Jury reported tasks

Förskola

Valbo

"Vi har använt oss av sagan om Tetrabirk , sett inspirationsfilmerna som finns i ert material. Och jobbat med återvinning hela hösten."

Guldsmedens förskola. Blå. Valbo

Malmö

"Barnen designade sin egen mjölkpaket och var inspirerad av introuppgiften om havet, havssköldpaddor, tigern och isbjörnen. På denna bilden finns alla färger med - blå från havet, gul och orange från tigern, vit från isbjörnen och grön/brun från havssköldpaddan."

Stensjöns Förskola. Förskola. Malmö

Ljusdal

"vi har diskuterat om vad vi kan göra för att få fler att lämna tillbaka kartonger. vi har ritat och skrivit olika slogan och fastnade för "Lämna tillbaka mig""

Lillhaga förskola. Lillhaga fsk. Ljusdal

Svängsta

"Vi har pratat om vad återvinning är och varför det är bra att återvinna. Barnens kommentarer: man får inte slänga skräp i naturen för då blir jorden ledsen. Man ska kasta kartongerna i soptunnan med ”pappis” på. "

Svängsta förskol. Avd Gunghästen. Svängsta

Listerby

"I vår Grön flaggsamling pratade vi om miljön runt omkring oss och hur vi kan vara rädda om den. Efter att ha sett introduktionsfilmen om återvinning och att man sparar träd av det, blev barnen ivriga och ville rita träd, glada kor och bin som alla blir glada om vi återvinner kartongerna. De pratade länge om hur man kan återvinna olika förpackningar och ville även ha med vår skräpsamlarbyrå där sopsamlarmonsterna visar barnen var de olika förpackningarna ska vara. Sopsamlarmonstrena från Hässleholms miljö AB är stora favoriter på vår förskola och ett mycket bra material att använda tillsammans med barnen. Vi arbetar också mycket med den biologiska mångfalden och matsvinn, så bina skulle självklart finnas med på bilden. Allt hänger ju ihop i ett stort kretslopp och barnen är nyfikna, positiva och lär sig otroligt mkt ganska snabbt och vill ofta lära sig ännu mer om hur vi kan rädda natur och miljö. Som ringar på vattnet lär de sina föräldrar och kompisar, så många av dem går nu till förskolan istället för att köra bil och har egna sopsamlarmonster hemma att återvinna med! Den översta bilden är ritad av våra 3-4åringar och den understa av våra 5-6åringar."

Backsippan. Täppan. Listerby

vännäsby

"Barnen har själva fått rita vad dom tror skulle göra att fler återvinner. Återvinning är något som vi jobbar dagligen med i vårat tema \"möten med naturen och hållbar utveckling\". "

Snickargården. Tjorven. vännäsby

Värmdö

"Vi har pratat om hur man återvinner på bästa sätt, samt hur man kan lära andra att återvinna smart. Barnen fick sedan rita sina egna återvinnings tankar och idéer. Samarbete är viktigt kom vi fram till! Om alla hjälps åt så kan vi tillsammans rädda miljön. "

Labyrintens förskola . Röd. Värmdö

nykvarn

"Vi berättade för barnen om att dem skulle få bestämma hur ett mjölkpaket borde se ut och detta blev vårt resultat, då vi har många barn i yngre åldrar var det svårt för dem att genomföra det till en kampanj så vi valde att \"anpassa\" uppgiften till vår åldersgrupp. "

Taxinge förskola. Hagen. nykvarn

Övertorneå

"Vi har samtalat om VARFÖR man ska återvinna dryckesförpackningar. Att papper görs av träd och att återvinna gammalt papper gör att man inte behöver såga ner så många träd. Nästa steg är att tillverka eget papper av kasserade tidningar."

Silvertallens förskola. Fjärilen. Övertorneå

Karlskrona

"Vi har tittat på filmer från Kartongmatsken. Pratat med barnen hur de sorterar hemma, sorterar det mesta på förskolan och går till återvinningstationen och sorterar. Barnens funderingar av vad ordet återvinning betyder. Tittar på Ur programmen Barr och Pinne som också handlar om återvinning. Andvänder mjölkförpackningar till pyssel med barnen. "

Hästö Förskola . Droppen. Karlskrona

Nyköping

"Förra årets projektarbete handlade om en sopbil och återvinningsstationer. I kartongmatchen får vi nu arbeta vidare och fördjupa våra kunskaper. Alla barn fick rita varsin baksida med budskapet att få fler att återvinna kartonger. Barnen röstade sedan fram sina tre favoriter. Som inspiration sjunger vi även en av barnens favoritsånger, Klimatråttans sång. Den första versen går så här: Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad! Är det skräp på marken, förstör du hela parken. Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad! "

Tessins förskola. Valen. Nyköping

Stockholm

"Alla barn på avdelning (2,5-5år) ritade på Arlakartongmallarna. Antingen ett tips på att återvinna förpackningar eller en anledning till att göra det."

