Inrapporterade uppgifter

Förskola

häljarp

"Här är fladdermusens 3 bidrag till återvinningskampanjen! Våra barn är 3-5 år och har verkligen kämpat med detta uppdrag ????????♻️"

strandängen . fladdermusen. häljarp

Lidingö

"Ordet återvinning är något vi pratar mycket om på förskolan just nu. Alla är engagerad i arbetet med match 2. Vi passade på att titta hur det ser ut på våra olika tetra förpackningar vi har på förskolan för att få inspiration inför uppgiften. När barnen satt i mindre grupper och gjorde sina bidrag samtaldes det om hur vi kan återvinna mer på förskolan. Barnens idéer tog vi fasta på så nu blir det granar och pepparkakshus av kartong. Julkulor av gamla lampor och snöstjärnor som vi skapar av skruvkorkar från mjölkpaketen. Vi ser att medvetenheten växer med de olika uppgifterna hos barnen och att de tar med sig sina kunskaper hem."

Baggebygård förskola. Virveln. Lidingö

Hammarö

"Under hösten har vi på Skeppet samlat skräp, sorterat skräp och slängt skräpet vid vårt återvinningshus som finns bredvid förskolan. Vi har slängt många mjölkkartonger eftersom vi dricker mycket mjölk på förskolan. Vi använder även mjölkkartonger när vi pysslar och i år använde vi kartongerna till att bli en ask för våra våra pepparkakor som vi bakade på förskolan.Dessa fick vi ta med hem och bjuda vår familj på. "

Mörtvägens förskola. Skeppet 3-5 år. Hammarö

Växjö

"Vi kollade på filmer och powerpoints och diskuterade om varför det är viktigt att återvinna och vad som händer med alla kartonger mm när vi sorterat det på återvinningscentralen. Efter detta fick barnen rita olika saker som hör till återvinning som vi klippte ut och satte på en kartong vi gjorde tillsammans. Vi skrev de saker som barnen kom fram till."

Pilbäckens förskola. Jordgubben. Växjö

Gällivare

"Barnen har ritat hur bra jorden mår när man återvinner mjölkkartongen "

IUS Dundrets Förskola. Dundrets förskola. Gällivare

Malmö

"Alla barn i Molnet gjorde två teckningar. Men de röstade på de tre teckningar för att skicka till tävlingen. Alla tre teckningarna handlade om det gröna och de blåa miljöer. Att ta till vara på skogar och urbana miljöer samt havet ökar en god livskvalitet för framtida generationer. Någonting gemensamt bland alla teckningar som illustrerades av barnen tyder på återvinning som är en huvudfaktor för allmänheten. Genom att källsortera rätt avfall och glad jordklot. "

Al-Salamah språkförskolan . Molnet. Malmö

Gällivare

"Barnen har berättat att återvinna är bra för vår planet. När man återvinner blir man glad. Man kan göra nya saker av det vi kastar i återvinningsstationen. Mjölk är gott och bra för kroppen. 5- åringarna på Maria Förskola A i Gällivare Kattfoten. Barnen har ritat och skrivit och berättat om att återvinna och återbruka."

Maria förskola A. Maria Förskola A Kattfoten. Gällivare

Gällivare

"Vi har pratat om återvinning, tittat på klipp om det samt besökt återvinningsstation. Barnen har fått vara delaktiga och sortera förpackningar, därefter har barnen fått rita på bilden vad man kan sortera på en återvinningstation. Detta som en påminnelse att sortera sina förpackningar och inte slänga i soptunnan! Dom är medvetna om att det blir nya förpackningar efteråt."

Maria Förskola A. Prästkragen avdelning. Gällivare

Väckelsång

"Vi har samtalat om hur viktigt det är med återvinning och tittat på olika filmer. Alla barnen har fått rita sin egen återvinningsbild!"

