Inrapporterade uppgifter

Förskola

Njurunda

"Vi pantar flaskor och lämnat tillbaka batterier på ica. Vi har sorteringskärl på förskolan där barnen hjälper till att sortera. vi jobbar med tema Hållbar utveckling och barnen på lilla Mullvaden är proffs på att städa skräp i naturen och sortera det!"

Förskolan lilla Mullvaden. Bullen. Njurunda

Hamneda

"Vi besökte närmaste återvinningstation och fick ett klistermärke motsvarar en återvunnen dryckeskartong"

Förskola Hamneda. Svampskogen. Hamneda

Fagersta

"Klassen har arbetat med NTA-temat \"Papper\" och i samband med det också deltagit i Kartongmatchen. Eleverna har lärt sig hur papper tillverkas, tillverkat eget papper, om pappers olika egenskaper & användningsområden och vad man använde innan papper. De har också lärt sig om återvinningssystemet och att papper kan återvinnas upp till 7 gånger. Som avslutning på temat har eleverna räknat antal förbrukade och återvunna dryckeskartonger hemma. De tog med sig en dryckeskartong till skolan och så gick vi tillsammans till skolans närmsta återvinningsstation "

Alfaskolan. Klass 4B. Fagersta

Norrköping

"Hej! Barnen har återvunnit dryckeskartonger hemma och fyllt i häftet. Här på förskolan har vi pratat om återvinning och återvunnit på förskolan i vår återvinningshörna. "

Montessoriförskolan Spårvagnen . Förskola Elefanterna/Myrorna. Norrköping

Karlstad

"Vi har tillsammans med barnen sorterat olika material i vårt källsorteringshus. Barnen har visat på varför man ska vika ihop kartongerna innan man återvinner i tunnan för kartong. "

Fogdemyrens förskola. Avd Björnen. Karlstad

Kiruna

"Vi har samlat och sorterat, vi har gjort allt vad vi kan. Sen gick vi till den gröna jätten och allting återvann!"

Björkstigsbarnen. Björkstigsbarnen. Kiruna

Storvreta

"Alla barnen har tittat på den lilla introduktionsfilmen om återvinning av dryckeskartonger. Alla barn har fått hem arket med klistermärken och postern och under två veckor återvunnit dryckeskartonger tillsammans med sina vårdnadshavare. De har sedan rapporterat antalet dryckeskartonger till oss. Vi har gått i smågrupper, vid ett flertal tillfällen, till återvinningsstationen i närheten av vår förskola och lämnat dryckeskartonger till återvinningen. "

Lyckebo förskola. Rymden. Storvreta

Häljarp

"Eleverna jobbade med olika förslag på hur man kan återvinna dryckeskartongerna. Att skapa ett träd med kartongerna som en stam och plastkorkarna som en trädkrona blev ett bra samarbete mellan eleverna. Eleverna plattade till kartongerna på många kreativa sätt. Att energispara även vid transporten av det återvunna materialet har vi pratat mycket om. "

Sandåkerskolan. Klass 6-3. Häljarp

Västerås

"Vi besökte återbruket i närheten av förskolan och även våran miljöbod . Barnen hade samlat ihop olika material från förskolan som de tog med. De fick titta och berätta vart de trodde de skulle kasta. Vi var även runt i våran närmiljö och plockade skräp barnen ville inte sluta plocka, de upptäckte att det var hemskt mycket skräp som låg överallt i naturen. Sen när vi skulle in så var de dem som gick direkt mot våran miljöbod och började att sortera. Vi har även tillsammans med barnen sökt på nätet om återvinning och kollat på filmer ."

Fyrtornetsförskola. Rodret/Masten. Västerås

Visby

"En mycket kall och snörik dag gick vi tor till Visby återvinningscentral. Alla barn fick ta med 2 saker från hemmet för att lämna där. Vi fick hjälp av en kille som hette Karl som visade oss runt på centralen . Vi lämnade vårt skräp till rätta platser i dras uppsamlings ställen. "

Förskola Asken. Förskola. Visby

Göteborg

"Vi har sorteringslådor på avdelning där kan alla barn sortera sen går vi en gång i veckan till återvinningsstation eller förskolans soprummet för att återvinna."

Förskolan Byvädersgången. Förskola. Göteborg

Enskededalen

"Vårt projekt \" Hållbarutveckling\" stämmer rätt bra med att spara och sortera och återvinna många olika material som har blivit över på vår fsk. Vi dricker mjölk varje dag och det har blivit en hel del av mjölk kartonger över. En del återvinner vi och en större del bygger vi med."

Förskola Pärongården. Förskola äldrebarn. Enskededalen

gävle

"Vi gick tillsammans till en återvinningsstation med dryckeskartonger. Vi hade med oss en påse med förpackningar som inte blivit tillplattade än för att visa hur stor plats de tog i påsen, sen fick barnen hoppa på dem och sen la vi de tillbaka i påsen och de fick se vilken skillnad det blev. Vi kunde då fylla på många fler förpackningar. Sedan fick barnen stoppa in de platta förpackningarna i återvinningskärlet."

dagbarnvårdare Bomhus Gävle kommun. Bomhus. gävle

Varberg

"Vi har pratat om återvinning och att det också är viktigt att komprimera kartongerna innan vi återvinner dem. Barnen har plattat kartongerna och de äldre har också prövat att vika ihop dem som på filmen. Vi har gått till en återvinningsstation med de äldre och till förskolans återvinningsrum med de yngre för att återvinna kartongerna."

Nedregårdens förskola. Månen. Varberg

Uppsala

"Vi går varje vecka till återvinningsstationen som ligger nära vår förskola och där slänger vi det skräp som vi sorterat under veckan som gått. "

Sjumilaskogens förskola . Puhs hörna. Uppsala

Uppsala

"Vi går varje vecka till återvinningsstationen som ligger nära vår förskola och där slänger vi det skräp som vi sorterat under veckan som gått. "

Sjumilaskogens förskola . Eken. Uppsala

Uppsala

"Vi går varje vecka till återvinningsstationen som ligger nära vår förskola och där slänger vi det skräp som vi sorterat under veckan som gått. "

Sjumilaskogens förskola . Gläntan . Uppsala

Karlskrona

"Vi har använt kartongmatchen gemensamt med vårt matematikprojekt. Vi har kollat viken form respektive kartong har och om det finns något material på kartongerna som avviker, och i många fall gör det de. Vi har sorterat i kärl på förskolan, räknat antal och har nu varit och sorterat i rätt återvinningsstation. Även där var vi tvungna att kolla in formerna, för hur ska vi göra med kartongerna för att så många som möjligt ska få plats i återvinningstunnan? Barnen är väldigt engagerade, men får dessvärre inte vara med på bild, nu med Gdpr."

Verkö förskola. Freja. Karlskrona

Trelleborg

"Vi har pratat och hur viktigt det är att återvinna och hur mycket vi alla kan påverka! Barnen har varit med att stortera och sedan har fått återvinna! Stora som små???? 83 st "

Förskolan Amico. Amico. Trelleborg

Eskilstuna

"Våra 2 storbarnsgrupper hade fått i uppgift att samla mjölkförpackningar hemma och ta med till förskolan så vi kunde gå tillsammans och lämna på återvinningsstationen. Barnen visade stort engagemang och vi lärde oss att det är både roligt och bra att sortera och återvinna. Barnen fick hoppa på förpackningarna för att platta till dem och vet nu att platta kartonger tar mindre plats och transporten blir mer miljövänligt. Våra kartonger blir nya kartonger och de vi inte kastade använde vi till halloween pyssel. vi gillar att återvinna och återbruka. Kul för oss och bra för naturen!"

Nora idrottsförskola. förskola. Eskilstuna

Annerstad

"Alla barn har kämpat på bra hemma. återvunnit många kartonger. De tyckte att det var roligt. Vi åkte sen till en återviningsstation med 3 av våra barn och slängde lite karonger och plast samt metal"

Vårblommans förskola . Vårblomman. Annerstad

Hägersten

"På grund av Corona kunde vi tyvärr inte besöka en återvinningscentral, men en promenad till närmsta sopsortering var lika roligt det! Här återvinner två av eleverna varsin dryckeskartong. "

Aspuddens skola. 5A. Hägersten

Hägersten

"På grund av Corona kunde vi tyvärr inte besöka en återvinningscentral, men en promenad till närmsta sopsortering var lika roligt det! Här återvinner två av eleverna varsin dryckeskartong. "

Aspuddens skola. 5C. Hägersten

Hägersten

"Klassen har tillsammans skrivit ett manus och bestämt vad filmen ska handla om. Sedan har vi lottat fram sex elever som, tillsammans med skolbibliotekarien, fått göra en film av klassens manus. De har bland annat använt green-screen, filmat och redigerat tillsammans i gruppen. "

Aspuddens skola. 5B. Hägersten

Kinna

"Vi tog en promenad till återvinningsstationen med fem av de äldsta barnen med mjölkkartonger som vi samlat ihop från förskolan. Vid stationen var en äldre man så barnen fick även hjälpa honom att sortera rätt . "

Strömbacken . Filifjonkan . Kinna

Katrineholm

"Vi har samlat förskolans tomma mjölkpaket. Barnen har lärt sig att skruva av korken, platta till paketen, gå till återvinningen och slänga i rätt tunna. Därefter har de klistrat sitt märke i häftet. Nu har alla barn fulla häften. Förutom att de lärt sig miljötänk och förpackningarnas väg till nya förpackningar genom kartongmatchens material har de även tränat matematik. Hur många märken har jag klistrat in? Hur många är kvar? Hur långt mäter 12 tillplattade paket? Hur långt mäter mjölkpaket som inte är tillplattade? Barnen har också varit mycket intresserade när vi läst och pratat om de tre djuren som behöver skyddas."

Påfågeln. Avdelning Stråla/Glimra. Katrineholm

Malmö

"Vi har samlat in de tomma mjölkkartonger från förskolan och gått med dem till vår närmaste återvinningsstation, samtidigt som vi tagit med oss vår avdelnings papper och plaståtervinning. Vi har också involverat vårdnadshavarna och uppmuntrat dem att återvinna hemma med barnen."

Lärkträdets förskola - Pysslingen. Trollet. Malmö

Bräknehoby

"Vi har besökt vår återvinningsstation, där fick vi se sopbilen! Vi har även flertal gånger varit i soprummet vi har utanför förskolegården."

