Inrapporterade uppgifter

Förskola

Stockholm

"Barnet har ritat en blåval som ska räddas."

Lunden. Forskarna. Stockholm

Vårby

""

Nejlikan. Förskolan Nejlikan/ Avdelning Blåbär. Vårby

Klintehamn

"Vi samlar alltid våra dryckeskartonger på förskolan. Ibland går vi själva till återvinningen och ibland åker dryckeskartongerna med sopbilen till stora återvinningen."

Klinte förskola avd ugglan. Avdelning Ugglan. Klintehamn

Morgongåva

"Del 1. Vi hade fyra grupper där barnen fick svara på frågan: Varför återvinner vi? De tittade på förslag till mjölkpaket. Vi är överens med barnen om att återvinna är lätt. Del 2. Barnen ritade och kom med förslag till vad det skulle stå. Del 3. Tre bidrag valdes ut. "

Morgongåva Förskola. Nyckelpigan . Morgongåva

Morgongåva

"Match 2 innebär att barnen skall skapa en återvinningskampanj. Vi delade in barnen i tre grupper och tillsammans fick de komma fram till hur vi på gräshoppan kan få flera människor att återvinna. Våra bidrag består av att man inte får slänga skräp på marken, vi måste säga stopp och nej till människan som kastar skräp och att skräpet skall ligga i soptunnan. Grupp 1 diskuterade kring och kom fram till batt vi ska berätta om sopmonstren, städa upp soporna, man återvinner hemma, man får inte slänga i naturen, finns ingen soptunna i naturen, säga NEJ, inte slänga soporna och dom skall hjälpa naturen. Grupp 2 diskuterade kring och kom fram till att man skall plocka upp, slönga skräpet i soptunnan, kasta skräpet i sopbilen, kasta i gröna soptunnan och kasta i alla färger. Grupp 3 diskuterade kring och kom fram till att det är tummen ner, inte bra, man får inte lägga skräp på markn, vi får visa vart man kastar, säga stopp till människan, man får inte kasta och inga skräp på marken. "

Morgongåva Förskola. Gräshoppan. Morgongåva

Falun

"vi har gått genom våra kollage bilder och diskuterat varför vi tycker att det är viktigt att bevara skogen och varför vi återanvänder kartonger och papper samt tittade vi på en film. Barnen hade argumenterat och beskrev utifrån deras tankesätt sedan ritade/ designade mjölkkartongen."

Slätta Förskolan. Blå avdelningen. Falun

Gävle

"Vi på Kardborrens förskola har under en tid pratat om hur viktigt det är att ta hand om vår miljö, vad kan vi gör för att bidra till en bättre värld. Under en frukost uppmärksammade några barn er kampanj på mjölkkartongen. Vi tog upp det under samlingen och alla blev intresserade och ville jobba för en bättre miljö. Vi har hunnit haft en skräpplockardag i skogen, där vi sedan sorterade i återvinningskärlen. Nu har alla barnen gjort en egen återvinningskampanj och därefter har vi lottat fram tre bidrag. "

Kooperativet Kardborren. 14 gruppen. Gävle

Tomelilla

"Slängt plast och visat var det ska slängas någonstans. "

Allegro förskola . Stora Trollet . Tomelilla

Umeå

"Vi har suttit tillsammans och pratat om varför det är viktigt att återvinna! Här är våra tre bidrag!"

Personalkooperativet Biskopen. Granen. Umeå

Bromma

"Alla barn har ritat utifrån en hållbar framtid"

Förskolan Trandansen. Återvinningsagenterna 4-5åringar i huset. Bromma

Sala

"Vi har samlat dryckeskartonger för att sedan tillsammans gå till en återvinningsstation och slängt dem för att de ska återvinnas."

Gärdesta förskola, avdelning Filuren. Avdelning Filuren. Sala

Stockholm

"På förskolan Gambrinus har barnen bla engagerat sig i att hjälpa livet i haven. Genom att inte slänga skräp i naturen eller haven, utan istället återvinna och återbruka, så har barnen lärt sig mer om vår påverkan, till ett renare vatten för alla. Förskolan Gambrinus bidrar med ett återvinningstips och ett återbrukstips (teckningen och fotot ovan). Barnen som är mellan 3-5 år svarar på två frågor nedan: Varför måste vi vara rädda om havet? \"Om man kastar skräp kan fiskarna bli sjuka och dö. Man får inte slänga plast i havet, för då kan fiskarna fastna. Då dör de. Om man slänger glas i havet, då kan fiskarna skada sig. Om de äter skräp, då kan de svimma eller dö. Hajarna kan få ont i magen om de äter plast. Det tar jättelång tid för plast att försvinna, och det blir smutsigt och fiskarna kan skada sig\". Hur kan vi hjälpa havet? \"Vi slänger inte skräp i havet eller i Kronis (Kronobergsparken), vi återvinner. Man kan också göra leksak av en mjölkkartong. Man kan göra en buss. Då måste man ha flera hjul. Då får man samla flera mjölklock. Den (mjölkkartongerna) som inte blir buss, den lägger man på ett ställe, återvinningen.\" "

Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Övertorneå

"Vi har haft möten/samlingar om hur vi kan hjälpa till med att spara träd. Att papper görs av träd. Vi fick in 15 bidrag till tävlingen, men bara 3 får skickas in.. Barnen bestämde att vi ska ha röstning. Alla bidrag lades fram. Var och en fick lägga en polett på den bild man ville ha med i tävlingen. Dessa tre blev valda."

Silvertallen. Fjärilen. Övertorneå

Kumla

"Vi har ritat och kommit på idéer. Ett barn kom på att när man stoppar i kartongerna i ”tunnan” så spelar det musik. "

Hästens förskola. Hästen röd. Kumla

Västerås

"Bild 1: Barnet anser att det är viktigt att återvinna, återvinner vi inte kan stora skräptrollet komma och skrämma oss. Bild 2: Syftar till att alla blir glada av återvinning och att barnet älskar att återvinna. Bild 3: Barnet anser att vi blir glada av återvinning och att det finns massor av skräp i naturen och hemma som vi måste ta reda på. Det är viktigt. Kommentarerna från bilderna är barnen egna tankar och funderingar under skapandeprocessen av denna etikett. Vi samtalar dagligen kring återvinning och de olika sorters material som finns på våra samlingar. Barnen är högst delaktiga i vårt arbete och det är deras tankar och funderingar som styr vårat arbete."

MA:s idrottsförskola minihopp. Förskoleavdelning bamse 4-6. Västerås

Gällivare

"Vi har pratat om återvinning, vad det är och hur man ska få fler att återvinna."

