Inrapporterade uppgifter

Förskola

Norrköping

"Vi har fortsatt pratat om återvinning och vad vi kan göra för att tänka på vår miljö. "

Montessoriförskolan Spårvagnen . Förskola Elefanterna/Myrorna. Norrköping

Kiruna

"Teckning 1: Återvinningens kretslopp (Nils 1 år) Teckning 2: Återvinningskampanj för fjällräven (Aila 5 år) Teckning 3: Gubbar som återvinner (Elis 3 år)"

Björkstigsbarnen. Björkstigsbarnen. Kiruna

Enskededalen

"tillsammans med barnen titta de vi på olika filmer som visar hur gör man de kartong mjölkarna sen efter skrivit vi ut mallarna varje barn satt och ritat efter sin fantasi ."

Rönnbärsgården . Avdelning Blomman och Knoppen. Enskededalen

Eskilstuna

"Vi har läst en ramsa \"Återvinna det är kul och ta hand om vår natur\".Barnen har lärt sig ramsan muntligtoch vi har även lärt oss skriva ramsan.Vi har gjort ett reklam fönster som vetter ut mot en trafikerad gata där det passerar många människor.Där har vi satt upp allt vi gjort under kartongmatchen .Vi har även gjort reklam för det djur vi valt Elefanten detta djur valde barnen vid röstning.Vi har lagt upp på facebook så det kommer ut till många inom det social medier"

Nora idrottsförskola. förskola. Eskilstuna

Valdemarsvik

"Musen längst ner till vänster är fångad i en bur där människor har lockat den med glas istället för ost. Musen råkade då äta detta därav blodet. Längst ner till höger är en mjölkkartongsängel från sagan om Brik. Ovanför buren är en katt och en fågel som har fastnad i kedjor som inte borde finnas i naturen. Därav blodet med. Citat från barnet som gjorde denna teckning varför man ska återvinna: För djuren kan dö!"

Sörby förskola. Korallen. Valdemarsvik

Kinna

"Återvinn mig !"

Strömbacken . Filifjonkan . Kinna

Sigtuna

"Barnen har tänkt hur de kan övertyga andra människor att återvinna mjölkkartonger. De har ritat kartongerna och vad som man kan göra med mjölkförpackningar som återvinns. Barnen: ”Om du återvinner mig (mjölkkartongen), vi kan göra andra grejer: kartong, nytt plast, nytt hus, plastleksaker, plastpapper, ett fönster...”."

Tils förskola . Kaprifolen b. Sigtuna

Njurunda

"Vi har pratat om vad som är bra för vår jord och vad vi kan göra tillsammans. "

Förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Hökerum

"Barnen har kommit på mycket återvinningstips och idéer. Det finns ju bara fördelar med återvinning. Vinner de som återvinner - säger barnen ☺️"

Nitta förskola. Avdelning Mållgan. Hökerum

Värmdö

"I helgrupp resonerat och reflekterat kring hur man kan få flera att återvinna och öka återvinningen av dryckeskartonger. Barnen har sedan uttryckt sina tankar och idéer i bild. Ett barn ritar betydelsen av att återvinna rätt istället för att slänga skräp på marken. Hästen kan tro att dryckeskartonger är mat och ta fel... istället måste man återvinna för miljön och djuren."

Blåsippans förskola. Tranbäret. Värmdö

Karlskrona

"Vi har tittat på filmen på kartongmatchen. Sedan diskuterade vi varför vi ska återvinna kartonger. Efter det ritade barnen sina tankar. "

Borgmästarens förskola . Käpphästen . Karlskrona

Kungsbacka

"Vi fick brev i vår brevlåda där vi fick i uppdrag att läsa kompissagan och sedan måla en baksida till en mjölkkartong. Vi läste sagan och diskuterade i helguppehåll om varför man ska återvinna samt om vad som är förnybara material. Sedan tittade vi på filmen här på kartongmatchen.se för att sedan måla varsin baksida. En del ville också skriva vilket de då fick hjälp med. En svår men rolig uppgift tyckte våra barn."