Saltkråkans förskola. Falken. Bräknehoby

Upplands Väsby

"Barnen fick gå till vårat miljörum, vi tittade på bilder som finns på olika containrar och började sortera skräp, ritpapper och mjölkkartonger. Vissa barn visste redan hur man gör, vissa var i mjölrummet för första gången."

Skogsbrynet. Lodjuret. Upplands Väsby

Upplands Väsby

"Vi har tittat på filmerna om återvinning på URplay. Vi går kontinuerligt tillsammans med barnen till vårt miljörum och sorterar. Barnens ord: \"Man måste stampa\", \"Där är pappis\""

Skogsbrynet. Mullvaden. Upplands Väsby

Upplands Väsby

"Vi diskuterade på samlingen och tittade på URplay om återvinning. På så sätt fick barnen mera kunskap hur vi sorterar och varför det är viktigt. Efter gick vi med barnen till vårat miljörum och sorterade vårt skräp."

Skogsbrynet. Björnen. Upplands Väsby

Everöd

"Vi tittade tillsammans på introduktionsfilmen och filmerna om de olika djuren. Barnen fick sedan rösta vilket djur var och en ville hjälpa. Vi har besökt återvinningsstationen i byn vid ett par tillfällen, sorterat och kastat mjölk - och filkartonger från förskolan. Vi plockar skräp i naturen när vi är på promenader. Barnen har fått förståelse för vad kartongmatchen innebär \"att vi återvinna, sortera och slänga i rätt låda\". Barnen har samlat klistermärke hemma och visat och berättat för sina kompisar på förskolan. Vi har även haft sopmonster, att återvinna och att återanvända i vårt jultema. "

Kalvalyckansförskola. Kovin. Everöd

Sigtuna

"Tillsammans med barnen har vi skapat en återvinningsstation inne på avdelningen som vi använder dagligen. Barnen plockar och sorterar allt som går att återvinna: plast, papper, metal, kartong, glas ( färgat och ofärgat) och tyg. När den är full går vi tillsammans med pedagogerna till återvinningen och sorterar skräpet. Vi brukar gå och ta långa promenader där vi plockar skräp som vi senare sorterar i vår återvinningsstation. "

Tils förskola . Kaprifolen b. Sigtuna

Östhammar

"Alla barnen har samlat 12 förpackningar var och sedan har vi sparat på avdelningarna. Vi har behövt gå flera gånger för att återvinna allt. Vi har även tagit med fler saker att återvinna då vi har detta som tema i vår 5-årsgrupp. Vi håller på med Sopsamlarmoster samtidigt som Kartongmatchen. Barnen tycket att detta är jätte kul."

Logården. Grottan/Lyan. Östhammar

Karlstad

"Vi fick ett stort gehör från både barn och vårdnadshavare. Flera av barnen tog med sig arbetsmaterialet tillbaka till förskolan för att stolt visa upp sitt resultat. Eftersom vi inte hade kravet på redovisning så gör vi en uppskattning och kommer fram till ca 75% "

Gomorronsol. Labolina. Karlstad

Upplands Väsby

"På förskolan har vi introducerat Sopsamlarmonsterna, som Hässleholms kommun har tagit fram. Här på Skogsbrynet har de fått benämningen Skräpmonstrena. Barnen är väl bekanta med de fyra vanligaste på förskolan, monstrena för: kompost, papper, plast och kartong. Flera barn känner även till många av de andra Skräpmonstrena. Barnen gillar att titta på många av URplays filmer om miljö, så vi tittar ofta på Barr och Pinne och Vad händer med återvinningen. Varje vecka går en grupp med barn till vårat miljörum, där vi återvinner. Där sitter även Skräpmonstrena uppsatta så att barnen ska känna igen sig. Vi pratar även dagligen om hur vi kan leva mer Hållbart. Vi har nästintill inga vanliga sopor på avdelningen, snorpapper, handtorkspapper och blöjor är väl det som hamnar brännbart. Våra barn är fenomenala på att påminna varandra, samt visa kompisarna vart saker ska sorteras. På avdelningen har vi fyra kärl för våra vanligaste sopor som vi kan sortera, vi hoppas kunna köpa in fler snart. Barnen blev även så engagerade i att sortera hemma, och få klistra klistermärken. \"Jag visade mamma var man kastar kartongen. I Pappis!\" \"Jag hjälpte mamma och pappa att sortera kartongerna hemma.\" \"Jag har klistrat alla mina märken\""

Skogsbrynet. Grodan. Upplands Väsby

Hökerum

"Avdelning Mållgan deltar i Kartongmatchen Avdelning Mållgan är sorteringsexperter Avdelning Mållgan blir Miljöhjältar Avdelning Mållgan vill rädda världen!"

Nitta förskola. Avdelning Mållgan. Hökerum

Värmdö

"Vi promenerade till vår lokala återvinningsstation med dryckeskartonger. Innan pratade vi om vad återvinning är och varför man ska återvinna dryckeskartonger. Barnen påminde varandra om att vi måste platta till förpackningarna innan det återvinns, så de tar så liten plats som möjligt i containern. Vid återvinningsstationen slängde och sorterade vi våra dryckeskartonger på rätt sätt."

Blåsippans förskola. Tranbäret. Värmdö

Karlskrona

"Barnen har fått hem materialet och tillsammans med sin familj sorterat kartonger. På förskolan har vi samlat kartonger som vi varje fredag lämnar på återvinningsstationen. "

Borgmästarens förskola . Käpphästen . Karlskrona

Bräkne-Hoby

"Nu har familjerna samlat kartonger och fyllt Sina foldrar som de fick härifrån. Vi har sorterat mjölkkartonger här också. När vi hade fyllt vår folder så gick vi ut med våra kartonger till vårt miljöhus. Barnen fick trampa på kartongerna för att de skulle ta mindre plats. Det har väckt ett intresse hos barnen och de har fått en insikt i att sortera förpackningar. Vi har också lärt känna elefanten, fjällräven och havssköldpaddan som ingår i WWF:s naturvårdsprojekt. Vi har tagit fram bilder på de djuren och pratat lite grann om dem, vi har gjort det på en nivå som passar vår åldersgrupp. Barnen har sedan fått peka eller säga vilket djur de vill lägga sin röst på. "

Skrållans förskola. Skrållans förskola. Bräkne-Hoby

Alunda

"Tallens barn har samlat på drickskartonger både hemifrån och från förskolan. De har kollat på olika video om återvinning bland annat ”En liten film om återvinning” (https://youtu.be/qvCzCsjCqYI). Vi har pratat om hur och varför är det viktigt att återvinna kartongerna. Barnen var involverade i hela processen. De har plattat drickskartongerna så att kärlen får mera plats för MERA kartonger. Barnen har tagit kartongerna till återvinningsstationen och sorterat på rätt sätt, till och med plastkorkarna. Alla barn fick en ”tatuering” där de stolta visade hur bra de är att återvinna!"

Furustugan. Tallen. Alunda

Stigtomta

"Barnen har samlat dryckeskartonger hemma och samtliga har lämnat till återvinningen. Vi har laddat ned sagorna och läst dem tillsammans med barnen. Vi har på förskolan samlat förpackningar och i mindre grupper samtalat om vad det ör för sorts förpackning och vad de är gjorda av och hur vi ska göra för att de ska kunna återvinnas och bli till nya förpackningar. Barnen har visat stort intresse och samtalet har flödat kring vad man mer kan göra med förpackningarna. En del barn har samlat och har efter egna idéer pysslat och konstruerat."

Tomtestigens Förskola. Tomtestigens Förskola. Stigtomta

Kungsbacka

"Barnen här i grön grupp på Kolla Viktors förskola har verkligen anammat det här med återvinning av kartonger. Vi har tillsammans pratat mycket om vad som händer med kartongerna när de lagts i containern. Barnen har glatt tagit med sig klisterlapparna med uppdraget hem. Sedan har de med sina familjer återvunnit väldigt mycket. Vi har också gått ner till en återvinningsstation och återvunnit. Samla kartonger till återvinningen kommer vi få göra hela året."

Kolla viktors förskola. Grön grupp. Kungsbacka

Romakloster

"Vi besökte förskolans och skolans alldeles egna återvinningsstation. Vi tittade på de olika symbolerna på kärlen, tog med oss veckans samling av kartonger, plast och dagens kompost och sorterade i kärlen. Barnen på avd. Björken tyckte det var roligt, bra för jorden men att det luktade väldigt illa i kompostkärlet. "

Förskolan Kungsallen avdelning Björken. Avdelning Björken. Romakloster

Gävle

"De äldre barnen fick tillsammans gå till närmaste återvinningsstation och sortera allt skräp i rätt sopkärl. De yngre barnen sopsorterade inne på förskolan i våra egna återvinningskärl."