IUS Dundrets förskola. Dundrets förskola. Gällivare

Halmstad

"Tillsammans med barnen har vi pratat om varför det är så viktigt att varje skräp hamnar på rätt plats när de är använt ! Vi har visat bilder och berättat att vår planet inte mår så bra just nu och att vi måste alla hjälpas åt att få den att må bättre ! "

Rödhakens föräldrakooperativ . Rödhaken. Halmstad

Gargnäs

"Här kommer bidragen från Solstrålens förskola i Gargnäs! =)"

Solstrålens Förskola. Solstrålens förskola. Gargnäs

Skogås

"Vi har varit i skogen och städat åt alla djuren. Satt upp lappar där det står att man inte ska slänga skräp i skogen utan lägga det i soptunnor."

Trubadurensförskola. Avdelning Vit. Skogås

Skogås

"Vi har samtalat om hur viktiga våra träd är för oss"

Trubadurensförskola. Avdelning Röd. Skogås

Veberöd

"Barnen var väldigt engagerade och klippte och klistrade, hjälpte varandra med text och innehåll och diskuterade om hur det kommer att se ut i framtiden när de blir vuxna. Det som många av barnen oroar sig mest för är hur djuren kommer att ha det! "

Lammets förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Brunflo

"Vi har tittat på filmer och lyssnat på sagor om återvinning. Vi har samlat dryckesförpackningar hemma och på förskolan och vi har promenerat till återvinningsstationen för att återvinna förpackningar. Alla 18 barn i åldern 1-5 år deltar efter sin förmåga i Kartongmatchen! Mvh avd Bussen, Miklagårds förskola i Brunflo"

Miklagårds förskola. Avdelning Bussen. Brunflo

Ljungsbro

"Vi har pratat om varför man ska återvinna kartonger. Barnen har fått en allemansråtta av vår skogshäxa Trixa som får följa med ett barn i taget hem. Sedan skickar föräldrarna en bild på när barnet och råttan återvinner kartonger och annat som vi sedan sätter upp på vår avdelning och pratar om. "

Sportvägen. Nalle Puh. Ljungsbro

Kil

"Vi har tillsammans i barngrupp kommit fram till tre olika slogans/budskap som vi sedan kopierat upp som alla barnen ha fått målat på. Varje dag limmar vi på massa olika bilder på förskolans mjölkpaket. På förskolan finns det 6 avdelningar som vid varje måltid får ta del av vårat budskap som leder till diskussion även hos dem! "

Skogsgläntans förskola. Daggkåpan Grön. Kil

Lund

"Barnen har färglagt mjölkkartonger och vi har pratat om att genom att återvinna räddar vi träden i skogen och alla djur som lever där."

Rapphönan. Krokodilen. Lund

Ljungby

"Barnen har ritat vad de tror händer om vi tillsammans blir bättre på att hålla rent i naturen. De ser mycket skräp som ligger på vår väg till skogen. Rosa Tornet i Ljungby."

FOGDESKOLANS förskola. Rosa tornet. Ljungby

Stockholm

"Vi designar egna mjölkpaket, med tema djur och natur. Barnen samtalar om vad vi kan göra för miljön och dess invånare"

Förskolan Eira. Sjöhästen. Stockholm

Kisa

"Barnens intresse för miljön, skräp och återvinning har bara fortsatt att växa. Detta har gjort att många vardagliga diskussioner har uppstått. Vi har även repeterat tidigare saker vi pratat om i samling. Vi har använt oss av ”rädda världen” filmerna från Ur.se. Det är fem kortfilmer som handlar om Återvinning, Skräp, Vatten, Bilar och Elektricitet. Dessa filmer väckte många intressanta och lärorika diskussioner! Barnen var lite frågande kring begreppet återvinningskampanj men tillsammans kom vi fram till vad de kunde vara. Barnen fick därefter måla sitt bästa tips kring återvinning eller varför man ska återvinna. Några ritade viktiga budskap i fråga om återvinning och skräp. När barnen hade målat färdigt ville några barn ha hjälp att skriva ner vad de ritat eller att vi skulle skriva deras tankar kring bilden. Barnens ord: Paket 1: Tetra Brik räddar världen genom återvinning. Man ska återvinna för att jorden ska må bra. Paket 2: Ett träd med plastpåsar som hänger, det är fult! En fågel som ramlar ner som ätit plast. Det är plastburkar i gräset, men jag samlar in skräpet för att jorden ska vara fin och må bra! Släng inte skräp! Paket 3: Det är bra för miljön att återvinna! Jag är en miljöhjälte som plockar upp skräp som andra skräptjuvar slängt. En kartong kan återanvändas 7 gånger!"

Förskolan Arken. Regnbågen . Kisa

Valbo

"Barnen har fritt fått rita valfritt motiv på mjölkförpackningsmallen som kan inspirera till att återvinna mer. "

Guldsmedens förskola. Blå. Valbo

Karlskrona

"Vi sorterar och plockar skräp i naturen. Barnen är mycket uppmärksamma när vi är ute och går. Hittade en kundvagn på vår promenad en dag. Vi ringde och sa att vi hittat en kundvagn som var deras. Vi fick belöning med många kg frukt. Det blev lite fest med fruktsallad och glass! Nu har vi ritat."

Hästö förskola . Droppen. Karlskrona

Norberg

"Vi har repeterat, pratat om vad vi återvinner och varför vi återvinner. Därefter fick varje barn själva måla sitt bästa tips på återvinning eller sitt bästa tips på varför man ska återvinna. När barnen hade målat en blid, var det några som ville ha text till sin bild, vilket vi hjälptes åt med (barnen sa vad fröken skulle skriva). När alla var klara fick barnen rösta en i taget på en av alla förslag. Våra tre bidrag till tävlingen ser ni på bilden vi har bifogat."

Tallens förskola. avd. Enen. Norberg

Lund

"Vi bestämde tillsammans med barnen att vårt tema skulle bli att det är roligt att återvinna. Vi lät barnen bygga med kartonger och sedan måla av det som byggts. Det blev många flygande mattor såsom bidraget till vänster. Detta bidrag har också en påhittad sång påklistrad. Nästa bidrag är en återvinningsstation där en pojke sa att det är bra och roligt att panta. Sista bidraget är även det en flygande matta i regnbågens färger. "

Körsbäret. Ugglan. Lund

Lund

"Vi har arbetat med sopsortering och pratat speciellt mycket om återvinning av mjölkförpackningar, hur gamla förpackningar blir nya och att det är jättebra för naturen att vi återanvänder/återvinner mjölkkartonger istället för att de gamla kastas i brännbart o h bränns upp och nya träd måste huggas ner för att göra nya. Vi pratade med barnen km hur viktigt det är att fler människor återvinner och barnen fick rita en teckning som skulle förmedla budskapet: rädda naturen, återvinn mjölkkartonger."

