inte att återvinna dina dryckeskartonger\" som vi satt vid ingången av butiken samt två stycken med texten \"Tack för att du pantar! Glöm inte att också återvinna dina dryckeskartonger\" som vi satt vid pantmaskiner."

Vilans skola. 2A. Nacka

Järved

"När vi startade upp \\\"Berätta för 100\\\" valde vi att samarbeta med åk 1 på vår skola som också är med i kartongmatchen. Vi valde att jobba tillsammans i våra faddergrupper. I grupperna gjorde vi återvinningsplanscher där vi skulle få fram budskapet att ALLA bör återvinna. Dessa planscher hängde vi upp på väggar och dörrar i skolans entré bredvid matsalen. I vår entré kommer skolans 120 elever med föräldrar och syskon att gå förbi varje dag. "

Järvedskolan . Klass 3 . Järved

Uppsala

"Hej! Vi i 2B har samarbetat och skapat ett snyggt collage med information om återvinning. Vi har klistrar på alla snygga förpackningar på ett stort svart papper med rubriken \"Återvinn nu, återvinn DU!\". Vi har satt upp collaget i skolans matsal och tagit kort på det för att dela på skolans instagram. Vi hoppas att väldigt många ser vårt viktiga meddelande! Vi har räknat ut via uppställning att vi tror att drygt 600 personer kommer minst att se vårt meddelande på detta sätt! Från 2B på Uppsala Enskilda Skola, UES"

Uppsala enskilda skola. Klass 2B. Uppsala

Uppsala

"1. Alla elever arbetade själva med sitt spridningskort. Ingen namnteckning på kortet 2. Rösta på 3 spridningskort (inte på sitt eget). 3. 1:a plats 3 kort. 2:a plats resterande kort."

Uppsala enskilda skola. klass 2a. Uppsala

Angered

"Vi målade mjölkkartonger och vi skrev ”återvinn mig”. Vi klippte ut mjölkkartongerna. Vi kopierade mjölkkartongerna. Sedan delade hela klassen ut dem till grannarna och kusiner. Vi har delat ut mer än 300 lappar sammanlagt. Vi har också förberett en utställning om Kartongmatchen och att man ska återvinna. På torsdag ska vi visa utställningen tillsammans med hela skolan för alla föräldrar. Då kommer flera hundra personer tror vi."

Bergsgårdsskolan. 2A. Angered

Väckelsång

"På Väckelsångskolans Fritids har vi gjort en Återvinningskampanj. Den står nu placerad i den lokala matbutiken där alla invånare kan se och beundra barnens fina budskap om hur vi bör göra för att påverka vår miljö på ett positivt sätt. Vår och barnens förhoppning är såklart att man tänker till en extra gång och att fler börjar återvinna! Heja Draken och miljön!"

Väckelsångskolan. Drakens Fritids. Väckelsång

Lund

"Vi har gjort en utställning som nu finns att besöka på Lineros bibliotek i närheten av skolan. Syftet är att sprida kunskap om dryckeskartonger och att vi alla behöver hjälpas åt för att öka återvinningen av dessa. Vi har även på skolans facebooksida, spridit budskapet om att miljön blir en vinnare, om vi ökar vår återvinning av dryckeskartonger. Vikingaskolan klass 3c Lund"

Vikingaskolan. klass 3c. Lund

Båstad

"För att nå ut med budskapet om hur viktigt det är att återvinna, önskade eleverna att få visa upp konstverket för så många som möjligt. Båstad Kommun bjöd in oss till att delta i Båstad Kommuns ”Hållbarhetsvecka”, där vårt mega stora konstverk fick vara med på utställningen på Båstad Bibliotek. Elevernas verk kom med i tidningen Helsingborgs Dagblad! Därefter hängdes den upp i skolans matsal. Det är flera tusen som har haft möjlighet att se elevernas fantastiska verk! "

Strandängsskolan . Korallens fritidshem. Båstad

Örebro

"Vi har startat en insamling till WWF. När vi nu skulle sprida till 100 har vi använt spridningskorten. Där har vi ritat mycket om miljön och återvinning och satt QR-kod till vår insamling. Dessa kort har eleverna tagit hem och delat ut till familj, släkt och vänner. Minst 150 spridningskort har delats ut. "

Änglandaskolan. 3. Örebro

Bjuv

"Vi har skapat fyra stycken \"affischer\" där budskapet är att vi ska återvinna för våra barns skull. Alla barn på vår avdelning har fått skapa en egen kartong där de ritat sig själv och skrivit namn och ålder. Dessa kartonger är sen uppklistrade på en stor kartong där vi vill belysa att det är våra barn och även kommande generationer efter dem som kommer drabbas av vårt resursslöseri om vi inte förändrar vårt beteende. Bilder på de fyra affischerna har publicerats på vårt instagramkonto och vår facebooksida. Vi har också publicerat dem på skolans lärplattform samt satt upp dem på platser i skolan där många kan se dem. På så sätt sprider vi vårt budskap till långt mer än 100 personer..."