Källö förskola. Källö förskola. Gävle

Borgholm

"Vi har varit på våran återvinningsstation på orten och lämnat våra dryckeskartonger som vi samlat på förskolan. Vi har tittat på kartongmatchen film med den lilla kartongen som pratade. Efteråt diskuterade vi vad som händer med förpackningarna. "

Skogsbrynets förskola. Fjärilen. Borgholm

Malmö

"Barn och vuxna avdelning Oxögat har klistrat fast häftena på ett stort ark och anslagit på väggen. Varje barn har sitt eget häfte. Alla hjälps åt samla skölja ur, torka och sortera dryckeskartonger. Vårdnadshavare och kock bidrar med fler kartonger över tid. Vi besöker olika källstationer i närområdet där kartongerna kan sorteras. Bilden visar hur många kartonger vi har fördela på olika stationer. Förskolan har egna stationer och vi planerar en utflykt till redan imorgon. Vi har kartong-dans när vi räknar och planerar en ” kartong-sång” ! \\\"220 kartonger, så många har jag aldrig räknat!\\\" \\\"Min mamma och jag har lämnat kartonger nu igen som var slut hemma.\\\""

Stadionparkens förskola. Oxögats avdelning Stadionparkens förskola (Hemvist Elli-Rönneholms förskola) Malmö. Malmö

Kattarp

"Tillsammans med barnen samlade vi olika dryckeskartonger från förskolan. Vi samtalade om varför är det bra att återvinna samt hur samt vi återvinner. Alla kartonger och plastlock sorterade vi var för sig. I vår närområde hittade vi en återvinningsstation där vi kunde kasta våra dryckeskartonger på ett miljövänlig sätt. "

Kattarps förskola. Skogsgömman . Kattarp

Valdemarsvik

"Vi slänger mjölkpaket i återvinningen. Vi har en återvinning precis utanför vår förskola, det blir visuellt och tydligt för barnen. -Det är bra för naturen. - Vi ska vara rädda om djuren och naturen. - Man kan göra nya saker av tomkartonger, det är bra. Några av barnens kommentarer:) Hälsningar från Lovisebergs förskola i Valdemarsvik:)"

Lovisebergs förskola. Grodan. Valdemarsvik

Luleå

"Vi har efter många tillfällen med barngruppen där vi arbetat med vad att återvinna är för något lärt känna Fjällräven Rävis. Rävis har hjälpt oss att samla skräp i naturen och berättat om varför det är så viktigt att återvinna inte bara för människor och att det kan bli nya saker igen utan att vi måste vara rädda om naturen och alla djur som bor där. Fjällräven Rävis har även tipsat om filmerna om fjällrävarna Storm och Tinde som vi lärt oss massor av. Vi har även kollat hur många dryckesförpackningar som mjölk och fil vi använder på en vecka på vår avdelning, hela 27 stycken. Dessa har vi självklart återvunnit. Först i vår egna sopsorteringen som vi har i avdelningens kök, en för plast, metall, glas och kartong. Sedan har vi med Fjällräven Rävis återvunnit allt skräp vi hade så att Rävis fick se att människor visst kan ta hand om sitt skräp och hur vi gör. "

Vågens förskola. Skäret. Luleå

Järfälla

"Vi samlar kartonger som vi sorterar o lämnar på skolans återvinning. Vi har fått tillbaka 50% av hemuppgiften"

Barkarby förskola. Storskogen. Järfälla

Ljungsbro

"Vi har varit på vår återvinningsstation och slängt kartonger. Vi hade jättemånga att slänga. "

Sportvägen, Nalle Puh. Nalle Puh. Ljungsbro

Göteborg

"Hej! Vi är en avdelning med 17 barn i åldern 3-5 år. Vi är berikade med 14 olika hemspråk, därför har det varit en utmaning att få med föräldrarna i den delen med att dokumentera hemma. Vi har därför valt att göra om till en ”egen variant” av Match 1. Vi går med ALLA avdelningens och kokerskans kartonger till återvinningen. Alla barn tar uppgiften på största allvar och det har blivit en lustfylld och viktig uppgift som alla är delaktiga i. "

Salviagatan 2. Fjärilen . Göteborg

Borgholm

"Vi har en återvinningstation på avdelningen Trollsländan där vi använder samma symboler som på containrarna på ortens återvinningsstation. Där återvinner vi mjölk- och filkartonger mm varje dag. När avdelningens lådor är fulla går vi till den stora återvinningsstationen. På vägen plockar vi upp skräp som vi hittar och slänger på rätt ställe. Trollsländans avdelning Skogsbrynets förskola i Borgholm"

Skogsbrynets förskola. Trollsländan. Borgholm

Hallsberg

"Bilden är tagen efter att några våra små miljöhjältar hade kastat all återvinning från förskolan (kartonger, mjölk- och yoghurtförpackningar, smörpaket, glasburkar och metall). Tillsammans klarar vi det! Gårdstrollen är en småbarns avdelning med barn mellan ett och tre år. Vi introducerade kartongmatchen på avdelningen genom att titta på Powerpoint- presentationen (och förenkla den en hel del) och genom att läsa den första sagan om Tretra Brick vid ett par tillfällen. Vi har diskuterat vikten av att återvinna och att det blir nya saker av det man kastar i återvinningskärl. Vi har varit vid ett flertal tillfällen till närmaste återvinningsstationen och alla våra barn får vara med och kasta mjölkpaket o.d. Om det ligger skräp på marken är barnen duktiga på att tala om för oss pedagoger att vi ska plocka upp det.. Vi har även introducerat temat för vårdnadshavarna och märker att alla är med oss och vill bidra! Stolta är vi över våra små miljöhjältar och vill avsluta med att det aldrig är för tidigt att lära sig att vara rädd om miljön och agera rätt! "

Förskolan Gullvivan. Gårdstrollen. Hallsberg

Järfälla

"Vi har tillsammans med barnen på förskolan och deras vårdnadshavare återvunnit våra förpackningar. Alla barn fick hem foldern med tillhörande information för att starta upp återvinning hemma. Då vi redan förra året genomförde kartongmatchen så är både barn och vårdnadshavare insatta i processen vilket underlättade arbetet. Vårdnadshavarna har gett positiv feedback på arbetet med kartongmatchen och menar att det är ett bra sätt att lära barnen om att ta ansvar och bli en samhällsmedborgare. Vi har alla ett ansvar att ta hand om jorden vi lever på. Barnen berättar för varandra om hur processen från gammal till ny förpackning går till samt varför vi ska återvinna. Dem hoppas också att mjölken dem handlar i affären kanske ligger i deras återvunna förpackning. Vi har pratat mycket om vad som skulle hända om ingen återvann sina förpackningar, hur skulle världen se ut då. När vi återvinner på sopstationen så har barnen uppmärksammat att andra inte plattar till kartongerna/ förpackningarna, för om man gör det så får det ju plats så många fler! Barnen fick i uppgift att sprida budskapet hemma till så många man kunde. Allt eftersom projektet med återvinning utvecklats så har barnen fått ett ökat intresse och engagemang för djuren och naturen omkring oss. ”Vi måste återvinna, för om alla bara slängde allting på marken så mår skogen och djuren som bor där dåligt, tänk om djuren äter skräpet och dör! Vi måste ta hand om djuren och deras hem, vi har ett ansvar att se till att vår jord är ren, för det är vi som också skräpar ner den.” DET ÄR LÄTT OCH RÄTT ATT ÅTERVINNA!"

Kvarnens förskola . Smörblomman . Järfälla

Veberöd

"Vi har besökt vår återvinningsstation där vi sorterar kartong, plast, returpapper, metall, glas och det som är brännbart. "

Lammets Förskola. Avdelning Gul. Veberöd

Karlskrona

"Vi har tittat på många olika filmer om hur och varför man sorterar sopor. På förskolan har vi sorteringslådor och kompost, använder vår egen jord där vi planterar och sår. Vi går ofta tillsammans till återvinningsstationen, barnen har blivit bra på att sortera rätt. De har sorterat hemma med familjen och lämnat in sitt samlar häfte snabbt till oss. Sett på många filmer om djuren som de skulle välja vilken som skulle få deras peng. De har tyckt det har varit lite läskigt men spännande med hur djuren behandlas och lever."

Hästö förskola . Droppen . Karlskrona

Rimbo

"Vi är vardagshjältar som räddar naturen, djuren och havet genom att vi återvinner och kastar skräp. Vi har pratat om dryckes kartonger vad det är vart det kommer ifrån och vad dom används till och vad händer med dom när det är tomma. Vi har tittat på film hur man återvinner och vad händer på återvinningsstationen. Vi även prövat att hälla i ris det olika förpackningar och jämför hur mycket det får plast i den stora och i den lilla. Fjärils barnen har gått ner till våran återvinningsstationen med sina dryckes kartonger och där fick vi platta till dom genom att hoppa på dem och se hur mycket som fick plats i påsen när det var stora kartonger och när dom var tillplattade. Sen tittade vi vart det skulle ligga och tittade vart annat skräp skulle ligga. "

Vallbyhage Förskola. Förskola Fjärilen . Rimbo

eskilstuna

"När barnen kastade kartonger sa dom att - nu får fjällräven mat. Barnen har kämpat på tillsammans med deras föräldrar och kastat kartonger och sammanlagt har vi samlat i hop 308 stycken kartonger. Vi har gett barnen mycket kunskap om fjällräven genom att väva in fjällräven i vardagen och i olika situationer och sammanhang. Vi lever med fjällräven genom allt vi gör i våra dagliga verksamhet, barnen är väldigt nyfikna och aktiva. Vi pedagoger håller oss uppdaterade med nya informationer om fjällräven. Vi har lärt oss att fjällräven hona kan få flera ungar att överleva om hon kan få tillräckligt med föda, så fort barnen ser en kartong associerar de till fjällräven, det känns som vi har fått ett allergisäkert husdjur i barngruppen."

Gredby förskola avd. Parken. förskola. eskilstuna

Äspered

"Vi har gått till en återvinningsstation och lämnat kartonger. Barnen fick lägga i rätt behållare. Vi har pratat om vad som händer med kartongerna när de återvinns."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Storken. Äspered

Äspered

"Vi har samlat ihop dryckesförpackningar på vår avdelning, som vi slängt på vår återvinningsstation. Vi har också tittat på filmer på youtube om vad som händer efter att sopbilen har hämtat våra sopor. Barnen har spelat ett spel där man sorterar både dryckesförpackningar och annat. "

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Tranan. Äspered

Äspered

"Idag har vi tittat på en kortfilm om sopsortering och tagit del av bilder från återvinningsstationer/avfallsanläggning. Efteråt besökte vi vår återvinningsstation i Äspered, här fick barnen själva vara med och sortera och slänga våra medtagna tetra pak."

