Inrapporterade uppgifter

Förskola

häljarp

"Vi på avdelningen fladdermusen på strandängens förskola har tillsammans med barnen och ett gott samarbete hemifrån samlat ihop väldigt många pappersförpackningar. Vi gick en bra bit från förskolan till återvinningsstationen som ligger i byn (Häljarp). Vi tog med de lite äldre barnen som var super duktiga på att gå och att ♻️!"

strandängen . fladdermusen. häljarp

Trosa

"Som ett led i vårt projektarbete om Hållbar utveckling deltar vi i ”Kartongmatchen”. Idag besökte Äventyrarna återvinningen vid Torpa äng. Där sorterade vi glas, metall, plast och papper. Vi pratar om de olika materialen och dess påverkan på naturen. Sedan ser vi även tillsammmans filmerna på UR om papper, metall, glad och plast. Vilka miljöhjältar!"

Dibber Bråta förskola . Äventyrarna . Trosa

Lidingö

"Vi gick med förskolans förpackningar till en närliggande återvinningsstation då det inte finns i direkt anslutning till förskolan.Barnen är aktiv och ser till så vi pedagoger inte glömmer att sopsortera. Barnen önskade att vi skulle ha en egen liten återvinningsstation på förskolan. Tillsammans med barngruppen ordnade vi fram hyllor, sorteringskärl och skyltar. Vi har även börjat att återvinna våra matrester."

Baggebygård förskola. Virveln. Lidingö

Växjö

"Barnen har fått hem varsin broschyr med klistermärkena. De har återvunnit kartonger hemma med sina föräldrar och därefter klistrat upp klistermärken i broschyren."

Pilbäckens förskola. Jordgubben. Växjö

Malmö

"Vi har delat återvinnings blanketter till alla föräldrar och de har fyllt på hur många kartong förpackningar har de återvinna. sen meddelade föräldrarna resultatet till oss, det var 88 kartonger som gör att vi försatt i förskolan för att nå målet tills det bli 92 förpackningar som ska Återvinnas. Bilden: en av avdelningens barn som var glad att sortera hemma tillsammans med sin familj. "

Al-Salamah språkförskolan . Molnet. Malmö

Tyresö

"Vi har tittat på filmerna, barnen har tagit med sig kartonger som vi har varit till återvinningen med. Haft samlingar mm"

Förskolan Gunghästen/äventyrarna . Äventyrarna . Tyresö

Gällivare

"Vi har delat ut häfterna åt barnen. Har även informerat föräldrarna hur uppdraget ska göras. Föräldrarna har varit till en återvinningsstation med barnen och återvunnit saker. Där har dom även fått ta ett foto på barnet. Fotot har dom skickat till Förskolan . Fotona har vi satt upp på våran dokumentationsvägg. Barnen har målat mjölkkartonger som dom har fått bygga av. När bygget var färdigt frågade vi vad det är? Barnen svarade att dom har skapat en stad. Vi har även frågat barnen vad dom vet om återvinning. Panta burkar i en pantmaskin på Stora Coop. Sopbilen tar bort soporna och sen blir det smulor. Skräp sätter man i soptunnan. Man kan göra andra saker av det man slänger. Inte kasta i gräset utan i soptunnan. Man måste återvinna saker annars blir träden ledsen. Återvinning man pantar saker då kan man inte leva på jorden, träd och människor behöver varandra."

Maria förskola A. Maria Förskola A Kattfoten. Gällivare

Linköping

"Vi samlar kartonger, plast, glas och papper och går till vårt återvinningsrum en gång i veckan. Här får barnen lära sig att sortera olika saker."

Hackspetten Ullstämma. Förskola. Linköping

Gällivare

"Vi tog en promenad till närmsta Återvinningsstation, barnen hade fått ta med sig 1 återvinningsbar sak hemifrån som dom sen själv fick sätta i återvinningen. Graderna utomhus denna dag låg på -20 men barnen promenerade glatt med sin sak till återvinningen."

Maria Förskola A. Prästkragen avdelning. Gällivare

Väckelsång

"Vi har tillsammans med barnen varit på återvinningen och kastat kartonger och plast som vi samlat under måltiderna på förskolan. Vi har tittat på filmen om papper och samtalat om återvinningsprocessen."

Nyckelpigans förskola avd.Giraffen. Avd.Giraffen. Väckelsång

Anderslöv

"Vi på avdelningen Myran och Trollsländan på Trollskogens förskolan har tillsammans med barnen samlat ihop många mjölk och fil förpackningar . Vi Samlar dem, räknar, sätta klistermärken på och kaster i soptunnan. Vi pratar mycket med barnen hur man sorterar olika materialen, varför är det viktigt att återvända?"

Trollskogen förskola, avd. Myran och Trollsländan. Myran och Trollsländan. Anderslöv

Solna

"Vi samlade mjölkkartonger och vi har även haft leveranser av saker vilket vi även gick iväg med."

Förskolan Paprikan. avd. Draken. Solna

Sundsvall

"Los Angeles har samlat kartonger hemma som de tog med till skolan för att sedan gå och lämna det på vår närmsta återvinningsstation. Spännande var det att delta!"

