Jury reported tasks

Förskola

Ljusdal

"vi har arbetat med en flanosaga med återvinningstunnor och bilder på material som man kan återvinna. vi har diskuterat de olika materialen och barnen har fått lagt materialet i rätt låda. sedan har vi samlat i köket olika förpackningar som vi kunde lämna på återvinningen."

Lillhaga förskola. Lillhaga fsk. Ljusdal

vännäsby

"Barnen på Tjorven har under hösten jobbat med temat möten med naturen och hållbar utveckling. De har med hjälp av oss pedagoger skapat en återvinningsstation inne på avdelningen där vi sorterar bland annat papper, hårda plastförpackningar, kartongförpackningar och metall. Vi har med jämna mellanrum gått till den stora återvinningsstationen här och återvunnit. Tillsammans med barnen har vi medvetandegjort förskolans egna återvinningskärl. Vi har sett och hört att barnens intresse för återvinning har ökat och att de är medvetna om vikten av återvinning. Varför ska vi återvinna? - För annars kan man glömma bort och kasta det i naturen och då blir det fult. - Om man inte återvinner är naturen inte fin. - Djuren kan bli sjuka. Vad säger kartongerna när de återvinns? - Bravisimo! = bra. - Snyggt jobbat! - Jaaaaa! Vi vill bli nya. "

Snickargården. Tjorven. vännäsby

Värmdö

"Vi har pratat om vad dryckeskartongerna säger när dom återvinns och får ett nytt liv. Dom blir glada håller vi alla med om! Innan dom hamnade på återvinningen skapade vi med dryckeskartongerna. "

Labyrintens förskola . Röd. Värmdö

Njurunda

"Vi tog med kartong från förskolan och tog med till återvinningen. Barnen stampade dem platta och tog bort plastkorkar."

förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Karlskrona

"Vi har tittat på filmer från kartong matchen. Pratat och diskuterat om hållbar utveckling - ritat. Tittat på många filmer om Tigern, Isbjörnen och Havssköldpaddan. Sorterat vårt skräp både på förskolan och hemma. Fått med föräldrarna bra i vårt arbete. Alla har varit mycket energiska med sina klistermärken i sina häften."

Hästö Förskola . Droppen. Karlskrona

göteborg

"Vi har källsorterat på förskola och uppmanat alla föräldrar och barn att ta kort och skicka till förskolan när dem källsortera både hemma och lämna på återvinningscentral. Vi har även minskat vårt kartongbruk genom att bara dricka vatten till lunch. Vi har en låda där vi lägger alla kartonger för veckan och några barn i slutet av veckan får gå till vårat soprummet och sortera i kartong sopsorteringskärlen. Barnen tycker att det roligt och viktigt att källsortera. Vi övar även på olika tekniker att vika mjölkkartonger"

Röda Stråket förskola. Igelkotten. göteborg

Vikbolandet

"null"

Kättinge skola. Gränsö. Vikbolandet

Horred

"Vi har samlat några mjölk paketen och börjar bygga med dom. Barnen vet inte så längre vad det skulle bli ett slott, en djur park, en lekplats eller någonting mera."

Loftsgårdens förskola. Mellan kompassen, Stora kompassen, Lilla kompassen . Horred

Järfälla

"Då vi gick med i kartongmatchen ganska sent har denna match varit lite stressig! Men barnen har varit otroliga och påmint sina föräldrar om att återvinna dryckeskartonger! För en vecka sedan bad vi föräldrarna att börja samla dryckesförpackningar tillsammans med sina barn och vi talade även om vad vi var tvungna att åstadkomma på en vecka för att vara med och tävla om snabbhetspriset! Och vi klarade det!!! Vi kommer fortsätta att samla kartonger tills vi får 100%!! Vi besöker vår återvinningsstation regelbundet tillsammans med barnen då den ligger inom förskolans område så de är vana vid det. Det roligaste med denna match har varit att se engagemanget hos barnen och hur de har involverat sina föräldrar!! "