Äsperedsgårdens förskola. Avdelning Svanen. Äspered

Stockholm

"Gambrinus har två avdelningar som har olika projektteman, men båda arbetar nu kontinuerligt med återbruk och återvinning. Under delmatch 1 gjorde vi en veckas gemensamt evenemang där barnen fick lära sig mer om hur vi kan hjälpa vår planet jorden genom att återvinna, återbruka och spara på resurser (reuse, reduce, recycle). Vi vuxna klädde ut oss som dryckesförpackningar (vi kallade oss Farbror fil, Moster mjölk och Jusse juice) och utmanade barnen i olika uppdrag varje dag under morgonens gemensamma samling där vi bjöd på en kort powerpoint och musik samt något gott att förtära. Den röda tråden genom hela evenemanget var de tre dryckeskartongerna och sagan om dem. Under veckan byggdes det en återbruksstation där familjer och andra som nyttjar förskolans gård kan lägga material som barnen kan använda i sitt skapande. Barnen gjorde en återvinningsvagn som vi använde oss av när vi avslutade evenemanget genom att gå till återvinningsstationen i en närliggande park sjungandes vår återvinningssång. Både återvinningsstationen och vagnen används flitigt fortfarande. Under veckan gjorde barnen också två stora skräpkonsttavlor som sitter i vår uteateljé och över återbruksstationen, de planterade ekollon och kastanjer som vi hoppas ska bli nya träd vi kan plantera på vår gård för att förbättra luften, och de hjälpte till att leta efter dryckeskartongkompisar som gått vilse och hjälpte sedan dessa hem till återvinningsstationen igen. För att tydliggöra begreppet återvinning även för de yngsta barnen så fick yngrebarnsgruppen återvinna papper (barnen fick vara med i hela processen från att ta med gammalt papper hemifrån till att göra nytt papper). Alla fick medalj som avslut på veckan efter att de klarat alla uppdrag. Barnen är nu mycket medvetna om vad återvinning innebär. (Tyvärr fungerar inte vårt IKT, så vi kan bara lägga in en bild. Vi skickar gärna fler bilder via email) "

Förskolan Gambrinus. Förskolan Gambrinus. Stockholm

Gånghester

"På avdelningen samlar vi olika sorts förpackningar och en gång i veckan återvinner vi dessa tillsammans med barnen. I samband med detta samtalar vi om vikten av att återvinna, om hur olika skräp ska sorteras samt hur vi alla kan och måste hjälpas åt till en bättre miljö nu och i framtiden."

Skogsgläntans förskola. Rödklövern . Gånghester

Haparanda

"Vårt arbete med miljöfrågor och hållbar utveckling här på Ekorrens Förskola. En av de viktigaste aspekterna i vårt miljöarbete för en hållbar framtid är att barnen skall få en stark känsla av att de kan påverka. Genom ett lustfyllt och lärorikt engagemang i olika miljöfrågor t.ex. med vårt arbete med Kartongmatchen. Vi och barnen har arbetat med många olika återvinningsmaterial och aktiviteter, barnen har bla. gjort bokstäver av återvunna kartonger som vi fått från Förskolan kök Tillsammans har vi gått till områdets återvinningsstation (med förpackningar som barnen tagit med hemifrån) Vi har även återvinning i vår skapande miljö som bidrar till ett naturligt miljöinslag i den dagliga verksamheten."

Grankullens Förskola . Avdelning Ekorren. Haparanda

Alvesta

"Vi har pratat med barnen om hur viktigt det är att inte slänga sitt skräp i naturen. Vi tittade på en film från UR där vi får träffa Sara som ska rädda världen. Detta gör hon genom att plocka upp skräp som slängs i naturen. Sara berättar i filmen att djur som äter skräpet som vi slänger kan dö av detta. Barnen tog då detta till sig och ville även de hjälpa till att rädda djuren. Så vi skapade en liten återvinningsstation inne på avdelningen, och sedan gick vi ut i samhället och plockade skräp för att rädda våra djur. När vi kom tillbaka sorterade vi skräpet i de olika kategorier som vi hade, såsom papper, glas, metall, plast, pant med mera. När dessa var fulla gick vi till en stor återvinningsstation och slängde i vårt skräp där. Även på vägen dit hittade barnen en massa skräp som de kunde sortera i de stora containerna. Barnen fann detta roligt och vi fortsätter vårt arbete med att sortera skräp. Bland annat genom att barnen nu inte slänger saker i papperskorgen utan istället sorterar de det i vår återvinningsstation som finns kvar på avdelningen. "

Lekbackens förskola. Ballongen. Alvesta

Spånga

"”Hej. Tillsammans med barnen har vi skapat en återvinningsstation inne på avdelningen. Barnen fick måla kartonglådor och med hjälp av sopmonster, Plastis, Pappis och Metallika sorterar vi skräp som vi hittar ute i naturen.” "

Lilla Tensta. Smaragden. Spånga

Eskilstuna

"Vi hade som \"läxa\" under vecka 46 och 47 att kolla återvinningen av dryckeskartonger i hemmen och anteckna i tävlingsprotokollen. Innan dess hade vi tittat på processerna kring återvinning, i Power Points och filmer samt diskuterat tillsammans. När eleverna kom tillbaka med läxan pratade vi om hur det hade gått och räknade återvinnings-procent tillsammans. Vi avslutade terminen med att gå till en återvinningsstation i samhället nära skolan. Vi tog med oss dryckeskartonger samt annat att sortera och slänga rätt. Eleverna är väl medvetna om hur/var man återvinner på rätt sätt!"

Hällby skola. 5C. Eskilstuna

Eskilstuna

"Vi hade som \"läxa\" under vecka 46 och 47 att kolla återvinningen av dryckeskartonger i hemmen och anteckna i tävlingsprotokollen. Innan dess hade vi tittat på processerna kring återvinning, i Power Points och filmer samt diskuterat tillsammans. När eleverna kom tillbaka med läxan pratade vi om hur det hade gått och räknade återvinnings-procent tillsammans. Vi avslutade terminen med att gå till en återvinningsstation i samhället nära skolan. Vi tog med oss dryckeskartonger samt annat att sortera och slänga rätt. Eleverna är väl medvetna om hur/var man återvinner på rätt sätt!"

Hällby skola. 5B. Eskilstuna

Uråsa

"Tillsammans med barnen har vi pratat om vad de innebär att återvinna samt frågat dem om detta är någonting som de gör hemma. De visar att barnen i stor utsträckning återvinner hemma och har tillsammans med sina föräldrar återvunnit och klistrat upp sina klistermärken på broschyren när de varit på återvinningen. Vi har tittat på filmer om hur de går till på en återvinning och fördjupat oss i hur man tar tillvara på t.ex. plast, metall, hushållssopor samt matavfall. Vi har på förskolan skaffat oss sorteringskärl som vi har på avdelningen, mjölkkartonger har vi samlat ihop tillsammans med köket och därefter har vi gått till vår återvinningsstation som vi har i närheten och återvunnit tillsammans med barnen. "

Uråsa Förskola. Paddan . Uråsa

Örebro

"Vi på Murgrönans förskola har tillsammans med barnen och hemmet arbetat med att återvinna kartonger! Många familjer deltog med glädje i projektet och vi har nu tillsammans med barnen gått till återvinningsstationen med en del av de kartonger vi återvunnit på förskolan. Vi pratade om att kartongerna nu kan ÅTERVINNAS och användas till att göra nya kartonger, kanske kommer vi dricka ur \"samma\" kartonger igen?! Vi känner oss som stolta miljöhjältar!"

Murgrönan. Murgrönan. Örebro

Lyckeby

"Alla baren fick hem återvinnings schemat där dom kunde klistra bilder för varje dryckeskartong. Alla barnen har varit flitiga och engagerade i projektet. Efter att vi fått tillbaka allas ”scheman” gick vi på förskolan till en återvinningsstation för att återvinna de dryckeskartonger som vi gemensamt har samlat in här på förskolan. Vad säger dryckeskartongerna nu när vi återvinner dom? Barnes svar: - Dom säger hej då. - kanske dom säger vi ses snart igen. - hoppas mjölken var god. "

Rosenborg. Förskola . Lyckeby

Ljusdal

"Alla barnen fick ta hem ett papper till vårdnadshavarna med information om Kartongmatchen. Där ingick även hemmauppgiften att de tillsammans skulle skölja ur och platta till 12st pappersförpackningar per barn som sedan skulle tas med till förskolan. När det var dags för match 1 på förskolan gick vi till vår återvinningscentral som ligger utanför förskolans staket. Barnen fick en och en lägga i och hålla räkningen på antalet förpackningar som kastades i återvinningskärlet. När alla pantat sina förpackningar samlades vi åter på vår utegård vid picknickborden. Där delade pedagogerna ut ett varsitt samlarhäfte till barnen och de fick börja samla klistermärken."

Gläntans Förskola. Gläntans Förskola. Ljusdal

Borgholm

"Förskolan Rödhaken vid återvinningen i Borgholm. "

Förskolan Rödhaken. Avd. Grön. Borgholm

Morgongåva

"Vi tog med oss våra två sopmonster, Plastis och pappis, och gick till återvinningscentralen som finns i närheten av förskolan. Vi letade efter vilken container som vi skulle lägga vilket material i. Barnen sorterade materialet i de två containrarna. "

Morgongåva förskola. Gräshoppan . Morgongåva

Jönköping

"Varje barn har fått hem klistermärken och mall som de får återvinna hemma. Detta har varit uppskattat och roligt sätt att kombinera förskola och hem. Sedan när dem har återvunnit hemma har vi pratat och diskuterat vad som händer efter med kartongerna. Tyvärr var instruktionsfilmerna lite för svåra för våra barn men sopbilen kommer och hämtar kartongerna bredvid våran gård så vi kunde prata om vad som händer med kartongerna när man har sorterat dem i rätt låda. På förskolan fick barnen ta med kartonger till vår återvinning. Först se vilken som har kartonger på dörren för att lägga dem i rätt låda. Sedan stampa på dem och lägga i. Barnen var väldigt duktiga på att hitta rätt! Vi har även pratat om kartongerna i maktsituationer och i leksituationer."

Lerhagens förskola. Kotten. Jönköping

Huskvarna

"Vi har låtit barnen samla kartonger i sin hemmiljö och återvinna. Vi har återvunnit kartongerna på vår förskola och lämnat tillsammans med barnen till återvinning. Vi arbetar dessutom med sopsamlarmonstren. Så under den här perioden har pappis flyttat in hos oss. Barnen berättar att de brukar återvinna med sin mamma och pappa. Mjölkpaketet önskar att den får bli ett flingpaket nästa gång."

Kaxholmens förskola. Mellangården. Huskvarna

Karlstad

"Vi har pratat om återvinning och att det är viktigt för miljön så att kartongerna kan bli nya kartonger. Sedan gick vi till vårt återvinningshus och sorterade pappersförpackningar, plastförpackningar och papper/tidningar."