Nyckelpigans förskola avd.Giraffen. Avd.Giraffen. Väckelsång

Sigtuna

"Barnen har ritat och designat sin egen mjölkförpackning och reflekterat kring hur viktigt det är att återvinna och sortera mera. Vi har reflekterat tillsammans med barnen där de har delat med sig av sina tankar och funderingar, kring ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling. Vi återvinner på avdelningen Cerise på Norlandia Förskolor Glädjen Sigtuna samt går varannan vecka till återvinningsstationen i vårt närområde. Vi samtalar om vad förpackningen är gjord av för material för att vi ska kunna sortera till rätt kärl på avdelningen och veta vilket kärl som det ska sorteras i på återvinningen. Vi vill skapa en större medvetenhet hos barnen om vilka olika material vi sorterar. Vi vill skapa en medvetenhet om att våra handlingar gör skillnad och sprida det vidare till andra i vår närhet om återvinningskampanjen. Vi kommer att fortsätta återvinna mjölkkartonger som samlas in på olika vis och efter det kommer vi sprida vår kunskap vidare till de i vår närhet."

Norlandia Förskolor Glädjen . Förskola. Sigtuna

Lidhult

"Barnen är i åldern 4-5 åringar. Vi pratade om att man kan samla kartonger hemma o när man ska till affären så kan man ta med o slänga det. Man kan ha en som är ansvarig hemma för kartonger o återvinningen. Va inte lätt för dessa barn att rita, men ett av barnen ritade vägen fram till återvinnings containern, det är det bidraget vi vill tävla med. Barnen tycker det är roligt med olika uppgifter "

Lidhults förskola ÄLVAN. Älvan. Lidhult

Överkalix

"Vi har tillsammans med barnen målat på pappret, samtidigt har vi samtalat om hur viktigt det är att återvinna. Vi har 1-2 åringar som vi jobbar med."

Älvens förskola / Glädjen. Glädjen. Överkalix

Malmö

"Vi på avdelningen kvadraten, vi skrev ut malen för match 2 . Vi har haft kommunikation med barnen och förklarade om vilken bild de vill ha på mjölkkartongen. Vi tog fram mjölkkartongen, och malen som barnen skulle rita på , tillsammans med barnen fick vi fram ovanstående \"bilder eller teckningar \". Med Vänliga Hälsningar Khlod Judy"

Almängen Förskola. Avdelningen Kvadraten . Malmö

VÅRBY

"Barnen har ritat och färglagt. De har också kunnat jämföra olika former och storlekar på förpackningar. "

Förskolan Pärlan. Pärlan. VÅRBY

Växjö

"Barnen fick rita vad de tänkte på för att visa på mjölkpaketen varför man ska sortera förpackningarna "

Förskolan Kometen. Galaxen. Växjö

Nyköping

"Vi tittade på filmen Match 2. Barnen blev nyfikna på återvinningsprocessen, så vi hittade en längre film om det som vi tittade på. Tillsammans pratade vi om vad vi sett och lärt oss av filmerna. Barnen kom ihåg att varje kartong kan återvinnas sju gånger och om vi återvinner våra kartonger kan vi spara träd. Tillsammans diskuterade vi fram vår kampamjtext, sen pratade barnen om hur bilden skulle ritas. De kom överens om att det skulle vara en människa som kastar en kartong i återvinningen. De kom också på att ett träd skulle finnas med på bilden. Barnen hjälptes åt att rita bilden."

Grindstugans förskola. Vallmon. Nyköping

Stockholm

"Barnen från förskolan Vågdalen har visat ett stort engagemang för att vara miljöhjältar. De visar på en stolthet att de är med och räddar världen genom att de återvinner både hemma och här på förskolan. De kommer på många kloka idéer och tillverkar nya saker som exempelvis spel av gamla lock och en teater av gamla kartonger. De skickar bilder till oss när de kastar kartonger på återvinningsstationerna som vi nu har satt upp på väggen för att inspirera fler till att återvinna. "

Förskolan vågdalen. Avdelningen ekan. Stockholm

Bara

"Tillsammans med barnen har vi samtalet varför är det viktigt att återvinna och hur kan vi beskriva det i en bild. Barnen ritade varsin teckning och försökte ge budskapet ”att återvinna är viktigt för mänskligheten” . Här kommer våra tre bidrag. "

Bara Backar förskola . Torup. Bara

Vintrosa

"Vi pratade med barnen på avdelningen varför det är viktigt att sortera. Vi bad dem att måla varför de tyckte att vi skulle återvinna. ”För alla djur och blommorna de måste ju finnas och träden de tycker vi om att klättra i de vill vi ha kvar!” "

Latorp förskola avd Solskenet. Solskenet. Vintrosa

Örebro

"Vi har tillsammans med barnen diskuterat kring hållbar utveckling. Vi har pratat kring återvinning och andra sätt att värna om miljön. Sen har barnen i mindre grupper fått måla sina egna mjölkpaket! Det blev många olika motiv och mycket tankar kring vad man målade och varför man målade det man målade."