Kolla viktors förskola. Grön grupp. Kungsbacka

Romakloster

"Vi pratade om vad vi tycker är viktigast med återvinning. Barnen tyckte att det viktigaste är att vi plockar upp all skräp i naturen och räddar våran jord. Viktigt är också att vi inte kastar skräp, glas mm i naturen så att djuren äter upp det och blir sjuka och dör. Barnen hade väldigt mycket bra tankar men hade lite svårt att rita vad de menade. På bilden har Lukas 5 år ritat jorden och fröken fick hjälpa honom att skriva vad det skulle stå. "

Förskolan Kungsallen avdelning Björken. Avdelning Björken. Romakloster

Luleå

"Barnen har designat egna mjölkförpackningar. Detta gjorde de med stor entusiasm och noggrannhet och konstaterade att de var roligare än mjölkförpackningarna som vi har i kylskåpet på avdelningen."

Vågens förskola. Tärnan . Luleå

Luleå

"Barnen har i uppdrag av Fjällräven Rävis designat egna mjölkpaket för att få fler människor att återvinna. Barnen har använt starka och glada färger för att fler ska se paketen och vilja att de ska bli nya istället för att bara skräpa i naturen, och att faktiskt uppmärksamma människor på detta genom att paketen skulle se så annorlunda och glada ut. Budskapet är även att mjölk så klart är bäst samt att det är lätt och rätt att återvinna! OBS! Jag skulle skicka in detta i fredags 27 november, men glömde det helt med tidsbrist på jobbet, vi ville så vara med i snabbhetsmatchen, men förstår om vi hamnar utanför då deadline var 27:e!"

Vågens förskola. Skäret. Luleå

Ljungsbro

"Vi har målat kartongsidor och vi har gemensamt kommit fram till ett bra rim som kunde stå på sidan. Barnen är väldigt engagerade i djur och natur och vill hjälpa dem så de inte blir skadade. De plockar alltid upp skräp ute så inte djuren blir skadade. Vi har också byggt Fågelmatare av återbrukade mjölkkartonger. "

Sportvägen, Nalle Puh. Nalle Puh. Ljungsbro

Göteborg

"Barnen är överens om att: Vi vill ha kvar vår skog att leka i! Därför återvinner vi alla kartonger som kan bli nya kartonger istället för att göra nya kartonger av vår skog."

Salviagatan 2. Fjärilen . Göteborg

Hallsberg

"Gårdstrollen är en avdelning 1-3. Vi har pratat om vikten av återvinningen tillsammans med barnen, och går regelbundet till återvinningsstationen, där alla barn, oavsett ålder, är med och hjälper till att återvinna pappersförpackningar, plast o.d. Denna design är ett sätt för oss att visa att även små avtryck gör skillnad! De färgade prickarna är fingeravtryck från både barn och pedagoger. Att de har olika färger representerar mångfalden. Bilden på händerna representerar behovet av gemenskap i miljöarbetet. De andra två bidragen representerar ”naturen som man inte ska skräpa ner”."

Förskolan Gullvivan. Gårdstrollen. Hallsberg

Järfälla

"Vi har tillsammans med barnen tittat på instruktionsfilmen om uppgift 2 och därefter skapat vår egna återvinningskampanj på baksidan av mallen. Vi diskuterar återvinning, hållbar utveckling och vad varje individ kan göra själv för att rädda och ta hand om jorden vi bor på. Här har vi samlat 3- 5 åringarnas tankar om återvinning! - Det kan bli nya saker av dem gamla och av de som vi återvinner. - Djuren dör om vi skräpar ner. Skräpet kan fastna i deras hals och så kan dem inte andas. - Man måste återvinna, fröknarna gör det! - Jorden mår bra om vi återvinner annars blir den smutsig. - Jag och min familj återvinner tillsammans. - Det är lätt och rätt att återvinna - Om jag återvinner min gamla kartong så kan jag köpa den sen som en nya kartong. - Vi räddar skogen om vi återvinner, vi spar på alla träd. Vi kan se att barnen fått ökad kunskap och ett mer medvetet förhållningssätt till återvinning. Barnen förstår processen och vad återvinning kan leda till på längre sikt. "

Kvarnens förskola . Smörblomman . Järfälla

Karlskrona

"Vi har tittat på filmer om återvinning av olika material. Varit vid Återvinningscentralen många gånger med vårt återvinnings skräp. Barnen har ritat och målat sina förpackningar efter sin förmåga."

