Inrapporterade uppgifter

Förskola

Njurunda

"Vi har pratat om vad som är bra för vår jord och vad vi kan göra tillsammans."

Förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Fagersta

"I arbetet med NTA-temat \"Papper\" har eleverna lärt sig vad papper består av och har fått göra sitt eget papper av toalettpapper. Med detta arbete har eleverna fått förståelse för hur viktigt det för miljöns skull att återvinna allt papper."

Alfaskolan. Klass 4B. Fagersta

Norrköping

"Vi har fortsatt pratat om återvinning och vad vi kan göra för att tänka på vår miljö. "

Montessoriförskolan Spårvagnen . Förskola Elefanterna/Myrorna. Norrköping

Kiruna

"Teckning 1: Återvinningens kretslopp (Nils 1 år) Teckning 2: Återvinningskampanj för fjällräven (Aila 5 år) Teckning 3: Kompisar som återvinner (Elis 3 år)"

Björkstigsbarnen. Björkstigsbarnen. Kiruna

Storvreta

"Vi har pratat om hur vi kan berätta för andra hur viktigt det är att återvinna. Varje barn har sedan ritat ett förslag på ett budskap på ett paket. Vi har sedan valt ett paket från varje åldersgrupp. "

Lyckebo förskola. Rymden. Storvreta

Häljarp

"I denna återvinningskampanj hittade eleverna inspiration från andra kampanjer på dryckeskartonger. Vi jobbade mycket med hur man når fram med sitt budskap i en kampanj. Undervisande lärare på vår skola röstade fram topp tre bland bidragen i klassen, som hade ett tydligt och bra budskap om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-3. Häljarp

Västerås

"Barnen har ritat, klippt och klistrat. Vi satte upp alla mjölkkartongsidor på en vägg i matsalen ,efter en vecka var det dax för kompisarna på förskolan att rösta på vilken som de ville skicka in som bidrag. De som fick flest röster var nr 8 ,7, 12. Alla barnen kom fram till att alla var lika fina . De hade jätte roligt tillsammans när de satt och ritade och skrev till mjölkkartongsidorna "

Fyrtornetsförskola. Rodret/Masten. Västerås

Visby

"Vi ritade och målade en baksida till en mjölk kartong. Det var lite svårt tyckte barnen. "

Förskola Asken. Förskola. Visby

Enskededalen

"tillsammans med barnen titta de vi på olika filmer som visar hur gör man de kartong mjölkarna sen efter skrivit vi ut mallarna varje barn satt och ritat efter sin fantasi ."

Rönnbärsgården . Avdelning Blomman och Knoppen. Enskededalen

gävle

"Vi tittade på kartongmatchens youtube filmer och därefter fick barnen sitta i smågrupper och göra en egen återvinningskampanj. Många barn tyckte det var viktigt att få fram att alla bör platta till förpackningarna så det ska få plats fler i containern och lastbilen så inte lastbilarna behövde åka så ofta och släppa ut avgaser till vår natur. "

dagbarnvårdare Bomhus Gävle kommun. Bomhus. gävle

Varberg

"Vi har pratat om att det är viktigt att återvinna för vår miljö. Vi har kopplat kartongmatchen till vårt arbete med sopsamlarmonsterna (mittavtryck.se)"

Nedregårdens förskola. Månen. Varberg

Eskilstuna

"Vi har läst en ramsa \"Återvinna det är kul och ta hand om vår natur\".Barnen har lärt sig ramsan muntligtoch vi har även lärt oss skriva ramsan.Vi har gjort ett reklam fönster som vetter ut mot en trafikerad gata där det passerar många människor.Där har vi satt upp allt vi gjort under kartongmatchen .Vi har även gjort reklam för det djur vi valt Elefanten detta djur valde barnen vid röstning.Vi har lagt upp på facebook så det kommer ut till många inom det social medier"

Nora idrottsförskola. förskola. Eskilstuna

Valdemarsvik

"Musen längst ner till vänster är fångad i en bur där människor har lockat den med glas istället för ost. Musen råkade då äta detta därav blodet. Längst ner till höger är en mjölkkartongsängel från sagan om Brik. Ovanför buren är en katt och en fågel som har fastnad i kedjor som inte borde finnas i naturen. Därav blodet med. Citat från barnet som gjorde denna teckning varför man ska återvinna: För djuren kan dö!"

Sörby förskola. Korallen. Valdemarsvik

Annerstad

"Vi hade en samling då vi fräschade upp minnet om kartongmatchen efter julen. Efter det fick samtliga barn som var här måla mallen med något som har med mjölk och/eller återvinning att göra. "

Vårblommans förskola . Vårblomman. Annerstad

Hägersten

"Eleverna har ritat egna förslag på återvinningskampanj med slogans och bilder. Klassen röstade fram denna som sin favorit. "

Aspuddens skola. 5A. Hägersten

Hägersten

"Klassen har ritat egna förslag på återvinningskampanj och röstat fram detta bidrag som sin favorit. "

Aspuddens skola. 5C. Hägersten

Hägersten

"Varje elev har fått designa en egen framsida till mjölkkartongen. De har jobbat på bildlektionerna och det har tagit cirka 3 lektioner. Bildläraren har informerat om uppgiften och då utgått från informationen på er hemsidan. Varje klass har sedan fått rösta fram en favorit. Bilden är fotat och när jag laddade upp den blev det fel proportioner. Jag har även en scannad version, men det gick inte att ladda upp en PDF här på sidan. "

Aspuddens skola. 5B. Hägersten

Kinna

"Återvinn mig !"

Strömbacken . Filifjonkan . Kinna

Katrineholm

"Vi pratade med barnen om vad de lärt sig och vad de tyckte var bra med att återvinna. Barnen fick därefter rita vad de tyckte var viktigt med återvinning. En pedagog skrev ner det barnen ville att det skulle stå på mjölkförpackningen. Barnen ville inte begränsa sig när de ritade så de flesta ritade på hela pappret. Därför tog vi kopior på deras original och klippte och klistrade för att komma in i mallen."

Påfågeln. Avdelning Stråla/Glimra. Katrineholm

Bräknehoby

"Vi har samlat ihop barnens förslag på mjölkförpackningsbaksidor."