Ekeby skola Fritids 1. Fritids 1. Bjuv

Tumba

"På en skola med ca 550 elever utspridda i 7 olika hus behövde vi snabba fötter och händerna fulla med våra spridningskort för att sprida vår kunskap om återvinning bland alla våra elever. Vi uppmärksammade vårt arbete med fina collage och informationsskyltar stående på gården. "

Björkhaga skola. Fritids Backen. Tumba

Jönköping

"För att sprida budskapet om hur viktigt det är att återvinna har eleverna skapat sagor om Kartongflaskan Nallo och hans vänner. Sagorna har eleverna arbetat med digitalt på våra iPads -genom att fotografera bilderna, läsa in repliker till varje bild samt lägga till ljudeffekter. För att sprida buskapet till så många som möjligt har eleverna visat sina \"återvinnings-filmer\" för flera olika klasser på skolan. Detta var mycket uppskattat av övriga elever och ledde till att framför allt fler av de yngre lärde sig vad återvinning faktiskt är, och varför det är viktigt!"

Vittra Samset. Åk 3 Klinten. Jönköping

Jönköping

"För att sprida budskapet om hur viktigt det är att återvinna har eleverna skapat sagor om Kartongflaskan Nallo och hans vänner. Sagorna har eleverna arbetat med digitalt på våra iPads -genom att fotografera bilderna, läsa in repliker till varje bild samt lägga till ljudeffekter. För att sprida buskapet till så många som möjligt har eleverna visat sina \"återvinnings-filmer\" för flera olika klasser på skolan. Detta var mycket uppskattat av övriga elever och ledde till att framför allt fler av de yngre lärde sig vad återvinning faktiskt är, och varför det är viktigt!"

Vittra Samset. Åk 3 Viken. Jönköping

Luleå

"Vi började med att kolla på lilla kampanjskolan tillsammans och funderade på hur vi skulle nå 100 personer. Eleverna kom fram till att vi skulle skapa målarbilder enligt mallen och sätta upp på skolan i långa hallen där alla elever på hela skolan går förbi, F-6 samt föräldrar och annan personal. Eleverna tog även med sig information hem muntligt till sina föräldrar och syskon. Plus att de tog med ett \"flygblad\" som de la i grannens brevlåda. Vi har även informerat föräldrarna via vår blogg. På detta sätt har vi nått mer än 100 personer."

Avanskolan. åk 2-3. Luleå

Holmsund

"I klassen pratade vi om hur man kan sprida viktiga budskap på olika sätt. Eleverna bestämde att de skulle sprida korten med återvinningsbudskapet till nära och kära men de gjorde även en plansch som de satte upp på anslagstavlan bredvid ett närliggande biblioteket. "

Skärgårdsskolan. 3B. Holmsund

Ljungskile

"Barnen har återvunnit papper och gjort affischer. De affischerna har de satt upp på olika anslagstavlor i samhället. "

Ljungskileskolan. 3c. Ljungskile

Södertälje

"Vi har skrivit varför återvinning är bra och skapat egna framsidor. Eleverna har även fått hänga upp sina alster i korridoren. Miljörådsrepresentant har även förklarat om vad kartongmatchen handlar om vid deras träffar."

fornbackaskolan. åk 2 Linden. Södertälje

Trångsviken

"Alla elever var överens om att det bästa sättet att sprida kunskap om återvinning är att göra affischer och sätta upp de på platser där många människor vistas. Så klassen har gjort affischer som ska sättas upp på torget i Östersund, affären i vår by, i Åre under skitouren och på bygdegården i vår by. Vi ska också lägga ut bilderna på gruppen Trångsviksbor på facebook. Allt enligt klassens beslut. Tack för en rolig och givande tävling!"

Trångsvikensskola. Åk 3. Trångsviken

Kalix

"Hejsan! Vi i klass 1B på Djuptjärnsskolan i Kalix, har gjort ett kollage där vi berättar om återvinning. Det har vi lagt ut på skolans instagramkonto som är öppet för allmänheten. . Vi har även satt upp detta kollage i skolans matsalen där ca 220 elever samt personal äter varje dag."