Hultsbergs förskola. Gylleby. Karlstad

Örebro

"Vi har samlat in tetra Pak på förskolan och hemma om man ville vi satte upp postern på väggen när en var i fylld så att vi kunde se hur det växte fram på väggen. Där satte vi även upp hur vi röstade. När vi hade fyllt upp med kartonger så tog vi bort korken plattade till dem och så gick vi till vår återvinningsstation här på förskolan och letade reda på var vi skulle kasta dem. "

Satellitens förskola. Karlavagnen. Örebro

Tullinge

"En grupp från avdelningen gick till en återvinningsstation i närheten. Vi tog med oss gammalt ritpapper samt mjölkkartonger. Vi pratade om vad som sorteras var och var noga med att platta mjölkkartongerna så att fler får plats! "

Förskolan Myrstacken. Diamanten. Tullinge

Alingsås

"Tillsammans med barnen har vi samlat på mjölkkartonger och även andra kartonger, samt papper och plast som vi varit och kastat/sorterat på vår närmaste återvinningsstation. "

Herrgårdens förskola avd Hallonet. Hallonet. Alingsås

Limmared

"Vi bestämde en dag med barnen att vi skulle gå till återvinningsstationen då det var alldeles fullt hos våra skräpmonster på avdelningen. Barnen på eken är mycket noga med att man får inte slänga saker i naturen så på promenaden till återvinningsstationen fick vi med oss lite extra att sortera. När vi kom fram till återvinningsstationen fick barnen kolla på containerns lapp för att se vart man skulle slänga de olika föremålen vi hade med oss. Det var lätt. När vi la ner mjölkförpackningen frågade pedagogen vad barnen tror kommer att hända med mjölkförpackningen nu? Barnen kom ihåg från introduktionen av kartongmatchen att de kunde bli nya förpackningar. Så någon trodde att de skulle bli en ny mjölkförpackning medan nån annan trodde att den skulle bli en annan pappförpackning."

Parkhagens förskola. Eken. Limmared

Kungsängen

"Barnen har tillsammans med vårdnadshavare återvunnit kartonger och satt klistermärken i häftet. "

Förskolan Ekhammar. Måsen. Kungsängen

Karlskrona

"Barnen har varit och återvunnit på vår sopstation som ligger i anslutning till förskolan. Vi har pratat om hur olika det ser ut när vi återvinner, alla gör inte likadant beroendes på var man bor. Att det är viktigt för miljön och vår framtid att vi gör vad vi kan."

Saltkråkans förskola. Avdelning Ruskprick. Karlskrona

Kumla

"Tillsammans med barnen har vi hos dagbarnvårdarna samlat dryckeskartonger men också andra kartonger, förpackningar, glas och konservburkar. Vi har försökt engagera barnens familjer genom att ofta prata om återvinning och vikten av det för miljön. Tillsammans med barnen har vi besökt återvinningsstationerna där de varit aktiva och sorterat och slängt i rätt container. Vi sorterar även matrester."

Dagbarnvårdarna Kumla. Dagbarnen Kumla. Kumla

Malmö

"Våra 16 barn har tillsammans med sina föräldrar återvunnit dryckesförpackningar hemma. Flera av dem har dokumenterat med bilder som de har tagit med till förskolan och dessa bilder har vi satt upp i ett collage så att alla kan titta och reflektera tillsammans. På förskolan har vi gemensamt besökt vårt miljörum och återvunnit dryckesförpackningar."

Trädgårdens förskola. Avdelning Squashen. Malmö

Landskrona

"Ett enkelt och naturligt första steg är att utbilda och intressera barnen för källsortering. Att sortera sitt avfall är en vardagssituation som barnen utsätts för flera gånger om dagen, det kräver en liten insats som leder till en stor skillnad. Vi har som projekt att göra vår framtid (barnen) medvetna om vad som enskild individ kan göra för att främja en hållbar utveckling av vår miljö, därför har vi pratat om de olika materialen och sedan har barnen fått källsortera på en återvinningsstation. Genom att göra barnen delaktiga får de sin egen delaktighet i naturens kretslopp och ökar deras omsorg om vår gemensamma miljö och barnen blir medvetna om att varje individ kan göra skillnad."

Stjärnfallets förskola. Kräftan. Landskrona

F-3

Västra Frölunda

"På Fören har vi pratat, sjungit om och sett på filmer om återvinning. Varför är det bra att återvinna? Vad händer om vi tar mer från naturen är vi återställer? När eleverna dokumenterat sina återvunna kartonger hemma och lämnat in schemat till oss pedagoger, räknade vi samman antalet och gjorde en tavla med antalet, 531, i mjölkkartong korkar. Sedan gick vi till återvinningsstationen närmast vår skola och lämnade de mjölk-kartonger vi samlat på oss under de två veckorna här i skolan. Slutligen gjorde vi en IMovie där vi beskriver vårt arbete. Varma hälsningar Fören/ genom Agneta Olsson"

Fiskebäcksskolan. Fören. Västra Frölunda

Töcksfors

"vi har gått till återvinningsstationen i Töcksfors och lämnat mjölk och juicekartonger"

fritids Norrgården Töcksfors skola. Fritids Norrgården. Töcksfors

Forsvik

"Som skapande på fritids fick barnen hjälpa till att måla mjölkkartonger. Personalen hade gjort förslag så att barnen kunde ta inspiration till att göra deras egna vackra konstverk. Vi berättade även vad man kunde måla och varför vi skulle göra detta. Dom tyckte detta var väldigt roligt och inspirerande. "

Forsviks Friskola . Fritids Forsviks Friskola. Forsvik

Borlänge

"Klassen gick till en återvinningsstation i närheten av skolan. Vi hade med oss skråp som skulle återvinnas, eleverna plockade även skräp efter vägen till återvinningen. De var mycket engagerade och kontrollerande nog vilken behållare de skulle kasta skräpet i. "

Gylle skola. 1C. Borlänge

Borlänge

"Vi promenerade tillsammans med de andra två klasserna i årskurs 1 till en återvinningsstation i närområdet. Eleverna var superengagerade och plockade upp allt skräp de hittade efter vägen, vilket var mycket. Vi hade även samlat ihop skräp innan som vi tog med oss dit. Väl där fick eleverna leta upp rätt fack att kasta skräpet i. Letandet fortsatte även på tillbakavägen och vi andra tillfällen där eleverna hitta skräp, t.ex. till och från matsalen och idrotten."

Gylle Skola. 1A. Borlänge

Hallstahammar

"Vi har gjort introduktionsuppgiften med tipsfrågorna samt valt ett djurprojekt. Vi har lärt oss massor om miljö och om återvinning och barnen har blivit engagerade miljökämpar. De håller på att återvinna i hemmen just nu och har det som hemläxa. Barnen har även gjort fina mjölkkartongssidor. Vi har använt oss av ert inspirationsmaterial bla sagorna och vi ser filmer ur UR-serien \"Vad händer med återvinningen?\". Under denna och nästa vecka ska vi också göra en utställning som ska ställas upp i matsalen på skolan så att alla barn på skolan, ca 450 st , kan se den. Vi har även sett filmserien \"De yttersta barnen\" som handlar om olika miljöproblem i olika delar av Sverige. Att vi är med i kartongmatchen är ett led i ett större miljöarbete som vi har inom SO-ämnet just nu. Idag, den 8/2, har barnen haft med sig återvinningsmaterial av olika slag. Vi har sedan gått med dessa till skolans närmaste återvinningsstation. När vi kom dit, berättade vi fröknar vilka material som skulle vara i respektive kärl samt att kartonger skulle plattas till osv. Därefter fick barnen börja sortera sitt återvinningsbara avfall. När vi kom tillbaka till skolan fick de varsitt tatueringsmärke och blev jätteglada och kallade sig miljöhjältar. mvh Ann-Sofi Lagerholm klasslärare"

Lindboskolan. klass 1B. Hallstahammar

Braås

"Gått till en återvinningsstation och lämnat in både skräp + våra mjölkförpackningar."

Braås skola. Klass 2. Braås

MARIESTAD

"Vi startade en återvinning på fritids och informerade vårdnadshavare om vårt projekt och deltagande i Kartongmatchen. Både elever och vårdnadshavare visade stort engagemang och en stor andel av all dryckeskartong sorterades."

Tidavads skola. Fritidshem. MARIESTAD

Västra Frölunda

"Vi vill inte att bilderna används på eran websida eller för reklam. Vi har diskuterat återvinning och sedan har barnen samlat dryckeskartonger hemma. Efter två veckor har vi besökt en återvinningsstation tillsammans och återvunnit våra kartonger. "

The English School Gothenburg. Klass 2AH. Västra Frölunda

Sollentuna

"Vi har jobbat med hållbar utveckling i klassen. Vi har tittat på film och pratat om hur vi kan hushålla med jorden resurser och hur det påverkar miljön och djur runtom kring oss. Vad som går bra återvinna. Eleverna har återvunnit dryckeskartonger tillsammans med sin familj och det blev 746 dryckeskartonger på 2 veckor. Vi har besökt skolans återvinningsstation. Besökte miljöstation där vi slängde en del dryckeskartonger, papper och plast. Eleverna har även gjort eget av papper av returpapper. "

Tegelhagens skola. Klass 1A. Sollentuna

Sollentuna

"Alla elever i årskurs 3 på Tegelhagens skola har besökt en återvinningsstation och sorterat olika slags förpackningar. Innan besöket samtalade vi om återvinning och hålbar utveckling. Efteråt gjorde vi en tipspromenad som handlade om återvinning och källsortering. "

Tegelhagens skola. Årskurs 3 . Sollentuna

Västra Frölunda

"Vi vill inte att fotot är använd på eran websida eller använd för reklam. Vi har pratat om återvinning i klassrummet och sedan har barnen samlat dryckeskartonger hemma. Vi har sedan besökt en återvinningsstation tillsammans."

The English School Gothenburg. Klass 2LA. Västra Frölunda

Rydebäck

"Vi var på studiebesök på NSR och fick lära oss massor om hur våra sopor ska sorteras. Bland annat fick lära oss hur lång tid det tar innan olika sopor försvinner från jorden. Så ta med dig dina sopor hem om det inte är ett clementinskal..."

Rydebäcksskolan. Klass 3 Röd. Rydebäck

Nacka

"Åk 2 på Skuru skola i Nacka har undersökt hur man återvinner dryckeskartonger, kläder och andra saker. Eleverna har berättat för varandra i klassen och alla har gjort en bild på hur de återvinner."