Prolympia Sundsvall. Los Angeles. Sundsvall

Sigtuna

"Vi på Norlandia förskolor Glädjen Vi introducerade kartongmatchen tillsammans med barnen med att titta på kortfilmer och reflektera med barnen vad en kartong är. Alla barn i gruppen fick i uppdrag att samla kartonger. För varje kartongförpackning som återvinns i hemmet fick barnen klistra upp ett klistermärke på medföljande motivbild, totalt tolv klistermärken. Klistermärkena klistrades upp på motivbilden när barnet och en vuxen har återvunnit kartongförpackningarna på den lokala återvinningsstationen. Hela gruppen besökte en plats där kartongförpackningarna sedan körs iväg för återvinning på en återvinningsstation i närområdet. Tillsammans kan vi göra skillnad på riktigt. Vi är VINNARE- ÅTERVINNARE♻️"

Norlandia Förskolor Glädjen . Förskola. Sigtuna

Lidhult

"Mer än hälften av barngruppen har gjort sin \\\"läxa\\\", slängt 12 kartongförpackningar och satt dit 12 klistermärken. Detta har barnen tyckt varit roligt och de har även fått med sig sina föräldrar på detta. Förskolan går till återvinningen en gång i veckan och slänger både kartong, papper, glas m.m. Barnen vet nu vad kartonger är och vet i vilken container det ska slängas i. Även om vi hittar skräp på vägen till återvinningen så plockar vi upp detta, oavsett vilket materiel det är. Ibland råkar vi pedagoger slänga mjölkkartonger i papperskorgen och då reagerar barnen och berättar att den ska till återvinningen. Ett roligt material att jobba med."

Lidhults förskola ÄLVAN. Älvan. Lidhult

Överkalix

"Vi samlar in kartongförpackningar ifrån hela förskolan som vi tillsammans med barnen sorterar inne på avdelningen dagligen. En gång i veckan tömmer vi med barnen i vårt soprum och en gång i veckan går vi till återvinningsstationen. Totalt mellan 70-80 förpackningar i veckan. "

Älvens förskola / Glädjen. Glädjen. Överkalix

Saltsjöbaden

"Vi har samlat allt vårt pappersskräp på avdelningen och gått iväg till närmsta återvinningsstation och lämnat det. Barnen är nu mycket noga med att använda allt papper och lägga det som blir över i rätt soptunna. "

Tuvan . Bullerbyn. Saltsjöbaden

Malmö

"Vi på kvadraten avdelning har samlat mjölk kartonger. sedan promenerade vi tillsammans med barnen till återvinningstation i Hermodsdal, område i Malmö. barnen har varit delaktiga i processen genom att sortera själv och lägga in kartonger i kartongförpackning tunna. Vi har 15 barn på avdelningen och vi har återvunnit 102 mjölkförpackningar . "

Almängen Förskola. Avdelningen Kvadraten . Malmö

VÅRBY

"Vi har samlat mjölkkartonger i tre veckor. Och när lådorna var fulla samlades barnen på lastkajen. De har fått titta på förskolans återvinningsrum och sorterat förpackningarna i kartongkärlet, och korkarna i plastkärlet. "

Förskolan Pärlan. Pärlan. VÅRBY

Limhamn

"Vi har gjort i ordning en stor insamlingskartong för att kunna lägga kartong i. När \"kärlet\" är fyllt så tar vi och går ned med barnen och tömmer den i vårt stora kartongåtervinningskärl i miljörummet. "

RF Bergs Förskola. Bullerbyn. Limhamn

Malmö

"Vi började med att presentera kartongmatchen för barnen. Därefter informerade vi vårdnadshavarna på vårt föräldramöte och delade ut broschyrerna med klistermärkena för att samarbeta med hemmen. En del av barnen har tillsammans med pedagoger gått till en återvinningscentral i närområdet. Där har vi tagit med återvinningsmaterial från förskolan som vi sedan hjälpts åt att sortera i rätt container. De andra barnen har sorterat i förskolans återvinningsrum. "

Sjösättningens Förskola. Avdelning 1. Malmö

Växjö

"Vi samlade kartonger på förskolan och klistrade tillsammans istället för var och en hemma! "

Förskolan Kometen. Galaxen. Växjö

Linköping

"Vi går till återvinningsstationen en gång i veckan. På vägen stannar barnen och pedagog vid en berättarsten. Där läser pedagogen en saga om något specifikt sopsamlarmonster. vi har månadens sopsamlarmonster, då läser vi om det monstret en hel månad. Barnen får sedan en bild med symbolerna vid återvinningen där ska de sedan leta rätt på saken som de ska återvinna."

Förskolan Passadvinden. Bas Grön. Linköping

Nyköping

"Vi har varit vid återvinningsstationen vid Ica Knuten och kastat kartonger. Det var mest mjölkkartonger. Barnen var otroligt engagerade och var noga med att kartongerna skulle hamna i pappersförpackningar och korkarna hamnade i plaståtervinningen. Barnen har berättat att de varit vid återvinningen med sina vårdnadshavare och kastat kartonger. De har klistrat dit sina klistermärken och berättat det för alla på förskolan."

Grindstugans förskola. Vallmon. Nyköping

Charlottenberg

"Vi har tillsammans tittat på olika filmer som handlar om återvinning, och efteråt diskuterat/samtalat om dess innehåll. Vi har tränat på att vika kartonger. Barnen har samlat kartonger hemma som de tagit med till skolan. Vi har också samlat kartonger, plast och annat material som kan återvinnas på skolan. Tillsammans har vi vid flera tillfällen gått till återvinningsstationen. "

Gunnarsbyskolan. Grundsärskolan hög. Charlottenberg

Tyresö

"vi har tillsammans skapat en återvinningsstation som vi använder till återbruk i vår skapande ateljé. barnen har tagit med sig återvinningsmaterial hemifrån som vi sorterat. De som hade pantflaskor och burkar gick till pantstationen. De som hade plast och papper med sig gick till återvinningsstationen. Vi har tillsammans skapat till våra lärmiljöer av t ex kartong. Vi har tittat på filmerna som barnen var väldigt nyfikna på och reflekterat kring var t ex papper kommer ifrån. Vad det kan bli av plast man återvinner och vad kan man göra med de pengar man får när man pantar. "

Förskolan Gunghästen. Förskolan Gunghästen. Tyresö

Stockholm

"Vårt projekt på avdelning på Fjärilen handlar om \"Hållbar utveckling\". Där vi bland annat fokuserar på återvinningsprocessen av skräp och återbruksmaterial. Vi har besökt ett flertal återvinningstationer på Östermalm. Vi begav oss i väg för att återvinna avdelningens kartonger och papper. En gång när vi var där så kom en stor lastbil med en kranlyft som tömde några av containrarna. Efteråt frågade vi barnen hur upplevelsen hade varit. Några av kommentarerna löd så här - Kranen var jättestooor! - Vi slängde allt där vi skulle. - När sopmaskinen tog upp sakerna så smällde det jättemycket."