Sandviksskolans förskola. Avdelning Mattisborgen. Järfälla

Linköping

"Vi har flera återvinningskärl inne på vår avdelning Skatten och en del av det vi samlar där kan vi lämna i vårt miljörum på gården vid vår förskola, men inte allt. I vårt område finns även en stor återvinningsanläggning som vi ska besöka framöver, men den här gången gick vi till vår \"mellanstora\" återvinningsstation som ligger vid affären och undersökte VAD vi kan lämna/återvinna där. Vi tog bilder på alla återvinningskärl, bla Elvinn, klädinsamling, metall, plast, glas mm. och berättade sedan för övriga kompisar på förskolan. Vi hade med oss massor av dryckeskartonger som vi lämnade i kärlet för pappersförpackningar! Barn och personal på förskolan Skattkistan"

Förskolan Skattkistan. Skatten. Linköping

Billdal

"Barnen har hemma tillsammans med föräldrarna samlat på dryckeskartonger. Vi på förskolan har samtalat om hur viktigt det är att vi återanvänder allt som går. barnen har varit mycket engagerade. vi har även tittat på era filmer för att barnen ska få en så storförståelse som möjligt. idag har vi byggt torn och räknat hur många kartonger vi samlat. Därefter gjorde vi en rappramsa som vi sa när vi lämnade in alla dryckeskartonger på vår återvinningscentral. Rappramsa: Vi vill ha tillbaka dig som en toarulle! Tyvärr lyckades inte jag att ladda upp videofilmen Dagmar"

Lilla skintebovägen 8. Förskoleavdelning Valö. Billdal

Sollentuna

"Barnen har samlat kartonger och besökt en återvinningsstation i Kommunen samt vår egen miljöstation på förskolan. Vi har tränat på att vika ihop mjölkförpackningar."

Förskolan Smultronstället. Avdelningen Piggarna. Sollentuna

Duved

"Vi gick ner till våran återvinning i huset och sorterade upp de kartonger vi hade fått in från barn och föräldrar. Alla tog en eller 2 kartonger var och först så platta vi till dem för att det ska få plats många i behållaren, sedan så lades dem i kartongbehållaren. "

Forsafjäll Förskola. Nedre. Duved

Haparanda

"Vi har pratat om återvinning och alla barn har vid flera tillfällen varit till bostadsområdets återvinningsstation. Barnen tog med sig kartonger från hemmet. Sedan fantiserade vi tillsammans om vad vi tror att kartongen vill bli nästa gång."

Grankullens Förskola. Ekorrens Förskola. Haparanda

Borås

"Barnen har återvunnit i hemmet. På förskolan har vi en egen liten Sop & återvinningsstation så barnen är aktiva med att sortera och återvinna. Vi återvinner glas, plast, dryckeskartonger, metall och papper, Batterier och glödlampor körs till en större återvinningsstation. Vi har sparat en del dryckeskartonger för att använda i en skapande aktivitet som knyter an till vårt tema, Bygg och konstruktion. Vi har löpande många diskussioner om återvinning och en hållbar miljö på våra samlingar där vi också läser sagor om återvinning. "

Sjögårdens förskola. Abborren. Borås

Fristad

"Vi har gjort vår egen återvinningsstation inne på vår förskola där vi sorterar vårt skräp varje dag. Vi går varje vecka till vår återvinningsstation som vi har bredvid vår förskola där vi återvinner i de olika kärlen. Vi har läst om och pratat om Tetra Birk och hans vänner och tittat på filmerna om djuren. Vi hade vårt djurval strax innan riksdagsvalet och det var mycket uppskattat och lärorikt. Barnen fick lära sig några av begreppen som man kan möta inför och under ett val. Vi har pratat mycket om djuren, varför de är utrotningshotade och hur viktigt det är att vi människor plockar upp vårt skräp efter oss. "