Saltkråkans förskola. Falken. Bräknehoby

Everöd

"Tillsammans tittar vi på filmen om match 2. Barnens reflektion under filmen. \"Dom kastar kartonger på marken, det får man inte man ska lägga dom i papperskorgen.\" Barnen får instruktionen att rita och designa sin egen mjölkpaket. Barnen hjälpas åt att ge förslag vad man kan rita. \"Mjölkpaket, hjärta, kor, sopbil, soptunna, dom blir nya, jordklotet blir glad. Man får inte slänga skräp\" Barnens tankar om sina mjölkpaket: \"En tjur, sen stopp att man inte får slänga skräp. \"Om man inte slänger skräpet rätt då blir dom arga. En gubbe som står på jordklotet han ska titta om det är skräp.\" \"Gubben slängt skräp i soptunnan, han trampar sönder när han ska slänga det. Han fick blod när han hoppade på mjölkpaketen.\" \"En ko på jordklotet som kollar så när man slänger skräp i soptunnan. Han skräpar ner i naturen och den andre slänger det i soptunnan.\" \"Ett jordklot och en ko som står på jorden. På gräset ligger det skräp det är kryss på för man får inte slänga skräp i naturen.\" \"Fiskar, inte slänga skräp i vattnet för då äter dom upp det och då dör dom.\" \"Sopbilen den ska ta upp allt skräp. Dom är på väg att slänga skräpet i vattnet då dör fiskarna, men sopgubbarna säger till att släng inte ner i vattnet lägg i soptunnan i stället.\" \"En sån mjölkpaket som man inte får slänga på marken, för det är giftigt. Man har återvunnit och den blir ny.\" "

Kalvalyckansförskola. Kovin. Everöd

Sigtuna

"Barnen har tänkt hur de kan övertyga andra människor att återvinna mjölkkartonger. De har ritat kartongerna och vad som man kan göra med mjölkförpackningar som återvinns. Barnen: ”Om du återvinner mig (mjölkkartongen), vi kan göra andra grejer: kartong, nytt plast, nytt hus, plastleksaker, plastpapper, ett fönster...”."

Tils förskola . Kaprifolen b. Sigtuna

Karlstad

"På Labolina har vi arbetat mycket kring WWF-djuren:Elefanten, Fjällräven och Havssköldpaddan. Vi har läst om dem på WWF, tittat på film, använt musik och rörelse för att illustrera de olika djuren, samtalat och funderat. I återvinningskampanjen har barnens intresse kring djuren illustrerats och vi pedagoger har skrivit ned barnets tankar kring bilden. (Globala målet 3, god hälsa och välbefinnande. Gäller alla!) Här redovisar vi barnens första alster till kampanjen. Arbetet fortsätter:)"

Gomorronsol. Labolina. Karlstad

Hökerum

"Barnen har kommit på mycket återvinningstips och idéer. Det finns ju bara fördelar med återvinning. Vinner de som återvinner - säger barnen ☺️"

Nitta förskola. Avdelning Mållgan. Hökerum

Värmdö

"I helgrupp resonerat och reflekterat kring hur man kan få flera att återvinna och öka återvinningen av dryckeskartonger. Barnen har sedan uttryckt sina tankar och idéer i bild. Ett barn ritar betydelsen av att återvinna rätt istället för att slänga skräp på marken. Hästen kan tro att dryckeskartonger är mat och ta fel... istället måste man återvinna för miljön och djuren."

Blåsippans förskola. Tranbäret. Värmdö

Karlskrona

"Vi har tittat på filmen på kartongmatchen. Sedan diskuterade vi varför vi ska återvinna kartonger. Efter det ritade barnen sina tankar. "

Borgmästarens förskola . Käpphästen . Karlskrona

Bräkne-Hoby

"Vi tog fram några tomma mjölkpaket och tittade på baksidan hur den såg ut. Vi pratade om att vi skulle rita något som också kunde vara på ett mjölkpaket. Vi pratade om sopbilen som hämtar våra sopor bla. Några av våra barn som är 3 år fick varsitt papper och har ritat så gott de kunde. Ett av barnen hämtade vår leksakssopbil och ritade av. Det är den bilen som är på bilden med 4 hjul. Barnen var medvetna om att man inte skulle kasta skräp då fick vi ihop vår slogan. "

Skrållans förskola. Skrållans förskola. Bräkne-Hoby

Alunda

"Vi har pratat med barnen om vikten att lära och inspirera många att både återvinna och att göra det på rätt sätt. Många idéer kom fram och barnen valde 3 designer för detta ändamål. (Från vänster till höger) Barnet som gjorde den första designen fokusera på vikten att platta till kartongerna. Därför har hen ritat fötterna och tassar som visar hur man gör. Barnet som designade den andra kartongen fokuserade på alla steg hen tar för att återvinna. ”Kanske är det nån som inte vet hur man gör”. Man sparar kartongerna hemma, går eller tar bilen till återvinningen och sist slänger man i rätt kärl. Den sista designen siktar till information om vad som händer när man återvinner. Barnet fokuserade på att visa kartongmassan. ” Det blir andra förpackningar”. "

Furustugan. Tallen. Alunda

Kungsbacka

"Vi fick brev i vår brevlåda där vi fick i uppdrag att läsa kompissagan och sedan måla en baksida till en mjölkkartong. Vi läste sagan och diskuterade i helguppehåll om varför man ska återvinna samt om vad som är förnybara material. Sedan tittade vi på filmen här på kartongmatchen.se för att sedan måla varsin baksida. En del ville också skriva vilket de då fick hjälp med. En svår men rolig uppgift tyckte våra barn."

Kolla viktors förskola. Grön grupp. Kungsbacka

Romakloster

"Vi pratade om vad vi tycker är viktigast med återvinning. Barnen tyckte att det viktigaste är att vi plockar upp all skräp i naturen och räddar våran jord. Viktigt är också att vi inte kastar skräp, glas mm i naturen så att djuren äter upp det och blir sjuka och dör. Barnen hade väldigt mycket bra tankar men hade lite svårt att rita vad de menade. På bilden har Lukas 5 år ritat jorden och fröken fick hjälpa honom att skriva vad det skulle stå. "

Förskolan Kungsallen avdelning Björken. Avdelning Björken. Romakloster

Gävle

"Alla barn fick rita sina bidrag och detta blev framröstat som vår förskolas bidrag."

Källö förskola. Källö förskola. Gävle

Borgholm

"Vi har fortsatt prata om återvinning på förskolan och barnen har fått rita något som handlar om återvinning. Ett barn har ritat en regnbåge som slänger skräp, ett annat barn har ritat när det slänger skräp och det tredje barnet har ritat olika sorters skräp. Barnen har fått in budskapet då de vill plocka skräp i naturen. "

Skogsbrynets förskola. Fjärilen. Borgholm

Malmö

"Under perioden har vi, likt förra gången, samlat dryckeskartonger i samarbete med vår kock och vårdnadshavarna via barnen. Vidare klistrade vi upp varje barns häfte på en pappersrulle och anslog i barnens höjd likt 2020. Äldre barn visar yngre barn, alla hjälps åt att räkna och trampa, stampa och trycka kartongerna. Detta året tog vi det längre så vi källsorterade både utomhus under Grön Flaggfirande på hela förskolan och under stängningstimmen i mörkret (se bild). Vår slogan i år är \"Kom igång-sortera din kartong!\" \\\\\\\"Kan man krascha kartonger när det är mörkt?\\\\\\\""

Stadionparkens förskola. Oxögats avdelning Stadionparkens förskola (Hemvist Elli-Rönneholms förskola) Malmö. Malmö

Valdemarsvik

"Barnen talar mycket om att vara rädd om naturen och djuren. De återvinner med familjen och tillsammans med sina leksaker. De tycker att det är bra att det blir nya saker ex lego och kartonger. "

Lovisebergs förskola. Grodan. Valdemarsvik

Luleå

"Barnen har designat egna mjölkförpackningar. Detta gjorde de med stor entusiasm och noggrannhet och konstaterade att de var roligare än mjölkförpackningarna som vi har i kylskåpet på avdelningen."