Gustav Adolfs förskola. Avdelningen Fjärilen. Stockholm

Stockholm

"Vi introducerade kartongmatchen tillsammans med barnen med att titta på kortfilmer och reflektera med barnen vad en kartong är, och vart det finns en återvinningsstation. Alla barn i gruppen fick i uppdrag att under två veckor samla kartonger hemma och gå till en återvinningsstation för att slänga. Det har varit engagerade barn som har skickat bilder till oss, samt engagerade vårdnadshavare som har lånat ut nycklar för att vi tillsammans med barnen ska kunna besöka deras återvinningsrum. 204 kartonger har barnen på Ekan lämnat in för återvinning."

Förskolan vågdalen. Avdelningen ekan. Stockholm

Borlänge

"Test"

Förskolan. 99C. Borlänge

Bara

"Vi har tittat på filmerna och återvann mijölkkartongerna på förskolan samt skapat med kartongerna. Barnen har tagit med sig klistermärken hem och kom tillbaka med det när de återvann kartonger hemma. Barnen har stort engagemang i detta. "

Bara Backar förskola . Torup. Bara

Solna Kommun

"Hela gruppen gick- tillsammans till återvinningsstationen för att lämna kartonger som vi har fått från familjer. Vi påminde barn om vikten av återvinning. En pedagog frågade: \" Vad är viktigt att göra innan man kastar kartongen?\" Barnet:\" vik den\" Alla barn hjälpte till att vika den med hjälp av sina händer och fötter :)"

Paprikan. Enhörningen . Solna Kommun

Charlottenberg

"Vi har tillsammans tittat på filmer som handlar om återvinning. Vi har tränat på att vika mjölkkartonger samt gjort Halloweenpyssel (spöken) av mjölkkartonger. Det material som blev över har vi sparat till återvinning. Vi har även spelat ”återvinnings-memory”. Barnen har samlat kartonger hemma som de tagit med till skolan. Vi har dessutom samlat kartonger, plast och annat material som kan återvinnas på skolan. Tillsammans har vi vid flera tillfällen gått till återvinningsstationen. "

Gunnarsbyskolan. Grundsärskolan. Charlottenberg

Hamneda

"Pratade i samlingen om olika sorteringsobjekt, och alla fick säga vilket material det bestod av. Sen gick vi till enhetens miljöstation där vi sorterade. "

Hamneda förskola. Trollgruppen. Hamneda

Vintrosa

"Vi gick till den närmsta återvinningsstationen och tog med oss mjölk och yoghurtkartonger. Vi pratade om att vi skulle ta bort plastkorken samt platta till kartongerna så fler fick plats i containern. Vi hade sån tur att när vi kom så var det dags att byta containrar så vi fick se hur de lastade av nya och på de gamla. "

Latorp förskola avd Solskenet. Solskenet. Vintrosa

Tygelsjö

"Barnen på Hästskons förskola har återvunnit 80 mjölkpaket hemma. På förskolan har vi efter varje mål sparat på mjölkpaket, när vi hade sparat 88 paket besökte vi förskolans miljöhus med en grupp barn för att återvinna paketen tillsammans. "

Hästskons förskola. Skimmel. Tygelsjö

FELLINGSBRO

"Vi delade ut foldrarna så barnen fick återvinna hemma samt att vi samlade dryckeskartong och vanlig kartong och gick gemensamt till den lokala återvinningsstationen med hela avdelningen."

Gläntan. Fjärilen . FELLINGSBRO

Stockholm

"På förskolan Gambrinus har vi träd som projekttema, och har på eget bevåg adopterat några träd i Kronobergsparken. Vi besöker dessa ofta för att följa deras utveckling under årstiderna, och efter att vi under sensommarens fruktsäsong fått ta del av det träden hade att erbjuda så är träden nu mycket uppskattade av barnen. I samband med skräpplockardagen planterade vi vuxna ut dryckeskartonger på marken under barnens äppelträd och dramatiserade trädets förfäran, och eftersom återvinning är en naturlig del av vår verksamhet så visste barnen direkt vad att göra. Så alla dryckeskartonger vi hittade under äppelträdet fick hjälp att hitta hem till återvinningsstationen och har nu förmodligen åter hamnat på butikshyllan för att kunna erbjuda oss alla något gott och en mer hållbar framtid."

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Nässjö

"I vår barngrupp (ålder 4-5 år) har vi pratat mycket återvinning den senaste tiden. Vi har tittat på filmer och samtalat om kartonger, återvinning och miljö. Att tänka hållbart är en vana som befäst redan i ung ålder och för barnen är det självklart att återvinna när det är möjligt. Vi pedagoger märker också att vi har blivit bättre på att återvinna under tiden som vi arbetat med Kartongmatchen. Alla barn har fått med sig uppgiften att återvinna hem till sina föräldrar. I hemmen märker man också ett stort engagemang. De flesta kom stolta tillbaka med sina lappar fulla med klistermärken! En dag gick hela barngruppen till olika återvinningsstationer som finns i närheten. Det var en härlig upplevelse! Barnen tyckte det var roligt att återvinna kartongerna som vi hade med oss. Vi hade samlat ett stort lass på en kärra som vi hade med oss. Över 100 kartonger återvann vi den dagen! Hos oss har det blivit roligt att återvinna. Barnen har själva satt målet att kunna återvinna 1 000 kartonger! Så hos oss räknas varje kartong som vi återvinner! På avdelningen har vi en stor låda där vi samlar förpackningar. Där lägger vi mjölkförpackningar som tagit slut på förskolan, men barnen får även ta med sig tomma förpackningar hemifrån. När lådan blivit full är det återigen dags att gå till återvinningsstationen - en promenad som barnen ser fram emot."