Hästö förskola . Droppen . Karlskrona

Rimbo

"Vi har röstat fram dessa förlag och slogan som: Vill du också bli en VARDAGSSUPERHJÄLTE återvinn mera och rädda naturen havet och djuren Återvinn mera så kan du också bli en VARDAGSSUPERHJÄLTE släng kartongerna i återvinning så du rädd om naturen djuren och havet. Barnen på förskolan har fått skrivit på paddan och fått valt färg och form på bokstäverna. "

Vallbyhage Förskola. Förskola Fjärilen . Rimbo

eskilstuna

"Vi har visat hur bra och varför vi ska sortera förpackningar. Barnen har fått beskriva samt rita och satt bilderna hur det ska vara. Barnen är väldigt medvetna om att fjällräven ska få ha skogen kvar och få barn. "

Gredby förskola avd. Parken. förskola. eskilstuna

Äspered

"Genom diskussion och samtal har barnen delgett sina tankar och åsikter kring varför vi ska återvinna. Vad kan vi göra/ sluta göra för att rädda natur och djur. M.m. Därefter har varje barn ritat och skrivit sin egen återviningskampanj.Barnen klistrade sedan sin kampanjbild på baksidan av en mjölkkartong."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Svanen. Äspered

Stockholm

"På Gambrinus fortsätter vi att återvinna de dryckeskartonger som blir över från återvinningslådorna inne på avdelningarna och i köket, och vi återvinner också det som läggs i vår återbruksstation ute på gården där både hemmen och grannar till förskolan kan lägga material till förskolans skapandeverksamehet (den är dock stängd tillsvidare pga pandemin). Vi använder vår återvinningsvagn när vi går till återvinningsstationen i närområdet, och då brukar vi sjunga vår återvinningssång. I verksamheten pratar vi ofta om återvinning och en av de tre dryckeskartongerna (vi har gjort en stor dräkt där en vuxen kan spela dryckeskartong) kommer och hälsar på ibland för att hjälpa oss komma ihåg varför det är så viktigt att återvinna. Vi har en speciell \"cheer\" med rörelse vi brukar säga när vi pratar om att rädda jorden. "

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Haparanda

"Barnen har visat ett stort intresse för Norrmejeriets mjölkkartonger där det just nu finns ett tryck från Vegaskolans vinst i Kartongmatchen. Barnen tittar och pratar mycket om Panda björnen som syns på bilden. Dessa samtal blev ett naturligt inslag till vår fråga: Om vad barnen själva skulle vilja rita och skriva så att alla andra också skulle bli återvinnare."

Grankullens Förskola . Avdelning Ekorren. Haparanda

Uråsa

"Tillsammans med barnen har vi pratat kring varför det är bra att återvinna och hur man ska gå tillväga när man gör det. På samlingen berättade vi att de skulle få rita sin egna återvinningskampanj, vi pratade om vad en återvinningskampanj kan vara och vad de t.ex. kan stå eller ritas på mjölkpaketet för att de ska få lite inspiration. Vi berättade också varför vi arbetar med kartongmatchen samt att man kan vinna väldigt fina och trevliga priser till avdelningen och vi visade även bilderna på dessa. De gjorde också att barnen blev taggade på att göra sin egna återvinningskampanj. Till sist så fick barnen göra sina egna återvinningskampanjer. "

Uråsa Förskola. Paddan . Uråsa

Örebro

"Utifrån barnens individuella förmågor har de fått skapa en egen mjölkkartong. På bild ser ni en \"Tomtekossa\"."

Murgrönan. Murgrönan. Örebro

Borgholm

"Tre flickor på Rödhakens förskola är på väg till återvinningsstationen med mjölkkartonger och flingförpackningar."