Vågens förskola. Tärnan . Luleå

Luleå

"Barnen har i uppdrag av Fjällräven Rävis designat egna mjölkpaket för att få fler människor att återvinna. Barnen har använt starka och glada färger för att fler ska se paketen och vilja att de ska bli nya istället för att bara skräpa i naturen, och att faktiskt uppmärksamma människor på detta genom att paketen skulle se så annorlunda och glada ut. Budskapet är även att mjölk så klart är bäst samt att det är lätt och rätt att återvinna! OBS! Jag skulle skicka in detta i fredags 27 november, men glömde det helt med tidsbrist på jobbet, vi ville så vara med i snabbhetsmatchen, men förstår om vi hamnar utanför då deadline var 27:e!"

Vågens förskola. Skäret. Luleå

Järfälla

"Vi pratar mycket om återvinning o alla är jättepeppade på att göra så mycket som möjligt. Vi ska bli agenter som går på spaning efter droppande kranar o lampor som lyser i onödan på förskolan. Vi sätter upp små egentillverkade lappar som påminnelser."

Barkarby förskola. Storskogen. Järfälla

Ljungsbro

"Vi har målat kartongsidor och vi har gemensamt kommit fram till ett bra rim som kunde stå på sidan. Barnen är väldigt engagerade i djur och natur och vill hjälpa dem så de inte blir skadade. De plockar alltid upp skräp ute så inte djuren blir skadade. Vi har också byggt Fågelmatare av återbrukade mjölkkartonger. "

Sportvägen, Nalle Puh. Nalle Puh. Ljungsbro

Göteborg

"Barnen är överens om att: Vi vill ha kvar vår skog att leka i! Därför återvinner vi alla kartonger som kan bli nya kartonger istället för att göra nya kartonger av vår skog."

Salviagatan 2. Fjärilen . Göteborg

Borgholm

"Vi har tittat på Kartongmatchens film om återvinning och pratat om hur viktigt det är att återvinna. Barnen har ritat en baksida till en mjölkförpackning och förklarat vad man ska göra med den när den är slut. En del mjölkförpackningar har vi gjorde vi pepparkakshus av."

Skogsbrynets förskola. Trollsländan. Borgholm

Hallsberg

"Gårdstrollen är en avdelning 1-3. Vi har pratat om vikten av återvinningen tillsammans med barnen, och går regelbundet till återvinningsstationen, där alla barn, oavsett ålder, är med och hjälper till att återvinna pappersförpackningar, plast o.d. Denna design är ett sätt för oss att visa att även små avtryck gör skillnad! De färgade prickarna är fingeravtryck från både barn och pedagoger. Att de har olika färger representerar mångfalden. Bilden på händerna representerar behovet av gemenskap i miljöarbetet. De andra två bidragen representerar ”naturen som man inte ska skräpa ner”."

Förskolan Gullvivan. Gårdstrollen. Hallsberg

Järfälla

"Vi har tillsammans med barnen tittat på instruktionsfilmen om uppgift 2 och därefter skapat vår egna återvinningskampanj på baksidan av mallen. Vi diskuterar återvinning, hållbar utveckling och vad varje individ kan göra själv för att rädda och ta hand om jorden vi bor på. Här har vi samlat 3- 5 åringarnas tankar om återvinning! - Det kan bli nya saker av dem gamla och av de som vi återvinner. - Djuren dör om vi skräpar ner. Skräpet kan fastna i deras hals och så kan dem inte andas. - Man måste återvinna, fröknarna gör det! - Jorden mår bra om vi återvinner annars blir den smutsig. - Jag och min familj återvinner tillsammans. - Det är lätt och rätt att återvinna - Om jag återvinner min gamla kartong så kan jag köpa den sen som en nya kartong. - Vi räddar skogen om vi återvinner, vi spar på alla träd. Vi kan se att barnen fått ökad kunskap och ett mer medvetet förhållningssätt till återvinning. Barnen förstår processen och vad återvinning kan leda till på längre sikt. "

Kvarnens förskola . Smörblomman . Järfälla

Veberöd

"Vi har gjort bilder och klistrat på våra mjölkkartonger för att lära våra kompisar på de andra avdelningarna att sortera mera och återvinna så djur och natur mår bra. "

Lammets Förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Karlskrona

"Vi har tittat på filmer om återvinning av olika material. Varit vid Återvinningscentralen många gånger med vårt återvinnings skräp. Barnen har ritat och målat sina förpackningar efter sin förmåga."

Hästö förskola . Droppen . Karlskrona

Rimbo

"Vi har röstat fram dessa förlag och slogan som: Vill du också bli en VARDAGSSUPERHJÄLTE återvinn mera och rädda naturen havet och djuren Återvinn mera så kan du också bli en VARDAGSSUPERHJÄLTE släng kartongerna i återvinning så du rädd om naturen djuren och havet. Barnen på förskolan har fått skrivit på paddan och fått valt färg och form på bokstäverna. "

Vallbyhage Förskola. Förskola Fjärilen . Rimbo

eskilstuna

"Vi har visat hur bra och varför vi ska sortera förpackningar. Barnen har fått beskriva samt rita och satt bilderna hur det ska vara. Barnen är väldigt medvetna om att fjällräven ska få ha skogen kvar och få barn. "

Gredby förskola avd. Parken. förskola. eskilstuna

Äspered

"Vi har gjort en ”kampanj” för återvinning. Barnen fick måla samtidigt som vi pratade om återvinning. Vi tittade även på det vi filmat när vi lämnade kartonger på återvinningsstationen."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Storken. Äspered

Äspered

"Vi har tagit del av en film från UR om återvinning. Därefter har vi haft diskussioner om vad som händer med en dryckesförpackning när man återvinner den. Barnen har gett sina tankar och åsikter om varför det är viktigt. Sedan har vi själva gått till vår återvinningsstation och sorterat, samt gjort vår dokumentation och vår sida till en ny kartong. "

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Tranan. Äspered

Äspered

"Genom diskussion och samtal har barnen delgett sina tankar och åsikter kring varför vi ska återvinna. Vad kan vi göra/ sluta göra för att rädda natur och djur. M.m. Därefter har varje barn ritat och skrivit sin egen återviningskampanj.Barnen klistrade sedan sin kampanjbild på baksidan av en mjölkkartong."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Svanen. Äspered