Handskeryds Norra förskola. Stora Längan. Nässjö

Veberöd

"Barnen har, efter sin egen förmåga, återvunnit kartong hemma tillsammans med sina vårdnadshavare. Barnen har sedan stolt berättat eller visat upp sitt häfte för mig. Barnen har både återvunnit kartong hemma eller på en återvinningsstation. På förskolan har barnen återvunnit både kartong, plast, tidningspapper och metall i våra återvinningskärl inne och sedan tömt dem i de stora kärlen på förskolans återvinningsstation, varje vecka."

Lammets förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Visby

"Vi har byggt en stad av tetra pak. Vi har målat kartongerna, målat landskap och lekplatser. Vi har gjort små personer av oss som bor där. Så kul projekt!"

Förskolan Asken. 5-6 års avdelning Juvelen. Visby

Huddinge

"Vi har vid flera tillfällen under hösten gått till förskolans närmsta återvinningsstation och återvunnit tillsammans med barnen. Barnen känner igen och kan skilja på de olika återvinningsmaterialen. Papperskartonger är det vi har flest av när vi sorterar och återvinner på förskolan, därefter kommer plast. Vi hjälps åt att platta till kartongerna för att så många som möjligt ska få plats i sopbilen sedan. Det kan vara klurigt och barnen har testat olika metoder för att få kartongerna så platta som möjligt genom att bland annat trampa på, hoppa på och sätta sig på de tomma kartongerna. "

I Ur och Skur Trehörningen. Mullar och Storknyttar. Huddinge

Värmdö

"Barnen på avdelningen Hallonet har fascinerats över att vi tillsammans har återvunnit 240 stycken dryckeskartonger, där allas bidrag att återvinna 12 vardera kunde bli en mycket större mängd tillsammans. Men det som fångade det största intresset är vad som händer med kartongerna efter att vi har lämnat dom på återvinningsstationen. Efter att vi har studerat många bilder och filmer bestämde vi oss för att själva prova på och synliggöra processen från återvinningsstationen till ny kartong. De gjorde vi genom att hjälpas åt att riva, mixa och sedan platta ut pappersmassan, sen hade vi tillverkat nytt papper/kartong. Ett barn sa att vi nu kan spara träden i skogen, nu när vi vet hur man kan göra nytt papper. Vi vill även uppmärksamma vikten av att använda dryckeskartonger till okodat material i lek och skapande, det uppskattas mycket hos oss på avd Hallonet. "

Blåsippans förskola. Avd Hallonet. Värmdö

Växjö

"Vindens barn gick tillsammans med krokodilen Krokis till återvinningen. Krokis har hjälpt barnen att återvinna mjölkpaketen på rätt sätt."

Högstorp Förskola. Avdelning Vinden. Växjö

Tygelsjö

"Tillsammans med vår tvilling avdelning samlade vi in mjölkkartonger på förskolan, barnen tillsammans med vårdnadshavarna samlade in olika pappkartonger. Innan barnen lämnade mjölkkartongerna så fick de stampa/hoppa på kartongerna (blev en liten rörelse aktivitet tillsammans med sången plocka undan och stampa stampa) detta för att kartongerna skulle ta mindre plats i förskolans pappkartong återvinningskärlen."

Bäckens förskola. Trollsländan Röd. Tygelsjö

Tygelsjö

"Tillsammans med vår tvilling avdelning samlade vi in mjölkkartonger på förskolan, barnen tillsammans med vårdnadshavarna samlade in olika pappkartonger. Innan barnen lämnade mjölkkartongerna så fick de stampa/hoppa på kartongerna (blev en liten rörelse aktivitet tillsammans med sången plocka undan och stampa stampa) detta för att kartongerna skulle ta mindre plats i förskolans pappkartong återvinningskärlen."

Bäckens förskola. Trollsländan Orange ( Bäckens förskola). Tygelsjö

Filipstad

"Vi har varit till återvinningen med papper. Vi har kollat på UR hur man återvinner papper. Vi har reflekterat över hur vi återvinner hemma och på förskolan. Vi har också pysslat med kartonger/papper."

Lyckebo. Rävlyan. Filipstad

Gustavsberg

"Vi har en återvinning på förskolan som barnen sorterar i under veckorna. Varje fredag går vi med barnen till återvinningsstationen över vägen och tömmer våra lådor. Delen med klistermärkena som vårdnadshavarna tog del av fick vi ihop 216st förpackningar. 18st/12or. "

Jungmannens förskola. Svalan, Tärnan. Gustavsberg

Hökerum

""

Hökerums förskola . Svanen 2. Hökerum

Ljusdal

"Efter att ha återvunnit 12 kartongförpackningar var hemma fick vi visa på förskolans återvinningsplats att vi har stenkoll på vart man återvinner kartong och plast. Vi hjälpte till att sortera de saker som skulle slängas bort på förskolan och la dem sedan i rätt soptunnor."

Gläntans förskola. 5-åringarna. Ljusdal

stockholm

"Vi samlar in, sköljer ur och sorterar återvinningsbart material. Barnen har egna stationer på förskolan där de kan sortera upp vårt skräp innan vi går iväg till återvinningscentralen med alltet. Vid tillfällen har vi varit till vår närliggande återvinningscentral för att se när sopbilen kommer för att hämta, exempelvis, all pappersåtervinning. Spännande tycker barnen, om så väldigt högljutt och skramligt. Vi har sett på olika återvinngsfilmer på internet om vad som görs med de olika materialen och de olika steg de går igenom innan det blir en ny produkt."