Asklandagårdens förskola. Asklandagårdens förskola. Fristad

Älmhult

"Först pratade vi väldigt mycket om kartonger och med hjälp av eran powepoint fick vi bra stöd. Vi har även källsorterat andra material, känt och klämt för att få reda på skillnaden mellan t.ex. kartong, platsförpackningar och aluminium. Att tidningar och kartonger är båda gjorda av papper men ska vara i olika återvinningskärl och vad skillnaden är. Vad som händer när de återvinns och nya saker som det kan bli. Barnen är nu mästare på att veta skillnaden och nämnder ofta de olika materialen när vi sitter och äter. Vi har bara fått positiv respons från föräldrarna och det är lycka när en mamma en dag sa till sin son när hon kom och hämta på förskolan att nu ska vi åka till återvinningscentralen innan vi åker hem och barnet utbrister JAAAAAAAAAAAA!! och hoppade av glädje. Vi har verkligen 17 stycken små miljöhjältar hos oss."

Norregårds förskola, avdelning Boken. Boken. Älmhult

Frufällan

"Eftersom det inte var många barn som hade samlat kartonger hemma, har vi istället samlat många på förskolan som vi sedan gått med till återvinningsstationen med."

Frufällegårdens förskola. Snäckan. Frufällan

Frufällan

"Vi har pratat om återvinning av kartonger. Vi har läst saga om återvinning och varit på återvinningsstationen och slängt våra förpackningar."

Frufällegårdens förskola. Musslan. Frufällan

Frufällan

"Vi har pratat med barnen vad en dryckesförpackning är och vilket material den är av. Vi har berättat sagan om tetrabrik. Vi har vid flera tillfällen varit och återvunnit hos Pappis som barnen säger eftersom vi pratat om återvinningsmonster i våras. Föräldrar och barn har samlat kartonger som de har återvunnit och redovisat för oss på förskolan."

Frufällegårdens förskola. Pärlan. Frufällan

Vallsta

"Vi har vid några tillfällen tagit en promenad till byns återvinningsstation. Eleverna har fått sorterat det vi haft med oss för att lägga i rätt ”kontainer”. Vid vårt senaste besök (som bilden visar) sjöng vi även en sång. Trodde det skulle gå att lägga upp videon utan YouTube men det fick bli en bild istället så skriver vi vår sång här; ”Vår återvinning ska, fixas lätt varenda dag. Kaviartuben den får gå, Mjölkförpackning lika så. Barnen kan sortera bra, Sådan framtid vill vi ha!” (melodi ”Blinka lilla stjärna”) "

Lissgårdens förskola. Aspen. Vallsta

Alvesta

"I vårt projekt med Kartongmatchen har vi sett till att inkludera barn, pedagoger, vårdnadshavare, bibliotekarie samt personal i köket här på vår Förskola. Vårdnadshavare har hjälp till att samla in kartonger som vi sedan återvunnit. Vi har vid flera tillfällen återvunnit kartonger både här i förskolans soprum och vid närmsta återvinningscentral. I köket har vi besökt kocken för att ta reda på hur och vad han återvinner. På biblioteket har vi fått hjälp med att hitta böcker om Tigern, som vann i vår röstning. Barnen lägger stor vikt av att berätta för alla de möter att de är återvinnare! Vi pratar mycket om betydelsen av återvinning för tigerns överlevnad och för vår planet."

Lekbackens förskola. Dockan . Alvesta

F-3

Varberg

"Vi har diskuterat återvinning i klassrummet. Vi har städat i vårt närområde och sedan gick vi till återvinningen. Eleverna har tagit med sig varsin kartong, som vi sedan gemensamt tränade på att vika."