Förskolan Rödhaken. Avd. Grön. Borgholm

Morgongåva

"Match 2 innebär att barnen skall skapa en återvinningskampanj. Hela gruppen pratade om varför man inte ska kasta skräp i naturen och sen fick barnen måla varsin mjölkförpackning och berätta vad de hade målat. Våra bidrag består av: -man får inte kasta mjölk -djuren får ont i magen -djuren äter skräp och får ont i magen -om kissmyrorna äter skräp mår dom illa -djuren mår inte bra om jag kastar skräpmat naturen"

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

Jönköping

"Barnen har gjort lastbilar i återvunnet material, bland annat en mjölkkartong. Vi har även skapat på mjölkkartongs sidan genom att trycka återvinningssymbolen och när vi har arbetat om detta har barnen diskuterat om sopbilen som kommer och hämtar alla kartonger i återvinningen. "

Lerhagens förskola. Kotten. Jönköping

Tullinge

""

Förskolan Myrstacken. Diamanten. Tullinge

Malmö

"Vi började med att fundera ut en bra slogan. Barnen förstod snabbt att det gällde att få till ett bra rim. Efter att ha kommit på några stycken röstade de och resultatet blev \"Kom igen du, återvinn nu!\" Sedan reflekterade vi tillsammans hur vi på bästa sätt skulle måla för att det skulle hänga ihop med vår slogan. Barnen hjälptes åt att rita och måla så att alla fick bidra till bilden. Pedagogerna fick skriva texten. "

Trädgårdens förskola. Avdelning Squashen. Malmö

Landskrona

"vi har pratat mycket om återvinnig och hållbar utveckling. vi har också pratat om hur mjölkförpackningen ser ut och var mjölken kommer ifrån. barnen pratade om att mjölken kommer från ko och att alla på jorden behöver mjölk för att växa och bli stor. genom att göra uppdrag på förskolan får barnen lära sig om återvinnig på ett lekfullt sätt. barnen använde fantasin och skapade det som behövs på mjölkförpackningen. och för att alla skulle återvinna, valde dem att skriva på mjölkförpackningen, \"Köp mig, drick mig och återvinn mig!\" vi jobbar mycket med att förklara för barnen hur viktigt det med förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling."

Stjärnfallets förskola. Kräftan. Landskrona

F-3

Göteborg

"The students talked about our behavior at home, at school and when we are on holidays. The had a constructive conversation about why we should recycle."

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3B. Göteborg

Västra Frölunda

"We have talked about recycling and discussed what makes a good poster."

The English School Gothenburg. Klass 2AH. Västra Frölunda

Västra Frölunda

"Vi har läst på mjölkkartonger för att få inspiration. Vi har också rimmat och funderat på slogans och funderat på hur man i bild kan visa på vikten av återvinning. Uppgiften var frivillig och gjordes hemma. 20 av 25 lämnade in sitt förslag och sedan röstade vi. Alla fick rösta på tre bidrag och de tre som fick flest röster skickar vi in som vårt bidrag till Kartongmatch 2. Med vänlig hälsning, FSK Fören"

Fiskebäcksskolan. Fören. Västra Frölunda

Västra Frölunda

"We have talked about recycling and discussed what pictures, facts and messages would be good to include on our designs."

The English School Gothenburg. Klass 2LA. Västra Frölunda

Huddinge

"Vi har tittat på filmer och pratat om vad som händer med förpackningarna efter att vi lämnat dem på en återvinningsstation. Vi har också pratat om hur olika material (kartong, metall, glas, plast och papper) blir till och hur lång tid det tar för materialen att förmultna i naturen. Eleverna visade ett stort engagemang för att skapa kampanjerna och genom en röstning så kom vi fram till att det är dessa tre vill vi skicka in till tävlingen. Samtliga kampanjer pryder nu korridoren i skolan för att inspirera fler att återvinna. Vi håller tummarna!"