Djuptjärnsskolan klass . 1B. Kalix

Södertälje

"Vi på Eken (Fornbacka skola) har använt oss av spridningskorten för att sprida kunskapen om återvinning bland föräldrar, kusiner och vänner. Varje elev fick berätta till minst 10 personer i sin omgivning. Eleverna tänkte också att vi kunde göra en affisch i vår skola så att alla som är här, besöker skolan kan se och ta del av vår återvinnings kunskap och arbete. Bifogar en bild på affischen som finns i vår skola. hälsningar/ Eken "

Fornbacka skola. Eken 2. Södertälje

Bonässund

"Vi har gjort spridningskort med uppmanande text efter att vi pratade om att alla kan göra något och att allt räknas. Spridningskorten har barnen tagit hem och föräldrarna uppmanas att lägga upp bilden och en liten text på deras sociala medel för att sprida all viktig kunskap. Tillsammans måste vi jobba med naturen, inte mot."

Alneskolan. klass 2 b. Bonässund

Killeberg

"Vi har satt upp mängder med skyltar på vår skola för vuxna och barn att se."

Killebergsskolans fritidshem Stockarna. Stockarnas fritidshem. Killeberg

Åsarna

"Eleverna som går i klass 3-5 på skolan har på bildlektionerna gjort olika återvinningsstationer av kartonger som ska placeras ut när Åsarna arrangerar JSM den 11-15 mars. Åsarna skola ligger i anslutning till skidstadion och skidspåren är dragna alldeles intill skolan. Det klass F-3 bidragit med för att sprida sitt budskap till 100 personer är att pynta återvinningstationerna med de färgglada mallar som de målat och skrivit tänkvärda budskap på. Vi kommer dessutom att dela med oss av vårt projekt och budskap om att återvinna mera på Åsarna skolas Instagram."

Åsarna skola. Klass F-3. Åsarna

Göteborg

"Barnen i förskoleklassen har gjort en musikvideo/berättelse om återvinning. Den handlar om en kartong som slängs i dom vanliga soporna men kartongkompisarna lägger till slut sin vän rätt. Alltså i återvinningen. Barnen har själva gjort kostymerna och skrivit manuset till filmen. Vi är övertygande om att det snabba och roliga budskapet kommer sprida sig till fler än 100 personer."

Johannebergsskolan. Rubinen/Safiren förskoleklass. Göteborg

Tumba

"Eleverna har gjort spridningkort till familj och vänner där de berättar varför det är bra att återvinna. Många elever blev peppade att göra vykort till sina släktingar som bor längre bort. Det har varit ett väldigt uppskattat projekt."

Tunaskolan. Giraffen år 1. Tumba

Limhamn

"Vi bestämde oss för att vi ville sprida budskapet att det är viktigt att återvinna till våra förskoleklasser här på skolan (cirka 90 elever). Vi började med att klassen brain stormade olika ideér kring hur man kan sprida budskapet, och klassen röstade sedan fram till tre av förslagen. Eleverna fick sedan själva välja vilket förslag de själva ville genomföra. En grupp skapade en egen Power point som handlade om vikten av återvinning. Efter den kampanjen så genomförde eleverna en lek där förskoleklass-barnen skulle välja en bit skräp och sedan kasta det i rätt behållare. En annan grupp skapade sin egen dockteater (se bild) som handlade om två djur som drack smoothie på stranden och sedan bara kastade iväg sina förpackningar. Då kom ugglorna och sa \"Stopp!\" och berättade att ingen får kasta skräp i naturen. Flera andra djur dök också upp och berättade om vikten av att ta hand om vår natur genom återvinning och att inte skräpa ner. Den tredje gruppen visade filmen från Kartongmatchens hemsida för förskoleklass-barnen och hade sedan skapat en frågesport kring det som filmen tog upp. På det här sättet så har vår klass nått ut med budskapet om vikten att återvinna till många barn och deras pedagoger! "

Glasbruksskolan. 2B. Limhamn

Jönköping

"Vi har använt oss av de förtryckta kartongsidorna. En av bilderna fick barnen ta hem och berätta om hemma och den andra satte vi upp på skolan! "