Villekulla Förskola. Räven. Örebro

Tygelsjö

"Vi har samtalat kring vikten med återvinning i barngruppen. Återanvänt mjölkpaket och skapat med de på olika sätt. Utifrån våra samtal och skapande med barnen har vi ritat tre olika kampanj för att utmana och peppa folk att återvinna. "

Hästskons förskola. Skimmel. Tygelsjö

FELLINGSBRO

"Alla barn som ville fick måla sin egen mjölkkartong ????"

Gläntan. Fjärilen . FELLINGSBRO

Stockholm

"På förskolan Gambrinus är återvinning idag en del av vår vardag och något som vi kopplar till förskolans pågående projekttema. Detta år är det träd som står i fokus, och återvinningsprocessen är viktig för barnen så att träden i Kronis som de har \"adopterat\" får stå kvar och inte bli till nya kartonger. "

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Nässjö

"Vi samlade hela gruppen och samtalade. Barnen fick frågan: Varför ska vi återvinna? Barnens tankar bubblade ur dem. De var så medvetna om vikten av att ta vara på vår miljö. Vi samlar mjölkförpackningar i stora lass och går till återvinningen varje månad och lämnar hundratals förpackningar. Varje gång pratar vi om varför vi gör det och hur viktigt det är att vi värnar om miljön och återvinner istället för att hugga ner nya träd och göra nya förpackningar. Det här har barnen tagit till sig och i samtalet kom det fram att återvinna är viktigt för att vi inte ska behöva hugga ner nya träd hela tiden. Till slut skulle ju skogen ta slut var då barnens slutsats. Och var ska djuren då bo?"

Handskeryds Norra förskola. Stora Längan. Nässjö

Örebro

""

Lillstugans Förskola. Avdelning Hinken. Örebro

Visby

"Vi har ett projekt som handlar om ” Hållbar utveckling” Där passar såklart in att återvinna mjölkkartonger. Därför vill vi gärna hjälpa till att lämna förslag på hur en ny sida på en kartong kan se ut. Vi tyckte det var lite svårt med att teckna och skriva på en liten yta, men här kommer tre bidrag från oss. Mvh Åsa Edman och barnen på förskolan Asken."

Förskolan Asken. 5-6 års avdelning Juvelen. Visby

Huddinge

"Vi samlades och pratade om varför det är viktigt och bra att återvinna. Vi tittade på tidigare exempel av återvinningskampanjer för att barnen skulle få inspiration och flera av barnen fastnade för det här med att jordklotet mår bättre om vi alla hjälps åt att återvinna. Vi följde upp arbetet med kampanjen med att återigen gå till vår miljöstation och sortera mjölkkartonger och denna gång märkte vi en skillnad i att barnen hade tagit till sig vikten av att platta till kartongerna innan vi slänger dem i kärlen. "

I Ur och Skur Trehörningen. Mullar och Storknyttar. Huddinge

Värmdö

"Vi har pratat mycket om fördelarna med återvinning. Barnen tycker att en stor fördel är att skräpet inte hamnar i naturen, så att djuren inte råkar äta skräp av misstag. Där både djur och natur mår bra av att vi återvinner. "

Blåsippans förskola. Avd Hallonet. Värmdö

Växjö

"Våra barn har varit indelade i grupper och ritat och skrivit och resultatet blev fem olika mjölkpaket. Barnen fick rösta vilka av dem vi skulle skicka in och då var det de här tre som gick vidare. Barnen har visat stort intresse för kartongmatchens olika delar."