Körsbäret. Avdelning Grodan . Lund

Luleå

"Snygga mjölkkartonger skapade av våra äldsta barn, som dessutom själva kunnat skriva mjölk."

Kideus . Space. Luleå

Luleå

"Vackra kartonger med mycket färg sol lockar ögat. "

Kideus . Earth . Luleå

Luleå

"Barnen har fått designa snygga mjölkkartonger."

Kideus . Earth. Luleå

Luleå

"Barnen har designat kartonger som, förutom att de är fina, är bra att återvinna. "

Kideus . Water. Luleå

Luleå

"Vi har pratat om att de ska göra ett fint mjölkpaket. De fick färgpennor och bilder, så de fick rita och limma fritt."

Kideus . Fire. Luleå

Sandviken

"Vi på Svarvarens förskola, avdelning Fjärilen, har alltid sopsorterat. Att delta i Kartongmatchen var därför helt naturligt för oss. På våra bidrag har vi har illustrerat vart man återvinner mjölkförpackningar och att djuren behöver träden, då är det jättebra att återvinna så sparar vi även träd."

Svarvarens förskola. Fjärilen. Sandviken

Järfälla

"Barnen har ritat människor som går och sorterar sopor i olika containers med olika färger. Vi har pratat om hur enkelt det är och att det är bra för miljön. Barnen är 4 år som har ritat bilderna. "

Skälby förskola. Safiren . Järfälla

Huddinge

""

Vistabergs förskola. Vintergrönan. Huddinge

Gunnilse

"Vi tänker att man inte slänger skräp i naturen , både för våra djur och växter Så vi alla mår bra....."

Gunnilse skola 3. Avdelning Stjärnan. Gunnilse

Haparanda

"Barnen har ritat och berättat om återvinning."

Grankullens Förskola. Ekorren. Haparanda

Boda kyrkby

"Våra femåringar på förskolan fick i grupp diskutera återvinning och varför vi ska göra det, varför det är viktigt och vad som händer om vi inte gör det. Tillsammans valde vi att bidraget skulle innehålla både text och bild, att texten skulle vara utifrån diskussionen vi haft och att bilden skulle vara målad av alla och skulle innehålla miljön. Alla fick först rita sin egna teckning och sen valde vi ut ett motiv från allas teckning som man fick rita på den gemensamma/vårat bidrag."

Äppelgården. Röda äpplet. Boda kyrkby

Filipstad

"Eftersom vi har små barn som inte kan skriva så bra så har vi valt den äldsta flickan på avdelningen att designa vårt mjölkpaket. Vi har pratat med barnen om återvinning och om vikten att vara rädd om vår natur och det blir ett naturligt jobb eftersom vi är en avdelning knuten till Friluftsfrämjandet och bedriver Skogsmulle/Skogsknytte i barngruppen. Barnen har tillsammans diskuterat fram vad de vill ha skrivet på sitt mjölkpaket därav inget om själva återvinningen sen har de inte skriftspråket. Barnen älskar sommaren och att vara ute i naturen. De städar varje gång vi är i skogen och påpekar till alla att de måste ta skräpet med sig hem. Bilden på vårt paket är ritad/skriven av Felicia 5 år"

Förskolan Junibacken avd Igelkotten. Avdelningen IGELKOTTEN. Filipstad

Gullspång

"Barnen fick titta på kort som har med miljö och återvinning att göra. Vi diskuterade även vad vi pratat om den senaste tiden som har med miljö och återvinning att göra, då vi återvunnit sopor komposterat och tittat på nåra avsnitt av programmet Barr och Pinne. Bild 1. En flicka med äpplen och jordgubbar runt sig Bild 2. Mamma slänger sopor i rymden så det försvinner, men hela världen kastar ner det igen. En sköldpadda som äter ett hjärta. Bild 3. En återvunnen robot Jorden Ett får Barnen fick sedan rösta på vilken teckning de ville skicka in från Nyckelpigan."

Lysmasken. Nyckelpigan. Gullspång

Malmö

"Här kommer våra bidrag från Eken! :)"

Junibackens förskola. Eken. Malmö

EKSJÖ

"Barnen har målat sin egen mjölkkartong. På bilden visas två av de som målats."

Förskolan Delfinen. Förskola. EKSJÖ

Eslöv

"Barnen har fått rita och berätta varför man ska återvinna. Sedan fick barnen rösta på vilka bidrag vi skulle skicka in. "

Sockertoppens förskola . Ekorren/Grodan. Eslöv

Malmö

"När återvinningskärlen är fulla går vi till vår återvinningsstation för att tömma. Barnen tycker det är jätte intressant och följer gärna med ut för att sortera och återvinna i de stora sopkärlen. "

Tornfalkens förskola. Fiskmåsen 1. Malmö

Rönninge

"Vi har ritat och skrivit på mallarna och designat våra mjölkpaket. Sedan klippte vi ut dem och gjorde ett kollage som vi satt på väggen i förskolan."

Galaxen. Månen. Rönninge

Göteborg

"Återvinning är grönt tycker vi. Renare miljö sol och hjärta."

Förskolan Äringsgatan 4a. Avd, Snövit. Göteborg

Lenhovda

"Barnen på Juvelen hamnade på ämnet matsvinn när vi pratade om detta. Även det är viktigt att tänka på. Att rädda mat från affären är ett sätt att återvinna. Vi hjälper affären att använda maten som håller på att bli för gammal. Mat som blir över när vi ätit återvinner vi och vår förskolekock gör ny mat. Gröt hamnar i brödet m.m. Att återvinna är en självklarhet för våra barn. Vi åker till återvinningen med olika barn varje vecka."

Föräldrakooperativet Juvelen. Juvelen. Lenhovda

Torsby

"Vi har återvunnit dryckeskartonger både på förskolan och i hemmen, och barnen har visat stort intresse för att vi ska hjälpas åt att vara snälla mot naturen och djuren. De har lärt sig att kartonger är gjorda av träd, och skogen är ju djurens hem, så den måste vi ju vara rädd om!"

Förskolan Lillhem. Lillhem. Torsby

Sävar

"Barnen har med liv och lust färglagt kartongmallen. Sedan har vi tillsammans klurat ut olika slogans som barnen med hjälp av oss pedagoger skrivit ner på mallarna. Det var svårt att välja ut tre av alla fina bilder."

förskolan Solen. avd Stjärnan. Sävar

Tyresö

"Vi har tillsammans samtalat kring vad vi vill förmedla till människor som använder mejeriprodukter. Det viktigaste barnen på avdelningen Da Vinci ansåg att förmedla var att rädda djuren i naturen. Släng inte skräp i naturen för det mår inte djuren bra av. Barnen pratade mycket om WWF och att de hjälper just djuren, de tycker vi är bra!"