Alexanderskolan, västmannagatan 31. jupiter. stockholm

Höviksnäs

"Vi har sparat saker på förskolan som sedanhat åkt hem ull återvnnngn"

Tångeröds förskola. Hajarna. Höviksnäs

Tyresö

"Vi introducerade kartongmatchen på föräldramötet. Vi har under oktober gått flera gånger till återvinnings-centraler. Föräldrar och barn har tagit med olika kartonger hemifrån. Vi har reflekterat med barnen att kartongerna ska bli nästa gång, glasskartong och Legokartong var förslag. Barnen tyckte också att det var konstigt att det låg så mycket skräp på marken vid återvinningen. "

Trollflöjten. Gitarren. Tyresö

Hökerum

"Varje månad har vi på förskolan samlat mjölkkartonger på förskolan. I slutet av månaden har vi gått till återvinningsstationen där vi första lagt upp alla kartonger för att mäta och räkna hur många kartonger vi samlat. Sedan hoppar vi på kartongerna innan vi slänger dem i återvinningen för kartonger. Inne på avdelningen har vi fört statistik över hur många kartonger vi återvunnit samt att vi samlar alla lock för att få en över hur många kartonger vi samlat och återvunnit. Barnen har även fått med sig varsitt häfte hem där de har kunnat redovisa kartonger som de har återvunnit i hemmet."

Nitta Förskola . Avdelning Alfons. Hökerum

Västerås

"Vi har pratat med barnen om återvinning och gjort det till en självklar del av utbildningen och vardagen. 64,71%. 132/204"

Rönnby förskola Ugglan. Ugglan. Västerås

Alunda

"Alla på avdelningen fick hem ett återvinnings schema samt att vi på tallen tog promenader till våra återvinningscentraler och återvann kartonger vi samlat på avdelningen. Vi hade också turen att se på när sopbilen kom för att tömma den stora gröna containern full med kartonger, alla barnen hejade på sopbilen när den med sina gafflar lyfte containern över lastbilshytten till tömnings kärlet och sedan ställde tillbaka den på sin plats. På stora återvinningscentralen pressade en stor hjullastare ner alla kartonger med sin skopa så det kunde få plats mer. Vi gjorde även en liten sop sorteringsstation på vår avdelning så vi kan öva själva och visa och lära alla kompisar på förskolan att sortera rätt. "

Förskolan Furustugan. Tallen. Alunda

Malmö

"Alla barnen har fått hem häftena som de har returnerat till oss på förskolan. Vi går regelbundet till Återvinnings station där vi tillsammans källsorterar. Allt från pappers förpackningar till plast, metall, glas, papper. Vi är också uppmärksammade på skräp i naturen som vi plockar upp under våra utevistelsen. Hittar vi pant sparar vi på den som vi sedan pantar tillsammans. "

Cymbalens förskola. Tamburinen. Malmö

Stockholm

"När vi har druckit mjölk på förskolan har vi sköljt ur förpackningarna och sparat dem. Sen gick vi till kartonginsamlingen, plattade ihop mjölkkartongerna och slängde dem i behållaren för kartong."

Forskaren. Kaninen. Stockholm

Kvicksund

"Vi har pratat om återvinning och gjort barnen uppmärksamma på olika sorters förpackningar och gått till närliggande återvinningsplats. Barnen har visat stort intresse genom att ta med tomma pappersförpackningar till förskolan som vi lämnade till återvinning tillsammans."

Eskilstuna frilutstförskola Balsta. Grindstugan . Kvicksund

Eskilstuna

"Vi har tillsammans med barnen använda kartonger i vår lärmiljö. Vi har lekt, byggt, skapat, sett på filmen, varit på miljöhjältedag och haft skräpplockardag med Skogsmulle i förskolan. Nu känner vi oss redo för att lämna kartonger till att bli nya kartonger. Hemma har barnen och dess familjer hjälpt till med återvinningen. "

Eskilstuna friluftsförskola . Igelkotten . Eskilstuna

F-3

Ängelholm

"Vi har plockat skräp på skolgården och gått till den lokala återvinningsstationen och slängt skräpet på rätt ställe. Eleverna har tittat hemma på hur slängt/återvunnit kartonger. Vi har bokat in ett besök på den stora återvinningssationen i Helsingborg, NSR."

Södra Utmarken 3a. 3B. Ängelholm

Västra Frölunda

"The children brought in their recycling from home and we walked to the local recycling centre. The children sorted the recycling into the correct bins and then we took a class photo."

The English School Gothenburg. 1CE. Västra Frölunda

Frändefors

"Vi har varit på återvinningsstationen som ligger nära skolan och återvunnit kartonger som eleverna hade med hemifrån."

Frändeskolan. Klass 1. Frändefors

Eslöv

"Efter att ha sett powerpointpresentationen och filmerna hade vi bra samtal om återvinning. Eleverna i förskoleklassen är mycket engagerade i vårt miljöarbete. Vår skola ligger ute på landet och vi har en egen liten \"återvinningsstation\" dit vi gick. Eleverna hjälptes åt att sortera soporna och lägga i rätt fack. De har även fyllt i sina återvinningsprotokoll med stort engagemang."

Östra Strö skola. Fklass. Eslöv

Rönninge

"Tillsammans gick vi till en återvinningsstation som ligger i närheten av våran skola. Under veckan hade eleverna tagit med sig kartonger som de fick ta med sig. Tillsammans återvann vi samtliga kartonger och fick en mysig utflykt tillsammans. Vi pratade om vikten av att återvinna kartongerna och eleverna tyckte det var intressant och spännande att få återvinna \"på riktigt\". En kul och lärorik stund tillsammans!"

Rönninge skola . Fritidshemmet Gläntan. Rönninge

Sundbyberg

"Vi har samlat alla mjölk och filpaket från våra mellanmål och gemensamt vikt ihop dem och kastat det i skolans återvinning för kartong"

Lilla Alby skola. Förskoleklass Castor. Sundbyberg

Saltsjö-boo

"Vi har varit på återvinningsstationen vid vår skola och återvunnit olika förpackningar. Vi återvann kartonger, lite plast och även lite metall som vi hittade på vägen dit. Vi tycker att det känns bra och viktig för att vi hjälper naturen genom att bara lägga en förpackning i återvinningen. Vi tycker att ingen kan göra allt men alla kan göra något och alla vinner på att du återvinner."