Skogskällan. 2C. Huddinge

Karlskoga

"Barnen har fått ritat förslag till kampanjer att sätta på mjölkpaket. Vi röstade sedan utan att veta vem som gjort vad och fick då ut dessa 3 vinnare. Vi häller nu tummar och tår att vi vinner något! Mvh Karin Rolkert 3B Stråningstorpsskolan Karlskoga"

Stråningstorpsskolan. 3B. Karlskoga

Farsta

"Vi har tittat på videor, diskuterat och lärt oss mer om återvinning. Vi har också samlat kartonger som vi har plattat till för att jämföra hur stor plats de tog före och efter i en stor säck. De kartonger som blev över har vi återbrukat till pyssel och gjort klassens julkalender av dem!"

Friskolan Hästens AB. Åk 1. Farsta

Huddinge

"Vi har tittat på de olika filmerna på kartongmatchen och pratat om vikten av återvinning. Många barn är intresserade av havet så vi har pratat om att det finns mycket plast i haven som förstör för djurlivet. År 2050 kan det finnas mer plast i haven än fisk. "

Skogskällan. Klass 1C. Huddinge

eskilstuna

"Vi pratade om kampanjen tillsammans, pratade om vad en kampanj är och eleverna kom tillsammans med förslag till vad man kan skriva. Eleverna arbetade enskilt men fick tips av varandra."

Årbyskolan. 2 A. eskilstuna

Nyköping

"Barnen arbetade med stort engagemang med att tänka ut ich illustrera hur en bra kampanj kan se ut. Samma dag gick vi med vår egen återvinning till återvinningsstationen."

Mikaeliskolan. klass 2. Nyköping

Örbro

"Vi har arbetat länge med en mjölkkartongssida var och det arbetet avslutades med en röstning. De bidrag som fick mest röster är presenterade här. Alla gjorde ett otroligt jobb och vi är stolta över de bidrag vi skickar vidare. "

Änglandaskolan. 3. Örbro

Hällefors

""

Klockarhagsskolan. 2B. Hällefors

Nyvång

"Vi delade upp oss i 2 grupper. Varje grupp kom tillsammans på meningar man kunde skriva på mjölkförpackningen för att uppmuntra andar till att återvinna, varje elev valde sen en av meningarna och ritade en passande bild till. Sen röstade vi och här är våra 3 vinnande bidrag. Nu ska våra fina mjölkpaket hängas upp i matsalen!"

Nyvångs skola. F-Klass. Nyvång

Umeå

"Eleverna har i par, fått rita en bild till ett kartongomslag. Vi lottade sedan fram 3 förslag. "

Innertavle skola. 2. Umeå

Frösön

"Det här är bidragen från åk 2 Böle byskola i Östersund. Eleverna jobbade parvis eller enskilt med sina kampanjer och sedan lottade vi tre bidrag. "

Böle byskola. Klass 2. Frösön

VÄSTERÅS

"Alla elever fick möjlighet att göra en egen baksida som sedan sattes upp på väggen på vårt fritids så alla kunde se dom. Vi valde att ha elevernas namn på baksidan av deras bilder och satte tejp med bokstäver under varje bild. Eleverna fick sedan rösta genom att skriva bokstaven för den baksida de tyckte mest om och lägga i en rösturna. De tre baksidor med flest röster är dessa som är vårt bidrag till tävlingen!"

Barkarö Skola. Qvistens Fritids. VÄSTERÅS

Aneby

"Vi har pratat om hur viktigt det är att ta hand om vår miljö och att vi ska skapa en jord där alla människor i världen kan trivas och leva. Eleverna har tittat på olika filmer om återvinning, om böndernas arbete kring mjölk och återvinning av olika material via UR skolas filmer om återvinning. "

Tallbackaskolan. Årskurs 2. Aneby

Norrköping

"Samtidigt som vi skulle jobba med Kartongmatchen match 2 så arbetade vi med Allemansrätten tillsammans med några andra klasser på skolan. Detta gjorde att eleverna är/var mycket inne på vad man får och inte får göra i naturen och i skogen. Eleverna kopplade samman detta med att rita och skriva på en dryckesförpackningsbaksida. Detta gjorde att det blev mycket inriktat på skräp och natur. Vi tittade på några olika drycksförpackningsbaksidor innan vi började att komma på egna. Det var inte lätt med alla saker man var tvungen at tänka på. Vi jobbade också med att göra en skiss, för att vi skulle bestämma innan hur det skulle se ut. Det var inte lätt att förminska ritningen för att det skulle kunna få plats på baksida i det formatet."