Tyresö förskola . Da Vinci. Tyresö

Göteborg

"Inför match 2 tittade vi på youtubeklippet om match 2 för att få inspiration. Därefter fick barnen måla varsitt tävlingsbidrag och berätta varför det är bra att återvinna. Sedan röstades ett bidrag fram som får representera avdelningen i match 2."

Göteborgs Stad Förskoleförvaltningen . Solstrålen . Göteborg

Avesta

"Barnen har fått designa egna mjölkkartonger och berättat varför dom tycker att det är viktigt med återvinning, budskapen har vi skrivit på deras designer."

Förskolan Åsgatan 12. Åsgatan 12. Avesta

Västra Frölunda

"Barnen har fått måla mjölkpaket och dessa tänker vi kopiera och klistra fast på mjölkpaketen i köket så att andra avdelningar kommer att få ta del av dessa."

Melongatans Förskola. Myran. Västra Frölunda

Bollnäs

"Barnen på fsk har fortsatt forska om kartonger. Vad händer med kartongen efter vi lämnat den på återvinningsstationen? Hur kan det bli nya kartonger? Vi har sökt kunskap genom kartongmatchen, borab (kommunens avfallsanläggning och ansvarig för hushållsavfall) och vi har sökt information på internet. Barnen pratar mycket om hur viktigt det är att vi inte slänger kartongen i hushållssoporna för då kan det inte bli nya kartonger. Vi arbetar även med naturen och här vet barnen vikten av att vara rädd om djuren och vår natur ”för annars blir jordklotet ledsen” som ett barn uttryckt sig. Bidrag1- att hela Sverige skall återvinna Bidrag2-barnen återvinner kartonger för att hjälpa jorden Bidrag3- ett barn är fast beslutad att ”våran jord är stark” men vi måste hjälpa den"

Björktjära fsk. Blå. Bollnäs

Göteborg

"Vi har fortsatt att arbeta med återvinning och har under ett flertal gånger besökt vår närliggande återvinningsstation för att slänga våra tetrapak vi sparat ihop. Barnen och även föräldrar är fortsatt engagerade och tar med sig tetrapak hemifrån som vi samlar i vår återvinningslåda i kapprummet. Vi har även använt tetrapak och plastkorkar till att skapa djur, i detta fallet tigrar eftersom det är ett av djuren man kan stödja inom kartongmatchen, vilket barnen uppskattade. I återvinningskampanjen med att designa mjölkpaket tänkte vi att det också vore kul att engagera barnens föräldrar därför skickade vi med barnen en utskriven mall hem för att barnen tillsammans med sina föräldrar skulle kunna diskutera och skapa en design. Vi har även tillsammans med barnen skapat kampanjförslag på förskolan. Vi har tillsammans på samlingen kikat på alla våra bidrag och röstat fram de tre som vi vill tävla med. Ovan är våra tre framröstade bidrag. "

Prästvägens Förskola 6 Avdelning Lilla Gubben. Vi är en avdelning på barn i åldrar 1-6 år. Göteborg

RENGSJÖ

"Pratat om vad vi gör för att vara rädda om jordens resurser och barnen och djurens framtid. Utifrån de samtalen har barnen sedan ritat, färglagt och skrivit på modellen av tetra."

Rengsjö förskola. Kometen. RENGSJÖ

F-3

Järved

"Vi har målat och skrivit miljöbudskap på mjölkkartonger. "

Järvedskolan. Färjan åk 1. Järved

Trångsviken

"Vi diskuterade varför det är viktigt att återvinna och roliga sätt man kan återvinna på. Detta utgick vi ifrån när eleverna fick rita sina förslag på en kartong som uppmuntrar till återvinning. Vi lottade vilka tre förslag som skickas in."

Trångsvikensskola. Åk 2. Trångsviken

Trångsviken

"Vi diskuterade varför det är viktigt att återvinna och roliga sätt man kan återvinna på. Detta utgick vi ifrån när eleverna fick rita sina förslag på en kartong som uppmuntrar till återvinning."

Trångsvikensskola. Klass 1. Trångsviken

Norrköping

"Det var inte lätt att bara välja ut tre bidrag men tillslut blev detta fina mjölkpaket vinnarna. Eleverna har skapat fantastiska kampanjer och lärt sig massor om källsortering!"

Kyrkskolan. 3b. Norrköping

Jönköping

"Vi har gjort mjölkpaketsbaksidor för glatta livet! Tre av 24 är nu framröstade!"

Nordskogens skola. 2c. Jönköping

Landskrona

""

Säbyholms Montessoriskola. 2-3A. Landskrona

Mörsil

"Vi har arbetat med tema återvinning. Diskuterat varför det är bra för miljön arråtervinna."

Mörsils skola. 3. Mörsil

Bålsta

"Hej här kommer klass 2abs bidrag till match 2 "

Futurum . Klass 2ab . Bålsta

Klässbol

"En elev från förskole-klass och en elev från åk 3 har tillsammans gjort en baksida som förhoppningsvis skall sporra människor att återvinna mer (efter att ha arbetat med power-points, filmer och sagor från kartongmatchen). Då åk 3 samtidigt arbetat med slogans i svenska har fler sådana utvecklats under arbetets gång. "

KLÄSSBOL. förskoleklass och åk 3. Klässbol

Boxholm

"vi har besökt sopsorteringen"

Stenbockskolan. Kaprifol . Boxholm

Jordbro

"Hej! Vi har jobbat med återvinning på olika sätt och här är de framröstade bidragen från 2a. "

Kvarnbäcksskolan. Klass 2A. Jordbro

Pajala

"Våra tre bidrag till tävlingen Smedskolan åk 3"

Smedskolan. 3. Pajala

Holmsund

"Vi tittade på introduktionsfilmen och även på tidigare vinnares förslag. Vi diskuterade förslag på slogans och bilder. Sedan fick varje elev göra sitt förslag och vi röstade fram dessa tre."

Skärgårdsskolan. 2B. Holmsund

Holmsund

"Vi har skapat egna mjölkförpackningar och källsorterat hemma."

Skärgårdsskolan Holmsund. Klass 2E. Holmsund

Holmsund

"Klassen har pratat om återvinning och varför det är så viktigt att alla hjälper till! Enskilt eller tillsammans har elever skrivit och ritat en bild till återvinningskampanjen. Eleverna har sen röstat fram tre bidrag som de valt att lämna in till match 2 i Kartongmatchen."