Boo Gårds Skola . Fritidsavdelning \"Ängen\". Saltsjö-boo

Sundsvall

"Salt Lake City har återvunnit kartonger hemma som de sedan tog med till skolan. Där tog vi med oss all kartong och gick till vår närmaste återvinningsstation och lämnade kartongen i rätt container."

Prolympia Sundsvall. Salt Lake City. Sundsvall

Huddinge

"Vi har arbetat med kartongmatchens material och sett filmer från UR om återvinning. Eleverna har i par eller liten grupp fått hitta på en sång, rap eller text om återvinning att redovisa för klassen. De har ritat olika kartongfigurer och skrivit vad kartongerna säger. När vi gick till återvinningen med våra kartonger spelade vi in en film som kan ses här ovan. I filmen syns våra kartongfigurer och eleverna läser eller sjunger sina sånger om återvinning. Hemma har eleverna jobbat hårt med att återvinna så mycket som möjligt av familjens kartonger. Större delen av klassen har återvunnit 100 % av familjens kartonger. "

Stenmoskolan. 2B. Huddinge

Hoting

"Vi i klassen har tagit förpackningar hemifrån och sorterat på skolan. Vi kunde lätt se att det var mest kartong. minst färgat glass. Vi har använt det återvunna materialet i olika ämnen istället för att köpa material."

Centralskolan Hoting. Klass 2-3. Hoting

*Fritsla

"Vi har gått två promenader till den stora återvinningscentralen och slängt skräp vi samlat på oss under veckan, eleverna har sorterat hemma. Utöver det har vi tillsammans med elevcafet slängt alla deras kartonger och tetrapack varje dag. "

Fritslaskolan. Kungens fritids. *Fritsla

Vällingby

"Vi har samlat in kartonger av olika slag och besökt våra närmaste återvinningsstation. Eleverna fick sortera och återvinna rätt. Vi fick även se när de tömde containern, spännande och roligt. "

Vällingbyskolan. 2B. Vällingby

Västra Frölunda

"Barnen har involverat hela familjen och återvunnit hemma. Vi har pratat mycket om olika material och vad händer till det som inte återvinns. Barnen har till och med börjat går ut och plocka skräp på rastiden för att kunna återvinna så mycket så möjligt! "

The English School Gothenburg. 1LA. Västra Frölunda

Ängelholm

"Vi har plockat skräp på skolgården och gått till den lokala återvinningsstationen och slängt skräpet på rätt ställe. Eleverna har tittat hemma på hur slängt/återvunnit kartonger. Vi har bokat in ett besök på den stora återvinningssationen i Helsingborg, NSR."

Södra Utmarken 3a. 3A. Ängelholm

Täby

"Vi har sorterat skräp och gått med detta till återvinningen. Vi har sorterat kartong, tidning, plast och batterier. "

Nytorpsskolan. Lila. Täby

Landskrona

"Vi har pratat om sopsortering och tittat på filmer. Vi har visat klassens sopsortering igen och riktigt gått genom vad en förpackning är. Vi har även varit ute och tittat på skolans sopsortering."

Säbyholms Montessoriskola. 2-3B. Landskrona

Västra Frölunda

"Eleverna har under 2 veckors tid fört dagbok över sin återvinning av kartonger hemma. I skolan har vi pratat om vad återvinning är, varför det är bra och hur vi kan bidra till att återvinning kan öka i samhället. Vi gick till en återvinningsstation och slängde mjölk- och yoghurtkartonger. Eleverna hade många bra tankar kring vad kartongerna skulle kunna säga när vi slängde dem. ”Hjälp!” (Menas att kartongerna kanske tycker det är läskigt att åka ner i en stor container ). ”Tack!”, ”Tack för att ni hjälper oss!”, ”Tack för att ni räddar miljön!”. Vi bifogar en bild samt en länk till en film på Youtube som visar vårt besök på återvinningsstationen."

Önneredsskolan. 1B. Västra Frölunda

Önnestad

"Under några veckor samlade vi pappersförpackningar på fritids. Av mjölkkartongerna gjorde vi ny kartong/papper. Andra pappersförpackningar har vi använt till olika slags pyssel. Vi har bl a gjort tre i rad spel, halloween-pyssel, garnbollar. Just nu gör vi adventskalendrar av toarullar och kartong. Förpackningarna som blev över var vi och slängde på vår lokala återvinningsstation."

Fritidshemmet Önnestad skola. Äppelvikens fritidshem. Önnestad

Umeå

"Vi har varit till återvinningsstationen och sorterat och pratat om hur man sorterar olika material, varför det är viktigt att återvinna och att anteckna hemma vilka förpackningar som förbrukas och återvinns för att få en bättre överblick hur mycket förpackningar som används."

Sörmjöle skola. Klass 1. Umeå

Saltsjö-Boo

"Vi på fritids Havet har tillsammans samlat ihop ca 1000 dryckeskartonger med glädje och engagemang! "

Boo gårds skola. fritidsavdelning Havet. Saltsjö-Boo

Nättraby

"Vi har återvunnit hemma under två veckor och sedan har vi sammanställt resultatet här i skolan. Vår återvinningsgrad blev hela 96%, vilket vi är väldigt nöjda med. Sedan har vi gemensamt samlat ihop skräp och efter det gick vi ner till Coop och sorterade detta på återvinningsstationen."