I Ur och Skur Skattkammarön. Mullebarnen . Norrköping

Aneby

"Klassen började med att titta på filmen om match 2. Vi pratade sedan om vikten av att sortera och hur reklam kan påverkar människors val. Eleverna fick därefter designa sina egna reklamkampanjer/budskap med bild och text. 26 olika reklamkampanjer sattes upp på väggen och eleverna fick sedan rösta på sin favorit. "

Tallbackaskolan. åk 3. Aneby

Ekeby

"Vi har tillsammans sett filmen om match 2 på fritids. Barnen har fått berätta hur de återvinner hemma, de har fått återberätta om utflykten till sopstationen samt skolans soprum. Vi har pratat om vad kartong är gjort av och varför man ska återvinna så mycket man kan. Vi har pratat om miljöns påverkan på nedskräpning och hur miljön skulle må om alla återvann allt de kunde. Vi utförde match nr 2"

Ekeby skola fritids 1. Fritids 1. Ekeby

Linghem

"Först tittade vi på filmen till match 2 och gick igenom power pointen som fanns till matchen. Efter det fick klassen sitta 2 o 2 och fundera över vad de ville få fram för budskap. Sedan fick de göra sitt förslag till mjölkkartongerna. Efter det fick alla rösta vilka 3 bidrag de tyckte vi skulle skicka in till tävlingen."

Askeby skola. Klass 3A. Linghem

Öjersjö

"Vi började med att på både er film och powerpoint om match 2 och därefter pratade vi om vad en kampanj är för något. Vi pratade om vilket/vilka budskap som är viktiga att framföra i just en återvinningskampanj. Därefter jobbade eleverna både enskilt och i par med sina kampanjer. Slutligen röstade vi för att tillsammans bestämma vilka bidrag som vi skulle skicka in till match 2. Hälsningar fritidsgrupp 3B, Öjersjö Brunn."

Öjersjö Brunn. Klass 3B. Öjersjö

Kristianstad

"Vi tittade på Kartongmatchens film om kampanjer. Sedan pratade vi om vad en kampanj och ett budskap är och i vilka sammanhang det kan förekomma. Sedan fick alla eleverna i klassen fundera på hur de ville att deras kampanj/budskap skulle se ut på en mjölkförpackning. De fick skissa en kartong med bild och/eller text. Sedan tittade vi på den tillsammans för att se om den uppfyllde kraven och om det var något de ville ändra på. Efter det så fick de rita ett \"original\" och göra alla förbättringar så att de blev nöjda. Till slut röstade eleverna fram de tre förslagen de tyckte hade bäst budskap, var finast och/eller hade hållit sig till kraven. Dessa tre blev Fröknegårdskolans fantastiska bidrag!"

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Västerås

"Vi gick igenom den PowerPoint som fanns kring kampanjen och diskuterade återvinning. Vad det är och hur vi hade kunnat få fler att återvinna. Efter det fick barnen rita ett bidrag till kampanjen. När alla var klara genomförde vi en röstning. Alla bidrag markerades med en siffra och barnen fick sedan lämna in en lapp med siffran på det bidraget de tyckte skulle skickas vidare i tävlingen. Röstningen sammanställdes av oss i personalen och presenterades där efter för barnen. Här är Lövets fritids bidrag! "

Lövets fritids. Lövets fritids. Västerås

Öjersjö

"Eleverna har i par fått måla/skrivit en återvinningskampanj. Efter detta genomförde vi en röstning om vilka 3 som ska vara våra bidrag. "

Öjersjö brunn. Klass 2B. Öjersjö

Bygdeå

"Vi började med att prata i klassen om vad vi vill förmedla till de som dricker mjölken. Det blev många påhittiga texter, vissa behövde stöd för att komma på medan andra bara skrev direkt ner vad de tänkte på. Sedan färglade de mjölkförpackningarna så som de ville ha det. "