Sjötorget. Sjöjungfrun. Stockholm

göteborg

"Alla barnen har pratat om att återvinna mycket, och återvunnit hemma och på förskolan, sen har dem röstat fram dessa tre målningar"

Röda Stråket förskola. Igelkotten. göteborg

Vikbolandet

"Barnen har ritat mjölkpaket och pratat om återvinning. Barnen har varit jätteduktiga och återvunnit på hemmaplan också."

Kättinge skola. avdelning Hästö. Vikbolandet

Järfälla

"Vi började med att läsa en flanosaga om återvinning. Sedan fick barnen designa egna mjölktetror och berätta varför de tycker att det är viktigt att återvinna. Av alla bidrag valde vi ut det som vi tror kan passa på en mjölktetra samt det budskapet som de flesta barnen pratade om. "

Sandviksskolans förskola. Avdelning Mattisborgen. Järfälla

Västerås

"Barnen har själv kommit med förslag på vad vi ska göra av våra förpackningar. Några av barnens idéer är : återvinningstomten, bilar, bussar, robotar och små askar. Askarna använder vi dagligen till pärlor och sorteringsburkar. Barnen pratar mycket om att vi måste återvinna för djuren och naturens skull."

Dingtuna förskola. Avdelning Nasse. Västerås

Billdal

"Barnen har målat dryckeskartonger. och använt vårt motto att dryckeskartongen ska komma i retur som tex en toarulle. Barnen har sedan fått rösta fram de tre bästa förslagen, som ni ser här på bild."

Lilla skintebovägen 8. Förskoleavdelning Valö. Billdal

Sollentuna

"Återvinn mjölkkartongen till något du kan använda hemma eller på förskolan. Skapat egna pennställ. Rita upp ett djur /bild du vill ha. Klipp ut öron måla och dekorera tex. nos ,ögon och morrhår."

Förskolan Smultronstället. Avdelningen Piggarna. Sollentuna

Vejbystrand

"Vi har funderat kring hur vi kan ge tips för att vi ska bli bättre på att återvinna. Några barn berättade att de råkat slänga lillasysters blöja i trädgårdsavfallet. Därför började vi klura på hur man kan veta var man ska slänga om man inte kan läsa. Inne på förskolan har vi sorteringslådor med skyltar på och det tycker vi gör det enklare att se var skräpet ska vara. Därför är vårt tips att sätta skyltar med bilder för att alla ska kunna återvinna"

Barnhagens förskola. Barnhagen. Vejbystrand

Duved

"Vi har samtalat mycket om varför man återvinner och vad som är positivt med att återvinna och kommit fram till ovan tre bidrag. Det är barnens egna tankar som står på bidragen och det var det dem ville framföra. QR koden leder till en liten animerad film där kartonggubben slänger kartonger i soptunnan och såklart har han skidor, Duved är trots allt en skidort. Allt tillverkat av barnen tänkt och animerat av barnen. Många uttryckssätt i en liten bild. "

Forsafjäll Förskola. Nedre. Duved

Haparanda

"Vi pratar och tecknar om vårt besök på återvinningsstationen"

Grankullens Förskola. Ekorrens Förskola. Haparanda

Bollnäs

"Vi har tillsammans enats om ett alternativ som vi vill skicka in till denna kampanj."

Hamregårdsförskola . Ellipsen Romben. Bollnäs

Älmhult

"Barnet som ritat bilden sa; \"En ko hittar en glasflaska och försöker äta upp den. Det är inte bra.\""

Norregårds förskola, avdelning Boken. Boken. Älmhult

Frufällan

"Vi har läst en saga om tetra brick och ritat baksidor till mjölkpaket ."

Frufällegårdens förskola. Krabban. Frufällan

Frufällan

"Vi har pratat om att det är bra för naturen att vi återvinner och sedan har vi ritat varsin baksida."

Frufällegårdens förskola. Musslan. Frufällan

Frufällan

"Vi har pratat om att vi vill tala om för andra att det är bra att återvinna kartonger. Och har ritat varsin baksida. "

Frufällegårdens förskola. Pärlan. Frufällan

Vallsta

"Vi har jobbat väldigt mycket med återvinning och sopsortering på vår avdelning. Vi kan säga att barnen här är stupsäkra på det nu och väldigt medvetna om hur naturen förstörs av människans nedskräpning. Dom kommer bli goda förebilder i livet om hur viktigt det är att vara rädd om vår natur."