Nättrabyskolan. 3B. Nättraby

Nättraby

"Eleverna har under två veckor haft kartongmatchen i läxa hemma och fylla i tillsammans med sina vårdnadshavare. vilket varit en mycket lyckad uppgift. Även bra samtal i skolan men fin återkoppling skola och hem. Eleverna tycker mycket papperskartonger som de återvinner .Vi pratat om olika återvinningsstationer och nu besökt den i området som ligger närmst vårt skola. Hade med oss en hel del kartonger och annat som vi sorterade in rätt. På vägen dit hittade vi mer som de vill sortera. Lyckad och intressant uppgift. "

Nättrabyskolan 1-3 b. Nättrabyskolan 2b. Nättraby

Gävle

"Vi har lämnat ut kartongmatch pappret där eleverna får tillsammans med sina vårdnadshavare skriva i hur många kartonger som de har förbrukat samt återvunnit eller inte återvunnit. Innan vi lämnade ut pappret tittade vi på filmen om hur det ska gå till samt att vi har pratat om hur det ska göra hemma. Efter inlämnade papper har vi diskuterat vår gemensamma summa av återvunna och icke återvunna kartonger jämfört med hur många som de har förbrukat. Vi har sedan gått till en återvinningsstation och återvunnit. "

Sätraängsskolan. Sätraängsskolan. Gävle

Gävle

"Vi har arbetat med temat Återvinning under två veckor. Arbetet påbörjades med att vår klassmaskot Flugo hade haft fest under helgen och lämnat kvar allt skräp i klassrummet. Flugo behövde elevernas hjälp med vad hen skulle göra med allt skräp. Många visste att vi behövde sortera skräpet efter vilket material de var gjort av. Under veckan har vi sorterat och lärt oss mer om vad som händer med papper, metall, glad och plast när vi lämnar in det till återvinningen. Vi introducerade även Kartongmatchen och presenterade första uppdraget. Veckan avslutades med en skräpplockarpromenad där vi gick till återvinningsstationen och sorterade allt skräp. "

Fridhemsskolan. Förskoleklass Fridhemsskolan. Gävle

Rydebäck

"Vi har varit på skolans återvinningsplats och sorterat olika saker så som förpackningar, plast, metall och annat. Vi har gjort ett dokument med bilder med pratbubblor på eleverna men vill inte skicka in det efter jag har läst era policyregler, tyvärr."

Rydebäcksskolan. 3 blå. Rydebäck

Rydebäck

"Vi har varit på NSR (nordvästra Skånes renhållning) på studiebesök. Vi fick prova på att källsortera och fick en guidad busstur runt området där vi fick se sorteringen av alla material. På bilden står vi på en utkiksplats och blickar ut över NSR. "

Rydebäcksskolan. 3 Röd. Rydebäck

Kristianstad

"Vi har samlat dryckeskartonger i skolan, pratat om återvinning och olika material. Vi har städat skolgården och sorterat sopor utifrån material. I matematiken har vi lekt affär, sålt och handlat och sedan sorterat våra \"matvaror\" och lagt det i rätt behållare i skolans återvinningshus. Vi har även tittat på era filmer samt ett flertal filmer om återvinning. Sedan har vi gått iväg med alla våra insamlade dryckeskartonger och stoppat dem i gröna containrar på en återvinningsstation."

Fröknegårdskolan klass 3. Klass 3. Kristianstad

4-6

Degeberga

"Vi har arbetat med kartongmatchens material och gemensamt återvunnit vid två tillfällen. Eleverna har i grupper fått testa att vika ihop olika kartongförpackningar och separerat eventuella plastdelar från kartongen. Eleverna fick sedan i läxa att återvinna hemma i två veckor, och vi fick väldigt goda resultat! Vidare fick eleverna låtsas vara vetenskapsmän, och deras mål var att lösa klimatkrisen. Därefter skulle de göra planscher och kampanja för sin idé. Dessa planscher håller eleverna upp i videon. https://youtube.com/shorts/om94_2YnfpY?feature=share"

Degebergaskolan. 5. Degeberga

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet som hör till match 1. Vi har pratat vidare om pappersåtervinning så eleverna utvecklar sina förmågor att identifiera och ta fram lösningar till problem som kan lösas med teknik. Men det blir ingen oreflekterad problemlösning eftersom eleverna också får möjlighet att teoretisk förankra, diskutera och reflektera över det de konstruerar och till­verkar. Eleverna har tack vare detta arbetsområde tränat på att problematisera, ställa kritiska frågor och värdera de konsekvenser tekniska lösningar kan få, för individen, samhället och miljön. Det teknikinnehåll som presenteras i Match 1 har gett eleverna möjlighet att utveckla sina tekniska förmågor. Undervisningen har skapat intresse för och nyfikenhet på teknik, samt gett ett helhetstänkande som hjälpt eleverna att bättre förstå konsekvenserna av sitt handlande och teknikens roll för en hållbar utveckling."

Gullåkraskolan. 4B. Staffanstorp

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet som hör till match 1. Vi har pratat vidare om pappersåtervinning så eleverna utvecklar sina förmågor att identifiera och ta fram lösningar till problem som kan lösas med teknik. Men det blir ingen oreflekterad problemlösning eftersom eleverna också får möjlighet att teoretisk förankra, diskutera och reflektera över det de konstruerar och till­verkar. Eleverna har tack vare detta arbetsområde tränat på att problematisera, ställa kritiska frågor och värdera de konsekvenser tekniska lösningar kan få, för individen, samhället och miljön. Det teknikinnehåll som presenteras i Match 1 har gett eleverna möjlighet att utveckla sina tekniska förmågor. Undervisningen har skapat intresse för och nyfikenhet på teknik, samt gett ett helhetstänkande som hjälpt eleverna att bättre förstå konsekvenserna av sitt handlande och teknikens roll för en hållbar utveckling."

Gullåkraskolan. 4C. Staffanstorp

Göteborg

"Eleverna fick komma med olika förslag på hur vi skulle dokumentera. Vi röstade sedan fram ett förslag. Det som vann var att vi skulle skriva ordet ÅTERVINN med kartongerna vi samlat in. Hela klassen gick sedan till återvinningsstationen för att lägga förpackningarna i rätt behållare."

