Inrapporterade uppgifter

Förskola

Sigtuna

"Tillsammans med barnen har vi skapat en återvinningsstation inne på avdelningen som vi använder dagligen. Barnen plockar och sorterar allt som går att återvinna: plast, papper, metal, kartong, glas ( färgat och ofärgat) och tyg. När den är full går vi tillsammans med pedagogerna till återvinningen och sorterar skräpet. Vi brukar gå och ta långa promenader där vi plockar skräp som vi senare sorterar i vår återvinningsstation. "

Tils förskola . Kaprifolen b. Sigtuna

Alunda

"Tallens barn har samlat på drickskartonger både hemifrån och från förskolan. De har kollat på olika video om återvinning bland annat ”En liten film om återvinning” (https://youtu.be/qvCzCsjCqYI). Vi har pratat om hur och varför är det viktigt att återvinna kartongerna. Barnen var involverade i hela processen. De har plattat drickskartongerna så att kärlen får mera plats för MERA kartonger. Barnen har tagit kartongerna till återvinningsstationen och sorterat på rätt sätt, till och med plastkorkarna. Alla barn fick en ”tatuering” där de stolta visade hur bra de är att återvinna!"

Furustugan. Tallen. Alunda

Malmö

"Barn och vuxna avdelning Oxögat har klistrat fast häftena på ett stort ark och anslagit på väggen. Varje barn har sitt eget häfte. Alla hjälps åt samla skölja ur, torka och sortera dryckeskartonger. Vårdnadshavare och kock bidrar med fler kartonger över tid. Vi besöker olika källstationer i närområdet där kartongerna kan sorteras. Bilden visar hur många kartonger vi har fördela på olika stationer. Förskolan har egna stationer och vi planerar en utflykt till redan imorgon. Vi har kartongdans när vi räknar och planerar en ” kartong-sång” ! "

Stadionparkens förskola. Oxögat. Malmö

Morgongåva

"Vi tog med oss våra två sopmonster, Plastis och pappis, och gick till återvinningscentralen som finns i närheten av förskolan. Vi letade efter vilken container som vi skulle lägga vilket material i. Barnen sorterade materialet i de två containrarna. "

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

F-3

Kristianstad

"Vi har sett flera filmer som har handlat om återvinning av olika material. Vi har sorterat sopor, tagit reda på vilka papperskartonger som är dryckeskartonger och pratat om vikten av att återvinna. Sedan har eleverna fått samla, fylla i återvinningsschemat och återvunnit sina dryckeskartonger hemma. Några elever har tagit med sig en del dryckeskartonger hemifrån så att vi kunde återvinna när vi besökte återvinningskärlen vid en Coop-butik. Vi återvinningskärlen tittade vi på vilka andra kärl det finns och vad man mer kan återvinna, var de brukar stå någonstans och vilka våra närmaste återvinningscentraler är."

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Huddinge

"Vi har samarbetat med elevernas vårdnadshavare om att samla tomma mjölkkartonger. Sedan åkte vi tillsammans till en miljöstuga där vi fyllde två tomma Containers med tomma kartonger. Innan det hade vi pratat om miljön och varför det är bra att sortera olika material samt återvinna. Vi kollade på filmer om vad man kan göra med kartonger som blir över. Eleverna fick koma på förslag om vad man kan ytterligare göra med de kartongerna för att hjälpa miljön. "

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Västerås

"Vi hade ingen station på promenadavstånd från skolan och gick därför med hela klassen till skolans station och fotade. Klassen fick diskutera och rösta fram ett förslag till pratbubblan. Vi kopplade till miljö och demokratiska begrepp. Vi filmar inte pgr av GDPR."

Pilträdsskolan. 2. Västerås

4-6

Vänersborg

"Vi har räknat och sammanställt kartonger hemma samt gått till återvinningen med kartonger."

Fridaskolorna AB. 5. Vänersborg