Nordskogens skola. 1c. Jönköping

Ålem

"Vi på Stinsens fritidshem i Ålem har gått \"Kartongmarschen för Kartongmatchen\" genom vår by, från fritidshemmet till återvinningsstationen med kartonger att återvinna samt skyltar och en ramsa för att sprida budskapet om att fler borde återvinna. Vi bjöd även in barometern som gjorde ett reportage om oss i Kalmar kommuns lokaltidning Barometern. https://www.barometern.se/monsteras/barn-med-uppdrag-att-fa-fler-att-atervinna/ Vi kombinerade vårt uppdrag i kartongmatchen med våra läsårsmål om fysisk aktivitet samt skolorna i kommunens gemensamma projekt dikter, som vi jobbade med i form av ramsa som ropades ut genom hela vår kartongmarsch. Ett uppskattat projekt som nått ut till fler än 100 000 människor och gett en stor positiv effekt på våra fritidselever. Stort Tack för roliga uppdrag och en bättre syn på hållbar utveckling! Hälsningar Stinsens fritids Ålem "

Stinsen Alsteråskolan. Stinsens Fritidshem. Ålem

Umeå

"Vi har pratat om hur snabbt vi kan sprida budskapet om att återvinna mera. Tex om alla 20 stycken elever i klassen säger till 2 kompisar var så har de spridit till 40 stycken och om de i sin tur sprider till 2 stycken var så är det 80 stycken och så vidare."

Sörmjöle skola. Årskurs 1-2. Umeå

Järfälla

"Vi har satt upp vårt arbete under de olika matcherna nere i centrum. Där har vi också gjort en förklaring på hur man kan vika ihop förpackningarna så de blir så små som möjligt, uppmanat folk att testa varandra hemma. Det ska vi även ha en challenge med ute på rasten, se hur snabb man är på att vika ihop mjölkförpackningen. Vi har samtidigt haft en utställning även på skolan med uppmaningar och tips angående återvinning. "

Sandvikskolan. År 2. Järfälla

Norrköping

"Vi delade upp oss i två grupper. Eleverna fick först tillsammans komma på förslag på olika sätt man skulle kunna berätta för 100. Efter en omröstning röstade grupp Arktis fram att de skulle göra en teater medan grupp Antarktis röstade fram att de skulle bygga en utställning av kartong och annat material som ska källsorteras. Arktis teater gick ut på att de hade olika scenarion där man hanterade återvinningsbart material fel. Man sorterade fel, man kastade i naturen m.m. Publiken fick sedan berätta vad det var som man hade gjort fel för respektive scenario. Gruppen redovisade för två förskoleklasser samt Antarktis. Antarktis utställning består av fyra delar: en nedskräpad skog (med en ledsen älg, se bild), en ren skog, en nedskräpad stad och en ren stad. Vi ställde ut skapelserna i den stora skolkorridoren där hela lågstadiet rör sig och satte upp skyltar som förklarade de olika skapelserna. Några elever i grupp Antarktis skrev även en faktatext om återvinning: \"Återvinning är väldigt viktigt för miljön på grund av giftiga avfall. Man tar vara på material,återanvänder.Man gör nya produkter av det som kastas t.ex. plast,metall,papper/kartong. Människor och djur mår mycket bättre av en fin och ren miljö.Man sparar energi av att återvinna.Sverige är ett av de bästa länderna på återvinning.Om 50% av all drycketskartonger och skruvkorkar återvinns i Sverige så sparas ett års utsläpp från 2400 bilar.Bilar släpper ut en gas som åker upp till himlen och bildas som ett täcke över jorden då blir det varmare och varmare så det är därför det inte är så mycket snö på vår planet.Många behandlar jorden som en stor papperskorg det menas att alla kastar skräp i naturen istället för att återvinna men faktiskt så är det nästan enklare att återvinna än att skräpa ner i våran natur så vi får en finare och renare natur.\" Tack för en jättetrevlig utmaning! / Lärare Frida"

Kyrkskolan. 3a. Norrköping

Saltsjöbaden

"Vi har gjort en kampanj för alla elever och lärare på vår skola. Dessa affischer ska sättas upp i hela skolhuset där över 800 elever går. Syftet är att sprida budskapet att återvinning är viktigt för vår framtid. Vi vill leva på en frisk planet! "

Saltsjöbadens Samskola. 1A. Saltsjöbaden

Ronneby

"Vi gjorde ett kollage av våra mjölkpaket och satte upp utanför vår matsal på skolan. Många av oss delade också ut våra spridningskort eller satte upp dem där vi bor så att många kunde läsa vad vi lärt oss."