Högstorp Förskola. Avdelning Vinden. Växjö

Tygelsjö

"Efter att barnen på Trollsländan Röd och Orange tittat på en film om återvinning \" Sortera med sopan\" hade de en dialog kring mjölkkartongens livscykel samt ritade pedagogerna upp hela förloppet för att tydliggöra det för alla barnen.. Därefter fick de designa deras eget mjölkförpacknings omslag. Därefter hade vi en demokratisk röstning i olika omgångar för att slutligen få fram dessa tre vinnare. "

Bäckens förskola. Trollsländan Röd. Tygelsjö

Tygelsjö

"Efter att barnen på Trollsländan Orange och Röd tittat på en film om återvinning \" Sortera med sopan\" hade de en dialog kring mjölkkartongens livscykel samt ritade pedagogerna upp hela förloppet för att tydliggöra det för alla barnen.. Därefter fick de designa deras eget mjölkförpacknings omslag. Därefter hade vi en demokratisk röstning i olika omgångar för att slutligen få fram dessa tre vinnare. Som avslutning lästes sagan om \"Tetra Brik och hans vänner\"."

Bäckens förskola. Trollsländan Orange ( Bäckens förskola). Tygelsjö

Gustavsberg

"Vi fortsatte arbetet med återvinningen och pratade om varför man återvinner. I smågrupper satte vi oss och ritade utifrån barnens egna erfarenheter och tänk. "

Jungmannens förskola. Svalan, Tärnan. Gustavsberg

Ljusdal

"Barnen fick i uppgift att rita något som har med kartongmatchen och återvinning att göra. När de ritar fick de berätta vad fröknarna skulle skriva."

Gläntans förskola. 5-åringarna. Ljusdal

Höviksnäs

"Vi har samlat mjölkkartonger som vi sedan slagit in i gamla tidningar. Efter det har barnen målat. Vi har efter det börjat bygga en borg av våra kartonger. Med dubbelhäftande tejp emellan."

Tångeröds förskola. Hajarna. Höviksnäs

Tyresö

" "

Trollflöjten. Gitarren. Tyresö

Alunda

"Vi har kollat på återvinnings filmer som finns på UR-Play och använt vår mini sopsorterings station vi har på vår avdelning Tallen. Diskuterat tillsammans om varför det är bra att återvinna och kom fram till att vi sparar massor av träd genom att kasta kartonger i rätt container för av dom kan det bli nya kartonger och då slipper vi hugga ner massa träd i onödan. En kartong kan nämligen bli en ny annan kartong 7 gånger! "

Förskolan Furustugan. Tallen. Alunda

Stockholm

"Barnen har fått teckna hur de tänker att vi ska återvinna mer. Denna bild illustrerar att vi sparar träd om vi återvinner mer."

Forskaren. Kaninen. Stockholm

Eskilstuna

"Barnen har varit på studiebesök i en matvaruaffär för att se hur olika kartonger kan se ut. De har får fundera på om det varit en annan kartong innan och vad det kanske blir för ny kartong sen. Tillsammans har vi sett filmen om hur gamla kartonger får nytt liv. Dessutom hejar vi glatt vid staketet på våra miljöhjältar som kommer med stora sopbilen och tar våra gamla kartonger vidare till att bli nya. Vi har en skapat ett roligt sätt att få hjälpa miljön och barnen berättar att de hjälper till hemma att sortera. Kul att se utvecklingen och förståelsen hos barnen då de får med sig kunskapen genom sin vardag. Så många glada figurer och fina färger pryder omslagen på vår återvinningskampanj! "

Eskilstuna friluftsförskola . Igelkotten . Eskilstuna

F-3

Västra Frölunda

"We have discussed the importance of recycling and spreading the word! We looked at different examples of milk cartons from previous years and then the pupils took their time to discuss what they thought was the most important message about recycling that they wanted to say. They then designed their milk cartons."

The English School Gothenburg. 1CE. Västra Frölunda

Ystad

"Eleverna fick i par rita vars en mjölkpaketsida. Vi gick igenom tipsen ni gett och sedan fick de spåna, skriva och rita själva. Sist så röstade vi om vilka de ville registrera i tävlingen. "

Sövestad skola. Klass 1. Ystad

Eslöv

"Efter att alla i klassen lämnat in sina protokoll som visade hur bra familjerna var på att sortera sina pappersförpackningar kom vi tillsammans i förskoleklassen på en gemensam slogan för att sortera mera. Vi lade även till en uppmaning om att dricka mjölk. Alla i klassen fick sedan rösta fram tre bidrag att skicka in till Kartongmatchen."