Stockholm

"På Gambrinus fortsätter vi att återvinna de dryckeskartonger som blir över från återvinningslådorna inne på avdelningarna och i köket, och vi återvinner också det som läggs i vår återbruksstation ute på gården där både hemmen och grannar till förskolan kan lägga material till förskolans skapandeverksamehet (den är dock stängd tillsvidare pga pandemin). Vi använder vår återvinningsvagn när vi går till återvinningsstationen i närområdet, och då brukar vi sjunga vår återvinningssång. I verksamheten pratar vi ofta om återvinning och en av de tre dryckeskartongerna (vi har gjort en stor dräkt där en vuxen kan spela dryckeskartong) kommer och hälsar på ibland för att hjälpa oss komma ihåg varför det är så viktigt att återvinna. Vi har en speciell \"cheer\" med rörelse vi brukar säga när vi pratar om att rädda jorden. "

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Gånghester

"Vi har samtalat om återvinning och dess betydelse för miljön. Barnen anser att det är lätt att återvinna och kan inte förstå att människor slänger all sorts skräp i naturen. Det här vill barnen på Rödklövern att alla tänker på; ”Ta med dig skräpet hem, tänk på att återvinna det kan bli till något nytt” "

Skogsgläntans förskola. Rödklövern . Gånghester

Haparanda

"Barnen har visat ett stort intresse för Norrmejeriets mjölkkartonger där det just nu finns ett tryck från Vegaskolans vinst i Kartongmatchen. Barnen tittar och pratar mycket om Panda björnen som syns på bilden. Dessa samtal blev ett naturligt inslag till vår fråga: Om vad barnen själva skulle vilja rita och skriva så att alla andra också skulle bli återvinnare."

Grankullens Förskola . Avdelning Ekorren. Haparanda

Alvesta

"Vi pratade om vad man ska göra med sitt skräp efter att man är klar. Vi fortsatte att tala vad som händer med skräpet som vi slänger i marken och hur naturen mår utav att vi gör detta. Barnen ritade då ett monster som hade djur som åt skräpet som människorna slängde i naturen, och då blev monstret arg."

Lekbackens förskola. Ballongen. Alvesta

Eskilstuna

"Vi tittade på informationsfilm samt PowerPoint om match 2. Vi hade \"brainstorm\" i klassen om vad man skulle kunna rita/skriva på mjölkpaket för att sprida information om vikten av återvinning. Här kommer 3 exempel från klassens förslag."

Hällby skola. 5C. Eskilstuna

Eskilstuna

"Vi tittade på informationsfilm samt PowerPoint om match 2. Vi hade \"brainstorm\" i klassen om vad man skulle kunna rita/skriva på mjölkpaket för att sprida information om vikten av återvinning. Här kommer 3 exempel från klassens förslag."

Hällby skola. 5B. Eskilstuna

Uråsa

"Tillsammans med barnen har vi pratat kring varför det är bra att återvinna och hur man ska gå tillväga när man gör det. På samlingen berättade vi att de skulle få rita sin egna återvinningskampanj, vi pratade om vad en återvinningskampanj kan vara och vad de t.ex. kan stå eller ritas på mjölkpaketet för att de ska få lite inspiration. Vi berättade också varför vi arbetar med kartongmatchen samt att man kan vinna väldigt fina och trevliga priser till avdelningen och vi visade även bilderna på dessa. De gjorde också att barnen blev taggade på att göra sin egna återvinningskampanj. Till sist så fick barnen göra sina egna återvinningskampanjer. "

Uråsa Förskola. Paddan . Uråsa

Örebro

"Utifrån barnens individuella förmågor har de fått skapa en egen mjölkkartong. På bild ser ni en \"Tomtekossa\"."

Murgrönan. Murgrönan. Örebro

Lyckeby

"Med fina färger visar detta barnet hur fint det är och blir om man återvinner. Då blir skogen och alla glada tycker hon. "

Rosenborg. Förskola . Lyckeby

Ljusdal

"Härär våra tre bidrag till match två. Alla tre föreställer figurer som som vill att man återvinner kartonger på ställe. Jag är en dinosarie som bits om du inte slänger kartongen på rätt ställe. Jag har ritat en gubbe med svärd. Han ser till att man slänger skräp på rätt ställe. Jag har riitat en gubbe med radioantenner på huvudet. I radion hör man att man ska panta kartongen på återvinningen."

Gläntans Förskola. Gläntans Förskola. Ljusdal

Borgholm

"Tre flickor på Rödhakens förskola är på väg till återvinningsstationen med mjölkkartonger och flingförpackningar."

Förskolan Rödhaken. Avd. Grön. Borgholm

Morgongåva

"Match 2 innebär att barnen skall skapa en återvinningskampanj. Hela gruppen pratade om varför man inte ska kasta skräp i naturen och sen fick barnen måla varsin mjölkförpackning och berätta vad de hade målat. Våra bidrag består av: -man får inte kasta mjölk -djuren får ont i magen -djuren äter skräp och får ont i magen -om kissmyrorna äter skräp mår dom illa -djuren mår inte bra om jag kastar skräpmat naturen"

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

Jönköping

"Barnen har gjort lastbilar i återvunnet material, bland annat en mjölkkartong. Vi har även skapat på mjölkkartongs sidan genom att trycka återvinningssymbolen och när vi har arbetat om detta har barnen diskuterat om sopbilen som kommer och hämtar alla kartonger i återvinningen. "

Lerhagens förskola. Kotten. Jönköping

Tullinge

""

Förskolan Myrstacken. Diamanten. Tullinge

Alingsås

"Barnen har målat olika budskap på ”mjölkkartonger” med hjälp av mallen vi fått. Vi har pratat om sortering av mjölkkartonger och även andra sorters återvinning. "

Herrgårdens förskola avd Hallonet. Hallonet. Alingsås

Karlskrona

"Bidrag 1: Vi har ritat fiskar som förklarar vad som händer om man kastar plast och skräp i havet. Den 1 fisken säger: Vi mår inte bra Den 2 fisken säger: Vi har plast Den 3 fisken säger: som någon kastat Den 4 fisken säger: I vattnet Den 5 fisken säger: Återvinn! Bidrag 2: Släng mig i återvinningen Bidrag 3: Sortera skräp - En människa som kastar sitt skräp i en soptunna"

Saltkråkans förskola. Avdelning Ruskprick. Karlskrona

Malmö

"Vi började med att fundera ut en bra slogan. Barnen förstod snabbt att det gällde att få till ett bra rim. Efter att ha kommit på några stycken röstade de och resultatet blev \"Kom igen du, återvinn nu!\" Sedan reflekterade vi tillsammans hur vi på bästa sätt skulle måla för att det skulle hänga ihop med vår slogan. Barnen hjälptes åt att rita och måla så att alla fick bidra till bilden. Pedagogerna fick skriva texten. "

Trädgårdens förskola. Avdelning Squashen. Malmö

Landskrona

"vi har pratat mycket om återvinnig och hållbar utveckling. vi har också pratat om hur mjölkförpackningen ser ut och var mjölken kommer ifrån. barnen pratade om att mjölken kommer från ko och att alla på jorden behöver mjölk för att växa och bli stor. genom att göra uppdrag på förskolan får barnen lära sig om återvinnig på ett lekfullt sätt. barnen använde fantasin och skapade det som behövs på mjölkförpackningen. och för att alla skulle återvinna, valde dem att skriva på mjölkförpackningen, \"Köp mig, drick mig och återvinn mig!\" vi jobbar mycket med att förklara för barnen hur viktigt det med förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling."