Bygdeå skola. Förskoleklass Prästkragen. Bygdeå

Sköndal

"Alla i klassen har fått ett återvinningsschema och återvunnit dryckeskartonger hemma under två veckor. Väldigt många har återvunnit hela 100%. Vi har tittat på filmer och powerpoints om miljö och återvinning. De återvunna kartongerna har barnen tillsammans med sina föräldrar lämnat till återvinningsstationen. Vi har också en återvinningsstation precis vid skolan som vi besöker vid behov."

Sköndalsskolan. Klass 2c. Sköndal

Mörsil

"Vi har jobbat med återvinning vid olika tillfällen under terminen. Vi pratar om hur viktigt det är att vara rädd om vår jord. Att inte slänga skräp i naturen. "

mörsil. 2. Mörsil

eskilstuna

"Vi har haft ett tema som handlat om kampanj i samband med match 2. Som en avslutning på temat fick barnen arbeta i par och bestämma sig för hur deras kampanjer skulle se ut. Vi har bland annat använt oss av er power point och mallar. Klassen röstade sedan fram tre bidrag som de vill skicka in."

Årbyskolan. 2C. eskilstuna

Göteborg

"We had a discussion about how people should think at home, at school and when they are on holidays. The students brought up why it is important to recycle and encourage people to recycle as well as what we all should keep in mind when we recycle. The students had great ideas and it wasn\'t easy to pick only three. This activity created a great opportunity to reflect and discuss!"

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3A. Göteborg

Huddinge

"Hej! Vi har kollat på Powerpoint från kartongmatchen, gick igenom miljöbegrepp och pratat om återvinning. Sedan har var och en av eleverna ritat en egen bild för återvinningskampanjen."

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Los

"Först tittade vi på filmen om match 2. Sedan pratade vi om återvinning och hur man kan tänka för att ge ut ett budskap i bild och text. Vi har även tittat på flera korta filmer om vad som händer med det vi återvinner. Barnen fick sedan ett papper var där de fick skapa sin bild. När alla var klara fick man rösta på tre förslag. Vi satte upp dem på whiteboard-tavlan och så fick de rösta - i enrum - en och en. De tre förslag som fick flest röster är de som vi skickar in här."

Loos skola. F-3. Los

Umeå

"Vi har tillsammans pratat om vad som är bra för miljön och vikten av att återvinna. Utifrån dessa diskussioner har vi pratat om budskap och slogans som eleverna sedan fick använda som inspiration till sina designer."

Sörmjöle skola. 1-2. Umeå

Huddinge

"Eleverna har ritat och skrivit varsin budskap om att vi ska ta hand om vår jord och vara rädd om den. Det var 24 förslag och vi röstade och dessa tre fick flest röster. "

Fullersta RO Skogskällan. 3c. Huddinge

Västerås

"Vi har pratat om vikten av återvinning av kartong och gjort bilder till mjölkpaket som kan sättas upp på skolan."

Pilträdsskolan. 2. Västerås

Göteborg

"Vi har pratat om återvinning. Om vad vad var och en kan göra själv för att spara på jordens resurser. Vad vi alla behöver tänka på. Vad alla jordens länder behöver samarbeta med. Från det lilla till det stor. Om vad vi behöver göra för att ta vara på vår planet. Alla är överens om att det är bra att återvinna men har insett att alla människor inte riktigt förstått att det inte bara är bra utan helt nödvändigt. Tack för ett bra insteg i dessa viktiga frågor. "

Karl Johansskolan. 2C. Göteborg

Limhamn

"Hela gruppen har tittat på film om vikten av återvinning och efteråt pratade vi om vad vi sett. Vi pratade om reklam och hur reklam kan påverka. Barnen fick sedan skapa sina egna reklamkampanjer. Av alla kampanjer vi fick in har vi lottat fram tre stycken. "

Skolan på Ön. Kaptenen. Limhamn

Linköping

""