Lissgårdens förskola. Aspen. Vallsta

Alvesta

"Vi på Lekbackens förskola har pratat mycket om vinsten och nyttan med återvinning för vår planet. Vi har lagt mycket fokus på förståelse för att gamla, trötta och ledsna kartonger kan bli något nytt när vi återvinner. Vi har gjort egen pappersmassa och av den har vi tillverkat ritpapper. Pappret blev en tavla med vårt budskap! VI ÄR ÅTERVINNARE! "

Lekbackens förskola. Dockan . Alvesta

F-3

Uppsala

"Vi har pratat om vad återvinning är och vad man gör när man återvinner. Vi pratade sedan om varför det är bra att återvinna och eleverna fick komma med förslag. De skrev sedan ner förslagen och ritade en bild som handlade om återvinning. Eleverna har efter detta varit väldigt noga med sortering och återvinning vilket är roligt att se. "

Sunnerstaskolan. Måsen. Uppsala

Varberg

"Vi har läst sagan Tetra Brik och hans vänner- en liten saga om återvinning. Därefter diskuterade vi återvinning och varför det är så viktigt. Barnen hade många kloka tankar. Vi diskuterade fram olika slogan tillsammans, som handlar om att få fler människor att återvinna. Slutligen röstade barnen fram två förslag och ritade därefter en passande bild på mjölkkartongskissen. Dessa två slogan hoppas barnen i FA ska väcka en tanke hos alla och att istället för att slänga skräp omkring sig, så väljer man en återvinningsstation. Släng inte skräp i naturen för då mår inte våra djur bra. Gå till återvinningen! Släng inte skräp i havet för fiskar kan tro att det är mat. Gå till återvinningen! Hälsningar FA, Påskbergsskolan "

Påskbergsskolan. FA. Varberg

Bandhagen

"Vi har i klassen pratat om vikten av att återvinna, eleverna har visat stort engagemang för kartongmatchen. Detta är ett urval av de mjölkförpackningsbilder eleverna gjort. Arbetet fortlöper :) "

Snösätraskolan. Årskurs 1. Bandhagen

Umeå

"Vi har ritat och skrivit om hur och varför man ska återvinna! "

Sörmjöle. 1. Umeå

Stockholm

"Här kommer bidragen från klass 2C på Årstadalsskolan i Stockholm. De har ritat och skrivit många fina bidrag om hur kartongerna kan återanvändas och hur viktigt det är med återvinning. Glada återvinningshälsningar från 2C och Maria Sjölin, Årstadalsskolan."

Årstadalsskolan. Vinbär 2C. Stockholm

Norrtälje

"Barnen har var och en eller i par gjort kartongsidan utifrån instruktionerna. Klassen har sedan röstat fram de tre alternativen de tyckte var bäst. Barnen har fritt fått välja hur de vill göra och vad de ska skriva. "

Parkskolan. 3B. Norrtälje

Knivsta

"Vi har tittat på filmer, läst och pratat om att åtevinna och varit till vår återvinnings station innan vi började jobba med kartongmatchen. Eleverna jobbade 2 och 2 med designen av en tetra och efter röstning så skickar vi in dessa 3 bidrag. Mvh Förskoleklass A, Högåsskolan"

Högåsskolan/Förskoleklass A. Förskoleklass A. Knivsta

Fagerhult

"Alla elever i klassen fick rita/skriva en återvinningskampanj. Det blev så många fina och bra idéer! Tillslut var vi tvungna att välja ut 3 stycken bilder och det fick vår \"magiska mugg\" bestämma. "

Fagerhults skola. 1-2. Fagerhult

Röstånga

"Vi har tillsammans pratat om hur viktigt det är att vi återvinner så att vi inte ständigt behöver ta av jordens resurser. Många av eleverna har även spridit detta till hemmen. Vissa har sett till att strukturera upp deras källsortering hemma."

Midgård. Gandul. Röstånga

Taberg

"Vi har sett filmer om återvinning, diskuterat vad vi gör hemma och vad vi kan göra mer för att bevara vår natur. Efter det fick alla skapa en kampanj. Klassen valde sedan gemensamt ut tre bidrag som de vill ska vara med i tävlingen."

Månsarpsskolan. Åk 3. Taberg

Varberg

"Klass FB har haft många, långa och kloka diskussioner kring återvinning där samtalen senare handlat om vad vi kan använda/göra med förpackningar om man inte lämnar in dem till en återvinningsstation. Kreativiteten var väldigt stor då eleverna fick skissa förslag och sedan framställa sina ideér av allt från blomkrukor, lekhus, bilar, pennhållare med mera. FB:s motto är att alla faktiskt kan återvinna och det vinner alla på. Bli en återVINNARE du med!!"