Skogsgårdsskolan. Klass 3. Ronneby

Huddinge

"Eleverna har gjort återvinningssånger som vi spelat in på film och så filmade vi också när eleverna pratade och förklarade Kartongmatchens infopowerpoint om återvinning vid Fiskeby board. Vi bakade kartongmatchentårtor och tigerkakor och bjöd in klassens föräldrar till öppet hus med fika i klassrummet och visade våra filmer. Föräldrarna fick lägga frivilligt bidrag till WWF/ swisha från vår iPad. Sammanlagt fick klassen in 2585 kr till WWF (det swishades till förmån för tiger, havssköldpadda och isbjörn samt valfritt ändamål). Därefter har ett nio elever gått runt i klasserna och berättat för åk 1 och åk 2 om återvinning och vad man kan tänka på och spelat upp filmen med klassens sånger. Vi har många fler idéer. Några av dem går det att läsa om i SvD Junior, där vi blev intervjuade om återvinning."

Stenmoskolan. 3b. Huddinge

Göteborg

"Vi har skrivit på våra modersmål med hjälp av våra föräldrar. Vi har satt upp våra bilder och texter på anslagstavlan på Ica. Vi har också satt upp på olika ställen på skolan. Vi har pratat hemma med våra familjer! "

Landamäreskolan Svanen. Svanen. Göteborg

Krokom

"Vi har gjort posters för att informera om återvinning av dryckeskartonger. Eleverna har även tagit hem bilder och berättat för vuxna om vikten av att återvinna förpackningar."

Hissmoskolan. Klass 2B. Krokom

Krokom

"Vi har skrivit och ritat om varför vi ska återvinna mer. Vi har gjort en affisch tillsammans samt gjort enskilda informationsblad som vi delat ut till nära och kära."

Hissmoskolan. 2a. Krokom

Västra Frölunda

"Eleverna fick först tänka enskilt hur vi skulle sprida budskapet att återvinna, sedan prata med sin lärkompis och sedan i grupp. I helklass fick de sedan presentera sina idéer. Gruppvis började de skapa en kampanj med hjälp av Kartongmatchens färdiga mallar. Kreativiteten flödade! När de var nöjda i grupperna satte vi ihop allt så att det blev en gemensam kampanj. Resultatet ser ni i den bifogade filmen!"

Önneredsskolan. Förskoleklass Skäret. Västra Frölunda

Hyllinge

"Vi har pratat om återvinning och tittat på er powerpoint på nätet. Sedan fick eleverna, två och två rita en bild på kartongmallen. Vi har satt upp kollaget (se bild) på dörren in till skolans kopieringsrum. Många personer går förbi denna dörr varje dag (över 500 personer) så budskapet når många. Samt eleverna har fått hem sina bilder och delat ut hemma."

Hyllinge skola. Förskoleklass A. Hyllinge

Västerhaninge

"Vi har spridit budskapet genom klassens instagramsida så att fler får ta del av den här viktiga informationen."

Ribbyskolan. 2. Västerhaninge

Norsborg

"Vi har använt oss av sociala medier (tiktok, instagram, facebook) och lagt upp informationsfilmer om återvinning och varför det är viktigt. På bilden arbetar eleverna med att tillverka informationslappar som vi kommer att sätta upp i närområdet samt informationsbrev som alla elever får lägga i grannarnas brevlåda i sitt bostadshus."

Karsby International School. 3A. Norsborg

4-6

Lomma

"Vi startade med att skapa olika planscher, kort och affisher med återvinningstema. Hur samverkar bild och text och vad ska man göra för att få budskapet att bli tydligt? Sådana frågor har vi funderat på. Likaså har vi pratat mycket om vikten av att återvinna och delgett varandra olika smarta miljötips. Efter att vi gjort olika typer av planscher har klassen varit och satt upp dessa i klassrummen på skolan, i uppehållsrum, på andra skolor och på olika ställen i vårt samhälle. Vi har också berättat om vårt arbete för andra. Vi har verkligen berättat för 100!"

Karstorpskolan. 5c. Lomma

Frösön

"Hej, plötsligt bara hände det! Vi hade tänkt göra en mindre utställning om att återvinna pappersförpackningar istället för att hugga ner nya träd i onödan. Det blev istället en Klimat och miljöutställning, där vi guidade 8 klasser och fick vara med på livesändning på P4 Jämtland samt fick ett reportage i kommunens "Pedagog Östersund". Vi avslutade vår utställning med Öppethus för släkt och vänner."

Östbergsskolan 4B. 4A. Frösön

Frösön

"Vi har deltagit i kartongmatchen och löst de olika uppdragen. när vi kom till uppdrag 3, att dela med "100" så hände något ofattbart. Istället för att göra en utställning , om att återvinna fler förpackningar, så blev det så mycket, mycket större. Det blev en utställning om Klimat och miljö där återvinningen hade sin centrala roll. Se foto och video. Vi har delat med många fler än 100. vi har bjudit in 8 klasser som vi guidat runt, varit med på P¤ Jämtland live och fått ett fint reportage i Östersundskommun egna "Pedagog Östersund"."