Östra Strö skola. Fklass. Eslöv

Rönninge

"Eleverna fick antingen enskilt eller i grupp rita en bild till sin mjölkkartong. Vi lottade sedan ut sex bidrag som eleverna sedan fick rösta demokratiskt kring. Så här kommer Gläntans tre bidrag. Nu håller vi alla tummar!"

Rönninge skola . Fritidshemmet Gläntan. Rönninge

Saltsjö-boo

"Eleverna har designat egen återvinnigskampanj. Innan pratade vi mycket om hur kan de utforma sin design och hur ska de förmedla sitt budskap. Eleverna var väldigt engagerade i framställningen av kampanj och hade väldigt bra idéer. "

Boo Gårds Skola . Fritidsavdelning \"Ängen\". Saltsjö-boo

Huddinge

"Vi har pratat om återvinning, sett Kartongmatchens filmer och även filmer om återvinning av andra material. Vi har gjort sånger om återvinning och ritat skojiga kartongfigurer. Vi har pratat om att vi måste vara sparsamma med papper i skolan och vara noga med att återvinna; om 50 år finns det kanske inga naturliga oskyddade skogar i Sverige så vi måste alla hjälpas åt för att se till att minska trädfällningstakten. "

Stenmoskolan. 2B. Huddinge

Hoting

"Målat uppmaningar på baksidan av mjölkkartonger. Vi valde ut några, då man inte kan lägga ut mer än 1 bild."

Centralskolan Hoting. Klass 2-3. Hoting

*Fritsla

"Alla elever fick måla varsin bild, därefter så hade vi en demokratisk röstning varav dessa tre vann. "

Fritslaskolan. Kungens fritids. *Fritsla

Vällingby

"Här är 2B på Vällingbyskolans bidrag. "

Vällingbyskolan. 2B. Vällingby

Västra Frölunda

"Vi har pratat mycket om återvinning och vad som kommer göra folk att börja/öka deras återvinning. Barnen tyckte det var viktigt att framgöra idén att det är kul att återvinna! Vi har pratat mycket om ämnet och hur man måste reduce, reuse and recycle."

The English School Gothenburg. 1LA. Västra Frölunda

Landskrona

"Vi har tittat på filmer om återvinning. Vi har även undersökt och dokumenterat vilka pappersförpackningar som finns i hemmet. Vi har pratat om vikten av att återvinna och spara på miljön."

Säbyholms Montessoriskola. 2-3B. Landskrona

Västra Frölunda

"Vi började att titta på filmen om hur uppgiften skulle genomföras, sedan pratade vi om vad en kampanj är och hur den ska se ut. Eleverna fick tillsammans med sin lärkompis prata om hur deras mjölkpaket skulle se ut, vad de ville måla och vad de ville skriva som har med återvinning att göra. När alla lärparen hade gjort varsitt mjölkpaket så satte vi upp dem på tavlan och så fick de en och en rösta på det bidrag som de gillade bäst. De 3 bidragen som fick flest röster är dem som vi nu har skickat in. "

Önneredsskolan. 1B. Västra Frölunda

Nyvång

"Vi har gjort återvinningskampanjer som kan sitta på olika kartongförpckningar från Arla. Vi har pratat om att det är viktigt att återvinna och sortera allt skräp så att vi tillsammans tar hand om vår natur. Här kommer tre av klassens fantastiska bidrag! Häslningar Eleverna i åk. 3 på Nyvångs skola"

Nyvångs skol. Åk. 3. Nyvång

Umeå

"Vi läste sagan om Tetra Brik och hans vänner och tittade sedan på filmerna kring hur man viker ihop olika dryckeskartonger för att de ska ta mindre plats. Eleverna fick sedan testa på att vika med dryckeskartonger vi sparat på skolan. Vi avslutade med att designa ett omslag till en mjölkkartong där eleverna fick rösta om vilka tre bidrag de ville ha."