Skärgårdsskolan. 2C. Holmsund

Holmsund

"Alla i klassen fick göra ett förslag till tävlingen, därefter gjordes en sluten omröstning där dessa tre förslag vann! "

Skärgårdsskolan. 2D. Holmsund

Holmsund

""

Skärgårdsskolan. 2a. Holmsund

Alingsås

"Vi har designat baksidor av mjölkpaket."

Hemsjö kyrkskola. Klass 1. Alingsås

Nacka

"I grupper om 4 har eleverna fått diskutera vad vuxna kan behöva läsa för att förstå att det är viktigt att återvinna. I par fick de sedan designa sina mjölkpaket."

Vilans skola. 2A. Nacka

Uppsala

"Detta är våra tre bidrag från klass 2B på Uppsala Enskilda Skola! Tre färgglada bidrag som visar hur viktigt återvinning är på ett roligt sätt. På den första baksidan visas två olika jordglober, den ena är frisk och fin - där återvinner människorna och tar därmed hand om djuren. Den andra jordgloben är inte så bra omhändertagen och det kan man verkligen se med ögat. Den andra baksidan bjuder dig på en utmaning, här får du se vilken burk som kommer till Pantomaten och blir pantad, vad tror du - blir det burk A eller burk B? Den tredje baksidan bjuder på både rim och lek. Återvinn nu, återvinn DU! När man plockar fram mjölkpaketet på morgonen får barnen en utmaning, det gäller att hitta rätt återvinningstunna i labyrinterna! 2B har skapat mjölkförpackningsbaksidor som vi vill att alla människor, oavsett ålder ska gilla. Fina färggranna färger, viktig information och roliga pyssel! Precis som vi skulle vilja ha våra mjölkförpackningar en sömning måndagsmorgon. Kramar från 2B!!!!"

Uppsala enskilda skola. Klass 2B. Uppsala

Uppsala

"1. Eleverna arbetade i par med sin uppgift. Inga namn på bidragen. 2. Röstning. 3. 3 vinnande bidrag, resten av bidragen 2:a."

Uppsala enskilda skola. klass 2a. Uppsala

nossebro

"Vi har tillsammans pratat om vad en kampanj är, att det är ett sätt att påverka andra. Vi tittade på en kampanj från riksidrottsförbundet på gamla mjölkbaksidor. Vi pratade om hur vi i vår kampanj skulle kunna påverka andra att återvinna sina förpackningar. Vi skrev upp ideer tillsammans och sedan ritade och skrev alla elever en egen mjölkbaksida."

nossebro skola. åk 3. nossebro

Ödeshög

"Hej! Vi har pratat om hur vi på bästa sätt kan vara rädda om vår miljö samt att vi alla kan bidra till att det blir bättre genom att vi återvinner och sorterar skräp hemma och i skolan. De mjölkpaket som vi samlat till skolan tog vi in i klassrummet och pratade om olika ämnen som fanns tryckta på gamla mjölkpaket. Bra diskussion och underlag till när vi skulle rita egna. Eleverna har fått rita egna tolkningar av hur vi ska göra. I grupp fick de komma överens om rösta fram tre teckningar som de tyckte att vi skulle skicka in. Tack för en bra ide! Bästa hälsningar från fröken Alma och alla barn i 1A i lilla Ödeshög :) "

Fridtjuv Berg skolan. 1A. Ödeshög

Växjö

"Tre bidrag till att sprida vidare att man bör återvinna. "

Gustavslundskolan. 3A & B. Växjö

Angered

"Vi har pratat om hur vi ska få fler att återvinna och målat mjölkkartonger. Sedan har vi röstat fram tre bidrag att skicka. I februari kommer vi att ha en utställning på skolan, då allas bidrag kommer att vara med."

Bergsgårdsskolan. 2A. Angered

Väckelsång

"Alla på fritids har fått möjlighet att skapa en egen återvinningskampanj ♻️ Många av barnen valde att fokusera på en grön och fin planet! "

Väckelsångskolan. Drakens Fritids. Väckelsång

Lund

"Vi har tittat på filmen från Fiskeby board, som visar hur det går till när kartonger återvinns. Vi har också tittat på filmer som visar vilket stort miljöproblem det är, att enorma mängder av skräp, framförallt plast, hamnar i våra världshav. Allt skräp som hamnar i vattnet drabbar djurlivet vid och i haven. Detta berörde oss väldigt mycket, att många djur dör p ga av att vi inte tar hand om våra sopor. "

Vikingaskolan. klass 3c. Lund

Örebro

"Alla 49 elever har ritat en egen. Sen röstade vi fram 3 vinnare. "

Änglandaskolan. 3. Örebro

Bjuv

"Vi har på fritidsavdelning arbetat med varför det är så viktigt att återvinna och spara på våra resurser. Fokus har varit barnen och deras framtid..."

Ekeby skola Fritids 1. Fritids 1. Bjuv

Gävle

"Vi har fortsatt återvinna alla dryckeskartonger som finns på skolan + att vi har en lite återvinningsstation i klassrummet där vi samlar plast, glas, papper och dryckeskartonger. Dessa återvinningsmaterial går vi med till skolans stora återvinningshus. Vi har målat och tillsammans i gruppen med våra grundsärelever diskuterat fram en gemensam slogan för mjölkkartongen \"Jag gillar att återvinna annars kan vår värld försvinna\" Detta budskap har vi spridit på skolan genom elevrådet och att vi satt upp vår slogan i korridoren."

Grundsärskolan Ulvsäter Titan. Titan. Gävle

Jönköping

"I vår klass har vi sedan skolstart jobbat hårt med att återvinna, eftersom vi vet hur viktigt det är att hushålla med jordens resurser! Vi lever efter mottot ”ingen är för liten för att göra något stort” och att hjälpa till att återvinna är det minsta vi alla kan göra! Att göra en egen återvinningskampanj var jätteroligt och vi hoppas innerligt att några av våra bidrag just kan få inspirera andra att återvinna mer - genom att tryckas på ett mjölkpaket framöver! / Hälsningar alla treor i Klinten på Vittra Samset i Jönköping"

Vittra Samset. Åk 3 Klinten. Jönköping

Jönköping

"I vår klass har vi sedan skolstart jobbat hårt med att återvinna, eftersom vi vet hur viktigt det är att hushålla med jordens resurser! Vi lever efter mottot ”ingen är för liten för att göra något stort” och att hjälpa till att återvinna är det minsta vi alla kan göra! Att göra en egen återvinningskampanj var jätteroligt och vi hoppas nu innerligt att några av våra bidrag just kan få inspirera andra att till återvinna mer - genom att tryckas på ett mjölkpaket framöver! / Hälsningar alla treor i Viken på Vittra Samset i Jönköping"

Vittra Samset. Åk 3 Viken. Jönköping

Luleå

"Åk 2-3 har tillsammans i tre grupper skapat dessa bidrag. De har först funderat själva på vad de vill ha för bild på kartongen. Sedan har de delat med sig av sina bidrag till övriga i gruppen för att slutligen enas om en bild som de skapat tillsammans utifrån allas bilder. På så sätt har alla bidragit. En kan göra mycket, men tillsammans kan vi göra mer. Klasserna var överens om att det inte finns någon B-planet och att vi måste vara rädda om denna."