Östbergsskolan 4B. Klass4B. Frösön

Lindome

"Eleverna hade sina målningar utanför matsalen och sprider informationen om kartongmachen."

Skånhällaskolan. 4B. Lindome

Lindome

"\"Eleverna hade jobbat med årskurs 1 och skickat sina målningar hem och sprider informationen om kartongmachen .\""

Skånhällaskolan. 4A. Lindome

Lindome

"Eleverna hade jobbat med en förskoleklass och skickat sina målningar hem och sprider informationen om kartongmachen ."

Skånhällaskolan. 4D. Lindome

Lindome

"Eleverna hade sina målningar utanför matsalen och sprider informationen om kartongmachen."

Skånhällaskolan. 4C. Lindome

Vejbystrand

"Match 3 Vi har skrivit och ritat på väldigt många spridningskort. Vi har gjort stora collage som vi sedan tillsammans har satt upp i mataffären, på biblioteket och på skolan i vår lilla by. En del elever har också bett sina föräldrar att sätta upp på deras arbeten. Vi har också lagt spridningskort i brevlådor. Vi har också använt oss av sociala medier. Jag som pedagog har lagt ut på min Facebook sida en bild med text på vad vi har gjort och sen har jag bett mina följare att sprida kunskapen vidare genom att dela mitt inlägg. Även de elever som har tillgång till sociala medier har spridit kunskapen vidare där också. Magnarps skola, åk 4, Vejbystrand "

Magnarps skola. 4B. Vejbystrand

Vejbystrand

"Match 3 Vi har skrivit och ritat på väldigt många spridningskort. Vi har gjort stora collage som vi sedan tillsammans har satt upp i mataffären, på biblioteket och på skolan i vår lilla by. En del elever har också bett sina föräldrar att sätta upp på deras arbeten. Vi har också lagt spridningskort i brevlådor. Vi har också använt oss av sociala medier. Jag som pedagog har lagt ut på min Facebook sida en bild med text på vad vi har gjort och sen har jag bett mina följare att sprida kunskapen vidare genom att dela mitt inlägg. Även de elever som har tillgång till sociala medier har spridit kunskapen vidare där också. Magnarps skola, åk 4, Vejbystrand "

Magnarps skola. 4A. Vejbystrand

Lund

"Våra elever fick rösta vart de ville sprida budskapet till omgivningen om vikten av återvinning av kartonger. Överlägsen vinnare som fick glädjen att sprida detta viktiga budskap blev Fäladstorgets resturang & pizzeria. Restaurangen har daglig lunch med många besökare från lunch till kvällen. Det första kunderna kommer slås av lär inte vara meny framöver, utan budskapet att 09c återvinner och där de uppmanar och uppmuntrar alla som besöker restaurangen att även de bör göra som klass 09c på Fäladsskolan. "

Fäladsskolan. 09c. Lund

Sunne

"\"Vi i åk 5 på Östra skolan i Sunne bjöd alla våra elevers vårdnadshavare till en visning av vårt arbete. Vi gjorde i ordning olika stationer där våra VH deltog aktivt i för att visa vad de kan om kartongproblemet samt lyssna på vad vi hade lärt oss hittils i vårt arbete.\""

Östra skolan . Årskurs 5. Sunne

Frösön

"Plötsligt hände det. Vi trodde det skulle bli en liten utställning om att återvinna pappersförpackningar, men helt plötsligt blev det en hel \"Klimat- och miljö utställning\", där vi guidade runt 8 klasser, fick vara med på direktsändning i P4 Jämtland, sen blev det ett fint reportage i kommunens \"Pedagog Östersund\" och avslutade med Öppethus för vänner och släkt."

Östbergsskolan 4B. 4C. Frösön

Urshult

"Alla i klassen har gjort sin egen kampanj om hur viktigt det är att återvinna rätt och att vi måste vara rädda om vår miljö! Vi målade först jorden och klistrade upp på ett stort ark. Ovanför satte var och en elev fast sin bild. Nu hänger den i foajén på skolan där alla går förbi."