Påskbergsskolan. FA. Varberg

Varberg

"DET ÄR LÄTT ATT GÖRA DET RÄTT! Att återvinna är för oss en självklarhet - men också att man gör det på rätt sätt. Skölj ur och vik ihop -lätt som en plätt! I skolan tränade vi och blev mästare på att vika ihop och göra förpackningarna så små och behändiga som möjligt. Så mycket enklare att frakta alla förpackningarna då. "

Påskbergsskolan. FB. Varberg

Mora

"Föräldrar och elever var informerade om att vi skulle samla ihop material som vi skulle återvinna. Vi tog en promenad till närmsta återvinningsstation med vårat ihopsamlade material. På plats dela bi upp materialet i högar först och diskuterade materialets egenskaper. Sedan fick eleverna lägga materialet i rätt container. "

Vika skola och förskola. Klass F-1. Mora

Hällefors

"Eleverna uppmanades att ta med en dryckeskartong hemifrån. I skolan gjorde vi kartongfigurer. Vi tänkte oss att figurerna uppmanar oss att återvinna dem. Sedan gick vi till en återvinningsstation och lämnade dem i pappersförpackningar för återvinning."

Klockarhagsskolan. 3A. Hällefors

Leksand

"Alla barnen tog med sig en varsin dryckeskartong till skolan. Vi kollade på olika filmer på kartongmatchens hemsida på hur man kan vika kartonger och sen vek eleverna sina kartonger. Sedan gick vi till återvinningsrummet som finns på skolgården och återvann dryckeskartongerna som pappersförpackningar och korkarna som plast. Vår lärare dokumenterade hela besöket och satte sedan ihop en film. Sedan har eleverna tillsammans bestämt vilken musik det ska vara på filmen och vad som skulle stå på varje bild. Under v39-40 tog eleverna hand om återvinningen av dryckeskartonger i hemmet. "

Gärde skola. 1-2. Leksand

4-6

Vejbystrand

"Vi har pratat om återvinning och dess betydelse för miljön och den hållbara utvecklingen. Eleverna har fått ta återvinna i hemmet men också tagit med ovikta förpackningar till skolan. Vi fyllde papperskassar med dessa och såg då att det blev 3 fulla kassar. Dessa kassar fick symbolisera lastbilar som ska köra avfallet. De fick sedan tipsa varandra om olika sätt att vika ihop förpackningarna på och efter det fyllde vi knappt 1 kasse, dvs 1 lastbil. Spara på koldioxidutsläpp. Vi har även kollat på skolans "soprum", de soptunnor vi har här i Vejbystrand, 4-fack med sortering och varit bort till återvinningsstationen här i Vejbystrand."

Magnarps skola. 4a. Vejbystrand

Vejbystrand

"Vi har pratat om återvinning och dess betydelse för miljön och den hållbara utvecklingen. Eleverna har fått ta återvinna i hemmet men också tagit med ovikta förpackningar till skolan. Vi fyllde papperskassar med dessa och såg då att det blev 4 fulla kassar. Dessa kassar fick symbolisera lastbilar som ska köra avfallet. De fick sedan tipsa varandra om olika sätt att vika ihop förpackningarna på och efter det fyllde vi knappt 1 kasse, dvs 1 lastbil. Spara på koldioxidutsläpp. Vi har även kollat på skolans "soprum", de soptunnor vi har här i Vejbystrand, 4-fack med sortering och varit bort till återvinningsstationen här i Vejbystrand."

Magnarps skola. 4b. Vejbystrand

VÄNNÄS

"Vi valde att titta på olika typer av dryckeskartonger och övade på att vika dessa i klassrummet. Eleverna upptäckte att vissa förpackningar var lättare att vika platta än andra, t ex Norrmejeriers mjölkpaket. Sedan gick vi och samlade in dryckeskartonger och returpapper från fler avdelningar på skolan. Därefter besökte vi vår fina returstation som vi har här på skolan och lämnade våra förpackningar till återvinning. Eleverna var väldigt nöjda med sin insats och tunnorna på returstationen blev ordentligt fyllda."

Vegaskolan. 4C. VÄNNÄS