Stjärnfallets förskola. Kräftan. Landskrona

F-3

Västra Frölunda

"Vi har läst på mjölkkartonger för att få inspiration. Vi har också rimmat och funderat på slogans och funderat på hur man i bild kan visa på vikten av återvinning. Uppgiften var frivillig och gjordes hemma. 20 av 25 lämnade in sitt förslag och sedan röstade vi. Alla fick rösta på tre bidrag och de tre som fick flest röster skickar vi in som vårt bidrag till Kartongmatch 2. Med vänlig hälsning, FSK Fören"

Fiskebäcksskolan. Fören. Västra Frölunda

Töcksfors

"Vi har ritat kartongbaksidor efter att ha tittat på några av filmerna om återvinning"

fritids Norrgården Töcksfors skola. Fritids Norrgården. Töcksfors

Forsvik

"Här kommer det som skulle varit i Match 1. Vi tog skräp från köket på skolan och tog oss en utflykt till återvinningsstationen. Innan dom fick sortera skräpet så prata vi om vad man fick slänga de olika sorters skräpet. Barnen tyckte det va väldigt roligt, nästa gång ska vi ta med lite mer skräp."

Forsviks Friskola . Fritids Forsviks Friskola. Forsvik

Borlänge

"Vi samtalade om vikten av att återvinning för en hållbar utveckling. Därefter kom vi på olika förslag som man kunde göra för att uppmuntra till återvinning. Eleverna fick skapa sina förslag på mallen av en mjölkpaketssida."

Gylle skola. 1C. Borlänge

Borlänge

"Eleverna fick under en bildlektion designa sitt eget mjölkpaket. Instruktionerna var att eleverna skulle ha med ett budskap till de som köper mjölkpaketen gällande vad man ska göra när man druckit upp innehållet."

Gylle Skola. 1A. Borlänge

Hallstahammar

"Barnen i klassen har alla deltagit i att göra fina återvinningskampanjsförslag. Vi fröknar har nu valt ut 3 som var tydliga och med bra budskap som vårt tävlingsbidrag. mvh Ann-Sofi Lagerholm"

Lindboskolan. klass 1B. Hallstahammar

Braås

"Några av bidragen till match 2 från oss! "

Braås skola. Klass 2. Braås

MARIESTAD

"Eleverna fick samarbeta eller arbeta själv för att designa mjölkkartongen. Sedan på fritidsrådet fick de anonymt rösta på vilken de ville skulle skickas in. De tre med flest röster är på den bifogade bilden."

Tidavads skola. Fritidshem. MARIESTAD

Göteborg

"The students talked about our behavior at home, at school and when we are on holidays. The had a constructive conversation about why we should recycle."

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3B. Göteborg

Västra Frölunda

"We have talked about recycling and discussed what makes a good poster."

The English School Gothenburg. Klass 2AH. Västra Frölunda

Sollentuna

"Vi har tittat på återvinnings filmer och vi har pratat om återvinning i smågrupper. Eleverna har målat och skrivit olika förslag till dryckeskartong. De har röstat vilka som skulle representera 1a på Tegelhagsskolan. "

Tegelhagens skola. Klass 1A. Sollentuna

Sollentuna

"Vi har pratat om vikten av att återvinna och att sprida detta budskapet . Budskapet på förpackningarna är att FLER ska få upp ögonen för att återvinna. Eleverna fick själva rösta fram vinnaren i klasserna. "

Tegelhagens skola. Årskurs 3 . Sollentuna

Västra Frölunda

"We have talked about recycling and discussed what pictures, facts and messages would be good to include on our designs."

The English School Gothenburg. Klass 2LA. Västra Frölunda

Rydebäck

"Eleverna tänkte till vad som skulle kunna vara ett bra budskap att trycka på en mjölkkartong. Många kreativa kort, men de här tre vann vår lottdragning i klassen."

Rydebäcksskolan. Klass 3 Röd. Rydebäck

Helsingborg

""

Rydebäcksskolan. Klass 3 blå. Helsingborg

Farsta

"Målat kampanjförslag på mjölkkartonger"

Friskolan Hästens AB. åk.2. Farsta

Nacka

"Åk 2 på Skuru skola i Nacka har skrivit och ritat förslag till en reklamkampanj på mjölkpaket. Eleverna har varit mycket engagerade och fått med varför vi ska återvinna mera, förslag på hur vi ska göra och på vilket sätt återvinning är bra för vår miljö. "

Skuru skola. 2a. Nacka

Huddinge

"Vi har tittat på filmer och pratat om vad som händer med förpackningarna efter att vi lämnat dem på en återvinningsstation. Vi har också pratat om hur olika material (kartong, metall, glas, plast och papper) blir till och hur lång tid det tar för materialen att förmultna i naturen. Eleverna visade ett stort engagemang för att skapa kampanjerna och genom en röstning så kom vi fram till att det är dessa tre vill vi skicka in till tävlingen. Samtliga kampanjer pryder nu korridoren i skolan för att inspirera fler att återvinna. Vi håller tummarna!"

Skogskällan. 2C. Huddinge

Örkelljunga

"Vi har pratat mycket om återvinning både i klassrummet och i matsalen. Barnen berättar om hur de sprider budskapet i sina familjer. De har förstått sambandet mellan skräp och fara för djur och natur. Vi har tittat på SVT dokumentären ”Isbjörnsmammans kamp” om klimatförändringar på Svalbard. Barnen har ritat och målat tydliga och härliga bilder om återvinning."

Solängskolan. Förskoleklassen. Örkelljunga

Karlskoga

"Barnen har fått ritat förslag till kampanjer att sätta på mjölkpaket. Vi röstade sedan utan att veta vem som gjort vad och fick då ut dessa 3 vinnare. Vi häller nu tummar och tår att vi vinner något! Mvh Karin Rolkert 3B Stråningstorpsskolan Karlskoga"

Stråningstorpsskolan. 3B. Karlskoga

Farsta

"Vi har tittat på videor, diskuterat och lärt oss mer om återvinning. Vi har också samlat kartonger som vi har plattat till för att jämföra hur stor plats de tog före och efter i en stor säck. De kartonger som blev över har vi återbrukat till pyssel och gjort klassens julkalender av dem!"