Avanskolan. åk 2-3. Luleå

Holmsund

"Vi i klass 3b har arbetat i par. Eleverna har tillsammans funderat ut om de ville ge återvinningstips eller argument till varför det är bra att återvinna. Klassen har sedan röstat på sina favoriter och det är dessa tre som gick segrande ur den omröstningen. "

Skärgårdsskolan. 3B. Holmsund

Ljungskile

""

Ljungskileskolan. 3c. Ljungskile

Södertälje

"Efter att ha sett filmen och läst om match 2 har diskuterat tips på återvinningskampanjer. Samlat olika förslag på tankekarta. Varje elev fick sedan skapa en egen kampanj. Vi lottade ut tre bidrag som redovisas ovan"

fornbackaskolan. åk 2 Linden. Södertälje

Trångsviken

"Vi har tillsammans i klassen funderat och pratat om processen från träd till kartong, varför det är så viktigt att vi återvinner. Utifrån detta har eleverna själva arbetat med förslagen. Vi lottade vilka förslag som skulle representera klassen."

Trångsvikensskola. Åk 3. Trångsviken

Södertälje

"Vi på Eken har diskuterat tillsammans vilka är bästa tips för återvinnings kampanj. Vi skrev upp förslagen på tavlan. Varje elev fick varsin mjölkpaket mall där de både ritade och skrev deras bästa tips. Till sist lottade vi ut tre av kambanjen och fotade de."

Fornbacka skola. Eken 2. Södertälje

Bredbyn

"Vi har arbetat med våra återvinningskampanjer i grupper om 3 eller 4. Där fick de fritt skapa en kampanj tillsammans där de skulle uppmuntra andra att återvinna mera. Sedan fick klassen rösta fram våra tre gemensamma bidrag till kartongmatchen. "

Norrflärkeskolan . Förskoleklass. Bredbyn

Bonässund

"Vad viktigt det är att ha en medveten konsumtion. Önskar fler fick ta del av alla smarta reflektioner eleverna har. Här kommer tre av våra bidrag till återvinningskampanjen."

Alneskolan. klass 2 b. Bonässund

Killeberg

""

Killebergsskolans fritidshem Stockarna. Stockarnas fritidshem. Killeberg

Åsarna

"Åsarna skola lottade 3 st alster från klass f-3 som beskriver varför vi ska återvinna mer."

Åsarna skola. Klass F-3. Åsarna

Bredbyn

"Vi har arbetat med våra återvinningskampanjer i grupper om 3 eller 4. Där fick de fritt skapa en kampanj tillsammans där de skulle uppmuntra andra att återvinna mera. Sedan fick klassen rösta fram våra tre gemensamma bidrag till kartongmatchen. "

Norrflärkeskolan . Klass 1-3. Bredbyn

Göteborg

"Nu har safiren och rubinens förskoleklass gjort klart sina kampanjer. Här är våra tre bidrag. "

Johannebergsskolan. Rubinen/Safiren förskoleklass. Göteborg

Tumba

"Vi har gjort egna förpackningar med återvinningsbudskap. Nu hänger allas fina budskap om återvinning i vår matsal till allmän beskådan."

Tunaskolan. Giraffen år 1. Tumba

Limhamn

"Klassen arbetade i par och skapade en gemensam design. Sedan sattes alla bidrag upp och hela klassen fick sedan rösta fram tre bidrag. I bidrag nummer ett ville gruppen rita en fin bild på en ko samt skriva \"rädda djuren\", i bidrag nummer två så ville gruppen sätta fokus på de tre utrotningshotade djuren (tigern, havssköldpaddan och isbjörnen som vi har lärt oss mer om genom Kartongmatchen) och i bidrag nummer tre ville gruppen visa att det är nyttigt med mjölk! "

Glasbruksskolan. 2B. Limhamn

Jönköping

"Pratat om vad vi kan göra för miljön. Läst böcker om återvinning, sett filmer om återvinning. Eleverna tyckte det var mycket roligt att göra baksidor till mjölkpaket."

Nordskogens skola. 1c. Jönköping

Tollarp

"Alla eleverna i klassen fick först fundera gemensamt (och förslag skrevs på tavlan) kring vad reklam är och vad vi kunde rita. Därefter fick var och en rita och/eller skriva det som just den eleven tyckte var viktigaste budskapet. Därefter röstade vi fram de tre bidrag som vi skulle tävla med."

Axonaskolan. Klass 2. Tollarp

Ålem

"Alla eleverna som velat har fått rita ett eget bidrag till att få så många som möjligt att börja eller fortsätta återvinna. Sedan satte vi upp alla bidrag i fritidshemmet som ett vernissage med siffror. Alla eleverna fick sedan rösta på de tre bidrag de tyckte hade bäst idé och de tre med flest röster är dem vi skickat in. Kul match som verkligen engagerade. "

Stinsen Alsteråskolan. Stinsens Fritidshem. Ålem

Bräcke

"Alla har målat varsin förpackning sedan fick de skriva något om återvinning."

Förskoleklass Bräcke skola. Förskoleklass. Bräcke

Hisings Kärra

"Vi har på vår Treanklubb pratat om hållbar utveckling, miljö och återvinning. Vi vill att alla ska må bra, människor, djur och natur. Här har vi tillsammans gjort tre förslag på hur en baksida på mjölkförpackningar skulle kunna se ut!"

Lillekärrskolan. Fritids 3E. Hisings Kärra

huddinge

"Vi har fortsatt diskussionen om återvinning och så har alla elever fått illustrera sina bästa återvinningstips på er mjölkkartongsblankett. Därefter fick de rösta fram de tre bidrag som de själva ansåg skulle tävla för klassen."

Snättringeskolan. 1C. huddinge

Östersund

"En pedagog hade med sig lite olika mjölkpaket som vi tittade på tillsammans, vi pratade om slogans och vad som kan vara bra att tänka på om man ska fånga människor med sitt budskap. Några elever hade sett mjölkpaket med information om kartongmatchen så dessa pratade vi också om. Sedan fick eleverna skapa egna mjölkpaket."

Tavelbäcksskolan. 2. Östersund

Umeå

"Vi har pratat om varför det är viktigt med förpackningar och vad vi kan tänka på när vi handlar för att tänka mer klimatsmart. Eleverna kom fram till att vi kan välja ekologiska, närproducerade produkter som har förpackningar av återvunnet material för att vara mer klimatsmarta. Vi diskuterade även vikten med att återvinna så mycket som möjligt."