Sörmjöle skola. Klass 1. Umeå

Nättraby

"Eleverna fick sitta två och två och skapa sina återvinningskampanjer. Efter det så gjorde vi en sluten omröstning och flest röster fick dessa 3 bidragen. Jag hoppas ni ser alla 3 bilderna på fotot, om det är något som strular så får ni höra av er. Föst tog jag en bild på varje men jag kunde bara skicka in ett foto. "

Nättrabyskolan. 3B. Nättraby

Nättraby

"Här är våra 3 bidrag i kartongmatchen. Alla i klassen har gjort en egen. Men dessa tre kommer från klass 2b. "

Nättrabyskolan 1-3 b. Nättrabyskolan 2b. Nättraby

Rydebäck

"Hej, här är våra tre bidrag. Eleverna har fått rita själv eller tillsammans med en kompis. Tanken var att de skulle visa varför man ska återvinna. Eleverna gillade denna uppgiften supermycket. Därefter så fick eleverna rösta på vilka de ville skulle gå vidare, utan att de visste vem som hade ritat."

Rydebäcksskolan. 3 blå. Rydebäck

Rydebäck

"Vi har ritat och färglagt mallen för mjölkkartonger. Vår klass består av 42 stycken elever så för att välja ut tre bidrag återkopplade vi till vårt tema med demokrati och val. Så vi hade en lektion där vi röstade och sedan räknade ihop rösterna. Vi hade då tre bidrag som hamnade på en tredjeplats och fick då göra en omröstning veckan efter. Tillslut hade vi dessa tre bidrag som skulle skickas in och som vi alla är mycket stolta över! "

Rydebäcksskolan. 3 Röd. Rydebäck

Kristianstad

"Eleverna har suttit tillsammans först för att komma på olika budskap och vad man kan rita på sin mjölkförpackning. Vi har pratat återvinning, tittat på filmer och diskuterat sortering och återvinning tillsammans och i grupper. Till slut ritade alla eleverna vars en teckning och vi röstade fram tre bidrag."

Fröknegårdskolan klass 3. Klass 3. Kristianstad

4-6

Degeberga

"Eleverna började med att brainstorma enskilt. De skulle skriva ner sina tankar om återvinning på ett papper. De fick även rita om de ville. Därefter satt de i grupper och skulle svara på följande frågor: 1. Varför ska man återvinna sina mjölkkartonger? 2. Vad kan man göra för att öka intresset kring återvinning? De delgav även varandra sina tankar, och visade eventuella bilder. Sedan fick eleverna skapa sin egen kampanj. Fokuset var att öka engagemanget runt återvinning. När de var färdiga så hade vi en vernissage, där de sedan fick rösta om vilka bidrag som de tyckte engagerade mest. På videon ser ni bidragen, och i bakgrunden ser ni några exempel på kampanjer som några andra elever i klassen har skapat. https://www.youtube.com/shorts/CzCscTq4DI0"

Degebergaskolan. 5. Degeberga

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet på kartongmatchens sida för att sedan börja tillverka informationssidor till mjölkpaket. Allting har kopplats till det globala målet 12 - Hållbar konsumtion och produktion. Vi har pratat om hur vår planet har försett oss med en mängd av naturresurser, men att vi människor inte nyttjar det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Vi har pratat om matsvinn och att exempelvis 1/3 av den mat som produceras slängs. Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser. Eleverna har fått diskutera fördelarna med en hållbar konsumtion - både när det gäller miljö men även ekonomi och den sociala biten. Omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor är en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa. Omröstningen skedde via Mentimeter och man fick rösta på en annan 4:a än sin egen klass."

Gullåkraskolan. 4B. Staffanstorp

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet på kartongmatchens sida för att sedan börja tillverka informationssidor till mjölkpaket. Allting har kopplats till det globala målet 12 - Hållbar konsumtion och produktion. Vi har pratat om hur vår planet har försett oss med en mängd av naturresurser, men att vi människor inte nyttjar det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Vi har pratat om matsvinn och att exempelvis 1/3 av den mat som produceras slängs. Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser. Eleverna har fått diskutera fördelarna med en hållbar konsumtion - både när det gäller miljö men även ekonomi och den sociala biten. Omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor är en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa. Omröstningen skedde via Mentimeter och man fick rösta på en annan 4:a än sin egen klass."