Montessoriskolan Trilobiten. Fritids (Sälen/Pingvinen). Linköping

4-6

Lomma

""

Karstorpskolan Norra. 4a. Lomma

Arboga

"Vi såg på filmen med beskrivningen av match 2. Därefter diskuterade vi fram vad som är en tydlig och inspirerande kampanj för återvinning. Eleverna gjorde sedan sitt bästa antingen individuellt, i par eller liten grupp. Slutligen röstade vi fram de bidragen som hade det bästa budskapen. "

Gäddgårdsskolan. Klass 4B. Arboga

Lomma

""

Karstorpskolan Norra. 4b. Lomma

Borlänge

"Var och en i klassen har designat en egen återvinningskampanj i form av en mjölk tetra. Sedan samlade vi in dem och skapade en jordglob för återvinning. Jorden ska symbolisera den gröna värld som vi kämpar för att rädda genom att återvinna våra förpackningar och vårt skräp. Varje elev fick sedan rösta på sin favorit bland dessa återvinningskampanjer. Utifrån röstningen har vi fått fram 3 favoriter som klassen skickar med för att delta i tävlingen. Detta är vårt gröna bidrag till match 2. Vi fortsätter återvinna! "

Halvarsgårdars skola . Klass 4. Borlänge

Vänersborg

"Alla elever har fått göra sin egen sida på kartongen där de har visat på hur viktigt det är att återvinna. Efter det röstade vi fram tre favoriter. Vi har också satt upp korten som ett collage i matsalen."

Fridaskolan. Klass 4. Vänersborg

Vänersborg

"Alla barn har målat varsin kartongsida med återvinningstips/uppmaning. Vi har under hela hösten jobbat med de globala målen så denna tävling passar perfekt in hos oss!"

Fridaskolorna AB. 5. Vänersborg

Lomma

"I klassen har vi pratat om återvinning och hur viktigt det är för vår miljö. I uppgiften i match 2 har vi diskuterat vilka budskap och vilken layout som känns viktiga att föra fram på våra mjölkpaket. Klassen har arbetat intensivt tillsammans och slutligen rösta fram dessa tre bidrag."

Karstorpskolan. 5c. Lomma

KARLSKRONA

"Vi tittade på introduktionsvideon och på de redan inskickade bidragen för att få inspiration. Därefter pratade eleverna sinsemellan om vad som skulle kunna vara ett vinnande bidrag. Bild, form och framförallt budskap var viktigt i deras tankar om hur de skulle kunna påverka människor till återvinning. Alla gjorde jättefina teckningar och varje elev fick rösta fram vilka tre bidrag som skulle skickas in. Det blev dessa tre!"

Friskolan Piggelinen. 6A. KARLSKRONA

Umeå

"Eleverna har i par, fått rita en bild till ett kartongomslag. De har sedan fått rösta fram 3 förslag. "

Innertavle skola. 5. Umeå

Umeå

"Klass 4 på Innertavle skola har pratat om kampanjen och om att sprida budskap. De har sedan arbetat i par med att formge sina kampanjer för att fler ska börja återvinna. Dessa är de tre förslagen som klassen röstat fram. "

Innertavle skola. 4. Umeå

Kullavik

"År 4 på Fullriggaren Malevik har under flera veckor arbetat med sina återvinningskampanjer. Några elever har arbetat individuellt och några i par. Arbetet började med att de samlade ihop sina idéer om vad återvinning är och varför det är bra. I klassen har vi samtidigt pratat om vad reklam är och hur man på bästa sätt får ut ett budskap. Vi pratade ihop oss med lärarna i år 9 på skolan och bestämde att när alla elever var färdiga med sina bidrag skulle niorna få dem för att ge respons i form av \"two stars and a wish\". Eleverna fick sedan tillbaka bidragen och arbetade lite till med dem utifrån vad de fått för synpunkter. Efter det fick alla elever anonymt rösta på tre bidrag de tyckte klassen skulle skicka in. Det fantastiska resultatet ser ni ovan!"

Fullriggaren Malevik. Klass 4. Kullavik