Friskolan Hästens AB. Åk 1. Farsta

Sturkö

"Vi designade baksidor på mjölkpaket som vi sedan monterade på en stor affisch i form av ett stort mjölkpaket. Baksidorna är designade av våra elever som en eller flera har hjälpts åt att komma på budskap med text och bild för att få fler att bli uppmärksammade på att återvinna sina förpackningar."

Sturköskolan. Kompassens fritidshem. Sturkö

Huddinge

"Vi har tittat på de olika filmerna på kartongmatchen och pratat om vikten av återvinning. Många barn är intresserade av havet så vi har pratat om att det finns mycket plast i haven som förstör för djurlivet. År 2050 kan det finnas mer plast i haven än fisk. "

Skogskällan. Klass 1C. Huddinge

eskilstuna

"Vi pratade om kampanjen tillsammans, pratade om vad en kampanj är och eleverna kom tillsammans med förslag till vad man kan skriva. Eleverna arbetade enskilt men fick tips av varandra."

Årbyskolan. 2 A. eskilstuna

Bergs kommun

"Klassen har pratat om vad vi vinner på att återvinna. Att delta i Kartongmatchen har peppat oss att återvinna mer. "

Rätans skola. Klass 3-4. Bergs kommun

Nyköping

"Barnen arbetade med stort engagemang med att tänka ut ich illustrera hur en bra kampanj kan se ut. Samma dag gick vi med vår egen återvinning till återvinningsstationen."

Mikaeliskolan. klass 2. Nyköping

Örbro

"Vi har arbetat länge med en mjölkkartongssida var och det arbetet avslutades med en röstning. De bidrag som fick mest röster är presenterade här. Alla gjorde ett otroligt jobb och vi är stolta över de bidrag vi skickar vidare. "

Änglandaskolan. 3. Örbro

Umeå

"Eleverna fick designa en egen återvinningskampanj genom att använda mjölkförpackningsmallen. "

Innertavle skola. 3. Umeå

Hällefors

""

Klockarhagsskolan. 2B. Hällefors

Nyvång

"Vi delade upp oss i 2 grupper. Varje grupp kom tillsammans på meningar man kunde skriva på mjölkförpackningen för att uppmuntra andar till att återvinna, varje elev valde sen en av meningarna och ritade en passande bild till. Sen röstade vi och här är våra 3 vinnande bidrag. Nu ska våra fina mjölkpaket hängas upp i matsalen!"

Nyvångs skola. F-Klass. Nyvång

Umeå

"Eleverna har i par, fått rita en bild till ett kartongomslag. Vi lottade sedan fram 3 förslag. "

Innertavle skola. 2. Umeå

Västra Frölunda

"Vi har pratat om varför det är så viktigt att återvinna, vad det kan göra för miljön och för oss människor. I lärpar har eleverna målat och skrivit på varsitt mjölkpaket. Vi gick sedan till vår närliggande ICA-butik (ICA Supermarket Åkered) och satte upp vår kampanj. De i sin tur uppmärksammade oss på sin Facebook-sida!"

Önneredsskolan. Förskoleklass Skäret. Västra Frölunda

Frösön

"Det här är bidragen från åk 2 Böle byskola i Östersund. Eleverna jobbade parvis eller enskilt med sina kampanjer och sedan lottade vi tre bidrag. "

Böle byskola. Klass 2. Frösön

VÄSTERÅS

"Alla elever fick möjlighet att göra en egen baksida som sedan sattes upp på väggen på vårt fritids så alla kunde se dom. Vi valde att ha elevernas namn på baksidan av deras bilder och satte tejp med bokstäver under varje bild. Eleverna fick sedan rösta genom att skriva bokstaven för den baksida de tyckte mest om och lägga i en rösturna. De tre baksidor med flest röster är dessa som är vårt bidrag till tävlingen!"

Barkarö Skola. Qvistens Fritids. VÄSTERÅS

Aneby

"Vi har pratat om hur viktigt det är att ta hand om vår miljö och att vi ska skapa en jord där alla människor i världen kan trivas och leva. Eleverna har tittat på olika filmer om återvinning, om böndernas arbete kring mjölk och återvinning av olika material via UR skolas filmer om återvinning. "

Tallbackaskolan. Årskurs 2. Aneby

Norrköping

"Samtidigt som vi skulle jobba med Kartongmatchen match 2 så arbetade vi med Allemansrätten tillsammans med några andra klasser på skolan. Detta gjorde att eleverna är/var mycket inne på vad man får och inte får göra i naturen och i skogen. Eleverna kopplade samman detta med att rita och skriva på en dryckesförpackningsbaksida. Detta gjorde att det blev mycket inriktat på skräp och natur. Vi tittade på några olika drycksförpackningsbaksidor innan vi började att komma på egna. Det var inte lätt med alla saker man var tvungen at tänka på. Vi jobbade också med att göra en skiss, för att vi skulle bestämma innan hur det skulle se ut. Det var inte lätt att förminska ritningen för att det skulle kunna få plats på baksida i det formatet."

I Ur och Skur Skattkammarön. Mullebarnen . Norrköping

Aneby

"Klassen började med att titta på filmen om match 2. Vi pratade sedan om vikten av att sortera och hur reklam kan påverkar människors val. Eleverna fick därefter designa sina egna reklamkampanjer/budskap med bild och text. 26 olika reklamkampanjer sattes upp på väggen och eleverna fick sedan rösta på sin favorit. "

Tallbackaskolan. åk 3. Aneby

Ekeby

"Vi har tillsammans sett filmen om match 2 på fritids. Barnen har fått berätta hur de återvinner hemma, de har fått återberätta om utflykten till sopstationen samt skolans soprum. Vi har pratat om vad kartong är gjort av och varför man ska återvinna så mycket man kan. Vi har pratat om miljöns påverkan på nedskräpning och hur miljön skulle må om alla återvann allt de kunde. Vi utförde match nr 2"

Ekeby skola fritids 1. Fritids 1. Ekeby

Linghem

"Först tittade vi på filmen till match 2 och gick igenom power pointen som fanns till matchen. Efter det fick klassen sitta 2 o 2 och fundera över vad de ville få fram för budskap. Sedan fick de göra sitt förslag till mjölkkartongerna. Efter det fick alla rösta vilka 3 bidrag de tyckte vi skulle skicka in till tävlingen."