Sörmjöle skola. Årskurs 1-2. Umeå

Järfälla

"För att visa vad vi känner om återvinning och hur vi vill få ut det till andra har vi diskuterat olika idéer och ritat ner det på våra mjölkpaket. Eleverna har verkligen uppskattat denna uppgift och har velat fortsätta att rita och måla om fler återvinningsidéer."

Sandvikskolan. År 2. Järfälla

Båstad

""

Östra Karups skola. Östra Karups bästa 2:a.. Båstad

Hyllinge

"Vi har pratat och diskuterat om hur man kan visa för andra att det är bra att återvinna. Eleverna har fått skriva och rita hur en mjölkkartong hade kunnat se ut. Vi har placerat ut de ritade bilderna på våra mjölk stationer runt om i skolan. I matsalen och i lärarnas arbetsrum. "

Hyllinge skola Förskoleklass B. FB. Hyllinge

Norrköping

"Vi har arbetat med material och återvinning hela terminen så detta var en perfekt uppgift för eleverna! "

Kyrkskolan. 3a. Norrköping

Malmö

"Inför match 2 diskuterade eleverna i förskoleklassen hur vi kan få andra människor att återvinna mer och eleverna var tydliga med att de ville förmedla ett miljöperspektiv. \"Om vi får andra att tänka på miljön så kanske de förstår att de måste återvinna mer.\" Flaggan symboliserar en elevs tankar om vikten av att det ska vara närproducerat!"

Karlshögsskolan. FK. Malmö

Ronneby

"Här kommer våra bidrag från klass 3 på Skogsgårdsskolan i Ronneby!"

Skogsgårdsskolan. Klass 3. Ronneby

Huddinge

"Förutom att vi jobbat med våra mjölkkartonger samt pratat återvinning, klimatkris och konsumtion i klassrummet så har vi haft ett miljöäventyr i skogen. Äventyret: Alla klasser på skolan fick ett brev från ”Greta Thunberg” som önskade hjälp i skogen. Väl i skogen jobbade vi med att rena vatten med hjälp av olika filter, rädda isbjörnar, rensa skräp från havet, sortera skräp i återvinningskärl samt välja klimatsmarta resmål. Under tiden fick vi akta oss för klimathotet som hängde i skogen. För varje utfört uppdrag fick vi en en mjölkkartongskork med en bokstav på. Bokstäverna bildade sedan ordet STOPP och vi fick skruva fast dem på Gretas skylt under hennes ord. ”Hjälp hjälp rädda skogen” innan vi begav oss tillbaka till skolan."

Stenmoskolan. 3b. Huddinge

Älta

"I våra tre klasser har vi fortsatt att prata om återvinning och vad vi kan göra för att minska avfall och matsvinn. Vi återvinner papper, kartong, plast, glas och metall på avdelningen. Eleverna får turas om att följa med till återvinningsstationen varje vecka. Vi har dragit lott bland alla fina bidrag och idéer som eleverna hade och det här är våra bidrag."

Älta skola. 3A, 3B, 3C. Älta

Göteborg

""

Landamäreskolan Svanen. Svanen. Göteborg

Krokom

""

Hissmoskolan. Klass 2B. Krokom

Krokom

"Vi har pratat om återvinning och tittat på filmer om hur djur påverkas av det vi slänger i naturen. "

Hissmoskolan. 2a. Krokom

Västra Frölunda

"Barnen fick i grupper om 3-4 barn i varje grupp komma överens om vad de ville förmedla med sin kampanj. De fick bestämma vad de skulle rita samt skriva på mjölkkartongen. Vi fick till slut 8 olika superfina bidrag. Dessa satte vi upp på whiteboardtavlan och sedan hade vi en omröstning där varje barn fick lägga 2 röster var. De 3 bidrag som fick flest röster är de bidragen som vi nu skickar in som våra tävlingsbidrag i match nr 2! "

Önneredsskolan. Förskoleklass Skäret. Västra Frölunda

Hyllinge

"Vi har tittat på lite bilder av vad andra har gjort samt pratat om vad VI kan göra för att inte jorden ska förstöras för snabbt, t ex sortera sopor, plocka upp skräp i naturen så inte djuren äter/fastnar."

Hyllinge skola. Förskoleklass A. Hyllinge

Knivsta

"Vi har sett era återvinningsfilmer och sen har fantasin flödat. Detta var en riktigt bra och kreativ uppgift och vi hade många bra diskussioner om återvinning och miljö."

Högåsskolan. Förskoleklass A. Knivsta

Norsborg

"Vi har tillsammans arbetat med en återvinningskampanj där eleverna har fått möjligheten att tänka ut hur de skulle illustrera en sida på ett mjölkpaket för att påverka den som läser. Syftet är att den som läser också ska vilja återvinna."

Karsby International School. 3A. Norsborg

Arvika

"Eleverna fick i grupper måla, skriva och rita olika motiv. Vi valde ut några och röstade. "

Styckåsskolan. Klass 1. Arvika

4-6

Öckerö

""

Kompassen. 4A. Öckerö

Sunne

""

Östra skolan . Årskurs 5. Sunne

Lindome

"Här är vår bidrag från 4A skånhällaskolan"

Skånhällaskolan. 4A. Lindome

Frösön

"Våra bidrag kommer här, klass 4C- Frösön."

Östbergsskolan 4B. 4C. Frösön

Frösön

"Här kommer våra bidrag från klass 4A, Frösön."

Östbergsskolan 4B. 4A. Frösön

Mölnlycke

"Med stor entusiasm tog sig klassen an uppgiften att övertyga andra om vikten av att återvinna. De fick sedan tre röster var så man även kunde lägga en röst på sitt egna bidrag. Rösterna förelades mycket jämnt så det var en spännande räkning innan dessa tre \"paket\" blev klassens bidrag."

Vällsjöskolan. Klass 4. Mölnlycke

Ystad

"Vi har låtit våra elever designa egna dryckeskartonger och på så vis har vi belyst och jobbat med hur viktigt det är att återvinna sina förpackningar. "

Edvinshemsskolan och Västerport skolan . Eken, Kastanjenan 3-6 Grundsärskolan. Ystad

Angered

"Vi har jobbat med återbruket inteckningen och återvinning i hemkunskapen där vi lyft fram miljövinster och ekonomiska vinster både i rena pengar men även i sparade naturresurser. "

Kristinaskolan. 6. Angered

MALMBERGET

"Eleverna har ritat flera förslag var på en mjölkpaketskampanj. Var och en har fått välja den finaste/bästa av sina, och sedan har klassen röstat fram de tre de tyckte var bäst. "

Nya Malmstaskolan. Klass 5. MALMBERGET

Lund

"Eleverna fick arbeta i par för att komma på design och slogan. Därefter fick alla rita och måla en baksida på en mjölkkartong. Klassen röstade sedan fram dessa tre bidrag. Alla klassens bidrag kommer sättas upp i skolans matsal."