Skuru skola. 2a. Nacka

Örkelljunga

"Vi började med att prata allmänt om återvinning. Tillsammans har vi på webben tittat på foton av nedskräpning av naturen i sydostasien, berg av plast på land, massor av plast i haven, döda fiskar, barn som växer upp omgivna av plastskräp etc. Sen tittade vi på introduktionsfilmerna. Barnen blev mycket engagerade i djuren och verkade förstå en hel del om att vi alla behöver göra en insats. Vi pratar ofta om att någon av dem kanske kommer att jobba med att göra räddningsinsatser för djur och natur, när de blir vuxna. Vi ägnade en hel förmiddag åt att promenera ca 35 minuter till ortens återvinningsgård för att lägga några av skolans kartonger i rätt container. Barnen har under två veckor varit duktiga på att återvinna hemma tillsammans med sina familjer. Endast 1 dryckeskartong av 250 registrerade, blev inte återvunnen, medan 249 återvanns enligt föräldrarnas dokumentation. Barnen ser fram emot att vi nu kommer att gå vidare till de andra matcherna i tävlingen. Förskoleklassen på Solängsskolan i Örkelljunga"

Solängskolan. Förskoleklassen. Örkelljunga

Karlskoga

"Vi har varit och tittat på vår närmaste återvinningsstation. Barnen har varit duktiga att fylla i återvinningslapparna och vi hamnade på 83%!"

Stråningstorpsskolan. 3B. Karlskoga

Sturkö

"Vi på kompassens fritidshem gick en promenad till vår återvinningsstation med vår sortering. På vägen dit hittade vi mer grejer. det blev lärorikt för alla som var med."

Sturköskolan. Kompassens fritidshem. Sturkö

Huddinge

"Vi tog med dryckeskartonger för att återvinna. Vi passade även på att ta med och återvinna andra förpackningar. Vid återvinningsstationen hittade vi en påse med lampor. Eftersom det står tydligt att man inte kan återvinna lampor där så tog vi med oss påsen och såg till att den hamnade på rätt plats. Alla barn har fyllt i läxschemat noga med hur mycket de har återvunnit under de två veckorna. "

Skogskällan. Klass 1C. Huddinge

Göteborg

"The students were divided in 2 groups and they visited a recycling station where they recycled items that we collected at the school. They were excited for the activity!"

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3D. Göteborg

eskilstuna

"Barnen har samlat dryckeskartonger och även massor med andra kartonger. De sorterade allt och pratade om sopor och sortering, vad man ska slänga var. De fick platta alltihop och ta bort korkar. Sedan gick vi till soprummet och sorterade kartongerna."

Årbyskolan. 2B. eskilstuna

eskilstuna

"VI har samlat dryckeskartonger. Vi har pratat om vad återvinning är. Vad är begreppet, hur man gör och varför det är viktigt och vad man kan återvinna. Vi har även pratat om de utrotningshotade djuren och hur de påverkas av att vi inte återvinner rätt. Vi gjorde quiz och det tyckte alla var roligt. Vi har även lyssnat på drill och drull."

Årbyskolan. 2 A. eskilstuna

Tyresö

"Eleverna i särskolan har återvunnit mjölkförpackningar. Vi har sparat förpackningarna och sedan målade dem. Vi tillverkade sedan bussar och garage av dem. Vi la dem sedan i vår returstation i vårt klassrum."

Stimmets skola. GSC Grundsärskolan, klass C. Tyresö

Bergs kommun

"Vi har under två veckor samlat tomma mjölkkartonger. Sedan åkte vi till en återvinningsstation där vi kastade våra kartonger som vi vikt ihop enligt tips från videoklippen på Kartongmatchens hemsida. Vi passade på att kika vad man kunde återvinna i de andra containrarna. Nu har alla fått inspiration att återvinna mer."

Rätans skola. Klass 3-4. Bergs kommun

Aneby

"Vi har under två veckor fört statistik över hur många dryckeskartonger vi förbrukat och återvunnit. Eleverna har haft ett brinnande engagemang och har varit goda förebilder för återvinning i sina familjer. "

Tallbackaskolan. 1. Aneby

Aneby

""

Förskoleklass. F-klass. Aneby

Örbro

"Vi har varit och spanat i skolans återvinningsrum. Vad kan vi sortera på skolan? Vad kan man sortera hemma i sitt hus/lägenhet?"

Änglandaskolan. 3. Örbro

Umeå

"Vi har tillsammans gått till den närmsta återvinningsstationen och återvunnit pappersförpackningar."

Innertavle skola. 3. Umeå

Enskede Gård

"De har hemma fört protokoll på hur många dryckeskartonger de har återvunnit."

Lindeskolan. Linde fk-klass. Enskede Gård

Nyvång

"Vi har tillsammans pratat om varför man återvinner och hur. Var kastar man vilka sopor? Varför är det så viktigt att återvinna? Eleverna har återvunnit förpackningar hemma och vissa elever har valt att ta med sig några kartonger hemifrån som vi tillsammans vikt ihop och sedan sorterar rätt. Tyvärr har vi ingen sopstation i våran kommun, så vi fick gå bort till skolans egna returstation och slänga där. "

Nyvångs skola. F-Klass. Nyvång

Umeå

"Vi har sett på filmer om återvinning och samtalat i klassen. Vi promenerade till närmsta återvinningsstation där vi återvann dryckesförpackningar. Vi har under två veckor hjälpt till att återvinna dryckesförpackningar hemma."

Innertavle skola. 2. Umeå

Västra Frölunda

"Vi har samlat ihop dryckeskartonger hemifrån och sedan gått till återvinningsstationen för att återvinna dem. Se filmen. "

Önneredsskolan. Förskoleklass Skäret. Västra Frölunda

Frösön

"Klassen valde att presentera mjölkförpackningens resa från affär till återvinningscentralen. Klassen jobbade i fyra grupper med att rita en varsin del av resan. Sedan satte vi ihop delarna, filmade och läste in det manus vi skrivit till. Vår skola ligger en bit utanför stan så vi gick till skolans lilla återvinningscentral och lämna in förpackningar där för återvinning. Åk 2, Böle byskola, Östersund "

Böle byskola. Klass 2. Frösön

VÄSTERÅS

"Eleverna på Qvistens fritids har under två veckor, i hemmet, räknat antal förbrukade dryckeskartonger, hur många av dessa som har återvunnits samt hur många som ej har återvunnits. De har sedan lämnat in resultatet till oss fritidslärare som har sammanställt resultatet. Eleverna på Qvistens fritids har en gemensam återvinningsgrad på 82%! =)"

Barkarö Skola. Qvistens Fritids. VÄSTERÅS

Aneby

"Eleverna har återvunnit kartongerna hemma och vi har besökt en återvinningsstation. Vi har sett filmer och en powerpoint om återvinning. Eleverna har skrivit om varför det är viktigt att återvinna förpackningar. "

Tallbackaskolan. Årskurs 2. Aneby

Norrköping

"Barnen och föräldrarna har återvunnit hemma med stor entusiasm. Barnen har fått ta med sig minst 2 stycken saker hemifrån som är återvinningsbara. I skolan har vi sorterat skräpet i olika påsar med bilder på. Vi sorterade i tidning, papperskartong, pant, plast, glas, metall och batterier. Vi gick sedan tillsammans i klassen till Återvinningsstationen vid närmaste matbutik. Barnen bar skräpet tillsammans och slängde sedan in skräpet i rätt återvinningsbehållare. Vi letade efter batteriholken, men hittade inte någon vid återvinningsstationen. Vi gick sedan in i matbutiken för att panta våra flaskor och där hittade vi även en behållare för att lämna i batterier. Vi har fotat och sedan gjort en plansch för att föräldrar och övriga elever på skolan kan se vad vi har gjort."

I Ur och Skur Skattkammarön. Mullebarnen . Norrköping

Aneby

"Åk 3 på Tallbackaskolan i Aneby, gick till återvinningsstationen vid Ica Lönnen. Vi kastade mjölkkartonger och filkartonger i en grön container för pappersåtervinning. "

Tallbackaskolan. åk 3. Aneby

Aneby

"Vårt besök på återvinningsstationen 1 oktober 2020 \"Vi har tränat på att sortera olika förpackningar på vår stora matta i klassrummet. Det fanns olika lappar med symbolbilder som hjälpte oss att sortera rätt. Vi testade att vika mjölkkartongerna och juiceförpackningarna. Vi plattade till kartongerna genom att stampa på förpackningarna. Det var bra att vi gick till återvinningsstationen för det var roligt att vara utomhus. Det kändes lite konstigt att bära allt skräp själva. Det var en jättestor bil på parkeringen vid återvinningsstationen. Vi undrade om den skulle hämta skräp eller vad den gjorde där. När vi kom fram tog vi en bild på oss och skräpet. Vi tog även bilder när vi slängde skräpet. Vi sorterade skräpet i rätt container genom att titta på bilderna och vi hade lärt oss hur vi skulle tänka. Det är viktigt att vara lugn och tänka på att sortera rätt. Vi såg att andra hade glömt att skruva bort lock och kapsyler. Tänk om alla kunde tänka som vi istället.\" Elevernas egen gemensamt skrivna text om hur de upplevde besöket på återvinningstationen. "

Tallbackaskolan. F-5 . Aneby

Ekeby

"Vi har besökt återvinningsstationen tillsammans, där barnen fått ta med sig kartonger hemifrån som de fick återvinna. Vi har pratat mycket om fritids återvinning, använt oss av kartongmatchens hemsida och era filmer. Barnen har besökt skolans soprum och återvunnit kartonger från fritidshemmet. Barnen har återvunnit kartonger hemma och fyllt i förbrukade/återvunna och icke återvunna dryckeskartonger på sin lista. Vi har informerat på fritidshemmets instagramkonto för att visa andra barn, pedagoger och föräldrar vad vi gjort."

Ekeby skola fritids 1. Fritids 1. Ekeby

Linghem

"Vi har under två veckor haft återvinningspappret hemma och eleverna har fyllt i och lämnat tillbaka till skolan. Då vi bor utanför Linköping och det är Corona så har vi inte haft möjlighet att besöka en återvinningscentral då det inte finns någon här ute. Istället har vi sorterat här i skolan, de har fått bilder på olika material och saker och sorterat in det i rätt låda."