Askeby skola. Klass 3A. Linghem

Öjersjö

"Vi började med att på både er film och powerpoint om match 2 och därefter pratade vi om vad en kampanj är för något. Vi pratade om vilket/vilka budskap som är viktiga att framföra i just en återvinningskampanj. Därefter jobbade eleverna både enskilt och i par med sina kampanjer. Slutligen röstade vi för att tillsammans bestämma vilka bidrag som vi skulle skicka in till match 2. Hälsningar fritidsgrupp 3B, Öjersjö Brunn."

Öjersjö Brunn. Klass 3B. Öjersjö

Kristianstad

"Vi tittade på Kartongmatchens film om kampanjer. Sedan pratade vi om vad en kampanj och ett budskap är och i vilka sammanhang det kan förekomma. Sedan fick alla eleverna i klassen fundera på hur de ville att deras kampanj/budskap skulle se ut på en mjölkförpackning. De fick skissa en kartong med bild och/eller text. Sedan tittade vi på den tillsammans för att se om den uppfyllde kraven och om det var något de ville ändra på. Efter det så fick de rita ett \"original\" och göra alla förbättringar så att de blev nöjda. Till slut röstade eleverna fram de tre förslagen de tyckte hade bäst budskap, var finast och/eller hade hållit sig till kraven. Dessa tre blev Fröknegårdskolans fantastiska bidrag!"

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Västerås

"Vi gick igenom den PowerPoint som fanns kring kampanjen och diskuterade återvinning. Vad det är och hur vi hade kunnat få fler att återvinna. Efter det fick barnen rita ett bidrag till kampanjen. När alla var klara genomförde vi en röstning. Alla bidrag markerades med en siffra och barnen fick sedan lämna in en lapp med siffran på det bidraget de tyckte skulle skickas vidare i tävlingen. Röstningen sammanställdes av oss i personalen och presenterades där efter för barnen. Här är Lövets fritids bidrag! "

Lövets fritids. Lövets fritids. Västerås

Öjersjö

"Eleverna har i par fått måla/skrivit en återvinningskampanj. Efter detta genomförde vi en röstning om vilka 3 som ska vara våra bidrag. "

Öjersjö brunn. Klass 2B. Öjersjö

Bygdeå

"Vi började med att prata i klassen om vad vi vill förmedla till de som dricker mjölken. Det blev många påhittiga texter, vissa behövde stöd för att komma på medan andra bara skrev direkt ner vad de tänkte på. Sedan färglade de mjölkförpackningarna så som de ville ha det. "

Bygdeå skola. Förskoleklass Prästkragen. Bygdeå

Sköndal

"Alla i klassen har fått ett återvinningsschema och återvunnit dryckeskartonger hemma under två veckor. Väldigt många har återvunnit hela 100%. Vi har tittat på filmer och powerpoints om miljö och återvinning. De återvunna kartongerna har barnen tillsammans med sina föräldrar lämnat till återvinningsstationen. Vi har också en återvinningsstation precis vid skolan som vi besöker vid behov."

Sköndalsskolan. Klass 2c. Sköndal

Mörsil

"Vi har jobbat med återvinning vid olika tillfällen under terminen. Vi pratar om hur viktigt det är att vara rädd om vår jord. Att inte slänga skräp i naturen. "

mörsil. 2. Mörsil

eskilstuna

"Vi har haft ett tema som handlat om kampanj i samband med match 2. Som en avslutning på temat fick barnen arbeta i par och bestämma sig för hur deras kampanjer skulle se ut. Vi har bland annat använt oss av er power point och mallar. Klassen röstade sedan fram tre bidrag som de vill skicka in."

Årbyskolan. 2C. eskilstuna

Göteborg

"We had a discussion about how people should think at home, at school and when they are on holidays. The students brought up why it is important to recycle and encourage people to recycle as well as what we all should keep in mind when we recycle. The students had great ideas and it wasn\'t easy to pick only three. This activity created a great opportunity to reflect and discuss!"

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3A. Göteborg

Huddinge

"Hej! Vi har kollat på Powerpoint från kartongmatchen, gick igenom miljöbegrepp och pratat om återvinning. Sedan har var och en av eleverna ritat en egen bild för återvinningskampanjen."

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Los

"Först tittade vi på filmen om match 2. Sedan pratade vi om återvinning och hur man kan tänka för att ge ut ett budskap i bild och text. Vi har även tittat på flera korta filmer om vad som händer med det vi återvinner. Barnen fick sedan ett papper var där de fick skapa sin bild. När alla var klara fick man rösta på tre förslag. Vi satte upp dem på whiteboard-tavlan och så fick de rösta - i enrum - en och en. De tre förslag som fick flest röster är de som vi skickar in här."

Loos skola. F-3. Los

Umeå

"Vi har tillsammans pratat om vad som är bra för miljön och vikten av att återvinna. Utifrån dessa diskussioner har vi pratat om budskap och slogans som eleverna sedan fick använda som inspiration till sina designer."

Sörmjöle skola. 1-2. Umeå

Finspång

"Eleverna fick rita och skriva om varför det är bra med återvinning. Väldigt kloka tankar!"

Nyhemsskolan F-6. Klass 3. Finspång

Huddinge

"Eleverna har ritat och skrivit varsin budskap om att vi ska ta hand om vår jord och vara rädd om den. Det var 24 förslag och vi röstade och dessa tre fick flest röster. "

Fullersta RO Skogskällan. 3c. Huddinge

Västerås

"Vi har pratat om vikten av återvinning av kartong och gjort bilder till mjölkpaket som kan sättas upp på skolan."

Pilträdsskolan. 2. Västerås

Göteborg

"Vi har pratat om återvinning. Om vad vad var och en kan göra själv för att spara på jordens resurser. Vad vi alla behöver tänka på. Vad alla jordens länder behöver samarbeta med. Från det lilla till det stor. Om vad vi behöver göra för att ta vara på vår planet. Alla är överens om att det är bra att återvinna men har insett att alla människor inte riktigt förstått att det inte bara är bra utan helt nödvändigt. Tack för ett bra insteg i dessa viktiga frågor. "

Karl Johansskolan. 2C. Göteborg

Limhamn

"Hela gruppen har tittat på film om vikten av återvinning och efteråt pratade vi om vad vi sett. Vi pratade om reklam och hur reklam kan påverka. Barnen fick sedan skapa sina egna reklamkampanjer. Av alla kampanjer vi fick in har vi lottat fram tre stycken. "

Skolan på Ön. Kaptenen. Limhamn

Linköping

""

Montessoriskolan Trilobiten. Fritids (Sälen/Pingvinen). Linköping

4-6

Gothenburg

""

IES Krokslätt. 4B. Gothenburg

Gothenburg

""

IES Krokslätt. 4C. Gothenburg

Gothenburg

""

IES Krokslätt. 4D. Gothenburg

Fagersta

"I arbetet med NTA-temat \"Papper\" har eleverna lärt sig vad papper består av och har fått göra sitt eget papper av toalettpapper. Med detta arbete har eleverna fått förståelse för hur viktigt det för miljöns skull att återvinna allt papper."