Fäladsskolan. 09b. Lund

Östra Karup

"Alla fick rita och måla eller använda sig av iPaden. Sedan numrerade jag bilderna och eleverna fick rösta på tre bidrag. De fick rösta på två bidrag en gång till eftersom de bidragen hade samma poäng. Till slut fick vi fram dessa tre vinnare. Hälsningar Eva, Camilla och klass 6"

Östra karups skola. Klass 6. Östra Karup

TRELLEBORG

"Eleverna i särskolan i Trelleborg har ritat, målat, skrivet med ett program som heter Widget symwriter. I detta program kan man göra många saker som, schema, arbetsblad, bildkort, skriva i dokument m.m. Det går också att lägga till en tjänst som gör att man får upp teckenbilder. När eleverna skrivet på datorn till den mjölkkartong (som är till vänster) står det först \"hjälp\", stavar man fel kommer det ingen bild upp, då vet eleven att de stavat fel... / Eleverna i gymnasiesärskolan Trelleborg klass A och B "

Söderslättsgymnasiet Individuella programmet särskolan . IVS A och B. TRELLEBORG

Falsterbo

"Vi har pratat mycket om varför och hur vi återvinner. Alla har dokumenterat hur återvinningen fungerar hemma hos dem och redovisat det i smågrupper. Det har gjorts många bra förslag på hur mjölkförpackningen kan prydas för att fler ska återvinna, det var svårt att rösta fram tre bidrag för alla var så fina :)"

Skanör Falsterbo Montessori. klass 4. Falsterbo

Lomma

"Vi har arbetat med återvinning på olika vis. På NO har klassen haft ett tema kring olika miljömål ( de globala målen) och i svenska och bild har vi arbetat med bild, form och budskap."

Karstorpskolan. 5c. Lomma

Frösön

"Här kommer bidragen från Frösön. Vi vill påverka!"

Östbergsskolan 4B. Klass4B. Frösön

Luleå

""

Furuparkskolan. 4a. Luleå

Luleå

""

Furuparkskolan. 4b. Luleå

Älvsered

"Vi har pratat om olika kampanjer och hur man lätt får upp någons intresse. Barnen har gemensamt gett förslag på vad som kan stå på baksidan och sedan har de fått göra varsin. Dessa tre är våra bidrag."

Älvseredsskolan. Klass 4-5. Älvsered

Grödinge

"Vi arbetade med slogans och argument och sedan fick eleverna skapa sina baksidor till en mjölkförpackning. Dessa tre bidragen röstades sedan fram av klassen. "

Malmsjö skola. 4A. Grödinge

Össjö

"Vi har jobbat i grupper om tre för att designa två förslag till mjölkpaket. När alla grupper var klara la vi söka förslag i ett annat rum. En och en gick vi in i rummet och röstade på två förslag som vi tyckte om. Vi fick inte rösta på våra egna. De här tre fick flest röster. "

Össjö Skola. Össjö 4. Össjö

Jämjö

"Vi har arbetat med olika teman kring återvinning och eleverna har gjort förslag på hur en sida på ett mjölkpaket kan se ut. Eleverna har sedan röstat fram de tre bidrag som vi deltar med. "

Jändelskolan 4-6. 5A. Jämjö

Arvika

"Vi har haft mycket fokus på vad vi kan bidra med till en bättre värld, alla steg är viktiga, även de små. "

Kyrkebyskolan. 4A. Arvika

Sunne

""

Östra skolan . Årskurs 4. Sunne

Lindome

"Här är vår bidrag från 4D Skånhällaskolan."

Skånhällaskolan. 4D. Lindome

Lindome

"Här är vår bidrag från 4C skånhällaskolan."

Skånhällaskolan. 4C. Lindome

Lindome

"Här kommer vår bidrag från 4B Skånhällaskolan."

Skånhällaskolan. 4B. Lindome

Lund

"Eleverna fick arbeta i par för att komma på design och slogan. Därefter fick alla rita och måla en baksida på en mjölkkartong. Klassen röstade sedan fram dessa tre bidrag. Alla klassens bidrag kommer sättas upp i skolans matsal. "

Fäladsskolan. 09d. Lund

Ronneby

""

G-klavens skola. Trombonen. Ronneby

Lund

"Eleverna fick arbeta i par för att komma på design och slogan. Därefter fick alla rita och måla en baksida på en mjölkkartong. Klassen röstade sedan fram dessa tre bidrag. Alla klassens bidrag kommer sättas upp i skolans matsal."

Fäladsskolan. 09c. Lund

Blidsberg

"Har kommer Blidsberg skolas bidrag framröstade av de andra klasserna på skolan."

Blidsberg skola. Klass 4. Blidsberg

Lund

"Eleverna fick arbeta i par för att komma på design och slogan. Därefter fick alla rita och måla en baksida på en mjölkkartong. Klassen röstade sedan fram dessa tre bidrag. Alla klassens bidrag kommer sättas upp i skolans matsal."

Fäladsskolan. 09a. Lund

Laholms kommun

"Klass 5 på Skottorpsskolan är mycket engagerade i Kartongmatchen. Nu har de ritat \"mjölkkartonger\" och vid omröstningen så blev dessa tre våra vinnare. "

Skottorpsskolan. 5. Laholms kommun

Uddevalla

"Eleverna fick samarbeta i lärpar och fundera på hur man får ett tydligt budskap om återvinning. Vi arbetade processinriktat i ca 1 månads tid (1 lektion/vecka). Sedan la vi fram alla förslag med varsin siffra och eleverna fick varsitt röstkort där de fick skriva den siffra (det bidrag) de ville rösta på (de fick inte rösta på sitt eget). Så vårt bidrag är klassens tre favoriter."

Norrskolan. Klass 5. Uddevalla

Göteborg

"Eleverna har fått arbeta i grupp om 4. Det har blivit en del diskussioner och argument kring hur återvinningen skall gå till och hur man skall locka fler människor till att sortera sitt skräp. Eleverna har fått diskutera och argumentera fram de 3 bästa bilderna. // Lundenskolan 5B"

Lundenskolan Gula huset. Lundenskolan 5B . Göteborg

Partille

"Vi har tittat igenom presentationen om match 2 och ritat våra bidrag på mjölkkartongsmallarna."

Kvibergsskolan. 4-5 . Partille