Askeby skola. Klass 3A. Linghem

Öjersjö

"Klassen har tillsammans kommit överens om hur vi ska visa hur man återvinner en dryckeskartong. Vi har använt oss av känslor och gjort en film som beskriver hur en dryckeskartong känner sig när den hamnar i rätt vs fel återvinningskärl. Klassen hoppas andra blir uppmuntrade till att återvinna mer när de ser hur ledsen dryckeskartongen blir som hamnar i fel kär och blir utkastad ensam, medan den andra blir glad och får stanna hos sina kompisar i rätt kärl. "

Öjersjö Brunn. Klass 3B. Öjersjö

Kristianstad

"Vi har sett flera filmer som har handlat om återvinning av olika material. Vi har sorterat sopor, tagit reda på vilka papperskartonger som är dryckeskartonger och pratat om vikten av att återvinna. Sedan har eleverna fått samla, fylla i återvinningsschemat och återvunnit sina dryckeskartonger hemma. Några elever har tagit med sig en del dryckeskartonger hemifrån så att vi kunde återvinna när vi besökte återvinningskärlen vid en Coop-butik. Vi återvinningskärlen tittade vi på vilka andra kärl det finns och vad man mer kan återvinna, var de brukar stå någonstans och vilka våra närmaste återvinningscentraler är."

Fröknegårdskolan. 3. Kristianstad

Västerås

"Vi på Lövets fritids har tillsammans besökt återvinningsstationen i skolans närområde. Barnen fick se hur en återvinningsstation kan se ut och vi talade om hur olika saker sorteras för att kunna återvinnas. Med oss hade vi saker som kunde återvinnas och barnen fick därför sortera dem i rätt behållare. Engagemanget från barnen ledde till att även saker som inte hör naturen till plockades upp runt om återvinningsstationen och sorterades rätt. "

Lövets fritids. Lövets fritids. Västerås

Öjersjö

"Vi diskuterade i klassen om vad man kan göra för sortera mer i hemmet, varpå en föreslog \\\"man kan dricka mer mjölk och sen sortera den i rätt låda\\\". Det var en fråga som drog igång en ihärdig diskussion om huruvida det påverkar avgasutsläppen i världen. Att ökad konsumtion inte bidrar till förbättrad miljö. Då var det en elev som sa \\\"som när vi hade \\\"matslängartävlingen\\\" i matsalen\\\" och en annan berätta att \\\"en restaurang med buffé jag var på fick man betala extra för maten man slängde\\\"... "

Öjersjö brunn. Klass 2B. Öjersjö

Bygdeå

"Spelar ju ingen roll vilket väder det är, återvinning måste ske vilket som :) Vi hade tänkt gå till återvinningsstationen som finns i byn, men eftersom vi just under denna period hade E:4-an som gick genom byn (pga vägbygge) så valde vi att återvinna på vår skola istället. Vilket gick lika bra. Vi pratade innan om vad för sorts material som skulle vara vars, vi använde oss inte bara av kartong. Sen har eleverna varit jätteduktiga och räknat hur många kartonger de har återvunnit hemma under två veckor."

Bygdeå skola. Förskoleklass Prästkragen. Bygdeå

Sköndal

"Alla i klassen har fått ett återvinningsschema och återvunnit dryckeskartonger hemma under två veckor. Väldigt många har återvunnit hela 100%. Vi har tittat på filmer och powerpoints om miljö och återvinning. De återvunna kartongerna har barnen tillsammans med sina föräldrar lämnat till återvinningsstationen. Vi har också en återvinningsstation precis vid skolan som vi besöker vid behov.\""

Sköndalsskolan. Klass 2c. Sköndal

Mörsil

"Vi i klassen har en gemensam plats där vi sorterar vårat skräp. Vi sorterar plast, papper och metall. Vi har jobbat några lektioner om källsortering. En dag tog vi med oss vårat skräp och gick till byns återvinningsstation. När vi kom tillbaka fick varje elev rita vårat besök på återvinningen."

mörsil. 2. Mörsil

eskilstuna

"Vi valde att låta eleverna ta med dryckeskartonger till klassrummet och samla ihop allt tillsammans istället för att göra det hemma. På så vis kunde alla elever vara delaktiga, även dem som inte fick möjlighet att återvinna hemma. Alla blev delaktiga och fick vara med i processen. Alla gick \"all in\" och har bestämt sig för att lyckas vinna tävlingen. Eleverna började även ta med andra typer av kartonger än dryckeskartonger, vilka vi också återvann. Vi samlade ihop 328 kartongförpackningar varav 202 stycken dryckeskartonger! I klassrummet hjälptes alla åt att ta bort plastkorkar och platta till kartongerna. Sedan gick vi tillsammans och återvann kartongerna, vilket eleverna tyckte var spännande och roligt. "

Årbyskolan. 2C. eskilstuna

Göteborg

"The students were divided in 2 groups and they visited a recycling station where they recycled items that we collected at the school. They were excited before and after the visit as they used their knowledge about recycling when they played a Kahoot game. "

Internationella Engelska Skolan Krokslätt. 3A. Göteborg

Huddinge

"Vi har samarbetat med elevernas vårdnadshavare om att samla tomma mjölkkartonger. Sedan åkte vi tillsammans till en miljöstuga där vi fyllde två tomma Containers med tomma kartonger. Innan det hade vi pratat om miljön och varför det är bra att sortera olika material samt återvinna. Vi kollade på filmer om vad man kan göra med kartonger som blir över. Eleverna fick koma på förslag om vad man kan ytterligare göra med de kartongerna för att hjälpa miljön. "

Visättraskolan . 3A. Huddinge

Los

"Vi gick till återvinningsstationen vid affären. Vi återvann papper, glas, metall och plast som vi tagit med från skolan. Vi tittade på dekalerna på alla containers så att vi slängde rätt saker i rätt container. Tillbaka i klassrummet tittade vi sedan på flera korta filmer som beskrev vad som händer med det återvunna skräpet. Alla barnen redovisade sedan vad de hade återvunnit hemma under två veckor."

Loos skola. F-3. Los

Landeryd

"Vi har besökt återvinningsstationen i Landeryd. Vi promenerade dit och tog med oss några dryckeskartonger. Alla i klassen tog även med sig två saker av olika material för att återvinna på plats. Det blev bra diskussioner om vad som ska gå i vilken behållare. Vi har under två veckor hållit koll hemma på hur vi återvinner och tagit med oss protokollen till skolan igen där vår lärare har sammanställt resultatet. Vi är mycket stolta över resultatet och har meddelat föräldrarna via veckobrevet."

Landeryds skola. Klass 1-2. Landeryd

Umeå

"Vi återvann alla återvinningskärl som vi har på skolan i regnet, men lika glad var vi ändå. Eftersom att det regnade tog vi en bild efteråt i klassrummet istället för ute vid återvinningsstationen. Vi pratade om dryckesförpackningar och tittade hur många vi hittade på skolan innan tävlingsscheman skickades hem. Klassen hade kommit överens om att återvinna varje dag vilket de flesta hade gjort vilket resulterade att vi inte hade några överblivna icke återvunna kartonger. Detta firade vi med ett litet klassrumsdisco!"

Sörmjöle skola. 1-2. Umeå

Finspång

"Vi har sett filmer om återvinning och lärt oss hur viktigt och bra det är att återvinna. Vi tycker maskinerna som fördelar alla ämnen från kartongerna är coolt. Vilka smarta maskiner. Vi har gått till skolans återvinningsstation och lämnat kartonger samt kollat in alla olika kärl som finns. "

Nyhemsskolan. Förskoleklassen. Finspång

Finspång

"Vi samlade på oss returförpackningar och gick till sopstationen. Där gjordes en installation innan vi slutligen slängde alla förpackningar i rätt återvinningskärl. "

Nyhemsskolan F-6. 2. Finspång

Finspång

"Klass 3 på Nyhemsskolan i Finspång har under två veckors tid återvunnit 258st kartonger hemma. Vi avslutade med att gå till en återvinningsstation där eleverna fick sortera kartonger, plast och glas. "

Nyhemsskolan F-6. Klass 3. Finspång

Västerås

"Vi hade ingen station på promenadavstånd från skolan och gick därför med hela klassen till skolans station och fotade. Klassen fick diskutera och rösta fram ett förslag till pratbubblan. Vi kopplade till miljö och demokratiska begrepp. Vi filmar inte pgr av GDPR."

Pilträdsskolan. 2. Västerås

Västervik

"Barnen har haft ett protokoll från er hemma och med hjälp av föräldrarna fyllt i under två veckors tid. Tog sedan med det till skolan. Bilden är från när jag och några barn var och kastade i återvinningen tetrapack från fritids på skolan. Vi tar oss inte till en stor återvinnigscentral nu i cornatider."

Skogshagaskolan. 3B. Västervik

Göteborg

"Vi har talat kring återvinning och kring vad man som enskild kan göra. Att de val man gör får konsekvenser. V8 har återvunnit i hemmet och gemensamt. Vi har besökt en återvinningsstation , sett hur den hungerstrejk och återvunnit. "

Karl Johansskolan. 2C. Göteborg

Limhamn

"Under terminen har barnen på Kaptenen engagerat sig i återvinning, både hemma och på skolan. De har återvunnit hemma och på skolan har de hjälpt till med att tömma våra återvinningskärl som finns i klassrummen och de har gjort nya skyltar till den stora återvinningsstationen som finns på skolgården. Vi har tillsammans tittat på vart allt vårt avfall ska slängas och vi har diskuterat vikten av återvinning."

Skolan på Ön. Kaptenen. Limhamn

Linköping

"Vi besökte gemensamt skolans återvinningsrum och plockade med oss en massa kartonger som skulle återvinnas. Vi pratade om hur man vet i vilket kärl man ska lägga respektive material och sopor då man kommer in i ett återvinningsrum och sedan fick eleverna själva sortera de kartonger vi hade med oss. De var väldigt engagerade, vilket syns på bilden :)"

Montessoriskolan Trilobiten. Fritids (Sälen/Pingvinen). Linköping

4-6

Gothenburg

"We visited a near by small recycling centre. We had made water bottle rockets for a teknik project and took them down and recycled the projects. Students were able to identify where to put plastic, paper, card etc. I understood the importance of recycling and how we need to do our bit."