Fjällboskolan. 5B. Göteborg

Ludvika

"Vi har kollat på filmer om återvinning. Eleverna har fått dokumentera antalet kartonger som de skickat till återvinningen i hemmer under två veckor, sen avslutade vi match 1 med att hjälpa gamla kartonger till återvinningscentralen, så de kan få bli nya kartonger. Det var några kilometers cykeltur i friska 6 grader & regn. Men inte en sur min den dagen."

Blötbergets skola. 5. Ludvika

Göteborg

"Eleverna har haft olika förslag på hur de ville att vi skulle dokumentera. De har fått rösta fram ett förslag. Förslaget som vann var att kartongerna skulle användas för att skapa ordet Tack! Hela klassen gick sedan till återvinningsstationen för att återvinna kartongerna i rätt behållare."

Fjällboskolan. 5C. Göteborg

Solbackeskolan, Göteborg

"klassen har tagit med kartonger hemifrån och sedan gick vi tillsammans till närmsta återvinningsrum i närområdet. Medan vi promenerade sjöng klassen på en sång som de hade skrivit själva om återvinning av kartonger. Sången lyder: Kartonger kartonger återvinna JA återvinna kartonger JA! Varför ska vi låta träden försvinna när vi kan återvinna Vi behöver träd för att leva, Återvinna kartonger JA!"

Solbackeskolan. 5A. Solbackeskolan, Göteborg

Vargön

"Hej! Vi har under vecka 44 och 45 fyllt i återvinningsprotokollet och igår tisdag gick vi till återvinningsstationen och lämnade in material. Vi till och med tog hand om material från en man som var på väg till återvinningsstationen för att få lite mer att jobba med. :) Vi fick också en annan herre att stänga av sin bil som stod på tomgångskörning. Två goda gärningar på köpet, alltså! "

Granåsskolan. 4ab. Vargön

Täby

"Hej. GrundSär skolan är med elever som behöver extra stöd och arbetar efter en annan Läroplan. Vi har samlat in pantburkar och tittat på ert material. Vi har också skickat med länkarna hem så att de kan titta hemma. Eleverna har själva sorterat på skolan mat och annan material. Hemma har de fått med vårdnadshavare fått skriva ned vad de sorterar. Det var kul att panta burkar och få pengar. Nästa gång ska vi ta bussen och lämna material på en större återvinningsstation. /Malin Sanz klasslärare. "

Myrängsskolan. Klass D GrundSär. Täby

Skärhamn

"Vi har resonerat som så att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vi har haft som motto att inspirera våra familjer och andra familjer i vårt närsamhälle att återvinna mer. Vi har inte fått jorden, vi har ärvt den av våra barn och barnbarn. Det minsta vi kan göra som avtryck är i ett första steg att få fler att återvinna. Dessa klimathjältar till elever har inte bara det som avsikt, utan de vill fortsätta att arbeta för en hållbar utveckling."

Skärhamns skola. 4A. Skärhamn

Huddinge

"Eleverna fick tävlingsschema och började återvinna kartonger och några elever har gjort kartong återvinningen i skolans återvinnings station. "

Glömstaskolan. 5A, 5B, 5C. Huddinge

Lerum

"Vi har tillsammans pratat om hur vi kan öka återvinningen i hemmet och tipsat varandra. Under två veckor fick eleverna i uppgift att dokumentera hur återvinningen i hemmet såg ut och hur den kunde öka. Vi samarbetar med musikläraren och övade in en sång vi framförde på återvinningen inför alla andra som var där och återvann."

Hulanskolan. 4a. Lerum

Göteborg

"Klassen har fått komma med förslag på hur vi ska dokumentera. Vi har sedan röstat fram ett förslag. Det som vann var att kartongerna skulle plattas ihop och sedan kastas som \"frisbee\" ner i rätt behållare. Hela klassen gick till återvinningsstationen tillsammans och \"kastade\" i sina förpackningar."

Fjällboskolan. 5A. Göteborg

Lillhärdal

"Vi har lärt oss och våra familjer att återvinna mer och vad man kan återvinna, så att inte pappersförpackningar hamnar bland tidningarna och att man verkligen återvinner förpackningar. Här har många kaminer eller vedspisar som de eldar upp sina pappersförpackningar i. Nu vet vi och våra familjer varför och hur viktigt det är att återvinna!"

Furulundsskolan. Klass 5-6. Lillhärdal

Alingsås

"Vi har gjort undersökning av hur mycket pappersförpackningar vi använder och återvinner under 2 veckor. Därefter gick vi till återvinningscentralen och återvann några av förpackningarna. "

Västra Bodarna skola. åk 5. Alingsås

Staffanstorp

"Vi har arbetat med materialet som hör till match 1. Vi har pratat vidare om pappersåtervinning så eleverna utvecklar sina förmågor att identifiera och ta fram lösningar till problem som kan lösas med teknik. Men det blir ingen oreflekterad problemlösning eftersom eleverna också får möjlighet att teoretisk förankra, diskutera och reflektera över det de konstruerar och till­verkar. Eleverna har tack vare detta arbetsområde tränat på att problematisera, ställa kritiska frågor och värdera de konsekvenser tekniska lösningar kan få, för individen, samhället och miljön. Det teknikinnehåll som presenteras i Match 1 har gett eleverna möjlighet att utveckla sina tekniska förmågor. Undervisningen har skapat intresse för och nyfikenhet på teknik, samt gett ett helhetstänkande som hjälpt eleverna att bättre förstå konsekvenserna av sitt handlande och teknikens roll för en hållbar utveckling. "

Gullåkraskolan. 4A. Staffanstorp

Mellösa

"Vi tog hem och redovisade våra egna hushålls återvinning och överlag var det i hög grad man återvann förpackningar. På grund av sjukdom och lite annat tog det lite tid att få in alla. Men när vi väl var på banan igen så gick vi iväg till återvinningsstationen och lämnade in kartonger. "

Kyrkskolan. 5A. Mellösa