Alfaskolan. Klass 4A. Fagersta

Lomma

""

Karstorpskolan Norra. 4a. Lomma

Häljarp

"I denna återvinningskampanj hittade eleverna inspiration från andra kampanjer på dryckeskartonger. Vi jobbade mycket med hur man når fram med sitt budskap i en kampanj. Undervisande lärare på vår skola röstade fram topp tre bland bidragen i klassen, som hade ett tydligt och bra budskap om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-2. Häljarp

Häljarp

"I denna återvinningskampanj hittade eleverna inspiration från andra kampanjer på dryckeskartonger. Vi jobbade mycket med hur man når fram med sitt budskap i en kampanj. Undervisande lärare på vår skola röstade fram topp tre bland bidragen i klassen, som hade ett tydligt och bra budskap om återvinning. "

Sandåkerskolan. Klass 6-1. Häljarp

MALMÖ

""

Höjaskolan . 4A. MALMÖ

MALMÖ

""

Höjaskolan . 4B. MALMÖ

Huddinge

"Vi har designat baksidor till mjölkpaket på bildlektionerna, där vi både ha tänkt på argument och budskap samt på hur vi kan förstärka dessa med illustrationer. Eleverna har sedan röstat för att välja ut tre vinnande bidrag. "

Skapaskolan. Skapaskolan åk4. Huddinge

Arboga

"Vi såg på filmen med beskrivningen av match 2. Därefter diskuterade vi fram vad som är en tydlig och inspirerande kampanj för återvinning. Eleverna gjorde sedan sitt bästa antingen individuellt, i par eller liten grupp. Slutligen röstade vi fram de bidragen som hade det bästa budskapen. "

Gäddgårdsskolan. Klass 4B. Arboga

Lomma

""

Karstorpskolan Norra. 4b. Lomma

Borlänge

"Var och en i klassen har designat en egen återvinningskampanj i form av en mjölk tetra. Sedan samlade vi in dem och skapade en jordglob för återvinning. Jorden ska symbolisera den gröna värld som vi kämpar för att rädda genom att återvinna våra förpackningar och vårt skräp. Varje elev fick sedan rösta på sin favorit bland dessa återvinningskampanjer. Utifrån röstningen har vi fått fram 3 favoriter som klassen skickar med för att delta i tävlingen. Detta är vårt gröna bidrag till match 2. Vi fortsätter återvinna! "

Halvarsgårdars skola . Klass 4. Borlänge

Hägersten

"Varje elev har fått designa en egen framsida till mjölkkartongen. De har jobbat på bildlektionerna och det har tagit cirka 3 lektioner. Bildläraren har informerat om uppgiften och då utgått från informationen på er hemsidan. Varje klass har sedan fått rösta fram en favorit. Bilden är fotat och när jag laddade upp den blev det fel proportioner. Jag har även en scannad version, men det gick inte att ladda upp en PDF här på sidan. "

Aspuddens skola. 5D. Hägersten

Vänersborg

"Alla elever har fått göra sin egen sida på kartongen där de har visat på hur viktigt det är att återvinna. Efter det röstade vi fram tre favoriter. Vi har också satt upp korten som ett collage i matsalen."

Fridaskolan. Klass 4. Vänersborg

Vänersborg

"Alla barn har målat varsin kartongsida med återvinningstips/uppmaning. Vi har under hela hösten jobbat med de globala målen så denna tävling passar perfekt in hos oss!"

Fridaskolorna AB. 5. Vänersborg

Lomma

"I klassen har vi pratat om återvinning och hur viktigt det är för vår miljö. I uppgiften i match 2 har vi diskuterat vilka budskap och vilken layout som känns viktiga att föra fram på våra mjölkpaket. Klassen har arbetat intensivt tillsammans och slutligen rösta fram dessa tre bidrag."

Karstorpskolan. 5c. Lomma

KARLSKRONA

"Vi tittade på introduktionsvideon och på de redan inskickade bidragen för att få inspiration. Därefter pratade eleverna sinsemellan om vad som skulle kunna vara ett vinnande bidrag. Bild, form och framförallt budskap var viktigt i deras tankar om hur de skulle kunna påverka människor till återvinning. Alla gjorde jättefina teckningar och varje elev fick rösta fram vilka tre bidrag som skulle skickas in. Det blev dessa tre!"

Friskolan Piggelinen. 6A. KARLSKRONA

Umeå

"Eleverna har i par, fått rita en bild till ett kartongomslag. De har sedan fått rösta fram 3 förslag. "

Innertavle skola. 5. Umeå

Umeå

"Klass 4 på Innertavle skola har pratat om kampanjen och om att sprida budskap. De har sedan arbetat i par med att formge sina kampanjer för att fler ska börja återvinna. Dessa är de tre förslagen som klassen röstat fram. "

Innertavle skola. 4. Umeå

Kullavik

"År 4 på Fullriggaren Malevik har under flera veckor arbetat med sina återvinningskampanjer. Några elever har arbetat individuellt och några i par. Arbetet började med att de samlade ihop sina idéer om vad återvinning är och varför det är bra. I klassen har vi samtidigt pratat om vad reklam är och hur man på bästa sätt får ut ett budskap. Vi pratade ihop oss med lärarna i år 9 på skolan och bestämde att när alla elever var färdiga med sina bidrag skulle niorna få dem för att ge respons i form av \"two stars and a wish\". Eleverna fick sedan tillbaka bidragen och arbetade lite till med dem utifrån vad de fått för synpunkter. Efter det fick alla elever anonymt rösta på tre bidrag de tyckte klassen skulle skicka in. Det fantastiska resultatet ser ni ovan!"

Fullriggaren Malevik. Klass 4. Kullavik

Umeå kommun

"Kreativa, informativa och utmanande budskap skapade av miljömedvetna elever. Klassen röstade sedan på vilka tre förslag av alla mjölkförpackningarna som skulle skickas in. Det blev dessa fantastiska bidrag!"

Sjöfruskolan. 4B. Umeå kommun

Gothenburg

""

IES Krokslätt. 4A. Gothenburg

Umeå kommun

"Kreativa, informativa och utmanande budskap skapade av miljömedvetna elever. Klassen röstade sedan på vilka tre förslag av alla mjölkförpackningarna som skulle skickas in. Det blev dessa fantastiska bidrag!"

Sjöfruskolan. 4D. Umeå kommun

Eskilstuna

"Vi tittade på informationsfilm samt PowerPoint om match 2. Vi hade \"brainstorm\" i klassen om vad man skulle kunna rita/skriva på mjölkpaket för att sprida information om vikten av återvinning. Här kommer 3 exempel från klassens förslag."

Hällby skola. 5A. Eskilstuna