IES Krokslätt. 4B. Gothenburg

Gothenburg

"We visited a near by small recycling centre. We had made water bottle rockets for a teknik project and took them down and recycled the projects. Students were able to identify where to put plastic, paper, card etc. I understood the importance of recycling and how we need to do our bit."

IES Krokslätt. 4C. Gothenburg

Gothenburg

"We visited a near by small recycling centre. We had made water bottle rockets for a teknik project and took them down and recycled the projects. Students were able to identify where to put plastic, paper, card etc. I understood the importance of recycling and how we need to do our bit."

IES Krokslätt. 4D. Gothenburg

Fagersta

"Klassen har arbetat med NTA-temat \"Papper\" och i samband med det också deltagit i Kartongmatchen. Eleverna har lärt sig hur papper tillverkas, tillverkat eget papper, om pappers olika egenskaper & användningsområden och vad man använde innan papper. De har också lärt sig om återvinningssystemet och att papper kan återvinnas upp till 7 gånger. Som avslutning på temat har eleverna räknat antal förbrukade och återvunna dryckeskartonger hemma. De tog med sig en dryckeskartong till skolan och så gick vi tillsammans till skolans närmsta återvinningsstation."

Alfaskolan. Klass 4A. Fagersta

Häljarp

"Eleverna jobbade med olika förslag på hur man kan återvinna dryckeskartonger. På återvinningsstationen gjorde klassen en demonstration, med budskapet ”Återvinn allt du har, annars har du inget kvar!” "

Sandåkerskolan. Klass 6-2. Häljarp

Häljarp

"Klassen har inför besöket på återvinningsstationen jobbat med olika förslag på hur man återvinner. Några elever ville illustrera att man är ledsen då skräpet handlar i naturen medan man är glad då skräpet hamnar i återvinningskärlen. Vi spelade även in en film där en juicekartong skickades vidare från en person till en annan och till sist hamnade i återvinningskärlen, med budskapet att”om vi hjälps åt så klarar vi att återvinna mera!”"

Sandåkerskolan. Klass 6-1. Häljarp

MALMÖ

"Åk 4 har under en veckans period samlat massa förpackningar för att vi senare ska kunna promenera till en återvinningsstation som ligger nära skolan. När vi var framme vid återvinningsstationen började eleverna platta till förpackningarna för att sedan lägga den i kartongåtervinningen och korken i plaståtervinningen. "

Höjaskolan . 4A. MALMÖ

MALMÖ

"Åk 4 har under en veckans period samlat massa förpackningar för att vi senare ska kunna promenera till en återvinningsstation som ligger nära skolan. När vi var framme vid återvinningsstationen började eleverna platta till förpackningarna för att sedan lägga den i kartongåtervinningen och korken i plaståtervinningen."

Höjaskolan . 4B. MALMÖ

Huddinge

"Eleverna har fått fylla i protokollet om återvinning och av de vi fick in hade 92% av kartongerna blivit återvunna. Vi gjorde också ett besök på närmaste återvinningsstation där eleverna fick återvinna samt dokumentera processen. De fick sedan göra något av bilden i varje grupp, likt exemplet ovan. "

Skapaskolan. Skapaskolan åk4. Huddinge

bromma

"Eleverna har genomfört detta hemma och sedan lämnat in sina resultat till mig. "

alviksskolan. 4C. bromma

Arboga

"Klassen har under 2 veckor registrerat hur många dryckesförpackningar de förbrukat samt återvunnit resp ej återvunnit."

Gäddgårdsskolan. Klass 4B. Arboga

Lomma

"Några barn spelade in mjölkförpackningens väg till sopsorteringen."

Karstorpskolan Norra. 4b. Lomma

Bonässund

"Vi, i 5B Alneskolan i Örnsköldsvik, vet att det är viktigt för miljön att så många som möjligt av våra förbrukade förpackningar återvinns!"

Alneskolan. Klass 5B. Bonässund

Bonässund

"Vi i vår klass återvinner de flesta av våra använda förpackningar! Hälsningar från 5A Alneskolan i Örnsköldsvik."

Alneskolan. Klass 5A. Bonässund

Borlänge

"Elever och pedagoger samlade ihop olika dryckeskartonger hemifrån som vi sedan tog med till skolan. Vi gick sedan tillsammans till en Ica butik i vårt närområde. Vid butiken finns en mindre återvinningsstation där vi kunde slänga våra dryckeskartonger på rätt sätt. Alla kartonger hamnade i pappersåtervinningen och eventuella plastlock tog vi bort för att slänga i plastförpackningar. Vi dokumenterade vårt besök med lite roliga bilder. Sedan vandrade vi tillbaka till skolan."

Halvarsgårdars skola . Klass 4. Borlänge

Hägersten

"Klassen har tillsammans skrivit ett manus och bestämt vad filmen ska handla om. Sedan har vi lottat fram sex elever som, tillsammans med skolbibliotekarien, fått göra en film av klassens manus. De har bland annat använt green-screen, filmat och redigerat tillsammans i gruppen. "

Aspuddens skola. 5D. Hägersten

Vänersborg

"Vi har under två veckor samlat och återvunnit dryckeskartonger hemma. Sen gick vi tillsammans till återvinningsstationen och lämnade kartonger från skolan. Alla har kämpat jättebra!"

Fridaskolan. Klass 4. Vänersborg

Vänersborg

"Vi har räknat och sammanställt kartonger hemma samt gått till återvinningen med kartonger."

Fridaskolorna AB. 5. Vänersborg

Lomma

"Under hösten har vi haft ett pågående återvinningsprojekt med att samla in och återvinna dryckeskartonger. När klassen var klara och fyllt i sina uppgifter har vi räknat ut statistik och återvinningsgrad i klassen. Vi har en återvinningsstation på skolan, så att återvinna är en naturlig del under skoldagen. Det känns bra!"

Karstorpskolan. 5c. Lomma

KARLSKRONA

"Vi gick från skolan, på en gång- och cykelväg, längs med en vältrafikerad väg och plockade allt skräp vi såg. Vi rensade naturen från gamla däck, trasiga lampor, plast, papper, metall och glas. Vi hittade kläder, elektronikavfall, cigarettpaket och gamla reflexpinnar men framförallt plast av olika slag... Eleverna gillar verkligen att rensa naturen från det som inte hör dit och vi har gjort detta i alla år. Nu senast var vi med på skräpplockardagen som arrangeras av \"Håll Sverige rent\" och då plockade vi ihop över 40 sopsäckar med skräp!"

Friskolan Piggelinen. 6A. KARLSKRONA

Umeå

"Vi gick ut på skolgården och spelade bowling med några kartonger. Sedan gick vi upp till återvinningen och där fick de hoppa på kartongerna och det var väldigt kul:)"

Innertavle skola. 5. Umeå

Umeå

"Åk 4 på Innertavle skola har spelat kartongbowling. De spelade i par och fick bara använda en hand var. Bra samarbetsträning. Utmaningen var sedan att på samma sätt med var sin hand platta till förpackningen för att sedan lägga den i kartong och korken i plaståtervinningen. Mycket skratt och spring!"

Innertavle skola. 4. Umeå

Bonässund

"Om vi alla hjälps åt att återvinna våra använda förpackningar sparar vi på jordens resurser! Det har vi i 5C, Alneskolan i Örnsköldsvik, gjort. :)"

Alneskolan. Klass 5C. Bonässund

Kullavik

"Vi i år 4 på Fullriggaren Malevik gick tillsammans en solig dag till den närmsta återvinningscentralen. Väl där delade vi in klasserna i två grupper och delade de medtagna förpackningarna i två högar. Grupperna skulle tävla om att återvinna i en stafett. Två från varje lag fick ta en förpackning var och återvinna. Var inte förpackningen hopvikt skulle de på snabbast sätt göra den platt innan de sorterade den. Många hoppade på förpackningen för att göra den platt. Ibland åkte korken av med en väldig fart och då fick eleven leta rätt på korken för att återvinna den på rätt plats. Lagen stod och hejade på varandra och spred glädje till dem som gick förbi som stannade upp för att titta. Det laget som hade återvunnit förpackningarna först i sin hög vann. De gick då över och hjälpte laget som hade några kvar. På bilden ser man de två grupperna som står och hejar och väntar på sin tur för att komma fram och återvinna. Det var en rolig uppgift och eleverna tyckte att man alltid ska göra så här när man är på återvinningscentralen. Det blev mycket roligare när man gjorde det till en lek tyckte de! En väldigt lyckad dag! "

Fullriggaren Malevik. Klass 4. Kullavik

Umeå kommun

"Vi har pratat om vad som händer efter vårt bidrag till återvinningsstationen. Till inspiration och ytterligare kunskapskälla hade vi digitalt besök av Vakin. Klassen gick också till återvinningsstationen som ligger på promenadavstånd från skolan. Vi bar var sin kartong som en symbolisk bild av hur återvinning är något vi behöver hjälpas åt med. Tillsammans gör vi skillnad!"

Sjöfruskolan. 4B. Umeå kommun

Gothenburg

"We visited a near by small recycling centre. We had made water bottle rockets for a teknik project and took them down and recycled the projects. Students were able to identify where to put plastic, paper, card etc. I understood the importance of recycling and how we need to do our bit."

IES Krokslätt. 4A. Gothenburg

Umeå kommun

"Vi har pratat om vad som händer efter vårt bidrag till återvinningsstationen. Till inspiration och ytterligare kunskapskälla hade vi digitalt besök av Vakin. Klassen gick också till återvinningsstationen som ligger på promenadavstånd från skolan. Vi bar var sin kartong som en symbolisk bild av hur återvinning är något vi behöver hjälpas åt med. Tillsammans gör vi skillnad!"

Sjöfruskolan. 4D. Umeå kommun

Eskilstuna

"Vi hade som \"läxa\" under vecka 46 och 47 att kolla återvinningen av dryckeskartonger i hemmen och anteckna i tävlingsprotokollen. Innan dess hade vi tittat på processerna kring återvinning, i Power Points och filmer samt diskuterat tillsammans. När eleverna kom tillbaka med läxan pratade vi om hur det hade gått och räknade återvinnings-procent tillsammans. Vi avslutade terminen med att gå till en återvinningsstation i samhället nära skolan. Vi tog med oss dryckeskartonger samt annat att sortera och slänga rätt. Eleverna är väl medvetna om hur/var man återvinner på rätt sätt!"

Hällby skola. 5A. Eskilstuna