Urshultsskolan. Klass 4. Urshult

Mölnlycke

"Nu har vi kommit till sista matchen. Materialet, inspirationen och matcherna har varit ett så roligt sätt att engagera och motivera eleverna till att fundera över sin närmiljö och få dem att inse vilka möjligheter de har att påverka. Det har gett tillfällen till att variera undervisningen med enskild- par- och grupparbete samt integrera olika ämnen. Vårt sista bidrag fick vi lov att sätta upp på barnavdelningen på ett närliggande bibliotek. De tog tillfället i akt att lägga fram barnböcker om miljö runt planschen. Tack för oss, vi hoppas ni tycker om vår film :-) "

Vällsjöskolan. Klass 4. Mölnlycke

Angered

"Vi har använt oss av spridningskorten som eleverna själva ritat och sedan delat ut till grannar i sina respektive hemkvarter. I samband med att vi gjorde korten talade vi även om varför vi ska återvinna och hur vi kan ta tillvara kartongerna i olika former av återbruk där vi bland annat ska fläta korgar av mjölkkartonger."

Kristinaskolan. 6. Angered

Lund

"Klassen bestämde sig för att göra planscher av sina fina mjölkkartongbilder. Dessa sattes sedan upp i skolans matsal. Eleverna valde detta sättet för att de tycker att barn är bra på att påverka sina föräldrar gällande bra miljöval. Alltså ville de inspirera skolans övriga elever för att de sedan ska påverka sina föräldrar."

Fäladsskolan. 09b. Lund

Östra Karup

"Hej! Klass sex i Östra Karups skola har i grupper återigen på ett kreativt sätt jobbat med att framföra budskapet med återvinning. Denna gång blev det flera filmer med musik dans och skådespel. En grupp startade även ett Instagramkonto. När alla var klara, röstade klassen på sitt favoritbidrag. Filmen vi skickar in idag är det vinnande bidraget, men marginalen till tvåan var inte stor. Nu håller vi tummarna och hoppas att vårt bidrag tar oss hela vägen fram! Hälsningar från Östra Karups skola! "

Östra karups skola. Klass 6. Östra Karup

TRELLEBORG

"Vi har satt upp affischen i vårt rastrum. Där rör sig all personal och elever varje dag (vi har sett att nästan alla som går förbi har stannat och läst) . Vi har även berättat om kartongkampen för klasser och föräldrar. På olika sätt har vi visat vårt arbete och på så vi spridet det viktiga budskapet."

Söderslättsgymnasiet Individuella programmet särskolan . IVS A och B. TRELLEBORG

Grödinge

"Klassen har gjort en affisch där man tydligt vill få fram budskapet att det är viktigt att återvinna och att man nu ber om hjälp i kampen med att få fler att återvinna. Klassen tog även reda på fakta kring återvinning för att få människor att förstå att varje förpackning eller tidning gör skillnad! Eleverna har sedan fått med sig affischer hem och bett om att få hänga upp de på sina föräldrars/släktingars arbete. Affischen hänger nu på en rad olika ställen, dels på vår egen skola men så stöttar vår lokala Ica butik (Ica i Vårsta) kampen med att få fler att återvinna genom att låta vår affisch sitta uppe i deras matbutik. Affischen sitter även på en hel rad med olika arbetsplatser runt omkring Stockholm som: * Cinderella (Viking lines båt) * Malmsjö skolas matsal * Malmsjöskolas personalrum och på fritids * Ica i Vårsta centrum * Ica maxi i Botkyrka * Flertalet bilverkstäder i området * På Scania i Södertälje * Mälardalens tekniska gymnasium * Tumba handbolls hemmahall * Södertörns högskola * På flera förskolor i Botkyrka * På karolinska sjukhuset i Solna * På flera olika kontor i Stockholms området. "

Malmsjö skola. 4A. Grödinge

Ronneby

"Med en jättestor egentillverkad dryckeskartong samt skyltar och kort som eleverna ritade, begav vi oss till den största livsmedelsbutiken i stan för att övertala fler att återvinna dryckeskartonger. På hemvägen tittade vi även in på stadshuset i Ronneby Kommun. Eleverna var jätteduktiga på att sprida budskapet om att återvinna för miljöns skull! "

Espedalsskolan. Klass 5. Ronneby

Jämjö

"Vi har gjort spridningskort och en utställning på skolan. Varje elev har sökt efter fakta om återvinning, de har kollat i olika källor om hur mycket vi återvinner av ex. kartong men också annat material. Faktan har man gjort om till argument sedan låtit fantasin spela med symboler och bilder. Varje elev har sedan fått miniatyrer av sina korty att sprida bland familj och vänner. Vi räknar med att vi klarar gränsen på 100 med råge. Jändelskolan 5A"

Jändelskolan 4-6. 5A. Jämjö

Arvika

"Vi planerade en affischkampanj som skulle nå massor av människor, kanske flera tusen! Vi gjorde färgglada, tydliga informativa skyltar som vi plastade och fick lov att sätta upp där de behövs bäst - där folk köper mjölk i vår stad. Vi hittade också på en grym slogan med tanken att vinner planeten så vinner vi: Återvinn din kartong och vinn varje gång! Vi har haft väldigt roligt med Kartongmatchen, det kan ni se i vår film!"