Påskbergsskolan. FB. Varberg

Örebro

"Vi har i par i klassen försökt skapat en del av ett mjölkpaket som ska få människor som bor ute i landet att återvinna mera. De samarbetade mycket bra och blev väldigt engagerade!! En riktigt rolig uppgift!!!"

Närkes Kils skola. 2. Örebro

Mora

"Vi har först diskussioner utifrån elevernas förslag till vad man kan göra för att ta hand om naturen och djuren och varför det är viktigt att återvinna. Elever har fått diskutera i både små grupper och helklass och har kunnat relatera till sin egen vardag. De fick sedan skapa mjölkförpackningar utifrån vad de tyckte de var viktigt att berätta för andra gällande detta. Här är vårt bidrag."

Vika skola och förskola. Klass F-1. Mora

Hällefors

"Vi pratade om hur man skulle kunna få fler att återvinna. Sedan fick barnen själv bestämma vad de skulle rita och skriva. "

Klockarhagsskolan. 3A. Hällefors

Umeå

"Vi har pratat om hur man återvinner och varför det är så viktigt. Alla i klassen fick sedan designa en egen sida till en mjölkförpackning som skulle uppmuntra andra att också börja återvinna."

Hannaskolan. Åk 2-3. Umeå

Umeå

"Vi gjorde en mindmap av olika ord och fraser som kunde passa kring en återvinningskampanj. Sedan fick de i par designa sina förpackningar. Efteråt fick de rösta på sina tre favoriter och här har vi bidragen till tävlingen. Alla grupper har samarbetat och nu sitter alla kartonger uppe på en av väggarna på skolan. "

Skärgårdsskolan. Klass 2b. Umeå

Leksand

"Barnen fick jobba i par eller enskilt, det fick de bestämma själva. Därefter fick de göra en baksida till ett mjölkpaket. Vi fick totalt 13 bidrag från klassen och sedan röstade vi fram de tre bidrag som eleverna tyckte skulle representera klassen. "

Gärde skola. 1-2. Leksand

Kumla

"Barnen har ritat och målat mjölkpaket med budskapet att få fler människor att återvinna dryckeskartonger! "

Fylsta skola. 3A 3B. Kumla

4-6

Linghem

"Vi har sett filmer och klipp om återvinning och miljö och vi har diskuterat varför återvinning är viktigt. Klassen har berättat om detta för lågstadieelever och även diskuterat nedskräpning och förslag på lösningar. Alla i klassen har designat baksidan till mjölkkartong och vi har röstat fram de tre bästa bidragen."

Askeby skola. 4B. Linghem

Linghem

"Vi har sett filmer och klipp om återvinning och miljö och vi har diskuterat varför återvinning är viktigt. Klassen har berättat om detta för lågstadieelever och även diskuterat nedskräpning och förslag på lösningar. Alla i klassen har designat baksidan till mjölkkartong och vi har röstat fram de tre bästa bidragen."

Askeby skola. 4A. Linghem

Kungälv

"Vi har pratat om varför det är viktigt att återvinna och hur vi kan uppmana andra att återvinna mer. Det var roligt att titta på vad andra skolor skickat in innan vi målade våra egna bilder!"

4-6:an Sandbackaskolan. 4-6:an särskolan. Kungälv

Vejbystrand

""

Magnarps skola. 4a. Vejbystrand

Vejbystrand

""

Magnarps skola. 4b. Vejbystrand

Myggenäs

"Vi har arbetat på gruppnivå kring miljön, att vara klimatsmart, återvinna och växthuseffekten. Vi har tittat på filmer och arbetat med olika uppgifter inom detta. Eleverna har diskuterat och skapat egna affischer (A3) för att sprida sina kunskaper på skolan. Vi har startat en utmaning på skolan kring att minska \"matsvinnet\". Under några veckor ska vi tillsammans kämpa, äta upp vår mat, väga och dokumentera matsvinnets vikt. Försök till att åtminstone halvera vikten."

Myggenäs Skola. SU. Myggenäs

VÄNNÄS

"Vi har sett på er inspirationsfilm och de andra filmerna för att hitta bra \"slogans\" till en baksida på mjölkpaket. De fick sedan skapa sina baksidor och vi valde ut några färgglada motiv som vi vet syns på långt håll med ett kort och tydligt budskap. Jättetrevlig match!"

Vegaskolan. 4C. VÄNNÄS