Gullåkraskolan. 4C. Staffanstorp

Göteborg

"Eleverna gjorde ett förslag och vi röstade sedan fram tre bidrag."

Fjällboskolan. 5B. Göteborg

Ludvika

"Tillsammans har vi läst om, samt diskuterat kring, hållbar utveckling. Vi tittade på film om en kartongs livscykel samt pratade om vad som är bra med att just kartonger kan återvinnas. Sen fick samtliga elever skapa bilder och texter till mjölkförpackningar och till sist så röstade vi fram de tre bidrag som klassen vill bidra med i tävlingen. Superkul deltävling tyckte vi allihopa på Blötbergets skola."

Blötbergets skola. 5. Ludvika

Göteborg

"Eleverna gjorde ett förslag och vi röstade sedan fram tre bidrag."

Fjällboskolan. 5C. Göteborg

Vargön

"Alla har ritat en baksida var till mjölkförpackningen. Därefter numrerade vi alla bilder och gjorde en anonym omröstning och då vann dessa tre bidrag. Vi hoppas givetvis att vi även vinner i hela kartongmatchen. :) "

Granåsskolan. 4ab. Vargön

Täby

"Vi är en GrundSär klass som använder Symwriter som ger bildstöd. En förstärkare till språket och att eleverna lättare kan förstå vad som ska hända. Så även om du inte kan läsa kan du tolka text med hjälp av bilderna som kommer när du skriver. Vi jobbade fram denna tidslinje som gjorde att det blev förståeligt. Att dricka tex mjölk, vi sorterar och återvinner, det blir nya kartonger med tex mjölk och vi kan dricka igen i en nygjord tetra och miljön blir glad. /Malin Sanz "

Myrängsskolan. Klass D GrundSär. Täby

Göteborg

"Eleverna gjorde ett förslag och vi röstade sedan fram tre bidrag."

Fjällboskolan. 5A. Göteborg

Alingsås

"Eleverna i klassen har varit väldigt engagerade i Kartongmatchen. De alla tycker att det är viktigt att värna om miljön och återvinningskampanjen som i denna match var ingen match för klassen! Det var dock svårt att välja ut vilka bidrag som skulle skickas in så vi valde traditionell röstning. Alla fick rösta på tre bidrag var av totalt 17 bidrag. Det blev två självklara kandidater med lika många röster och det blev en omröstning mellan två för att få fram ett tredje. Vi hade gärna skickat in alla våra bidrag då eleverna var jättenöjda med sina teckningar och deras budskap."

Västra Bodarna skola. åk 5. Alingsås

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet på kartongmatchens sida för att sedan börja tillverka informationssidor till mjölkpaket. Allting har kopplats till det globala målet 12 - Hållbar konsumtion och produktion. Vi har pratat om hur vår planet har försett oss med en mängd av naturresurser, men att vi människor inte nyttjar det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Vi har pratat om matsvinn och att exempelvis 1/3 av den mat som produceras slängs. Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser. Eleverna har fått diskutera fördelarna med en hållbar konsumtion - både när det gäller miljö men även ekonomi och den sociala biten. Omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor är en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa. Omröstningen skedde via Mentimeter och man fick rösta på en annan 4:a än sin egen klass."

Gullåkraskolan. 4A. Staffanstorp

Mellösa

"Kampanj 1 heter \"Alla vinner när du återvinner\". Det hela blir en uppmaning att tävla i familjen, med grannen eller i klassen vem som återvinner mest. Vinnaren kan sen få ett pris man bestämmer i förväg. Klassen tycker att vinnaren här ska få anordna en mysdag för hela klassen. Kampanj 2 heter Återvinn mig och är en julkampanj som heter \"Återvinn mig\" den går ut på att sprida julglädje genom återvinning. Kampanjen leds av en julig ko som förutom att finnas på förpackningarna även kan finnas som mjukisdjur i butikerna. "

Kyrkskolan. 5A. Mellösa