Kyrkebyskolan. 4A. Arvika

Sunne

"\"Vi pratade om hur vi kan nå ut till 100 personer. Vår skola är ganska står så vi tänkte om alla våra elever och lärare ska komma och titta på vår \"kartongmatchväggen\" så blir det ungefär 300 personer som får information. Vi är 50 lärare och ungefär 280 elever på skolan. Vi skapade ett kollage med barnens alla kloka ord kring varför återvinning är viktigt. Vi visade också upp de saker som barnen gjort under kartongmatche.\""

Östra skolan . Årskurs 4. Sunne

Lund

"Vi har tittat på filmer om återvinning och pratat kring miljöfrågor. Klass 09d vill verkligen ta hand om och vara rädda om naturen. Några elever från klassen tog kontakt med Ica på Fäladstorget för att få sätta upp vårt budskap om att återvinna är bra. Alla elever var väldigt engagerade i att sprida budskapet! Bilden är tagen när den sitter på plats och många människor tittar på den när de har passerat kassan. "

Fäladsskolan. 09d. Lund

Lund

"Vi har under terminens gång jobbat med kartongmatchen där huvuduppgiften var att sprida budskapet om kartongåtervinning. Vi beslutade klassvis att göra planscher för att sprida budskapet och har samarbetat med stadsbiblioteket på Norra Fäladen. Planscherna sitter uppsatta på biblioteket där också böcker med budskapet om återvinning finns för att väcka intresse för återvinning av kartong. Vi valde stadsbiblioteket på grund av att det är en aktiv plats för både privatpersoner och elever på närliggande skolor, för att sprida budskapet så bra som möjligt."

Fäladsskolan. 09a. Lund

Laholms kommun

"Klass 5 kom med förslag på hur de kunde sprida budskapet om återvinning. Det blev en tidningsgrupp, en TV-grupp, en sociala medier-grupp, ett gäng gjorde affischer/flygblad och några gjorde en PowerPoint för eleverna på skolan. De ringde och mailade tidningar och tv-stationer och bjöd hit dem. Laholms tidning kom. LT går ut till över 1000 hushåll i Laholms kommun. Affischer sitter i affärer, på skolor, på vårdcentraler och banker. De la flygblad i flera hundra brevlådor runt om i kommunen. På Instagram la de upp bilder på vårt vinnande bidrag från match 2 med en text om vikten av återvinning. Ett stort engagemang och entreprenörskap i klass 5 på Skottorpsskoaln."

Skottorpsskolan. 5. Laholms kommun

Uddevalla

"Klassen har gjort affischer av stora vita pappersark samt använt Kartongmatchens kartongmallar för att sprida kunskap om återvinning om dryckeskartonger. Klassen har satt upp affischerna/lapparna på skolan, i mataffärer, i sina trappuppgångar, delat ut i brevlådor, tagit kort på dem och lagt ut dem på sina sociala medier, bett föräldrar sätta upp på sin arbetsplats mm. Eleverna kontaktade även lokaltidningen Bohusläningen som kom och gjorde ett fint reportage om elevernas kampanj (se bifogad bild), både i tryckt och digitalt format. Tidningen når, enligt dem själva, ca 105 000 läsare i veckan. Tidningen bifogade även en länk till Youtube där ett klipp visar hur man viker en dryckeskartong. Eleverna var mycket stolta över att de lyckades få tidningen att lyssna på dem och sprida deras budskap om varför det är viktigt att återvinna dryckeskartonger. De har verkligen fått uppleva hur man kan påverka sin omgivning!"

Norrskolan. Klass 5. Uddevalla

Göteborg

"Vi har ritat och skrivit på våra spridningskort som vi har lagt i grannars brevlådor. Vi har också gjort flera collage som vi har satt upp på olika ställen i skolan bl a i biblioteket, korridorer och i matsalen där de flesta rör sig. Vi har också försökt förmedla vikten av återvinning för våra vänner och vuxna som finns omkring oss.//Lundenskolan åk 5"

Lundenskolan Gula huset. Lundenskolan 5B . Göteborg